F1-kalenterin tilketseminen
Alla kuvaus siitä mitä ratoja on poistunut kalenterista ja mitä tullut tilalle. Saksan ratojen vuorottelua ja Span ja Montrealin on/off-huopauksia en tuohon laittanut. Kuten en myöskään Jerezin piipahdusta 1997.
OUT kuvaa viimeistä mukanaolovuotta, joten rinnalla oleva IN-sarake ainakin kuvainnollisesti kertoo mikä rata korvasi poistuneen seuraavan vuoden kalenterissa. Käytännössä nämä asiat eivät välttämättä ole millään lailla sidoksissa toisiinsa.
Tilkeradat lihavoitu.
Koodi:
OUT IN
1996 Estoril -> 1997 [b]A1-Ring[/b]
1998 Buenos Aires -> 1999 [b]Sepang[/b]
2000 Indianapolis
2003 [b]A1-Ring[/b] -> 2004 [b]Bahrain[/b], [b]Shanghai[/b]
2005 [b]Istanbul[/b]
2006 Suzuka, Imola-> 2007 [b]Fuji[/b]
2007 Indianapolis -> 2008 Singapore, [b]Valencia[/b]
2008 [b]Fuji[/b], Magny C-> 2009 Suzuka, [b]Yas Marina[/b]
2010 [b]Korea[/b]
Buenos Airesia eikä Indianapolista tule ikävä. Imola ja Magny Cours olivat poistotoiveiden kärkipäässä vielä mukana ollessaan, mutta nyt niitä on alettu toivoa takaisin. Toki niitä Valencian sijaan mieluusti katselisikin, vaikka Imola tuskin sen parempaa kisailua tarjoaisi edes muutostensa jälkeen.
Estoril on muuttunut sittemmin, eikä ole enää palauttamisen väärti. Enkä minä monista muista poiketen erityisesti lämpiä A1:stäkään, vaikka se nyt ajokuntoon onkin taas tulossa (vaikkei F1-tasolla).
Kaiken kaikkiaan siis muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kalenteriin on tullut parempia ratoja kuin sieltä on lähtenyt. Lähinnä nuo katuradat voisi jättää pois.