Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Bernien kommentit lienee politikointia. Belgiassa ja Englannissa lienevät päättäjät (ihan syystä) kyseenalaistaneet F1-kisan tukemisen yhteiskunnan varoilla.

Tosiasiassahan FOM/FOA/mikälie on hinnoitellut kisojen järjestämisoikeudet siten, ettei GP tuota voittoa (kilpailun järjestäjälle) missään. Kokonaisuudessaanhan sirkus lienee kovastikin voitollinen, joten herää kysymys, miksi kisoihin pitäisi pumpata valtion rahaa...

Niin kauan kuin se, missä kisat ajetaan, ei vaikuta TV-katsojamääriin ja tätä kautta sarjan kannattavuuteen kokonaisuudessaan, ajetaan kisat niissä maissa, jotka ovat halukkaita maksamaan kisastaan eniten.

Lähivuosina kalenteri siis painottunee enenevissä määrin Aasiaan, sillä idän suunnalta tuntuu löytyvän maksuhaluisia kisajärjestäjiä riittämiin... Jossain vaiheessa tullee kuitenkin raja vastaan, sillä ainakin tällä hetkellä lajin fanipohja on vahvasti eurooppalaista.

Jos yleisö (ja tv-yhtiöt) hukkaavat mielenkiintonsa, loppunee myös turismista elävien maiden maksuhalu. Tätä kautta F1 ehkä joskus palaa eurooppalaiseksi sarjaksi (mitä MM-sarjan ei kai varsinaisesti pitäisi olla ;) ). Jos taas "plustv-kortit" menevät kaupaksi radoista riippumatta, toteutuu Bernien uhkailut.
 

Ironsteele

Well-known member
Liittynyt
11.7.2009
Viestit
259
Joo, Bernien puheet. :jaska:

Sinä päivänä kun F1:ssä ei ole enää perinteisiä upeita kilparatoja, on sarjan loisto kadonnut.

Korean rata vaikuttaa olevan ihan ok Tilke-rata, katuradan ja moottoriradan sekoittaminen vaikuttaa ihan hyvältä idealta. Simuloidut maisemat radasta ovat hienoja. Itse rataprofiili taas ei tarjoa paperilla mitään.

En näe mitään tarvetta ajaa Etelä-Koreassa F1:llä kilpaa, mutta niin kauan kun ei vie paikkaa joltain klassikkoradalta kelpaa. :D

Niin, katsojiakin on varmaan täysi tupa. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Korean rata jaksaa huolettaa

Although it passed the FIA's inspection last week, there is widespread feeling that the process has been rushed through and that the event should have been postponed until next year.
--
Roger Benoit describes the circuit as an "enormous construction site" dominated by "excavators, debris and waste" in Blick, claiming that his hotel room is one of the ones usually rented by the hour.

"F1 in Seoul? Nah, let's have it in the middle of nowhere 100s of miles from anywhere," tweets photographer Darren Heath.

"Much remains to be done," admits Marc Surer in Speed Week, claiming that much of the grandstand seating is not complete. Referring to the actual trach he adds: "I am surprised that it is ready. Whether it can withstand hours of practice and racing, however, is another question."
--
"Everything on the site is under construction. Next to the pitlane is a large pile of sand. Whoever didn't know that F1 is running here in a few days would think it's not happening until next year."


Mitenkähän hyvin tv-kuvissa onnistutaan piilottamaan paikan keskeneräisyys :ahem:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mitenkähän hyvin tv-kuvissa onnistutaan piilottamaan paikan keskeneräisyys :ahem:
Isoja mainostauluja hiekkakasoja ym. peittämään.

Maisemaotokset kuvataan zoomailemalla kauas pois rata-alueelta. Ilmakuvia tuskin kuvataan kovin laajalla perspektiivillä itse radasta.
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Miksi radan keskeneräisyys pitäisi väkisin salata? Formulat ajetaan nykyään niin moderneissa ja "valmiissa" ympäristöissä, joten vähän karumpi rata on vain virkistävä tuulahdus vanhoista hyvistä ajoista. :wink:
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Miksi radan keskeneräisyys pitäisi väkisin salata? Formulat ajetaan nykyään niin moderneissa ja "valmiissa" ympäristöissä, joten vähän karumpi rata on vain virkistävä tuulahdus vanhoista hyvistä ajoista. :wink:
Totta. Ei haittaa pätkääkään. Menkööt hieman keskeneräisenäkin, kunhan radalla pystyy ajamaan kilpaa.

Jarno Trulli ilmaisi huolensa varikon sisääntulosta. On kuulemma täysin ajolinjalla, eli saattaa aiheuttaa vaaratilanteita, jos varikolla menevän takana ajaa muita lähellä.
 
Viimeksi muokattu:

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Jarno Trulli ilmaisi huolensa varikon sisääntulosta. On kuulemma täysin ajolinjalla, eli saattaa aiheuttaa vaaratilanteita, jos varikolla menevän takana ajaa lähellä muita.
No nyt löyty Massallekkin tehtävä. ei tarvi muuta ku päästä paalulta lähtemään ja ekan kiekan jälkee voikin sitten tulla varikolle redbullien edestä.. ;)
 

Ironsteele

Well-known member
Liittynyt
11.7.2009
Viestit
259
No joo, näyttäis se varikon sisääntulo olevan aika hankalassa paikassa, mutta eiköhän siitä ihan hyvin selvitä.

Ensivaikutelma Korean radasta oli parempi mitä profiili antoi odottaa. Ekassa mutkassa tulee ahdasta. Muutamia hienoja mutkia. Kyllähän tämä aina jonkun Bahrainin voittaa. :yuck:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kisa näyttää millainen rata tuo oikeasti on, mutta toistaiseksi tykkään. Ensimmäinen sektori pelkkää stop&go:ta, ja sitten loppurata tuollaista pirun jouhevaa mutkaa toisensa perään. Itseasiassa minun mielestä todella harvinainen tapaus nykykalenterissa, kun tuonne väliin ei olla tungettu minkäänlaista suoranpätkää.

Muutenkin vähän keskeneräisen näköinen rata on piristävä poikkeus kliinisistä asfalttiparkkipaikoista. Tosiaan kun turva-alueet tuota asfalttia nykyään sitten on, niin esteettisessä mielessä voisivat ottaa mallian Suzukasta. Siellä ne oli hienosti toteutettu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Huomioita Korean radasta

- Kuljettajat ovat valitelleet varikon sisääntulon vaarallisuutta. Mielestäni hieman turhaan. Toki, varikolle tulija joutuu ottamaan viimeisen mutkan loppuosan vähän hitaammin kuin suoraan jatkaja, mutta ei kuitenkaan niin hitaasti, etteikö takanatulija ehtisi reagoida. Varikolletulijan taakse jääminen hidastaa takanaolijan kierrosta ja kiihdytystä seuraavalle kierrokselle, muttei ole merkittävä turvallisuusriski. Pyörähdys pimeän mutkan takana on huomattavasti suurempi.

- Pitäisin suurempana ongelmana lähtösuoralle tulon kanttarinylitystä. Se halutaan oikaista mahdollisimman syvältä ja jossain vaiheessa joku vielä kimpoaa siitä hallitsemattomasti. Ja jos joku tulee heti takana, voi tulla ikävää jälkeä.

- Useassa mutkassa on ulostulon ulkoreuna jätetty ilman kanttaria, mikä lisää virheen/ulosajon mahdollisuutta. Varsinkin kun pito on heikko, eli pitkäksimenoriski olemassa.

- Simulaatioissa ennustettiin 1.44 kierrosaikoja, mutta pieleen mentiin ja pahasti. Nyt ollaan jo menty alle 1.38, ja tuosta vielä tippunee pari sekuntia.

- Tilke on taas joutunut turvautumaan vartavasten kasattuihin mäkiin, kun ei tontilta pinnanmuotoja valmiiksi löytynyt.

- Kuljettajat valittavat renkaiden kuoriutumista. Johtanee suorituskyvyn muutoksiin kisassa ja ehkä yllättäviin rengastaktiikoihin.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Turhien tilastojen ketjusta:
Jos en ole aivan väärässä, niin koskaan ennen ei kausi ole loppunut kolmella vastapäivään kierrettävällä radalla (Korea, Interlagos, Abu Dhabi). Lisäksi koska Suzukalla ei ole "kiertosuuntaa", nii tähän voidaan lisätä vielä Singapore, joten 4/5 rataa putkeen "väärään" suuntaan.
Liekö tuossa takana jokin Tilken toimiston tarkoituskin tasapuolistaa kalenterin kiertosuuntaa, vai onko suunnitelmista vain sattumalta (tai tilaajien asettamista pyynnöistä johtuen) tullut vastapäiväisiä. Austinistakin on tulossa vastapäiväinen. Singapore tosin Tilken ehdotuksessa oli myötäpäiväinen, mutta sehän ei mennyt läpi.

Intian Jaypeen radasta on tulossa myötäpäiväinen, samaten Sotshin ja Rooman suunnitelmista (ymmärtääkseni).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Tietenkin sen voisi ajatella niin että vastapäivään ajettavat radat olivat vielä muutama vuosi sitten erikoisia kalenterissa. Jos kisajärjestäjät halusivat vaikka vielä erikoisemman ja haastavamman radan niin saatettiin pyytää vastapäiväistä. Teoria päättyy.

EDIT: Vaikka eiväthän ne nytkään kovin arkipäiväisiä ole, kaikki vastapäivään ajettavat nyt loppukaudesta kertarykäyksellä paitsi Turkin kisa oli kesän alussa.
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Mikä forumin virallinen linja nyt on Korean radasta, vihaammeko me sitä? Kyllähän sitä oikeastaan kuuluu vihata, onhan se Tilken tekele.
Minun mielestäni oikein hieno rata. Tähän saakka nähdyn perusteella suosikkiratani uusista.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Mikä forumin virallinen linja nyt on Korean radasta, vihaammeko me sitä? Kyllähän sitä oikeastaan kuuluu vihata, onhan se Tilken tekele.
Minun mielestäni oikein hieno rata. Tähän saakka nähdyn perusteella suosikkiratani uusista.
Kiukutellaan nyt vähän edes, onhan siinä sentään asfalttia ulosajoalueilla. Ei pääse tekemään hiekkakaakkuja.:rolleyes:. Tilkepahahyijyi.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Mun mielestä ehdottomasti paras sitten Turkin. Ja oli Fujikin hyvä mutta se nyt ei ole enää mukana.

Peukkua :thumbup:
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Mun mielestä ehdottomasti paras sitten Turkin. Ja oli Fujikin hyvä mutta se nyt ei ole enää mukana.

Peukkua :thumbup:
Fuji on hyvä rata, ei se Suzukalle pärjää, mutta mielummin kaksi kisaa Japaniin kuin Espanjaan. Korea on yllättänyt posiitivisesti, Tilken radaksi varsin hyvä ja jos siellä kolmosen jarrutuksissa saadaan suht paljon ohituksia huomenna niin kyllä tämä paikkansa ansaitsee kalenterissa, toisin kuin kolme viimeistä uutta rataa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös