Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Yeongamin rata on yllättänyt varsin positiivisesti tähän asti. Tietysti onhan siellä niitä asvalttipätkiä, mutta ei se haittaa sillä muutoin radalla on muutama hyvä ohituspaikka ja takaosuus ei myöskään ole mitään täydellistä vuoristorataa tai syheröä. Muutamassa kohdassa etenkin katuradan osiolla tulee ihan Jenkkien radat mieleen ja lopun mutka lähellä varikkoa on kuin Zolderista revitty aikoinaan. Kaiken kaikkiaan kisa saa näyttää millaisen arvosanan se minulta saa mutta toistaiseksi se saa hyvän.:thumbup:
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Vitosmutka voitaisiin kyllä jättää väliin, muuttamalla profiili menemään suoraan nelosmutkasta kutosmutkaan. Tämähän ei vaatisi mitään investointeja, kun rata on sinne jo rakennettu. Ottaa kuljettajiakin varmaan tuo syherönpätkä päähän, kun voisi suoran jälkeen kurvata jo suoraan ylämäkeen.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Vitosmutka voitaisiin kyllä jättää väliin, muuttamalla profiili menemään suoraan nelosmutkasta kutosmutkaan. Tämähän ei vaatisi mitään investointeja, kun rata on sinne jo rakennettu. Ottaa kuljettajiakin varmaan tuo syherönpätkä päähän, kun voisi suoran jälkeen kurvata jo suoraan ylämäkeen.
On muuten ihan suoraan Abu Dhabista kopioitu tuo syheröosuus.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mikä forumin virallinen linja nyt on Korean radasta, vihaammeko me sitä? Kyllähän sitä oikeastaan kuuluu vihata, onhan se Tilken tekele.
Minun mielestäni oikein hieno rata. Tähän saakka nähdyn perusteella suosikkiratani uusista.
Kyllähän se on ihan onneton ainakin täältä kotisohvalta katsottuna. Rata on niin leveä, ettei TV kuvassa muuta näykään sen lisäksi kuin välillä vähän päällystettyjä turva-alueita. Mutta jos tykkää kun kuskit leikkaa siksaksiksak radan reunasta toiseen niin mikäs siinä. Kuvien perusteella vaikea päätellä missä päin maailmaa ollaan, kun zoomiobjektiivilla katsellessa näkyy samaa tilkeä kuin kaikkialla muuallakin. Kanttarit ja turva-alueetkin varmaan samalta tavarantoimittajalta kuin muuallakin. Muutamasta kohdasta näköjään jäänyt kiireiden vuoksi asentamatta.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kyllähän se on ihan onneton ainakin täältä kotisohvalta katsottuna. Rata on niin leveä, ettei TV kuvassa muuta näykään sen lisäksi kuin välillä vähän päällystettyjä turva-alueita. Mutta jos tykkää kun kuskit leikkaa siksaksiksak radan reunasta toiseen niin mikäs siinä. Kuvien perusteella vaikea päätellä missä päin maailmaa ollaan, kun zoomiobjektiivilla katsellessa näkyy samaa tilkeä kuin kaikkialla muuallakin. Kanttarit ja turva-alueetkin varmaan samalta tavarantoimittajalta kuin muuallakin. Muutamasta kohdasta näköjään jäänyt kiireiden vuoksi asentamatta.
:rolleyes:

Korea eroaa edukseen nykyradoista. Selkeästi toisistaan poikkeavia sektoreita ja asvalttiturva-alueet on rakennettu ajatuksen kanssa (niissä käynnillä häviää aikaa ja likaavat kunnolla renkaat). Ja on siellä sellaisiakin kohtia jossa ei turva-aluetta ole juuri lainkaan.

Abu Dhabi on melko ankea rata tähän verrattuna. Puitteet arabiassa ovat kyllä viimeisen päälle, mutta itse tärkein, eli rata on köyhä.

Ainoa mikä tässä Korean radassa hieman mietityttää, on pääsuoralle tulo. Webslave esitti jo oman huolensa viimeisen kurvin kanttarin leikkaamisesta. Toivottavasti kukaan ei tee Webbereitä siinä...on meinaan varikon väkikin vaarassa silloin.
 
Viimeksi muokattu:

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Pakko sanoa että tähän asti vaikuttaa positiiviselta ylläriltä tuo Korea, toivotaan että soveltuu myös kilvanajoon.

Jos näin on, voittaa selvästi Valencian, Bahrainin, Kiinan, Singaporen ainankin näistä "moderneista".

Abu Dhabin rataa ei kehannu vielä laittaa kun siellä ajettu vaan kerran, mutta eka kisa oli ainankin melko vaisu, radasta johtuen/huolimatta nähdään luultavasti tänä vuonna.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Kyllähän se on ihan onneton ainakin täältä kotisohvalta katsottuna. Rata on niin leveä, ettei TV kuvassa muuta näykään sen lisäksi kuin välillä vähän päällystettyjä turva-alueita. Mutta jos tykkää kun kuskit leikkaa siksaksiksak radan reunasta toiseen niin mikäs siinä. Kuvien perusteella vaikea päätellä missä päin maailmaa ollaan, kun zoomiobjektiivilla katsellessa näkyy samaa tilkeä kuin kaikkialla muuallakin. Kanttarit ja turva-alueetkin varmaan samalta tavarantoimittajalta kuin muuallakin. Muutamasta kohdasta näköjään jäänyt kiireiden vuoksi asentamatta.
Jaaha. Rata voi siis olla myöskin liian leveä? Ok.
Semmonen ränni olis komia missä jää hesarin verran tilaa auton molemmille puolille.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Fuji on hyvä rata, ei se Suzukalle pärjää, mutta mielummin kaksi kisaa Japaniin kuin Espanjaan.
Fuji Speedway on itsestänikin hyvä rata, jonkun takia kyseinen rata vuoristoineen toi TV:n välityksellä viihtyisemmän olemuksen kuin Suzuka mitä pidetään kuljettajan ratana, ja nuista Espanjan radoista itse pidän enemmän Valenciasta, vaikka on Barcelonakin ihan hyvä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jaaha. Rata voi siis olla myöskin liian leveä? Ok.
Seuraavaks nähdään varmaan joku asfalttikenttä, jonne on vaan pistetty keiloja, joita kiertämällä rata muodostuu. Siinä olis radalla leveyttä tasan niin paljon kuin kuskit kokevat tarvitsevansa. Olen sanonut ennenkin, että älytöntä tehdä todella leveitä ratoja, kun kaikki kuitenkin ajaa sitä samaa linjaa. Näyttää tyhmältä ja virheitä saa enemmän anteeksi. Kilpa-ajon kannalta riittää, että jos yksi auto ajaa keskellä rataa niin ohi mahtuu kummalta puolen tahansa.
Semmonen ränni olis komia missä jää hesarin verran tilaa auton molemmille puolille.
Ok.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Seuraavaks nähdään varmaan joku asfalttikenttä, jonne on vaan pistetty keiloja, joita kiertämällä rata muodostuu. Siinä olis radalla leveyttä tasan niin paljon kuin kuskit kokevat tarvitsevansa. Olen sanonut ennenkin, että älytöntä tehdä todella leveitä ratoja, kun kaikki kuitenkin ajaa sitä samaa linjaa. Näyttää tyhmältä ja virheitä saa enemmän anteeksi. Kilpa-ajon kannalta riittää, että jos yksi auto ajaa keskellä rataa niin ohi mahtuu kummalta puolen tahansa.
Onko se noin leveä? En ole huomannut. Tarkkailenpas huomenna asiaa kisan aikana. Eipäs kun tänään!
 

Suggestiivi

Kusihousunörtti
Liittynyt
4.10.2009
Viestit
1050
Mitä hetken harjoituksia katselin, rata näytti aivan rFactorista repäistyltä. Tyhjät katsomot ja tyhjä miljöö loivat elottoman, masentavan vaikutelman. Toivottavasti kilvanajo on kuitenkin hyvää.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Mitä hetken harjoituksia katselin, rata näytti aivan rFactorista repäistyltä. Tyhjät katsomot ja tyhjä miljöö loivat elottoman, masentavan vaikutelman. Toivottavasti kilvanajo on kuitenkin hyvää.
:confused:

Eikös Koreassa nimenomaan ollut katsomot (sitä puna-mustaa lukuunottamatta) ihan tupaten täynnä?

Mutta muutenkin rata oli hyvä, draamaa nähtiin, josta tosin osa oli sen vesikelin ansiota... Mutta kuitenkin, Tilke näyttää löytäneensä taas sen Sepangin ja Shanghain aikaisen tatsinsa. :thumbup:
 

Paperino

Well-known member
Liittynyt
26.11.2009
Viestit
199
Sijainti
Tampere
Suhtauduin etukäteen todella pessimistisesti Yeongamin rataan, koska se vaikutti taas yhdeltä epämääräiseltä Tilkedromilta. Sitä rata onkin jossain määrin F1 2010 -pelissä, jossa ulkoasu lienee lähellä lopullisia suunnitelmia. Kuitenkin radalla oli aimo annos karismaa, johtuen varmaankin juuri tuosta keskeneräisyydestä. Heti radan vieressä oli vielä luonnonvaraisia metsiköitä, muuten ympäristössä oli jonkinlaisia suoalueita ja muuta mukavaa.

F1-kauden ratojenhan olisikin tarkoitus olla kokoelma hyvin erilaisia ja erityyppisiä haasteita tarjoavia ratoja, onhan kyseessä kuitenkin MM-sarja. Ja maailman kovinhan on se, joka pystyy parhaiten sopeutumaan eri maiden yksilöllisiin ratoihin ja ehkäpä joihinkin ulkokilpailullisiin kulttuurillisiin haasteisiin.

Yeongamille nykymuodossaan annan arvosanaksi 8:n, joka tulee suureksi osaksi radan täydellisestä glamourittomuudesta verrattuna johonkin Abu Dhabin gigalomaniaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Yeongam yllätti positiivisesti sateesta huolimatta. Kaikkiaan rata oli erittäin hyvä ja ohituksiakin nähtiin myös vaikeammissakin paikoissa ja sadekelin vaikutuksesta huolimatta kisa oli mielenkiintoinen. Kalustoa korealaisilla on käytössä ja alun haparoinnin jälkeen hommat sujuivat. Ensi kaudella rata voi muuttua etenkin ympäristöltään ja myös ns. Zolder-mutka ennen varikkoa tulee varmasti kokemaan muutoksia ensi kaudeksi. Kouluarvosana olisi näin ollen 8. Mieli voi kuitenkin muuttua ensi vuonna jolloin toivottavasti on kuivaa jotta nähdään millainen rata tämä 5,6 kilometriä pitkä Korean ihme oikeasti on.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Brasiliassa taistellaan F1-kisan puolesta

F1-moguli Bernie Ecclestone on arvioinut Brasilian Interlagosin moottorirataa F1:n surkeimmaksi kilpailupaikaksi oheistilojen kannalta. Sao Paulon jättikaupungin alueella sijaitseva kilpailupaikka ei ole suosittu myöskään Sao Paulossa rehottavan rikollisuuden takia. F1-sarjan ohjelmaan on tulossa uusia kisoja, mutta Sao Paulon pormestari Gilberto Kassab aikoo tehdä kaikkensa, jotta Interlagos pysyisi F1-kalenterissa.

- Sao Paulolla on suuri intressi pysyä F1-kisajärjestäjänä ja olemme investoineet kisaamme paljon. Myös F1-sarjan organisaattoreilla on kiinnostusta pysyä täällä. Sao Paulo on yksi maailman suurimmista kaupungeista, eikä Brasiliaa ole syytä pudottaa kisaohjelmasta, kommentoi Kassab Agencia Estado-uutistoimiston mukaan.

Interlagosin nykyinen sopimus F1-kisasta jatkuu vuoteen 2014 saakka.
Tulevaisuus näyttää ajetaanko Sao Paolossa jatkossakin vai siirtyykö se jonnekkin toiseen kisa paikkaan Brasiliassa tai poistuu kokonaan siltä mantereelta. Jacarepagua (Autódromo Internacional Nelson Piquet) kisa ei ainakaan palaa jos eivät uutta rataa sinne rakennuttaisi sillä rata puretaan tulevien vuoden 2016 olympialaisten harjoituskeskuksen tieltä
 

LAHNAPAKASTE

Well-known member
Liittynyt
1.11.2009
Viestit
74
Ihmetyttää se, että tätä Korean rataa kehutaan, mutta Abu Dhabin vastaavaa moititaa, vaikka radat ovat lähestulkoon toistensa kopioita. Puolet radasta on kaasutusta ja jarrutusta ja toinen puoli syheröä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös