Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
OK, sinä siis todella uskot tietävästi tämän asian paremmin kuin FIA. Paha tuohon on sitten enää lähteä sanomaan mitään. Kaikki vasta-argumentit ovat turhia, koska sinä tiedät paremmin.
Kappas, minulle tuli samanlainen fiilis, kun luin tuon edellisen viestisi edit-osuuden. Eli että koska radoille tehdään asfalttiturva-alueita, on niitten oltava parempia kuin muiden vaihtoehtojen, end of discussion.

Tämän asian käsittely päättyy osaltani tähän.
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Juuri tämän kaivautumisefektin takia hiekka pysäyttää auton tehokkaammin kuin asfaltti, kun autosta häviää ohjattavuus (eli melkein aina kun turva-alueelle joudutaan). Gachnangin onnettomuudessa hiekka olisi keula olisi haukannut hiekkaan ja hidastanut autoa paremmin kuin asfaltti, jonka päällä auto jatkoi liukuaan.
Niinhän se joo näissäkin tilanteissa hidasti:
Kovalainen 2008 Espanja:
http://www.youtube.com/watch?v=PevE_Q7nSnw
Hamilton 2007 Saksa:
http://www.youtube.com/watch?v=XvNRNx5DNxE&playnext=1&list=PL91FA6B7C470EA6B1

Molemmissa auto lähti hyppimään hiekkaturva-alueilla. Ja toisekseen, F1-autossa on ehkä vähän paremmat jarrut ku GT1- autoissa. :doubtful:
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Kyllä hiekkaturva-alue hidastaa paremmin kuin asfaltti, mutta ongelma on sen epätasaisuus ja upottavuus. Jos auto menee sivuluisussa hiekkaturva-alueelle sen nopeus voi helposti tökätä, ja silloin auto kaatuu. Liskäksi hiekkaan uponnut auto tarkoittaa helposti turva-autoa, kun taas asfaltoidulta on helpompi lähteä, jos vain auto pysyi käynnissä.
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Autourheilu on maailman vaarallisimpia lajeja, mutta jotenkin turvallisuuden parantaminen onnistutaan nähdään negatiivisena asiana. Ainoa syy miksi joku voisi vastustaa asfalttiturva-alueita on ohitusten vähyys, mutta ei se nyt hemmetti niin ole että ohitusten puute johtuu turva-alueista.
Kyllä kai jokainen haluaisi kotipihaansa mieluummin hyvin hoidetun nurmikon, kuin harmaan asfalttikentän? Tietenkin turvallisuus etusijala, mutta tässäkin tunnutaan menevän lähinnä sieltä, missä aita on matalin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lueskelin tuossa FIA Instituten dokumenttia, jossa puhuttiin myös ratojen turvallisuudesta. Muutama uusi tieto/ajatus jäi mieleen.

- Paul Ricardilla ei ole ollut yhtään kaatoa sen jälkeen kun turva-alueet asfaltoitiin (dokumentti julkaistu 2009).

- Asfaltin etuna on myös rata- ja lääkintähenkilökunnan nopeampi pääsy onnettomuusauton lähelle, sekä tilanteen nopeampi raivaus.

- Paul Ricardin lisäksi myös Bahrainissa on viety turvallisuus erikoispitkälle. Rata-yhtiö on jatkuvassa kanssakäymisessä FIA:n/Whitingin kanssa asian tiimoilta. Ympäri rataa on mm. siroteltu kameroita, joilla jokaisen rataprofiilin jokainen kohta näkyy ja turvallisuuskeskus osaa välittömästi lähettää oikean tiedon oikeille ihmisille. Kuva myös tallentuu, joten onnettomuuksia ja niiden syitä voi tutkia jälkikäteen.

- 90-luvun lopussa käyttöön otettiin tietokoneohjelma, jonka avulla törmäysnopeuksia ja -kulmia voidaan mallintaa ja niiden tietojen perusteella osataan laatia riittävät turva-alueet ja turvavallit. Ohjelmaa on vuosien myötä jatkuvasti jatkokehitetty ja muunnettu vastaamaan kulloisenkin sääntöjen mukaisten autojen nopeuksia ja ominaisuuksia. Lisäksi siihen on syötetty mm. autojen "mustista laatikoista" datat onnettomuuksissa vaikuttaneista voimista.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kyllä kai jokainen haluaisi kotipihaansa mieluummin hyvin hoidetun nurmikon, kuin harmaan asfalttikentän? Tietenkin turvallisuus etusijala, mutta tässäkin tunnutaan menevän lähinnä sieltä, missä aita on matalin.
No ulkonäköseikat oma juttunsa ja ne nyt eivät sinänsä kuulu autourheiluun. En kyllä ymmärrä että miten asfaltointi olisi helpoin vaihtoehto. Autojen turvallisuus on viety todella pitkälle. Kyllä ratojenkin tulisi vastata tätä tasoa. Halvempi se on hiekkaa tai nurmea laittaa kuin asfalttia.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Voisivat ottaa käyttöön Paul Ricardolta löytyviä turva-alueita, joille ajaessa menee renkaat niin huonoiksi, että joutuu hakemaan varikolta uudet.

"The track is known for its distinctive black and blue runoff areas known as the Blue Zone, which is used instead of gravel traps of other circuits, the runoff surface consists of a mixture of asphalt and tungsten. Should that not prevent the car from stopping, there is the Red Zone, a more abrasive run off area, which would require a car to return to the pits for a new tyre."

http://en.wikipedia.org/wiki/Circuit_Paul_Ricard
Tuo kuulosti pätevältä ratkaisulta tähän pulmaan / jarnaan.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuo kuulosti pätevältä ratkaisulta tähän pulmaan / jarnaan.
Tuskin siinä mitään happoa on joka saman tien kuorii renkaan kun yli ajaa.

Tarkoittaa lähinnä sitä, että kun auto on luisussa/renkaat lukkiutuneena, tulee kantikkaat pyörät ajauduttaessa tuolle punaisen asvaltin alueelle.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Tuskin siinä mitään happoa on joka saman tien kuorii renkaan kun yli ajaa.

Tarkoittaa lähinnä sitä, että kun auto on luisussa/renkaat lukkiutuneena, tulee kantikkaat pyörät ajauduttaessa tuolle punaisen asvaltin alueelle.
Onhan se merkittävä haitta (jos sattuu lukitsemaan pyörät) jo ja kuitenkin vaikuttaisi suht oleellisesti renkaiden kulumiseen. Toinen mitä mietin , että eikö nurtsia voisi käyttää sellaisena vain metrin levyisenä kaistaleena ja sen jälkeen loppu roa olisi asfalttia.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Webber on ainakin Stewartin kanssa samoilla linjoilla (sikäli mikäli viittaa tuohon tähänkin ketjuun linkitettyyn juttuun).
Mark Webber Twitterissä sanoi:
Stewart spot on today re track designs.tilke's best track=sepang.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Autourheilu on maailman vaarallisimpia lajeja, mutta jotenkin turvallisuuden parantaminen onnistutaan nähdään negatiivisena asiana.
Turvallisuuden parantaminen on hyvä asia, mutta kohtuuttomuuksiin vietynä syö lajilta kuin lajilta raskaasti pohjaa. Vaarallisia lajeja on ykkösten ulkopuolella enemmän kuin riittämiin, mutta niissä ei olla vajottu sille tasolle mitä moottoriurheilun kuninkuusluokassa harrastetaan. On erittäin hyvä muistaa se mahdollisuus, että kuljettajilla on varsin paha tapa ulosmitata kaikki turvallisuuskehitys jos aletaan oikeasti luulla että radalla voidaan tehdä mitä vaan ilman että riskejä ei ole. Kyllä siellä riskejä on aina ellei sitten lopeteta koko lajia.

On erittäin loistava asia että on otettu opiksi repeävistä bensatankeista, lentävistä renkaista, surkeista lääkäripalveluista, katastrofeja aiheuttavista järjestysmiehistä, kuljettajaa huonosti suojaavista ohjaamoista sekä kuljettajan istumisesta liian edestä, puista turva-alueilla, turvavyöttömyydestä ja esim. kypärien riittämättömistä vahvuuksista.

Lienee turha sanoa, että edellä luetellut asiat ovat aiheuttaneet nopeastikin arvioiden yli 90% Formula ykkösten kuolonkolareista ja pahoista luokkaantumisista.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Webber on ainakin Stewartin kanssa samoilla linjoilla (sikäli mikäli viittaa tuohon tähänkin ketjuun linkitettyyn juttuun).
Jokaisella on oikeus mielipiteeseen, mutta Stewartilla on silti (muutaman faktavirheen lisäksi) yksi perustavanlaatuinen lähtökohta pielessä. Jos rataa pitkin etenevä auto sivuuttaa radan ulkopuolella olevan auton, kyseessä on kyllä sijoituksenmuutos, mutta ohitus se ei ole. Yleisö haluaa nähdä autojen välistä kamppailua radalla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En tiedä liittyykö Webberin äskeiseen tweettiin, mutta Peter Windsor vastasi jollekulle:

We all have to remember than none of the Tilke circuits were designed to the brief "make this challenging for drivers"

Tilke's design parameters were all associated with sponsor id and specific TV angles. He did what he was commisioned to do
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Noissa isoissa turva-alueissa on se huono puoli, että niitä on ohitustilanteissa liian helppo hyödyntää. '09 Spassa Kimi ajoi aika reippaasti ykkösmutkan leveäksi, jotta sai pyöreämmän ajolinjan avulla paremmat vauhdit Eau Rougeen johtavalle suoralle. Periaatehan taitaa olla, että kolarien välttämiseksi saa niitä käyttää, mutta tuota sääntöä kyllä hyödynnetään liikaa.

Tosin on sitä ratoja pienilläkin turva-alueilla. En ymmärrä oikein näitä uusia Korean ja Abu Dhabin "katuratoja" (huomaa sitaatit). Abu Dhabissa on toki tietyin paikoin paljon tilaa, mutta toisaalta kaiteet on paikoitellen niin lähellä, että se voi olla ongelma, jos Abu Dhabi aikoo isännöidä MotoGP:tä. Joten mikä järki tehdä tälläisiä ratoja, kun tilaa on. Sama Korean kanssa. Kaupunki rakennetaan radan ympärille, joten rata voitaisiin huomioida kaupungin suunnittelussa, eikä kaupunki radan suunnittelussa. Melbourne on katurata, jossa on vähän tilaakin, joten radan varteen parkkeeraaminen ei tuo heti turva-autoa. Valencian ja Singaporen ymmärrän, koska niissä rata on suunniteltu kaupunkiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tosin on sitä ratoja pienilläkin turva-alueilla. En ymmärrä oikein näitä uusia Korean ja Abu Dhabin "katuratoja" (huomaa sitaatit). Abu Dhabissa on toki tietyin paikoin paljon tilaa, mutta toisaalta kaiteet on paikoitellen niin lähellä, että se voi olla ongelma, jos Abu Dhabi aikoo isännöidä MotoGP:tä. Joten mikä järki tehdä tälläisiä ratoja, kun tilaa on.
Abu Dhabissa turva-alueita katsottiin voivan pienentää, koska niiden taakse laitettiin vauhdin absorboiva TecPro-valli. MotoGP:tä varten rataan tehtäisiin muutoksia.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tuskin siinä mitään happoa on joka saman tien kuorii renkaan kun yli ajaa.

Tarkoittaa lähinnä sitä, että kun auto on luisussa/renkaat lukkiutuneena, tulee kantikkaat pyörät ajauduttaessa tuolle punaisen asvaltin alueelle.
Siellä on sotkettu asfaltointivaiheessa wolframia mukaan siihen seokseen, joten ilmeisesti kitkakerroin nousee niin kovaksi, joten renkaan tuhoutuvat siellä.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Abu Dhabissa turva-alueita katsottiin voivan pienentää, koska niiden taakse laitettiin vauhdin absorboiva TecPro-valli. MotoGP:tä varten rataan tehtäisiin muutoksia.
Silti, ottaen huomioon MotoGP:n jo rakennusvaiheessa, muutostöitä ei nyt tarvittaisi. No, sheikeillä on kyllä rahaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Silti, ottaen huomioon MotoGP:n jo rakennusvaiheessa, muutostöitä ei nyt tarvittaisi. No, sheikeillä on kyllä rahaa.
Vailla mutua parempaa tietoa voisin kuvitella, ettei MotoGP ollut mielessä, kun rataa alettiin pykätä. Muutoin rata jo lähtökohtaisesti oltaisiin suunniteltu toisin. Eli nälkä kasvoi syödessä. Sinänsä ymmärrettävää, että olemassa olevalle radalle halutaan muutakin käyttöä ja kansainvälisesti merkittäviä kisoja (joita autopuolella on toki jo saatukin), mutta olisi tuon voinut keksiä huomioida jo tilausvaiheessa, että moottoripyörilläkin radalla voisi kisata.

Sinänsä jo olemassaolevilla rakenteilla koko "katuarataosuus" pystytään ohittamaan lähtösuoraa ja sen jälkeistä mutkaa luonnollisesti lukuunottamatta. Rata lyhenee reippaasti, mutta ajetaanhan MotoGP:llä muutenkin lyhyemmillä radoilla. Valaistu hotelli tosin jäisi kokonaan radan ulkopuolelle, mikä ei varmaankaan ole kovin tyydyttävä ratkaisu markkinoinnillisesti.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Siellä on sotkettu asfaltointivaiheessa wolframia mukaan siihen seokseen, joten ilmeisesti kitkakerroin nousee niin kovaksi, joten renkaan tuhoutuvat siellä.
Siltikin vaatii aika tiukkoja manöövereitä, että renkaat saisi kerrasta ajokelvottomiksi tuolla.

Pelkkä rullaaminen ja kiihdytys alueella ei varmasti tuhoa renkaita. Tuo aikaisempi tekstinpätkä oikeastaan kertoo kaiken:
LarryBoy sanoi:
"The track is known for its distinctive black and blue runoff areas known as the Blue Zone, which is used instead of gravel traps of other circuits, the runoff surface consists of a mixture of asphalt and tungsten. Should that not prevent the car from stopping, there is the Red Zone, a more abrasive run off area, which would require a car to return to the pits for a new tyre."
Eli kun auto on pois hallinnasta, punaisella alueella on kuluttavampi (suuremman kitkan) asvaltti joka pysäyttää paremmin kuin sinisellä alueella oleva asvaltti. Ei tuossa puhuta mitään siitä, että suoraan yli ajamalla renkaat tuhoutuisivat.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös