Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Barberilla on T1-luokitus, mutta näkyykö siellä ainuttakaan asfalttiparkkipaikkaa? Ihanan turmeltumaton jenkkilä, maa jossa moottoriradat näyttävät ja tuntuvat samalta kuin pari vuosikymmentä sitten Euroopassa. Tilken uusi viritys tietysti poikkeuksena
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Kumpikaan ei kyllä profiililtaan muistuta mitään aikaisempaa Tilken rataa, jos nyt ei lasketa Buddhin myötäpäiväistä versiota Turkin kasimutkasta (mutta ilman neljää apexia). Enempi noissa kahdessa on sellaista vanhan maantieradan mutkittelua ja tienristeystä.

Turvallisuus toki on nykystandardien mukainen, mutta niinhän se kaikilla uusilla Grade 1- ja T1-radoilla, suunnittelijasta riippumatta (FIA vaatii).
Ei muistuta tosiaan, mutta ainakin Buddhissa on Tilken radoille ominaisia piirteitä: neulansilmiä, jotka johtavat pitkän suoran päässä olevaan neulansilmään ja koreamaista sik-sakkia. Niin ja tuo Turkin kasimutka. Myös puhe suuresta keskituntinopeudesta on aikamoista markkinointiskeidaa.

Austinissa taas ollaan kopioitu vanhoja ratoja oikein urakalla. En innostu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Barberilla on T1-luokitus, mutta näkyykö siellä ainuttakaan asfalttiparkkipaikkaa? Ihanan turmeltumaton jenkkilä, maa jossa moottoriradat näyttävät ja tuntuvat samalta kuin pari vuosikymmentä sitten Euroopassa. Tilken uusi viritys tietysti poikkeuksena
Barberin T1-luokitus taitaa olla yksinomaan sen peruja, että USF1:lle piti saada edes yksi testirata rapakon sille puolelle. Sinälläänhän Barber ei ole sellainen 70-luvulle jämähtänyt muinaisjäänne kuten useimmat perinteiset jenkkiradat (se kun aukaistiin vasta 2000-luvulla). Parissa mutkassa näyttäisi Google Mapsin perusteella olevan asfalttialue.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4354
Kumpikaan ei kyllä profiililtaan muistuta mitään aikaisempaa Tilken rataa, jos nyt ei lasketa Buddhin myötäpäiväistä versiota Turkin kasimutkasta (mutta ilman neljää apexia). Enempi noissa kahdessa on sellaista vanhan maantieradan mutkittelua ja tienristeystä.
T1 - T3 peilikuva Turkista aina nousevaa ylämäkeä myöten
Takasuora - kopio Kiinasta
T5-6 - Kopio Sepangista, peilikuva
T10 - kopio Turkista ilman neljää apeksia, peilikuva

Ilmeisesti Tilkelle on halvempaa kopioida jo keksittyjä ideoita radasta toiseen mutta tästä johtuvaa arvostelua on ollut jo sen verran että tällä kertaa käytettiin peilikuvia..
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Miten suoran voi kopioida? Tai, toisin päin, voiko suoran tehdä mihinkään kopioimatta sitä jostakin? Tässä tapauksessa ymmärtäisin jos ensin olisi täydellä kaasulla ajettava puoliympyrän muotoinen kallistettu mutka ja lopussa ns. kaksiosainen neulansilmä (en keksi parempaa sanaa tuolle Kiinasta löytyvälle mutkalle), mutta kun tuossa ei ole.
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Kuinkakohan paljon näitä ratoja jo oikein on... Kaikki, siis aivan kaikki on jo keksitty. Et sä voi mennä kallistamaan mutkaa siten ettei semmoista vielä jossain olisi ja joku syyttäisi kopioinniksi. Niitä vanhoja pätkiä voidaan vain lätkiä eri järjestykseen ja eri mittaiseksi kokonaisuudeksi. Sen puoleen Tilke tuntuu onnistuneen ihan suht hyvin, vaihteeksi.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
T1 - T3 peilikuva Turkista aina nousevaa ylämäkeä myöten
Takasuora - kopio Kiinasta
T5-6 - Kopio Sepangista, peilikuva
T10 - kopio Turkista ilman neljää apeksia, peilikuva
Tuo takasuora on täysin poikkeuksellinen muihin suoriin nähden. Tuossa suorassa hoilotetaan puolisuoraa alamäkeen ja sen jälkeen toinen mokoma ylämäkeen, loiviin sellaisiin toki.. Missä muualla olisi näin? Ei ainakaan Kiinassa..

Ensimmäinen mutka (ja toinen) on profiililtaan suht peilikuva Turkista, mutta todennäköisesti ajetaan niin erillä tavalla kuin olla voi. Turkissa on ensimmäisen mutkan sisällä notko ja rata laskee paljon ensimmäisen mutkan aikana. Tuossa ei niin ole. Ylämäkeä kyllä löytyy tuostakin..
Tämä ensimmäinen mutka on todennäköisesti lähempänä Sepangin kolmatta mutkaa kuin turkin ensimmäistä mutkaa, mutta eroaa kyllä Sepangin mutkastakin paljon.. Eli ei kopio.

T5-6. Siis järetön vertaus. Profiililtaan ollaan sielläpäin, mutta taas tämä yhistelmä ajetaan niin erillä tavalla kuin Sepangissa ettei siinä ole mitään samaa, ei edes mutkien suunta.. Sepangissa hoilotetaan ja nostetaan ja taas hoilotetaan hana pohjassa, tässä koko yhdistelmä aikana (luultavasti kahdessa osassa) joudutaan hidastamaan vauhtia 7 mutkaa silmällä pitäen.

T10. Ei mitään samaa kuin Turkissa. Mutka ajetaan eriin suuntaan, ei apexeja, erit korkeuserot. Miten tuosta voi sanoa kopioksi jostain. Ainoa yhtäläisyys on, että mutka kääntyy hivenen yli 180 astetta, mutta ei Turkin kasimutka ainoa sellainen ole. Ja puoliympyrät olisi lähempänä tuota T10 mutkaa, mutta silti pitää Turkki ottaa kopioitavaksi..

Jos tuo T10 olisi vielä ovaalityyppisesti kallistettu, niin minusta kyseessä olisi täysin poikkeuksellinen mutka ykkösissä. Ja täällä kopioista puhutaan...


Myös kanttareilla pystytään paljon vaikuttamaan siihen miten mutkat voidaan ajaa läpi.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Barberilla on T1-luokitus, mutta näkyykö siellä ainuttakaan asfalttiparkkipaikkaa? Ihanan turmeltumaton jenkkilä, maa jossa moottoriradat näyttävät ja tuntuvat samalta kuin pari vuosikymmentä sitten Euroopassa. Tilken uusi viritys tietysti poikkeuksena
Salt Lake Cityn rata on rakennetty nykystandardien mukaan. Eli asvalttia löytyy muualtakin kuin ajoradalta.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Salt Lake Cityn rata on rakennetty nykystandardien mukaan. Eli asvalttia löytyy muualtakin kuin ajoradalta.
No jaa, kun viimeksi tuli kisa Milleristä nähtyä (ALMS 2010) niin ihan mukavan soraisilta ja pusikkoisilta suurin osa -kieltämättä valtavista- turva-alueista edelleen vaikutti. Mitä nyt parin metrin turha levennys osassa mutkia.

Mutta kyllähän tuo lienee ehkä aneemisin moottorirata koko mantereella aina "katsomoiden" sijoittelua myöten, eikä paikka oikein kenenkään suosiossa ole.
 
Viimeksi muokattu:

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Spasta kantautuvien tietojen mukaan nyt myös Rivagen (vai onko se Bruxelles nykyään) ulosajoalue on muutettu hiekasta asvaltiksi.
 

rikke

Well-known member
Liittynyt
6.4.2009
Viestit
276
Spasta kantautuvien tietojen mukaan nyt myös Rivagen (vai onko se Bruxelles nykyään) ulosajoalue on muutettu hiekasta asvaltiksi.
Ei voi olla totta. Kurvihan on hidasvauhtinen. Viime vuoden kisan jännittävin kohta oli, kun Hamilton ajautui leveäksi sateella, mutta sai pidettyä auton liikkeessä.

Katastrofi!
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Spasta kantautuvien tietojen mukaan nyt myös Rivagen (vai onko se Bruxelles nykyään) ulosajoalue on muutettu hiekasta asvaltiksi.
Kohta sielläkin vedetään kaikki kasvillisuus alas jotta saadan ne 1km pituiset asvalttiturvaalueet niin kaikilla on kivaa, eiku......
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
No, jälleen yksi kuljettajien keskeytysansa poistetaan. Webslave varmaan tanssii jo ripaskaa riemusta.

Kisailuunhan tuo muutos ei sentään vaikuta, koska tuossa ei voi oikaista asvaltin kautta. Paitsi jos mutkan jättöpuolella on myös asvalttia turva-alueella, voi hieman loiventaa ulostulolinjaa. Toivottavasti eivät ole jatkaneet asvalttia sinne asti, siellä sitä ei todellakaan tarvita.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No, jälleen yksi kuljettajien keskeytysansa poistetaan. Webslave varmaan tanssii jo ripaskaa riemusta.
Sitä en hallitse, mutta ei tuo minua haittaakaan. Turvallisuuden kannalta en katso tuossa asfalttialueen olleen mitenkään välttämätön kohtalaisen matalien vauhtien vuoksi. Eli lähinnä jää se keskeytysaspekti pois. Tosin sateella tuossa voi käydä pikemmin niin päin, että asfalttialue vie helpommin seinään kuin hiekka olisi tehnyt.

FIA.comin ratakartan (johon on merkitty myös turva-alueiden pinnoite) mukaan turva-alue ei jatku mutkan ulostuloon.

 
Viimeksi muokattu:

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Ei näin. :nope: Spa on profiililtaan loistava rata, mutta pian kaikki potentiaaliset ulosajoalueet alkaa jo olla asvaltoitu ja se jos mikä syö omaa jännitystään kisasta. Ettei vaan tämäkin alue olisi asvaltoitu sen Hamiltonin leväksiajon seurauksena viime vuoden kisassa.

FIA on varmaan ajatellut, että tähän paikkaan voi kisa päättyä pahimmassa tapauksessa, joten asvaltoidaan se. Tuo mutkahan ei edes ole vaarallinen nopeuksien puolesta, joten on tosi vaikeaa ymmärtää asvaltoimista.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kuka p*****e siellä päättää ratojen asfaltoinneista?!!

:wall::wall::wall::wall:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös