Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Iraniin F1 rata!! Minkälainen moottoriurheilukulttuuri siellä on?
Suomessa on pitkä moottoriurheilukulttuuri ja kolme F1-mestaria mutta ei F1 rataa!!!!!!:wall::wall:

Rata milloin Kreikkaan, Iraniin, Bulgariaan, Ukrainen. Milloinhan Pakistaniin, Irakiin, tai vaikkapa Myanmariin tai Pohjois-Koreaan?! :wall::wall:
Kun on tarpeeksi öljyrahaa, niin ei tarvita edes katsojia. Suomessa ei ole rahaa, katsojia (väkiluku!) eikä ilmeisesti kovin paljon halua kun nämä uudet Grade 2 -luokan hankkeetkin törmää aina lento-oraviin ja kesämökkeihin.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Ja kukaanhan ei tosiaankaan ykkösiä ollut viemässä Iraniin, kun ko. radasta tulee (ainakin aluksi) Grade 2, eli WTCC/GT1 korkeintaan käyvät radalla. Toki jos rahaa löytyy, niin eiköhän sitä luokitusta voida muuttaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kun on tarpeeksi öljyrahaa, niin ei tarvita edes katsojia.
Abu Dhabissahan on tietääkseni molempina vuosina ollut täysi tupa kisapäivänä. Toki katsomopaikkoja on rakennettukin vain 50 000 katsojalle. Eli yleisömäärä on ollut Span luokkaa. Span katsojat voisivat arvostaa yhtä Yas Marinan ominaisuutta: kaikki katsomot ovat katettuja. ;)
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Monikohan noista Abu Dhabin katsojista oli ihan itse maksaneita katsojia? Tiedäthän nämä yritys/sponsoriliput.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Populous Drew MacDonald Iranin hommista: This is a funny project. We were asked to look at it, however, our communications and legal team advised us that trade with Iran is against the law under a UN Trade Embargo not only would it be illegal for a UK company to design a track but any UN nation racing there.

In my head it’s irresponsible to charge someone to design a track there!
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Tilke vois mun mielestä tehdä vähän vaikeampia ensimmäisiä mutkia.
Tuota , tosissaan haastavat mutkat on käytännössä kiellettyjen listalla, jos katsot mitä vaatimuksia F1-radan on täytettävä .

Mukavaahan se olisi nähdä miten ukot ottaa äkkinäiseen alamäkeen tehdyn kiristyvän mutkan joka on hieman ulospäin kallistettu.

Asiasta kukkapurkkiin, hauska huomata kun tulee käymään eka kertaa pitkään aikaan ni mun tekemä jeesuksenvanha topikki on eka sivulla, menossa 3000 postauksessa :O
 
Viimeksi muokattu:

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Mielestäni Monza näyttääkin oikealta moottoriradalta kun asvalttia löytyy sieltä missä pitäisi ajaa (-2 ensimmäistä shikaania) ja sitten ruohoa/hiekkaa missä ei.

Vähän eriskummallista kylläkin. Esim. Lesmojen kaltaisissa mutkissa löytyy asvlattia muilla radoilla (siis radan ulkopuolella:D)
Ehkä he jättävät yhden radan raiskaamatta?
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Tilke vois mun mielestä tehdä vähän vaikeampia ensimmäisiä mutkia. Kuten esimerkiksi spassa tai Interlagosilla, joissa ensimmäisessä mutkassa tapahtuu lähes aina jotain. Kyllähän jossain Sepangissa sanotaan olevan vaikea eka mutka mutta aika harvoin siellä nähdään minkään laista kähinää koska rata on leveämpi kuin Helsinki-Vantaan kiitorata.
Niin, olisiko sekään nyt niin hyvä, että 10:nnestä sijasta eteenpäin autot kimpoilisivat kuin biljardipallot, ja joku tuurilla selvittäsi ekan mutkan. Itse pidin Silvertonen vanhasta kierroksen alusta, kun ensimmäinen tosi tiukka mutka oli vasta 8. mutka puolessa välissä kierrosta. Näin siinä oltiin jo aikalailla letkassa.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Vähän eriskummallista kylläkin. Esim. Lesmojen kaltaisissa mutkissa löytyy asvlattia muilla radoilla (siis radan ulkopuolella:D)
Ehkä he jättävät yhden radan raiskaamatta?
Monzassa taidetaan ajaa sen verran mopoilla ja muilla vehkeillä, että joka paikkaa ei haluta raiskata. Lisäksi turva-alueita ei voi kasvattaa nykyisestä, joten hiekka lienee paras pysäyttäjä noin 90% tapauksista.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Mitä!? Signaporea ei muutettu millään lailla, layout on aivan sama kuin viimevuonna. :nope::( Ei se näin pitänyt mennä...

 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Monzassa taidetaan ajaa sen verran mopoilla ja muilla vehkeillä, että joka paikkaa ei haluta raiskata. Lisäksi turva-alueita ei voi kasvattaa nykyisestä, joten hiekka lienee paras pysäyttäjä noin 90% tapauksista.
Asfalttialueet vaatii paremman hidastavuuden takia vähemmän tilaa kuin hiekka, joten se ei käy perusteluna. Jos joku vetäisi Curva Grandessa, Lesmoissa tai Parabolicassa pitkäksi, niin tottahan asfaltti olisi turvallisempi vaihtoehto. Ulosvetäjä vain kääntäisi takaisin radalle hölleten kaasua jos on tarvis. Hiekalla täydessä vauhdissa ulos ajaessa pompitaan (melkein) rengasmuurille asti.

Jos rengas räjähtää tai ripustukset hajoaa, silloin hiekka pysäyttää todennäköisesti nopeammin, mutta pyörimisvaara on suuri kovissa vauhdeissa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Asfalttialueet vaatii paremman hidastavuuden takia vähemmän tilaa kuin hiekka, joten se ei käy perusteluna. Jos joku vetäisi Curva Grandessa, Lesmoissa tai Parabolicassa pitkäksi, niin tottahan asfaltti olisi turvallisempi vaihtoehto. Ulosvetäjä vain kääntäisi takaisin radalle hölleten kaasua jos on tarvis. Hiekalla täydessä vauhdissa ulos ajaessa pompitaan (melkein) rengasmuurille asti.

Jos rengas räjähtää tai ripustukset hajoaa, silloin hiekka pysäyttää todennäköisesti nopeammin, mutta pyörimisvaara on suuri kovissa vauhdeissa.
Ainakin minun järjelläni turva-alue mitoitetaan pahimman tapauksen varalta. Jos renkaansa menettänyt auto pysähtyy huonommin asfaltilla, vaatii asfalttinen alue isomman läänin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ainakin minun järjelläni turva-alue mitoitetaan pahimman tapauksen varalta. Jos renkaansa menettänyt auto pysähtyy huonommin asfaltilla, vaatii asfalttinen alue isomman läänin.
No jaa, vaikka hiekka siinä pahimmassa tapauksessa pysäyttäisikin nopeammin, pyörimisriskin takia pitäisin asfalttialuetta kera TecPron loppujen lopuksi turvallisempana vaihtoehtona, koska ulosajo olisi hallitumpi.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Asfalttialueissa on kyllä se ongelma että ne eivät toimi sateella. Kitkakerroin on aika matala kun on pari senttiä vettä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
No jaa, vaikka hiekka siinä pahimmassa tapauksessa pysäyttäisikin nopeammin, pyörimisriskin takia pitäisin asfalttialuetta kera TecPron loppujen lopuksi turvallisempana vaihtoehtona, koska ulosajo olisi hallitumpi.
Oli asvalttiturva-alue kuinka "hallittu" tahansa niin näitä turvaratoja voisikin tehdä kädettömille kuskeille. Tosimiehille sitten näitä vanhan liiton ratoja joissa turvallisuus olisi riittävä, mutta ei yliampuva.

Ei niitä asvalttiturva-alueita oikeasti tarvita joka paikassa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Oli asvalttiturva-alue kuinka "hallittu" tahansa niin näitä turvaratoja voisikin tehdä kädettömille kuskeille. Tosimiehille sitten näitä vanhan liiton ratoja joissa turvallisuus olisi riittävä, mutta ei yliampuva.

Ei niitä asvalttiturva-alueita oikeasti tarvita joka paikassa.
Jonkunlainen yhdistelmä turva-alue olisi varmaan paras ratkaisu. Ensin asfaltti/superkitkamateriaali, sitten hiekka ja lopuksi moderni versio rengasvallista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei niitä asvalttiturva-alueita oikeasti tarvita joka paikassa.
Ei niin. Kohdissa, joissa ulosajonopeus on hitaahko voi aivan hyvin olla soraa. Esim. Spitzkehren ulostulon ulkopuolella asfaltti on aivan väärässä paikassa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jonkunlainen yhdistelmä turva-alue olisi varmaan paras ratkaisu. Ensin asfaltti/superkitkamateriaali, sitten hiekka ja lopuksi moderni versio rengasvallista.
Eikö toisin päin olisi parempi?
Jos asfalttia on ekana radan reunan jälkeen, ei ole mitään tarvetta jättää oikomatta jne...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikö toisin päin olisi parempi?
Jos asfalttia on ekana radan reunan jälkeen, ei ole mitään tarvetta jättää oikomatta jne...
Kuten aikaisemminkin on todettu, jos sora on ennen asfalttia, auto vain ottaa kuulalaakerit siitä mukaan ja asfaltin kitkaetu on menetetty.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös