Unkarin GP: aika-ajot

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Ei Kimin ajotaidot ole mihinkään ole voineet kadota. Ajoi ennen Unkaria enemmän testiä kuin Massa. Saksassa näytti ohituksillaan, että taistelutahtoakin löytyy vielä. Koska mies on selvästi varjojen mailla, muusta se on kiinni. Renkaat ovat ykkösveikkaukseni, yhdistelmä nykyinen Ferrari + Kimin ajotyyli ei saa niistä kaikkea irti.
Niin eikös Kimi ole antanutkin tällä kaudella sen suuntaisia lausuntoja, että renkaat ei oikein toimi niinkuin hän haluaisi omalle ajotyylilleen niiden toimivan (ja liian erilaisia sarjoja periaatteessa samanlaisten renkaisen välillä jne)?

Kimillä on sarjan kuskeista eniten (ehkä jopa koko f1-historiassa) puhdasta nopeuden lahjaa, sitä jota syntyessään saa jokainen tietyn määrän, ja jota myöhemmin toki ankaralla harjoittamisella voi vielä kehittää(kin). Nopeudesta se ei ole kiinni tällä miehellä, aiempien kausien perusteella ei myöskään hermokontrollista. Jokainen eilistä aika-ajoja seurannut varmasti huomasi tv-kuvankin välityksellä kuinka vaikea ajettava Kimin auto oli: Kaikki ei nyt toimi autossa niin kuin pitäisi Kimin ajotyylin kannalta, mitä se on sitten?

Juuri se on Ferrarin ratkaistava ja nopeasti mikäli mestarille halutaan lisää mestaruuksia, sen verran (pelottavan) nopeaksi paketiksi hamilton+mclaren on parissa viime kisassa osoittautunut..
 

Reef

Den Här satserna
Liittynyt
22.1.2004
Viestit
845
Sijainti
Turku
Räikkönen myönsi ajovirheen vieneen lähtöruutuja

- En pysynyt oikein radalla. Auto on ihan hyvä, mutten oikein saanut koko päivänä mitään aikaiseksi. Olen ajellut vähän miten sattuu. Nopeimmalla kierroksella menin aika pahasti leveäksi betonin puolelle, Räikkönen kertoi MTV3:lle.

Räikkösellä oli ajovirheidensä lisäksi ongelmia saada parasta irti uusista renkaista.

- Vanhoilla renkailla auto toimi ihan OK, mutta ei uusilla, Räikkönen ihmetteli.

- Kisasta tulee vaikea, mutta jos auto toimii riittävän hyvin vähän kuluneilla renkailla, katsotaan mihin vauhtimme silloin riittää, Kimi jatkoi.

(MTV3-STT)


olisko tossa toivon kipinä, eli bensaa ihan eedwartisti ja yhden pysähdyksen tiktak kun muilla pari stoppia?

tosin jos teki virheen niin toi skenaario on aika epätosi...

Toivossa on hyvä elää sano lapamato, Toivo tosin on erimieltä
 

Kapteeni Koo

Well-known member
Liittynyt
15.6.2007
Viestit
125
postataan omia mietteitä ennenkuin luetaan muiden tilityksiä. Tulee liikaa vaikutteita niistä.

Alkaa suuresti tuntumaan siltä, että jossain on pahasti mätää joko Kimissä tai Ferrarissa. Ihmetyttää suuresti se, että kun Ferrari saapuu radalle, kuten Unkariin niin auto on ihan persesäädöissä perjantaina, kun taas McLaren on suoraan unelmasäädöissä (kovalainen näin sanoi). Näyttää siltä, että Ferrarien perjantain ajelu on ihan turhaa, kun se pässi vikuroi vain. Eli mielestäni perjantai on ihan turhaa ajelua Ferrarilla. Miksi säädöt ovat niin pielessä perjantaina? Se onkin todella hyvä kysymys, koska eihän ole kyse ensimmäisestä kerrasta kun kaverit tulee radalle. Tietysti kun haluaa pistää Kimin epäonnistumisia muiden piikkiin, niin melkein tekisi mieli alkaa sormella osoittamaan a) Chris Dryerin suuntaan. B) Tallin suuntaan.

Se, että ollaan perjantaina noin pahasti säätöjen kanssa hukassa ja yritetään hakea edes suurinpiirtein säätöjä on kyllä surkeaa, kun muut keskittyvät täysin pienten asioiden viilaamiseen. Eikä sekään riitä, näytti tänäkin viikonloppuna siltä, että vielä lauantaina aamullakin ollaan ihan hukassa.

Ok, ehkäpä nyt saatiin sitten aika-ajoon jonkinmoiset säädöt rustattua, mutta oliko se jo liian myöhäistä? Kun on koko viikonlopun ajan ajanut vikuralla pirssillä ja pistetään sitten kunnon auto alle, niin ehkä auto toimii kuten pitäisi, mutta eihän Kimillä voi olla tuntumaa hommaan.

Kimistä. Nyt Kimin pitäisi tarttua härkää sarvista. Jos ei muuta, niin ajais niitä shakedown lappeja joka päivä Mugellossa ja kertoisi mitä pitää muuttaa. Mugello sopisi erittäin hyvin reenaamiseen, koska sekin on kai jonkin sortin syherö ja nimenomaan siellä ne ongelmat ovat tällä hetkellä. Hitailla osioilla. Muutenhan homma on vaikeaa, kun on tietyt testipäivät ja nekin on vain näillä aerodynamiikkaan keskittyvillä radoilla yleensä.

Pitäisikö Kimin myös lisätä treeniä? Tehdä uhrauksia tyyliin Kubica ja tiputtaa 10 kiloa pois, notta saadaan painojakaumaa paremmaksi? Minusta kaikki tälläiset konstit pitäisi käyttää hyväkseen, jos ne on mahdollisia. Jos Kimi ei niitä itse tajua, niin pitäisi oman fysion tai tallin sanoa se hänelle. Jos vetää herneen nenään äijä, niin vetäkööt. Kyllä niitä muitakin kuskeja maailmasta löytyy. Jos ei löydy dedikaatiota hommaan, niin etsitään joku jolta löytyy.

Sanottakoon vielä se, että on ihan normaalia, että Ferrari ei ole aina nopein joka radalla, mutta on täysin ei-hyväksyttävää, että Kimi on Massaa koko viikonlopun 0,3 . 0,6 sekuntia hitaampi. Eihän siinä onhan Massakin hyvä kuski, mutta vaikka ois kuinka hyvä kuski ei noin paljoa saisi tulla päihin millään. Ei koskaan.

Noh, siinäpä oli ajatuksen virtaa Ferrarista ja Kimistä.

- Koo

Ps. ei ole tarkoitus lytätä äijää, mutta jotain tarttis tehrä. Ollut huono jakso nyt menossa ja ois kiva nähdä taas se maailman paras kuski, jollainen hän pystyy olemaan.
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Mutta jos asia on niin että Kimi ei teidä mitä tehdä autolla ja miten sitä säätää. Ei osaa välittää tietoa mekaanikoille. Ei ole Kimillä tarvittava tieto-taito saadakseen asia toimimaan.
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Mutta jos asia on niin että Kimi ei teidä mitä tehdä autolla ja miten sitä säätää. Ei osaa välittää tietoa mekaanikoille. Ei ole Kimillä tarvittava tieto-taito saadakseen asia toimimaan.
Ainakin mekaanikot ovat kehuneet Kimiä, että hyvin osaa säätää ja kertoa missä on vika. (Aikoinaanhan kaikki väittivät, että Kimi ei osaa säätää autoaan pätkääkään)
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Mutta jos asia on niin että Kimi ei teidä mitä tehdä autolla ja miten sitä säätää. Ei osaa välittää tietoa mekaanikoille. Ei ole Kimillä tarvittava tieto-taito saadakseen asia toimimaan.
Hej Ejnar?
Aikaisemmin säädä auto iha sägälä?
 

Pade_

Well-known member
Liittynyt
14.4.2007
Viestit
577
Sijainti
Internetin vihayhteisöt
Ainakin mekaanikot ovat kehuneet Kimiä, että hyvin osaa säätää ja kertoa missä on vika. (Aikoinaanhan kaikki väittivät, että Kimi ei osaa säätää autoaan pätkääkään)
Joo, ja aikoinaan väitettiin että Kimin ajotyyli hajottaa sen autot. (Siis Kimi rääkkäsi aikoinaan Mercedestä liikaa, voi v''''! :jaska:)

Niin ja sitten vielä se muistutukseksi että ne amikset (=f1-kuskit) eivät itse suunnittele autojaan, vaan insinöörit. (Vaikka kukaan ei vielä niin väittänytkään, pistinpä vaan ennakkoon.)

Naurettavaa väittää että Kimi ei muka osaisi säätää autoaan, kun oli viime vuonna loppukaudesta niin ylivoimainen. Ja onhan tällä kaudellakin tarttunut mukaan tommoset 6 nopeinta kierrosta jos en ihan väärin muista. Siis kymmenestä kisasta.

Kai tässä Kimin hitaudessa on jotain renkaiden kanssa tekemistä, todella usein on Kimi valitellut niitä aika-ajoissa ennenkin.

Mutta sitten taas toisaalta, mikä niissä renkaissa olisi muuttunut nyt Saksaa ja Unkaria varten radikaalisti?

Veikkaanpa että ongelma johtuu F2008:n muutoksista jotka ovat tulleet Ranskan jälkeen, ne ovat vieneet Ferrari taaksepäin suhteessa muihin, kun taas Mclaren on löysi hyviä päivityksiä Silverstoneen. Ja nämä muutokset ovat jotenkin suosineet Massaa enemmän kuin Kimiä, ja siksi Massa on nyt selvästi Kimiä nopeampi vaikka pari kisaa sitten tilanne oli ihan toisin päin.

Kimin kisaan vielä veikkaus: suurinpiirtein samalla taktiikalla kuin Massa ja Heikki, vähän enemmän bensaa kuin muilla top 7 lähtijöillä. Kisavauhti kumminkin paljon bemareita ja toyotaa parempi Taas 4. sija haussa ellei tule mitään suurempi yllätyksiä. Romuralli 1. mutkaan olisi nyt toivottavaa, etenkin Hamiltonia kaivataan keskeyttäneiden listalle.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Mutta jos asia on niin että Kimi ei teidä mitä tehdä autolla ja miten sitä säätää. Ei osaa välittää tietoa mekaanikoille. Ei ole Kimillä tarvittava tieto-taito saadakseen asia toimimaan.
Ihan Sauberin ensitestistä kun Kimi laittoi Diniziä neppariin, ovat kehuneet miehen kykyä antaa palautetta autosta ja siitä mitä pitäisi laittaa toisin. :alppu:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Mutta sitten taas toisaalta, mikä niissä renkaissa olisi muuttunut nyt Saksaa ja Unkaria varten radikaalisti?
Bridgestonen moottoriurheilurenkaiden kehitysjohtaja Hirohide Hamashima sanonut, jotta Ferrari liian hellä renkailleen. Kaipaisi kuumaa keliä, jolloin samalla McLaren söisi arvatenkin liikaa mustia pyörylöitään. Kisaan odotettu yli 30 asteen lämpöä, luulisi tasoittavan peliä.. Ainakin Kovalaisen luulisi hyytyvän, katsoo miten Massa ja etenkin Räikkönen sitten nousevat.
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Luulisin että Kimin ja KoPin ajotyylit on aika samaa tyyliä. Sen takia KoPilla homma toimii Mäcillä, heti ekoista kisoista lähtien. Aggressiivista ajamista. Ferkulla tosiaan auto ei toimi renkaiden kanssa kuten Kimin ajotyyli vaatisi.... harmittavaa, kerrassaan.

Nyt nimittäin näyttää homma huolestuttavammalta kuin viimevuonna. Nyt on vähemmän piste-eroa, mutta Kimillä ei tuntuisi olevan mitään saumaa ajaa voitosta. Viimevuonna eroa oli julmetusti, mutta Kimin ajo toimi.

Toivotaan että tifonot saa auton toimiin kiireellä... tai sitten aletaan panostaan tosissaan Massaan tällä kaudella.
 
Ylös