2008/09 GP2 Aasia

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Ironista, että Mäen takia Maikkari uutisoi nyt GP2-sarjasta monin verroin enemmän kuin aikaisemmin tänä vuonna, vaikkeivat edes näytä Aasian sarjan kisoja kanavallaan.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Sprinttikisa oli ihan mielenkiintoinen kyllä vaikkeikaan yhtä tapahtumarikas kuin lauantain pääkisa. Harmi että Kobayashi joutui keskeyttämään, jatkaa kuitenkin edelleen lähellä pistekärkeä. Eurosportin koostepätkiminen outoa, muttei yhtä järkyttävän surkeaa kuin Maikkarin formuloissa.

En voi sanoa mitään tuosta suomiselostuksesta, koska en ole kuullut sitä yhtään (katselin Eurosporttia brittiselostuksella). Ei sillä, että haluaisinkaan tosin kuulla selostusta suomeksi, sillä kuten jo joku ylempänä mainitsikin niin moottoriurheilussa todellakin on luontevampaa kuulla englanniksi selostus. Sitä paitsi Martin Haven & co -> :thumbup:

Seuraavaan GP2A kisaan onkin sitten pitkä odotus...
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
Hyvä veto! Kaikin puolin. Kuningaskuluttajan ääni kuuluviin.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mäen kausi taisi jäädä yhteen kisaan. Van der Zande ajaa suomalaisen tilalla Dubaissa: http://gp2.gpupdate.net/en/news/2008/10/27/van-der-zande-to-replace-maki-in-dubai/

Mitään varsinaista syytä tällä ei kerrota, eikä myöskään mainita palaako Mäki myöhemmin Ardenille tai vaihtaako hän johonkin muuhun tiimiin. Renger vain kiittelee omaa ja tiimin sponsoria Trustia tästä mahdollisuudesta.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Eihän tuo nyt mikään yllätys sinällään ole. Van der Zanden tiedettiin jo ennen Shanghaita osallistuvan Dubain viikonloppuun Ardenin autolla kiitos Trustin Michael Perridonin. Yleisissä veikkailuissa häntä kyllä aseteltiin Razian paikalle, mutta varsin yksinkertaistahan tuo olisi ollut päätellä, että lempataanko kuljettaja, joka tuo tallille rahaa vai kuljettaja, joka ei tuo?

Nyt sitten katsellaan saako EuroF3:n loppupisteissä Mäen peitonnut hollantilainen tosiaan ajaa koko Aasian sarjan, vai jääkö tämä yhteen kokeiluksi. Vahvasti veikkaan, että Perridon vaatii Horneria pitämään van der Zanden autossa myös loppukauden kisoissa. Ihan jo vain sen takia, kun Horner Buurmanin pois potki kesken viime kesäkauden.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Yleisissä veikkailuissa häntä kyllä aseteltiin Razian paikalle, mutta varsin yksinkertaistahan tuo olisi ollut päätellä, että lempataanko kuljettaja, joka tuo tallille rahaa vai kuljettaja, joka ei tuo?
Toisaalta kun vilkaisee Ardenin autoa, niin lienee aika selvää, että rahaa valuu sisään paitsi Trustin ja Razian, myös Red Bullin suunnalta. Red Bull taas tuskin rahojaan kovin mielellään laittaa muiden kuin omien kuskiensa tukemiseen, joten voisi Mäenkin nähdä rahaa tuovana kaverina.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Mäki voidaan tosiaan nähdä maksukuljettajana, mutta tuskin Ardenin taloudenhoitajat siitä paljon välittävät. Ero kun on siinä, että Red Bull pysyy autoissa ilman Mäkeäkin, mutta Razian tuomat rahat ovat sidoksissa brassin tukijoiden ostamaan istumapaikkaan. Trust puolestaan on aina ollut moottoriurheilusponsoroinnissaan vahvasti yhdistettävissä hollantilaiseen kuljettajaan (Verstappen, Doornbos, Albers ja tietenkin van der Zande).

Näkisin, että Ardenin autot ovat Red Bullin väreissä lähinnä Hornerin takia. Niin kauan kuin Horner on Red Bullin F1-tallin tallipäällikkö, pysyvät autot sinisinä, vaikka niitä ajaisi ne Mad Crocin krokotiilit. GP2:n ensimmäisenä vuonnahan se oli lähellä, kun tallissa ajoivat Kovalainen ja Lapierre. Kumpikaan heistä ei kuulunut Red Bull nuoriin. Kovalaisella kylläkin oli Formula Renault - aikana Red Bull tukijana...

Tallin nimi on nykyään Trust Team Arden, ei Red Bull Racing Team Arden. Eihän niissä Aasian sarjan autoissa edes lue Red Bull. Toisessa lukee kyllä takasiivessä Razia...
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Taisi Mika Mäen GP2-ura tyssätä alkuunsa. Ei tullut jatkoa Asian-sarjaan joka todennäköisesti tarkoittaa ettei Euroopan-sarjaankaan aukea paikkaa.

Ei suoriutunut tarpeeksi tasokkaasti ajamassaan GP2-kisassa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9337
Tiago Monteiron huhutaan vahvasti ostavan BCN-tallin. Toivottavasti talli kuitenkin parantaa otteitaan tapahtuu omistajarintamalla mitä tahansa.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Taisi Mika Mäen GP2-ura tyssätä alkuunsa. Ei tullut jatkoa Asian-sarjaan joka todennäköisesti tarkoittaa ettei Euroopan-sarjaankaan aukea paikkaa.

Ei suoriutunut tarpeeksi tasokkaasti ajamassaan GP2-kisassa.
Ei kai tämä pidä paikkaansa, että Mäki ei saisi jatkaa Aasian sarjaa loppuun? :eek!:
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Ei kai tämä pidä paikkaansa, että Mäki ei saisi jatkaa Aasian sarjaa loppuun? :eek!:
Valitettavasti. Paikka menee Renger van der Zandelle. En kyllä ymmärrä miksi, sillä Zande on kaksi vuotta vanhempi ja ollut jopa Mäkeä huonompi. Viime kauden F3 Eurosarjassa kaksikko päätyi tasapisteisiin.

Lisäksi ihmetystä Christian Hornerin kommentille, että Mäki ei muka vielä tässä vaiheessa urakehitystään sovi GP2-sarjaan. Entä sitten vuotta vanhempi Sebastian Vettel joka nousi alle parikymppisenä formuloihin? Olisi vain suoraan sanonut että Zande osti paikan Ardenilta isohkolla rahatukolla.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Viime vuonna Ardenilla Aasian sarjan lopun ja Euroopan sarjassa lähes loppuun asti päässyt hollantilainen Yelmer Buurman on vahvistettu Monteiron Ocean Racing Technologysin ensimmäiseksi kuljettajaksi ensi viikonlopun Dubain osakilpailuun. BCN:n Luca Filippi ja Hiroki Yoshimoton kausi siis luultavasti jäi yhteen kilpailuun, sillä toinenkin paikka luultavasti menee uudelle kuljettajalle. Yoshimotolla tosin on mahdollisuus pysyä autossaan, sillä BCN oli alustavasti sopinut ajattavansa sarjassa aasialaista kuljettajaa...

Qi-Meritus sai kolme testipäivää Malesiassa, koska talli osallistuu vain Aasian sarjaan, eikä heillä ole yhtä paljon kokemusta autosta, jolla kaikki muut tallit kilpailivat kolme kautta Euroopan F1-radoilla.

Katsoin tuossa ensi viikonlopun ohjelmatietoja ja valitettavasti GP2 Aasian sarjan Dubain kilpailut tulevat vain Eurosport 2:lta. Edes koosteita ei näytetä pääkanavalla, koska ohjelmakartta on täynnä talvilajeja. Sääli.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Oceanin toinen kuski Dubaissa on Fabrizio Crestani. Euro-kolmetonnisissa viidenneksi ja Italian F3000-sarjassa (osa Euroseries 3000:tta) yhdeksänneksi sijoittunut italialainen vakuutti Autosportin mukaan Monteiron Paul Ricardin GP2-testeissä. Siitä, montako kisaa Crestanin soppari käsittää, ei kerrottu mitään. Eli mahdollisesti Fabrizio on vain keikkakuski... Jatkossa tiimissä saatetaan nähdä portugalilainen kuski ja myös Yoshimoton palveluksille (rahoille) voi edelleen olla käyttöä.

Linkkivinkit:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/72299
http://gp2.gpupdate.net/en/news/2008/12/02/crestani-joins-buurman-at-ocean-racing/
http://www.euroseries3000.com/new/classifiche.asp
http://www.driverdb.com/drivers/4012/career/
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Dubaissahan ajetaan poikkeuksellisessa aikataulussa, joten aika-ajo nähtiin jo tänään ja featurekisa tulee huomenna. Kobayashi jyräsi paalulle ja Yamamoto hyppäsi kakkosruutuun, joten japseilta ihan hyvät lähtöasetelmat kisaan.

Kobayashin voittoa odotan, mutta katsotaan mitä Petrov saa aikaan.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Dubain pitkä kilpailu oli ehkä vuoden paras GP2-kilpailu.

Kobayashi johti kilpailua aina varikkokäynnilleen asti, jolloin Vitaly Petrov otti kärkipaikan ja ajoi pari erittäin nopeaa kierrosta. Kobayashin lähes kymmenen sekunnin johto oli huvennut, kun venäläinen lopulta tuli varikolle ja hän palasi kilpailuun johtopaikalle. Kobayashin kiinni oli myös ajanut Roland Rodriguez, joka oli kisannut Petrovin kanssa kolmannesta sijasta. Avauskilpailun voittanut espanjalainen ohitti DAMS-kuljettajan ja nousi toiseksi.

Sitten Kobayashi löysi jälleen aivan uuden vaihteen autostaan ja nousi upealla liikkeellä ohi Rodriguezista ja kierros myöhemmin Petrov joutui antautumaan samassa paikassa täysin samanlaisella liikkeellä. Tämän jälkeen japanilainen otti ja lähti ja ajoi nopeasti itselleen jälleen kymmenen sekunnin kaulan.

Aasian sarjan ensimmäisen sprinttikilpailun voittanut Davide Valsecchi nousi lähdössä toiseksi, mutta tippui varikkokäyntien jälkeen neljänneksi. Durango-kuljettaja kuitenkin ajoi itsensä takaisin toiseksi ohittamalla ensin Rodriguezin ja myöhemmin eturenkaansa loppuun ajaneen Vitaly Petrovin.

Kun Euroopan sarjassa ARTille ajava Pastor Maldonado vei tällä viikolla Nelson Philippen paikan tallissa Aasian sarjassa, kääntyvät katseeni kahteen nuoreen eli Sergio Pereziin ja Earl Bamberiin. Perez oli Campos Racingin toisella autolla kuudes ja Bamber aina viimeisille kierroksille asti yhdestoista, mutta lopussa tapahtui jotain ja uusiseelantilainen tippui sijalle 20. Mäen paikan Ardenilla ottanut Ranger van der Zande oli yhdestoista ja Luiz Razia kymmenes. Jännästi tukensa tallista vetäneen Red Bullin härät komistivat yhtä suurina Ardenin molempia autoja, vaikka olen lukenut ihan jotain päinvastaista.

Kisan huimin tilanne tapahtui, kun brasilialainen kahvimies Diego Nunes ajoi pitkään viidentenä olleen Ylmer Buurmanin pelään ja Nunesin Piquet Sport auto pyörähti ympäri. Nunes kuitenkin selvisi huiman näköisestä tilanteesta vammoitta. Buurmaninkin kisa päättyi tilanteen seurauksena valitettavasti kesken.

Sprinttikisaan paalulta lähtee ARTin Sakon Yamamoto, jonka pitkä kilpailu muuttui katastrofiksi, kun hän toiselta sijalta tippui ensin startissa viidenneksi ja sitten japanilainen vielä pyörähti Dubain hiekan täyttämälle asfalttiturva-alueelle. Yamamoton päivän pelasti kuitenkin siis kiinnitys lyhyen kilpailun paalupaikkaan.
 
Ylös