Avoimet ovet
TAKTIIKKANURKKA
Turun Sanomat, Valencia
LUIS VASCONCELOS
Voittotaistelu Euroopan Grand Prix -kisaan näyttää aika-ajon perusteella aika avoimelta. Ferrari on hieman nopeampi kuin McLaren ja BMW Sauber, mutta nopeudesta huolimatta vahvin valtti saattaa tulla rengaspuolelta.
Kaikilla on ongelmia superpehmeillä renkailla ja tämä osuus jää kaikilla kuljettajilla lyhyeksi. Eturivin miehillä superpehmeät jätetään luultavasti loppuun, kun hieman taaempana pelivaraa lyhyen ajojakson käyttämiseen on enemmän.
Mahdollista on, että Ferrarin renkaita säälivämpi auto ratkaisee pelin.
Rengastilanteesta johtuen kukaan ei pysty ajamaan yhdellä pysähdyksellä 57 kierroksen kisaa.
Laskelmien perusteella paalumies Felipe Massa on liikkeellä kaikkein keveimmällä autolla ja hän käy tankkaamassa 15-16 kierroksen kohdalla. Lewis Hamilton, Robert Kubica ja Kimi Räikkönen ovat pari kierrosta pidempään, kun Heikki Kovalaisen stoppia voi odottaa vasta 21-22 kierroksen kohtaan.
Startti on varmasti kireä. Hamilton luultavasti puolustaa asemaansa Kubican hyökkäykseltä, mutta avautuva tila vasemmalla ei välttämättä auta Räikköstä, sillä tähän ensimmäiseen mutkaan meno ulkokautta on kaikkea muuta kuin yksinkertaista.
GP2-kisan perusteella radan oikea laita eli parittomat lähtöruudut ovat selvästi pitävämpiä. Näin kolmos- ja viitosruudun pitäisi tarjota hyvät saumat kakkos- ja nelosruudun autojen ohittamiseen.
Turva-autotilanteet ovat hyvin ratkaisevia, mutta tällä leveällä radalla voidaan selvitä ilman niitä. Tällöin Massalla on erinomainen tilaisuus voittoon.
Kirjoittaja on portugalilainen F1-asiantuntija
Julkaistu 24.8.2008 1:48:32