Euroopan Grand Prix 2008, Valencia-Kisa

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Kuskin virhe. Ihan sama miten ne vaihtuvat, vihreällä liikutaan vasta.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Onko tosiaan noin (eli: mistä luit)? Minä olen ollut siinä käsityksessä, että valojakin hoitaa ihminen.
SPEEDin tekninen asiantuntija Steve Matchett muistaakseni kertoi näin, kun tuota liikennevalojärjestelmää ensimmäisiä kertoja kokeiltiin. Piti silloin itsekin järjestelmää hieman epävarmana. En yhtään muista mikä kilpailu se on vai oliko peräti RPM-osiossa eli en nyt ainakaan ihan heti pysty lähdettä heittämään.

Itse käyttäisin Ferrarin aikaisemmin käyttämää peilitikkaria, koska siitä kuljettaja voi itse seurata tankkausta, mutta myös refleksien ansiosta lähteä heti liikkeelle, kun se nostetaan.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Mitä tuosta Räikkösen varikkokäynnistä, niin Ferrarillahan ei ole ketään miestä kontrolloimassa noita liikennevaloja, joten inhimmillinen tekijä puuttuu. Siellä on anturi, joka heittää valon keltaiseksi, kun tankkaus loppuu ja vihreäksi, kun letku nousee irti autosta.
Jos asia todellakin on noin, sen voisi katsoa lieventäväksi asiaksi. Todellisuudessahan Kimi lähti kun letku vedettiin irti, siis jos se olisi irronnut. Letkun irrottamisen epäonnistumisesta tuo adrenaliinia pursuava tapahtumaketju sai alkunsa. Kaikesta huolimatta silti "varaslähtö", niitä sattuu huipullakin.

Ilman tuota varikon tapahtumaa ja ilman moottoririkkoakin, lapsille ei jäänyt paljoakaan kerrottavaa.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Ja tasapuolisuuden nimissä moderaattorit voisivat kiinnittää myös huomiota muun maalaisia kuljettajia tai talleja koskeviin provosoiviin viesteihin. Keskeytysten, onnettomuuksien ja massakolarien toivominen on näin vaarallisessa lajissa kovin epäurheilijamaista käytöstä.
Tämä on hyvä huomio:thumbup: Pitkään en ole vaikuttanut vielä, mutta Kimiinhän tuo ulina ja provoaminen lähinnä kohdistunut sinä aikana.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Ellei valitaan ole jo tehty :eek: Vai miksei Massa ekan varikkokäynnin jälkeen tehnyt tilaa siinä vaiheessa kevyemmällä ajaneelle Räikköselle?
Ennen Lewiksen pysähdystä Massan ei olisi ollut mitään järkeä antaa tietä. Aikaa siinä olisi mennyt jonkin verran, ja pahimmassa tapauksessa Lewis olisi voinut tulla sitten Ferrareiden väliin eli päässyt Massan edelle. Kimihän sitten pysähtyi kierros Lewiksen jälkeen.

Ferrarin valosysteemeissä on ymmärtääkseni niin, että renkaita ja tankkausta valvotaan ja sitten valo vaihtuu vihreäksi. Jos pelkkä letkun irroittaminen vaihtaisi valon niin jos renkaanvaihdossa tupeloitaisiin niin voisi kuski lähteä ilman yhtä rengasta radalle.
 

Jacobus

Well-known member
Liittynyt
25.5.2006
Viestit
442
Meni Räikkösen osalta täydellisesti pieleen. Ehkä hyvä niin, ei ainakaan jäänyt yhtään jossiteltavaa. Mestaruus näyttää nyt todella vaikealta. Tähän on ehkä hyvä todeta, että katsotaan nyt loppukautta kisa kerrallaan ja aika näyttää, mihin se riittää.

Massa kyllä ansaitsi voittonsa niin viikonlopun suorituksensa kuin Unkarissa kärsimänsä epäonnen ansiosta. Täytyy sanoa, että jos Räikkönen ei voita mestaruutta, toivottavasti sen voittaa Massa.

Ja kuten muut ovat todenneet, olihan tylsä kisa. Ei mitään tapahtumia, ei ohituksia eikä mitään muutakaan. Tylsyydessä jopa pohdin, pitäisikö ryhtyä katsomaan Pekingin päättäjäisiä, mutta sinnittelin kisan loppuun kaikesta huolimatta. Toivottavasti Spassa nähdään enemmän tapahtumia ja taistelua sijoituksista.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Kisa oli suuri pettymys, odotin paljon enemmän. Eihän siellä nyt tapahtunut yhtikäs mitään, ja erot olivat aivan järkyttävän suuria. Tuollaista Hungaroring -tasoista lässytystä.

Anyway, propsit Toro Rossolle ja Toyotalle hyvistä esityksistä.

Onko tosiaan noin (eli: mistä luit)? Minä olen ollut siinä käsityksessä, että valojakin hoitaa ihminen.
Jep, ITV:n Ferrari-haastattelussa sanottiin että valoja hoitaa ihminen.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Tietenkin tieto on varmempi, kun se tulee suoraan Maranellon hevosen suusta.
Seison korjattuna.

Toisaalta siitä herää kysymys miksi käyttää moista monimutkaista järjestelmää?
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Milloinkas tieto massan mahdollisesta rangaistuksesta tulee?
kai ne sen vielä tänään päättää :confused:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Autosport:
As a result of the incident Massa has been reprimanded and Ferrari fined 10,000 Euro

Eli Massa sai nuhtelun, Ferrari kymppitonnin sakon.

-Edit- Odotin kyllä, että Kimin tapauksestakin jotain tulisi. Mutta ilmeisesti keskeyttäneille ei rangaistuksia jaeta.
 
Viimeksi muokattu:

Possu81

Active member
Liittynyt
8.4.2007
Viestit
28
Voi luoja, tässähän alkaa kohta porukkaa kuolemaan ku Kimi ajaa. Niin huonosti paketti toimii tällä hetkellä.

Aika paljon kertoo jo se, että Trullille sanottiin tiimiradiossa Räikkösen perässä, että "you are faster than raekkonen".

Päällimmäisenä kaikesta jäi kyllä mieleen se, että miksi VITUSSA tälläisiä ratoja rakennetaan, joissa ohittaminen on tehty mahdottomaksi. Vaikka radalla tekisi virheen niin siltikään ei pääse ohi, ellei nyt satu ihan seinään ajamaan. Leveät moottoriradat, joissa on pitkiä suoria ja vauhtia ovat kyllä lajin suola ja voisihan niihinkin sekoittaa hitaita ja teknisiä syheröitä. Kyllähän tämä nyt oli jo etukäteen suunnittelijoille ihan selvä asia, että tämä on siististi putkessa ajamista.

Ymmärtääkö kukaan miksi Kimi ajaa joka kerta raskaammalla autolla? Katsokaa vaikka Massaa, joka ajoi kuten Schumi mestarin ottein - Lyhyt eka stintti ja karkuun muilta, siinä voi sitten tehdä ylimääräisen varikkopysähdyksen.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ymmärtääkö kukaan miksi Kimi ajaa joka kerta raskaammalla autolla? Katsokaa vaikka Massaa, joka ajoi kuten Schumi mestarin ottein - Lyhyt eka stintti ja karkuun muilta, siinä voi sitten tehdä ylimääräisen varikkopysähdyksen.
On käyty tässäkin topicissa jo. Kun auto ei toimi kunnolla, Kimi itse haluaa raskaamman auton, koska ei taistelisi kärkisijoista kevyelläkään. Eikä ajaisi karkuun.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Kisa oli pelkkää jonossa ajelua mallia pappilan porsaat kuten pelkäsinkin. :jaska: Montako ohitusta kisan aikana tehtiin? :confused:

Tilken taidot mies miestä vastaan kisailua tarjoavan radan suunnitteluna on nähty aikapäivää sitten. Valitettavasti markkinat vetää ja hänestä on tehty hovinarri Bernielle. Fasiliteeteissä ei sinänsä mitään vikaa mutta kilpa-radan tarkoitus on mielestäni tarjota katsojille niin paikan päällä kuin tv:n ääressä spektaakkeli jonka lopputulosta ei voida ennustaa, sen tehtävä ei ole tarjota arkkitehtoonisia spektaakkeleita arkkitehdeille. :nope:
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Jälleen kerran kimillä oli se perus 3-4 kierrosta enemmän bensaa tankissa. Eipä siinä, massa oli silti nopeampi. Mutta miksi tuota taktiikkaa vieläki sovelletaan? Laittaisivat seuraavaan kisaan kierroksen enemmän tai vähemmän bensaa ko massalle. Niin voisi olla ehkä vähän helpompaa.. Ja hyvinpä tosiaan tuo massa ja hami tuntuu voittoja napsivan tuolla kevyemmällä taktiikalla. Idiootit taktikot.

Yleensäki koko ferrarin touhu on ihmeellistä. Sadekisoista jääny mieleen nuo rengassekoilut. Vääriä renkaita alle jne.. ja ennen kisaa liian myöhään renkaat autoihin. Ja nyt tuo massan varikkovalo härdelli joka olisi voinut päättyä paljon huonomminki. Ja kirsikkana kakun päällä tuo saatanan taktikointi kimin autoon :I
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Ylivoimaisesti kauden tylsin/turhin kilpailu. Radassahan ei muuten ole mitään muuta vikaa kuin se ettei se sovellu kilpailemiseen millään tavalla. Monacossakin on enemmän säpinää ja ohituspaikkoja. Ei muuta kuin pois kalenterista tällaiset radat.

Massa sai taas jälleen kerran Kimin näyttämään amatööriltä. Jos ei Kimi itse kuse kisaansa niin ainakin paska taktiikka. Kaikki muut saa Q3:sta parhaan irti erikoispehmeillä, mutta Kimi ei WTF!!!!:jaska:

Kovalaisenkin kisa ja aika-ajot pilataan jatkuvasti McLarenilla, jotta Hamilton saisi parhaat edellytykset kisaan.

Voisin melkein lyödä vetoa, että ensi kisa noudattelee aivan samoja uria kuin kaksi edeltävää. Kuinka tylsäksi formuloiden pitää muuttua, että siellä tapahtuu jotain!!
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Ylivoimaisesti kauden tylsin/turhin kilpailu. Radassahan ei muuten ole mitään muuta vikaa kuin se ettei se sovellu kilpailemiseen millään tavalla. Monacossakin on enemmän säpinää ja ohituspaikkoja. Ei muuta kuin pois kalenterista tällaiset radat.

Massa sai taas jälleen kerran Kimin näyttämään amatööriltä. Jos ei Kimi itse kuse kisaansa niin ainakin paska taktiikka. Kaikki muut saa Q3:sta parhaan irti erikoispehmeillä, mutta Kimi ei WTF!!!!:jaska:

Kovalaisenkin kisa ja aika-ajot pilataan jatkuvasti McLarenilla, jotta Hamilton saisi parhaat edellytykset kisaan.

Voisin melkein lyödä vetoa, että ensi kisa noudattelee aivan samoja uria kuin kaksi edeltävää. Kuinka tylsäksi formuloiden pitää muuttua, että siellä tapahtuu jotain!!
Räkähän jostain syystä ajoi kovillla renkailla viimisen vedon Q3:ssa
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
Parannettavaa:

1.Mielestäni riittävän monesti ollaan nähty ettei Kimin taktiikka yksinkertaisesti toimi, nytkin kevyt auto olisi mahdollisesti tuonut 3 lähtöpaikan. Siitä sit todenteolla kisaamaan muita vastaan. Vauhtia riitti tänäänkin, mutta sitä ei päästy hyödyntämään vaan rasitettiin autoa toisen perässä ajamalla.

2." Varikkostoppivirhe oli minun oma virheeni, sillä en nähnyt riittävän hyvin valoja, jotka antavat luvan jatkaa ajamista, Räikkönen sanoi." Olikohan tilanteessa niin ettei Kimi nähnyt valoja kunnolla? Esimerkiksi vasten aurinkoa noin täpärässä tilanteessa voisi kuvitella että on vaikea erottaa palaako keltainen vai vihreä. Peilitikkari ja pätevä mies sen varteen saattas olla parempi vaihtoehto. Samoiten taisi olla lähellä ettei Massan kisa päättynyt kyseisten valojen takia kolariin.

3.Konerikot...aivan sama seisooko auto varikolla 10sek pidempään/ajaako lähellä, kyllä koneen on kestettävä.
 
Ylös