Toisaalta Ferrarilla ei myskään osattu odottaa kuinka yliohjaavan auton Kimi haluaa. Vaikka aiempien kausien McLaren-ajoa katsomalla olisi jotain vinkkiä voinut saadakin.
Se, mikä tässä hämmästyttää on se, että tässä vaiheessa toiveet varmasti ovat tiedossa, mutta autoa ei vain osata tehdä sellaiseksi. Tai osattu silloin, kun 2008-versiota alettiin suunnitella.
Ja pitää muistaa, ettei F1-auton suunnittelu ole suurille F1-talleillekaan mikään yhden maanantai-iltapäivän homma. Auton perusominaisuudet kuten akseliväli, leveys, painojakauma ja sen säädettävyys jne. vaikuttavat kaikkeen muuhun autossa. Jos jotain niistä muutetaan, täytyy miettiä jousitusgeometria, aerodynamiikka, mekaaniset ratkaisut jne. uudelleen.
Voi olla että Ferrarilla on otettu Kimin toiveet huomioon, mutta samalla halutaan pysyä samassa suunnittelufilosofiassa joka on kantanut hedelmää 2000-luvun alusta asti. Se filosofia ei kuitenkaan anna kamalasti mahdollisuuksia täyttää Kimin toiveita, ja sen takia täytyy kokeilla kaikenlaisia kompromissiratkaisuja (Hockenheimissa kokeiltu takajousitus?) jotka joko toimivat tai eivät toimi.
Jos tuo nykyinen suunnittelufilosofia polkaistaisiin pois jaloista ja aloitettaisiin puhtaalta pöydältä, voisi olla että saataisiin aikaiseksi paremmin Kimin ajotyylille sopiva kärry, mutta samalla luultavasti luovuttaisiin kaikista nykyisen auton hyvistä ominaisuuksista. Eikä uudella autolla olisi hyviä ominaisuuksia ennen kuin ne päästäisiin todentamaan kilpailuolosuhteissa.
Tietysti voisi olettaa että olipa auto kuinka vaikea ajaa tahansa, niin Kimi olisi jo 1,5 vuodessa sopeutunut. Mutta eihän hänellä ole koko aikaa ollut sopeutumispaineita - Ferrari-aikana hän on ajanut myös useita hyviä kilpailuita, ollut tallikaveriaan nopeampi ja voittanut maailmanmestaruuden. Ehkä ne renkaat ovat sitten aiheuttaneet sitä epätasaisuutta, jonka ansiosta välillä on tullut kuivempia kausia.
Saa nähdä miten käy ensi vuonna, kun autot muuttuvat jopa periaatteiltaan renkaiden ohella.