Euroopan Grand Prix 2008, Valencia-Kisa

Polar

Well-known member
Liittynyt
15.1.2007
Viestit
757
Miten ranskan jälkeen kimin taso on tippunu näin vitusti?
Luulen, ettei Kimin taso ole tippunut mihinkään, Massa ja Hamilton ovat vain nostaneet tasoaan ja päässeet sinuiksi autojensa kanssa samalla kuin Kimi polkee paikallaan.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Aina ei voi voittaa. Räikkösellä ei nyt kulje, tilanne voi toki nopeasti muuttua. Kaikilla tulee huonoja hetkiä ja Kimillä on semmonen menossa. Ehkä tällä kaudella on Massan vuoro ja jos mies sen ansaitsee niin hyvä niin. Fakta on, että mielenkiintoinen loppukausi tulee. Hyviä ratoja, tiukka mestaruustaisto. Mielenkiintoiseksi menee.

Ensi kautta ja slicksejä odotellessa. Luulen, että muuttavat voimasuhteita mukavasti suomalaisten eduksi.
 

Keijo

Well-known member
Liittynyt
17.3.2001
Viestit
118
Miten ranskan jälkeen kimin taso on tippunu näin vitusti? Ferrarin sisäistä politiikkaa sanon minä:alppu: Kimi BMW:lle ja mestaruuksia viemään mammanpoika italialaisilta:thumbup:
Niin,tätä olen itsekin ihmetellyt.

Onko se syy selvinnyt miksi se halvatun pakoputki hajosi kesken kisan Ranskassa?Kimi oli meinaan ylivoimaisessa vauhdissa siihen asti...
Mistään julkaisusta en ole nähnyt miksi se hajosi,miten se oli ylipäätään mahdollista??
Kaikkihan me tiedämme kuka korjasi potin sen jälkeen :alppu:

Tuosta politiikasta sen verran että jotenkin tuntuu siltä että Kimi ei hirveästi välittäisi nähdä tätä erästä seitsenkertaista feikkimaailmanmestaria fertsun varikkomuurilla lähestulkoon joka helvatin kisassa,kaikkihan tietää kumman kuskin kaveri tämä aivopesijä on.

En yhtään ihmettelisi että se on puhunut sössön puolelle suurimman osan tallin mekaanikoista,ja vielä kun ottaa huomioon että taustalla häärää Todtin perheen isukki ja poju jotka pelaa hekin sössön piikkiin niin eihän Kimillä ole kohta tallissa tukena enää kuin itse Montezemolo ja tämä paljon parjattu insinjööri C.Dyer :jaska:

No,edellä oleva oli meikäläisen(vilkkaan)mielikuvituksen tuotetta,ehkä...mutta kun ollaan Italialaisen tiimin kanssa tekemisissä niin kaikki on mahdollista..;)
 

Masa

Well-known member
Liittynyt
8.5.1999
Viestit
479
Toisaalta, lienee sekin mahdollista, että Massa on yksinkertaisesti Kimiä parempi kuljettaja.
 

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
Toisaalta, lienee sekin mahdollista, että Massa on yksinkertaisesti Kimiä parempi kuljettaja.
Jep, ja toisaalta lienee myös mahdollista, että kummatkin on helvetin taitavia ratinkääntäjiä ja aina ei voi mennä putkeen kummallakin :thumbup:
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Toisaalta, lienee sekin mahdollista, että Massa on yksinkertaisesti Kimiä parempi kuljettaja.
Miksei ollut viime kaudella vaikka oli etulyöntiasema kokemuksesta Ferrarilla? Tämän kauden auto vaan sopii paremmin Massalle, johan se sanottiin Ferrariltakin, että toinen kuski eli Kimi on kusessa jos auto puskee.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Aina ei voi voittaa. Räikkösellä ei nyt kulje, tilanne voi toki nopeasti muuttua. Kaikilla tulee huonoja hetkiä ja Kimillä on semmonen menossa.
Samaa mieltä ettei aina voi voittaa, mutta täytyy myös muistaa, että Kimi on talliiin raahattu SS manttelin perijäksi ja ykköskuskiksi. Huolimatta viime kauden mm ei Kimi ole koskaan todellisuudessa odotuksia täyttänyt esityksillään mikäli vertailukohdaksi laitetaan SS. Toki SS korvaaminen yksi yhteen lienee mahdotonta, mutta tälläistä taapertamista Ferrari tuskin odotti.
 
Viimeksi muokattu:

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Miksei ollut viime kaudella vaikka oli etulyöntiasema kokemuksesta Ferrarilla? Tämän kauden auto vaan sopii paremmin Massalle, johan se sanottiin Ferrariltakin, että toinen kuski eli Kimi on kusessa jos auto puskee.
Mikäli selitys on tuo, niin aika avutonta. Tokkopa suurilta mestareilta kauaa menee saada homma toimimaan on auto minkätyyppinen tahansa. Toki jos auto on aivan roskaa ei sillä voi voittaa. Ottaen huomioon, että Kimin tallikaveri dominoi samalla kalustossa, niin minusta vika on miehessä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
tälläistä taapertamista Ferrari tuskin odotti.
Toisaalta Ferrarilla ei myskään osattu odottaa kuinka yliohjaavan auton Kimi haluaa. Vaikka aiempien kausien McLaren-ajoa katsomalla olisi jotain vinkkiä voinut saadakin.

Se, mikä tässä hämmästyttää on se, että tässä vaiheessa toiveet varmasti ovat tiedossa, mutta autoa ei vain osata tehdä sellaiseksi. Tai osattu silloin, kun 2008-versiota alettiin suunnitella.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Toisaalta Ferrarilla ei myskään osattu odottaa kuinka yliohjaavan auton Kimi haluaa. Vaikka aiempien kausien McLaren-ajoa katsomalla olisi jotain vinkkiä voinut saadakin.

Se, mikä tässä hämmästyttää on se, että tässä vaiheessa toiveet varmasti ovat tiedossa, mutta autoa ei vain osata tehdä sellaiseksi. Tai osattu silloin, kun 2008-versiota alettiin suunnitella.
En usko, että Ferrari tahallaan rakentaa autoa jolla Kimi ei pääsee lujaa tai ei osaa ajaa. Minusta ne pyrkii tekemään niin nopean auton kuin mahdollista. Ottaen huomioon Massan dominoiti kahdessa viime kisassa, niin ei Ferraria minusta voi syyllistää mistään. Ferrari on minusta toiminut täysin oikein rakentaessaan auton jolla toinen kuskeista pystyy täydelliseen dominointiin ja sen mukana taisteleen myös mestaruudesta.
 

kasper

Well-known member
Liittynyt
16.2.2007
Viestit
493
Turunsanomissa oli äskettäin artikkeli noista Massan ja Kimin ajotyyleistä ja siinä sanottiin, että jos auto tehdään Kimin mieltymysten mukaan, Massa pärjää sillä vielä huonommin kuin Räikkönen Massan ajotyylille sopivalla autolla. Eli ajotyylit ovat kuin yö ja päivä.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Toisaalta Ferrarilla ei myskään osattu odottaa kuinka yliohjaavan auton Kimi haluaa. Vaikka aiempien kausien McLaren-ajoa katsomalla olisi jotain vinkkiä voinut saadakin.

Se, mikä tässä hämmästyttää on se, että tässä vaiheessa toiveet varmasti ovat tiedossa, mutta autoa ei vain osata tehdä sellaiseksi. Tai osattu silloin, kun 2008-versiota alettiin suunnitella.
Ja pitää muistaa, ettei F1-auton suunnittelu ole suurille F1-talleillekaan mikään yhden maanantai-iltapäivän homma. Auton perusominaisuudet kuten akseliväli, leveys, painojakauma ja sen säädettävyys jne. vaikuttavat kaikkeen muuhun autossa. Jos jotain niistä muutetaan, täytyy miettiä jousitusgeometria, aerodynamiikka, mekaaniset ratkaisut jne. uudelleen.

Voi olla että Ferrarilla on otettu Kimin toiveet huomioon, mutta samalla halutaan pysyä samassa suunnittelufilosofiassa joka on kantanut hedelmää 2000-luvun alusta asti. Se filosofia ei kuitenkaan anna kamalasti mahdollisuuksia täyttää Kimin toiveita, ja sen takia täytyy kokeilla kaikenlaisia kompromissiratkaisuja (Hockenheimissa kokeiltu takajousitus?) jotka joko toimivat tai eivät toimi.

Jos tuo nykyinen suunnittelufilosofia polkaistaisiin pois jaloista ja aloitettaisiin puhtaalta pöydältä, voisi olla että saataisiin aikaiseksi paremmin Kimin ajotyylille sopiva kärry, mutta samalla luultavasti luovuttaisiin kaikista nykyisen auton hyvistä ominaisuuksista. Eikä uudella autolla olisi hyviä ominaisuuksia ennen kuin ne päästäisiin todentamaan kilpailuolosuhteissa.

Tietysti voisi olettaa että olipa auto kuinka vaikea ajaa tahansa, niin Kimi olisi jo 1,5 vuodessa sopeutunut. Mutta eihän hänellä ole koko aikaa ollut sopeutumispaineita - Ferrari-aikana hän on ajanut myös useita hyviä kilpailuita, ollut tallikaveriaan nopeampi ja voittanut maailmanmestaruuden. Ehkä ne renkaat ovat sitten aiheuttaneet sitä epätasaisuutta, jonka ansiosta välillä on tullut kuivempia kausia.

Saa nähdä miten käy ensi vuonna, kun autot muuttuvat jopa periaatteiltaan renkaiden ohella. :rolleyes:
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Turunsanomissa oli äskettäin artikkeli noista Massan ja Kimin ajotyyleistä ja siinä sanottiin, että jos auto tehdään Kimin mieltymysten mukaan, Massa pärjää sillä vielä huonommin kuin Räikkönen Massan ajotyylille sopivalla autolla. Eli ajotyylit ovat kuin yö ja päivä.
Kyllä se nyt vain on mielestäni sillä tavalla, että todellinen huippukuski pystyy tässä ajassa joko a) sopeuttamaan oman ajotyylinsä autoon sopivaksi tai b) kehittämään/säätämään auton itselleen sopivaksi. Ei voi vain nostaa käsiä pystyyn ja sanoa, että talli on tehnyt auton, joka ei sovi mulle (eihän Kimi itse ole näin ainakaan tietääkseni itse tehnyt mutta useat fanit kylläkin).
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Kyllä se nyt vain on mielestäni sillä tavalla, että todellinen huippukuski pystyy tässä ajassa joko a) sopeuttamaan oman ajotyylinsä autoon sopivaksi tai b) kehittämään/säätämään auton itselleen sopivaksi. Ei voi vain nostaa käsiä pystyyn ja sanoa, että talli on tehnyt auton, joka ei sovi mulle (eihän Kimi itse ole näin ainakaan tietääkseni itse tehnyt mutta useat fanit kylläkin).
Mä veikkaan että on mahdollista, että kun auton on täysin vastakkainen mitä olet ajanut tyyliin 10v, niin se tuntuu sen 0.2s kun tarvitaan yksi kliimaksinen kierros radalla joka vielä korostaa auton ajettavuutta.

Vaikka kuskit ovat maailmanhuippuja, niin ihminen on aina ihminen. Jos koko elämäsi tehny jollain tavalla, voi olla aika tuskaista sopeutua uusiin renkaisiin + vastakkaisesti suunniteltuun autoon.

Saa nähdä miten tuo tuosta menee. Olisiko mahdollista että ferkku esim tekisi joka toinen vuosi kimiauton ja joka toinen massaauton, ja näin ollen ei suosisi kummankaan ajotyyliä toisen kustannuksella...

Mutta vaikuttaako toi ajotyyli tosiaan koko helvetin auton suunnitteluun? Eikö ferrarin resursseilla pystyttäisi tekemään peruskamaa molemmille ja sitten loput osat molempien mielen mukaan....
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En usko, että Ferrari tahallaan rakentaa autoa jolla Kimi ei pääsee lujaa tai ei osaa ajaa. Minusta ne pyrkii tekemään niin nopean auton kuin mahdollista. Ottaen huomioon Massan dominoiti kahdessa viime kisassa, niin ei Ferraria minusta voi syyllistää mistään. Ferrari on minusta toiminut täysin oikein rakentaessaan auton jolla toinen kuskeista pystyy täydelliseen dominointiin ja sen mukana taisteleen myös mestaruudesta.
Ei tässä syyllistämässä olla, vaan analysoimassa syitä Kimin heikkoihin esityksiin. Auto on nopea, sen on Massa osoittanut (ja Kimikin satunnaisesti).

Mutta jos lähdetään lähtöasetelmista, eli siitä että Kimi on tallin paremmin palkattu ja ennalta menestyneempi kuski, niin ei ole hirvittävän epäoikeutettua olettaa, että Kimiltäkin on tuloksia etukäteen odotettu.

Viime vuonna autoa pystyttiin muuttamaan kesken kauden Kimille sopivampaan suuntaan ja menestystä alkoi Ranskasta lähtien tulla. Tänä vuonna sama ei ole onnistunut. Ilmeisesti autoa on hankalampi muuttaa Kimin suuntaan, vaikka Kimin mieltymykset ajettavuuden suhteen ovat olleet tiedossa jo autoa suunniteltaessa. Sitä minä tässä hämmästelen. Kun en oikein jaksa uskoa sitäkään, että autoa olisi pelkästään Massan toiveiden mukaan tehty.
CamoN sanoi:
Voi olla että Ferrarilla on otettu Kimin toiveet huomioon, mutta samalla halutaan pysyä samassa suunnittelufilosofiassa joka on kantanut hedelmää 2000-luvun alusta asti. Se filosofia ei kuitenkaan anna kamalasti mahdollisuuksia täyttää Kimin toiveita, ja sen takia täytyy kokeilla kaikenlaisia kompromissiratkaisuja (Hockenheimissa kokeiltu takajousitus?) jotka joko toimivat tai eivät toimi.
Tätä juuri pidänkin suurimpana syynä Kimin säätöongelmille. Toisaalta viime kauden onnistuneen suunnankäännön jälkeen se, että tehdään auto, joka ei vastaavaa mahdollista on selvä virhe. Historian hyödyntäminen ei ole hyve, jos siitä ei osata päästää tarvittaessa irti.
retypeNick sanoi:
Jos koko elämäsi tehny jollain tavalla, voi olla aika tuskaista sopeutua uusiin renkaisiin + vastakkaisesti suunniteltuun autoon.
Niinpä. Tuota voisi hieman kärjistäen verrata siihen, että kauanko kestää opetella kirjoittamaan vasemmalla kädellä, jos olet ikäsi kirjoittanut oikealla.
 
Viimeksi muokattu:

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Niinpä. Tuota voisi hieman kärjistäen verrata siihen, että kauanko kestää opetella kirjoittamaan vasemmalla kädellä, jos olet ikäsi kirjoittanut oikealla.
Kätisyyden todennäköisesti saa harjoittelemalla vaihdettua mutta saako sillä tehtyä yhtä virheetöntä ja siistiä jälkeä kuin toisella, on eri juttu.
Tässä ilmeisesti verrattiin edellämainittua ajotyylin muutokseen. Ajotyylin muutoksen jälkeenkin suoritustason pitäisi olla 100 eikä 99.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Mä veikkaan että on mahdollista, että kun auton on täysin vastakkainen mitä olet ajanut tyyliin 10v, niin se tuntuu sen 0.2s kun tarvitaan yksi kliimaksinen kierros radalla joka vielä korostaa auton ajettavuutta.

Vaikka kuskit ovat maailmanhuippuja, niin ihminen on aina ihminen. Jos koko elämäsi tehny jollain tavalla, voi olla aika tuskaista sopeutua uusiin renkaisiin + vastakkaisesti suunniteltuun autoon.
Jotenkin en vain jaksa uskoa, että Kimi olisi ennen Ferrarille menoaan ajanut 10 vuotta täysin samalla lailla käyttäytyvällä autolla. Uskotteko te?

Tästä ajotyyliasiastahan on taitettu peistä täällä aiemminkin ja itse olen kyllä sitä uskontokuntaa, jonka mukaan kellään kuskilla ei ole mitään yhtä kiveenhakattua ajotyyliä vaan se on AINA sopeutettu kulloinkin alla olevaan autoon ja sen ominaisuuksiin. Tottakai joitain karkeita preferenssejä on mutta kyllä aina uuteen autoon istuttaessa täytyy jonkinlaista sopeutumista tapahtua, sen pitäisi olla aivan selvä asia. Miettikää nyt, kuinka monessa eri luokassakin nuo kaverit ovat ajaneet uransa aikana. Ei niillä kaikilla voi ajaa samalla lailla. Kyllä se ajotyyli on varsin dynaaminen käsite eikä suinkaan mikään betoniin valettu muuttumaton tekijä.

Nyt on vain niin, että nykytilanteessa Kimin pitäisi muokata ajotyyliään vähän enemmänkin ja jostain syystä se ei ole onnistunut. Mistä se sitten johtuu, voi vain arvailla. Itse veikkaan asiaan paneutumisen ja motivaation puutetta. Voi olla myös yksinkertaisesti niin, ettei Kimi osaa tehdä sitä. Siinä tapauksessa pitäisi sitten yrittää paneutua entistä uutterammin auton kehitys/säätötyöhön mutta tökkääkö sekin sitten tuohon epäilemääni keskittymisongelmaan. En tiedä mutta niin veikkaan.
 

Kapteeni Koo

Well-known member
Liittynyt
15.6.2007
Viestit
125
eihän ne AA säädöt löydy koskaan, kun niillä ei ajeta koskaan. Harjoituksissakin hinkataan 10 -15 kiekan settejä.

Toisin on pikkutalleissa, jotka tykittää joka practisessa muutaman AA-kiepin.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Kyllä se nyt vain on mielestäni sillä tavalla, että todellinen huippukuski pystyy tässä ajassa joko a) sopeuttamaan oman ajotyylinsä autoon sopivaksi
Näin ei kuitenkaan ole ollut niiden mestareiden kohdalla joiden touhuja olen seurannut. Häkkinen ei pärjännyt Davidille hyvällä autolla ja sitten taas toisinpäin. Shumi ei tullut toimeen autolla joka sopi Barrichellolle ja olihan Keke hidas Prostille tehdyllä autolla. Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka...

tai b) kehittämään/säätämään auton itselleen sopivaksi. Ei voi vain nostaa käsiä pystyyn ja sanoa, että talli on tehnyt auton, joka ei sovi mulle (eihän Kimi itse ole näin ainakaan tietääkseni itse tehnyt mutta useat fanit kylläkin).
Noh, kuski ei siellä autoa kehitä, vaan tiimin jäsenet. Kuski antaa tietysti palautetta ja voi antaa omia arvioitaan mihin suuntaa kehitystä tulisi viedä. Auton säätäminen on sitten taas toinen juttu, usein kyllä se auto saadaan säädettyä kuski ajotottumuksiin, mutta auton nopeutta ei silloin välttämättä saada irti. Kyse on siitä minkälaisilla auton säädöillä se on nopein, ei siitä minkälaisilla se toimii ajolinjoihin sopivasti.

Kimin auton käyttäytyminen näytti nyt Valenciassa todella heikolta. Vaikuttaa siltä että auton kehitys on mennyt kohti Massalle hyvää autoa. Siltä puolin erikoista että Kimi on kalliilla palkattu "ykkösnyrkki" ja nyt autonkehityksessä ei häntä ole voitu tukea. Ehkäpä vain tehtaalla kehityksessä on todettu että auton potentiaalia löytyy hiukan erilaiseen käyttäytymiseen. Joka tapauksessa kyllä ainakin itse toivon että auto saataisiin sopimaan Kimin hansikkaaseen kunnolla.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Siltä puolin erikoista että Kimi on kalliilla palkattu "ykkösnyrkki" ja nyt autonkehityksessä ei häntä ole voitu tukea.
Kuinkas uskottavalta tämä nyt sitten kuulostaa? Niinpä niin, ei kovinkaan. Olisiko syy esim. siinä, ettei Kimi osaa antaa tarpeeksi selkeää palautetta siitä, millaisen auton haluaa? Tuntuu siltä, että jotkut yrittävät uskomattomalla tarmolla kääntää asiat niin, ettei Kimissä vain ole mitään vikaa. Mies ajaa muka yhtä hyvin kuin aina mutta kun auto ei sovi käteen. Ja auto ei sovi käteen koska tiimi ei saa siitä säädettyä. Ja tiimi ei saa sitä säädettyä koska insinöörit ovat suunnitelleet sen Massalle. Ihan oikeasti nyt, avatkaa silmät. Vaikka kuinka olisi Kimi-fani (itsekin olen) niin kyllä aika varmaa on, että Kimi on itse ongelman ydin tässä nykytilanteessa eikä mikään 'viaton uhri'.
 
Ylös