Säätiedotukset GP-viikonlopuille

  • Viestiketjun aloittaja Vice
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
More:
http://www.f1fanatic.co.uk/2009/03/30/malaysian-grand-prix-weather-forecast/

Early forecasts indicate the Malaysian Grand Prix this weekend is likely to be affected by rain.

Over on the F1 Fanatic Forum ccolanto has been checking out the weather forecasts for Kuala Lumpur and thunderstorms are predicted throughout the weekend.

The chance of precipitation is rated around 60% for Friday and Saturday, rising to around 80% for race day on Sunday.

The 2001 Malaysian Grand Prix was famously disrupted by a thunderstorm but other than that every F1 race at the circuit has been run in dry conditions.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9346
Koko kisaa ei ole ajettu sateessa. 2001 kisassa nähtiin todellinen monsuunisade, mutta se kesti vain muutaman minuutin.

2004 kisan alussa tihkutti vettä, mutta kukaan ei käynyt hakemassa saderenkaita.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Autosport:

--- Data from the last 14 days helps to produce a likely scenario for the weekend. Rain or thunderstorms have occurred between 4pm and 7pm at the nearby KL International Airport on six days - four of those in the last five days. Mid-March produced a drier period, but over the last week rain and tropical storms have occurred frequently later in the afternoon - within the timeframe that would affect the grand prix.

Weather model forecasts, rainfall tables and the local Government meteorological agency all point towards this trend continuing for the next week. Weather-forecast.com uses the latest GFS model data, and predicts showers or storms for five out of the next six days. The national meterological agency also forecasts afternoon thunderstorms all week. Temperatures, as always at Sepang, will reach a daytime high of around 32 degrees Celsius, falling to approximately 24 degrees at night.

Thundery showers do look likely for Sunday, based on the current forecast model data, but as ever the devil will be in the detail and the hard facts will only become clear closer to the event - from satellite images and rainfall radars.

Past experience has shown that despite these forecasts, rain has rarely fallen when the Formula 1 cars are on track. However, with the change in event timetable and the continuing trend of the last few days, 2009 could see a repeat of the memorable downpour that affected the 2001 race. ---
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Taitaa olla luvassa mielenkiintoinen kisa. Harmi, ettei vieläkään nähdä tallien todellisia voimasuhteita normaalilla moottoriradalla normaaleissa olosuhteissa. :(
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Taitaa olla luvassa mielenkiintoinen kisa. Harmi, ettei vieläkään nähdä tallien todellisia voimasuhteita normaalilla moottoriradalla normaaleissa olosuhteissa. :(
Onneksi huippujännitävä Shanghain rata on piakoin latistamassa tunnelmaamme.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Onneksi huippujännitävä Shanghain rata on piakoin latistamassa tunnelmaamme.
Kiinassa tullaan näkemään paljon ohituksia, turha mollata etukäteen.

Toivottavasti Malesiassa ei sataisi, kyllä sen jo tietää, kuinka siinä ruletissa käy.:nope:
 
Viimeksi muokattu:

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Kiinassa tullaan näkemään paljon ohituksia, turha mollata etukäteen.

Toivottavasti ei sataisi, kyllä sen jo tietää, kuinka siinä ruletissa käy.:nope:
Niin tietää. Tulee mielenkiintoinen kisa :eek:
Noh, eivät kaikki ole kai sadekisojen ystäviä. Mutta ihmettelen kyllä, kun joku EI toivo sadetta viimevuotisen kisan jälkeen. (oli kauden huonoin)
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Toivottavasti. Käsittääkseni rataankin on suunniteltu pientä viilausta.
hmm...En kyllä käsitä, mikä radassa kusi, kun ohituksia ei nähty. oli pitkä suora, jota edelsi hidas mutka ja suora myös loppui hitaaseen mutkaan :confused:
Itseasiassa profiilia katsoo, niin kaiken järjen mukaan siellä olisi pitänyt olla enemmän hyviä ohituspaikkoja kuin keskimäärin muilla radoilla. Vaikea minun on sanoa, että miksi kävi näin kuin kävi. Tosiaankin toivottavasti tänä vuonna KERS ja uudet aerodynamiikkasäädökset auttavat pääsemään toisen kantaa radan pitkillä suorilla.
Kun rataa f1 challengella pelasin, niin minusta yksi parhaista radoista profiililtaan kalenterissa. Liäksi TV-kuvissa autot erottuvat pirteän kirkkaina ja hyvin harmaata taustaa vasten.

edit. meni vähän väärään topicciin ehkä :D
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Tais radan likaisuus/pölyisyys olla se suurin ongelma. (muihin ratoihin nähen niiku)
Kuljettajat valittivat tosiaan, että rata on erityisen likainen ja se on yksi tekijä vähentämään ohituksia. Likaisuudesta huolimatta yllätyin siitä, että kuinka vaikeaa on päästä ohi. Rataprofiilia katsomalla radalta voi vieläpä löytää 4 ohituspaikkaa ja kaikki ovat "hidas mutka - pitkä suora - hidas mutka" -tyylisiä. Odotan itsekin kuitenkin tänä vuonna nähtävän ohituksia jopa selvästi viime vuotista enemmän, ja varsinkin KERS:istä voisi olla Valenciassa paljon hyötyä hitaiden mutkien vuoksi.

Pahoittelut OT:sta, mutta aihe on mietityttänyt minuakin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9346
Luulen että Valenciassa vaikutti myös se, että siellä ei kuitenkaan ollut täysin suoria kohtia. Kovaa ajettavia pitempiä jaksoja olivat oikeastaan 25 (viimeinen mutka) - 2, 5-8, 10-12, 14-17 ja 17-25. Mutta kaikissa näissä oli jonkinmoisia kinkkejä välissä.

Likaisuus oli varmasti yksi pointti ja mielestäni oli myös se, että autot olivat koko lailla nopeusjärjestyksessä. Mielestäni siinä ei ollut kunnon tilanteita, jossa ohitusta olisi voinut odottaa vaikka tietäisikin sen olevan vaikeaa (yksi tuoreimmista esimerkeistä tällaisista tapauksista on Alonso/Schumacher Imolasta 2005, jossa ohitus ei onnistunut)
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Jos on vettä tullakseen, niin toivottavasti tulee koko kisan.

Kesken kisan alkava monsuuni laittaa homman sellaiseksi ruletiksi, että ei mitään järkeä. Käy kuten 2001 tai Nürburgringillä 2007. Pahimmassa monsuunissa ajaminen on sadekelin renkaillakin melkoista balettia.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Huh huh, jännältä alkaa tilanne näyttään :eek: Maanantaina tuli parin tunnin aikana 76mm vettä ja nytkin vasta satanut. Ennustukset synkät, Autosport:



Concerns surrounding the weather for this weekend's Malaysian Grand Prix at Sepang are mounting, with forecasts calling for a high chance of rain for Sunday's 56-lap race.

The early build-up to the second round of the 2009 championship has already featured an intense storm. On Monday afternoon, the clouds gathered around the circuit and set off a large thunderstorm, which produced an impressive 76 millimetres of rain between 4pm and 7:30pm. The track quickly became undriveable, with flash-flooding noted on parts of the circuit.

Since then, the weather had been rather quiet ... until this afternoon. Tuesday was completely dry - although very hot - and on Wednesday light rain only began to fall at 10 o'clock in the evening, following another dry day.

Today, the recent dry run since Monday continued as the drivers arrived on the scene to join up with their respective teams, but the sunny morning soon evaporated. Menacing clouds began to build as the safety and medical cars conducted their track test, and - predictably - another thunderstorm ensued shortly afterwards. This evening should clear up somewhat following the storm, leaving a dry night and temperatures dipping slightly to 24 degrees.

Several weather forecast models are predicting a dry morning on Friday with mainly sunny skies. Later, for the second practice session in the early afternoon, we should see cloud cover build over the Sepang F1 Circuit, but conditions should remain dry, with any rain occurring towards the evening.

Changes to the schedule for Malaysia this year, to benefit European television audiences, mean the track action takes place later in the day on Saturday and Sunday. The final practice session on Saturday is expected to run in dry, but mostly cloudy conditions.

However, the rain threat will be intensifying throughout the afternoon, as a rise in convective potential energy in the atmosphere brings in more cloud, and therefore more volatile atmospheric conditions that could be conducive to a thunderstorm. Qualifying, at best, is set to run in dry but overcast conditions, but with a 70 percent chance of a thundery shower predicted it would be no surprise to see the knock-out session affected in some way.

Late on Saturday evening, the thundery threat will diminish for a time, leading us into a repeat forecast for race day - but with more potential for storms.

The Sunday storm risk is currently predicted at 80 percent, as convective energy increases still further from the Saturday values. Race morning will dawn dry and fairly bright, but again, clouds will bubble up in the area quickly, with a significant storm risk by late afternoon.


The forecast is undoubtedly a concern, given the natural limits of daylight in the early evening. Daylight is scheduled to end at approximately eight o'clock, giving Formula 1 three hours in a thundery, volatile atmosphere to conduct the 56-lap grand prix.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös