Eipä sitä tilannetta voi Kimin syyksikään laittaa. Koska Hamilton oli mutkan sisäänmenossa ulkopuolella ja jarrutti niin myöhään, voidaan ohitusyritystä pitää vähintäänkin ylioptimisena. Minun nähdäkseni tuollaisessa tiukassa mutkassa ulkolinjalta ohitettaessa pitäisi odottaa sen sijoitustaan sisälinjalla peittelevän kaverin tekevän virheen, jarruttavan liian myöhään ja ajavan mutkan pitkäksi, jolloin pääsee kuittaamaan takakautta edelle. Kimi ajoi omaa linjaansa, joka tässä tapauksessa oli se "varsinainen ajolinja", eikä hänellä mielestäni ollut mitään väistämisvelvollisuutta. Toki hän ajoi Hamiltonin vierellä ehkä hieman pyöreämmin kuin keskivertokierroksella, mutta se voidaan pistää olosuhteiden piikkiin.Ennen oikaisua oleva tilanne oli se, että Hamilton oli osittain rinnalla, eturengas Kimin takarenkaan kohdalla. Kimi pakotti Lewisin oikaisemaan, joten miksi Lewisille pitäisi laskea se "hyöty" verrattuna kaikkein huonoimpaan skenaarioon? Kaiken mennessä oikein autot olisivat tulleet lähtösuoralle about rinnakkain, koska Lewisillä oli sisäkurvi. Ajatus siitä, että Hamiltonin olisi pitänyt hidastaa on väärä, koska hän joutui Kimin kiilauksen uhriksi ja ilman kiilausta mitään oikaisua ei olisi tapahtunut.
Harvemmin tuollaisissa tiukoissa shikaaneissa kaksintaistelutilanteessa kuitenkaan pääsee "kiertämään" sisälinjalla ajavaa autoa ulkolinjalla aivan täysin, ellei sitten pääse sinne toiseen apeksiin niin että on selkeästi vierellä tai jopa edellä, jolloin saa sisälinjan itselleen. Hamilton oli parhaimmillaan niiden kriittisten kymmenien senttien verran jäljessä, kun ratkaistiin kumpi ajaa shikaanin toiseen apeksiin ensimmäisenä.
Saa nähdä miten käy, kun McLaren nyt sitten valitti tuosta rangaistuksesta. Luulenpa, että tulos on suunnilleen sama kuin viime vuoden kabinettipelissä. :doubtful:
Viimeksi muokattu: