McLaren FIA:n hampaissa?

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
Webslaven kommentteja(tästä aiheesta) lukiessa alkaa jo pikkuhiljaa ihmettelemään, miksei Kimi saa selkeästä kiilailustaan rangaistusta? Miksi Kimin selvää kiilausta ei tutkita. Kimin "kiilauksen" johdostahan tämä koko soppa syntyi, ja Kimin "kiilauksen" johdosta Hamilton-parka joutui ajamaan shikaanin pitkäksi, koska mahdollisuutta periksi antamiseen eli hiljentämiseen ja mutkan oikeaoppisesti ajamiseen ei tietenkään enää ollut. :)
Tässähän nyt menee termit aivan sekaisin, kiila (=hamilton) on se joka tunkee sellaiseen väliin johon ei mahdu, ei se ole se ovi (=räkä) joka laitetaan kiinni :thumbup:

räkälle siis ajokieltoa, koska tuolla logiikalla ei sijoitusta saa puolustaa, pitäähän sitä vastustajalle antaa lahjana mahdollisuus ohittaa.
 
Viimeksi muokattu:

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Oli siis puoli autonmittaa rinnalla. Senttikin riittää. (Oli vähintään kymmenes kerta kun mainitsen tästä Belgian GP:stä keskusteltaessa.)
Tästä voidaan jankata aina hautaan asti, vaikka toistaisit typeryyksiäsi tuhannetta kertaa se ei sitä todeksi muuta. Usko jo.

Jos "senttikin riittä" pitää kirjaimellisesti paikkaansa, kaikilta nykyisiltä F1 radoilta löytyisi lukemattomia ohituspaikkoja. Lajihan muuttuisi pelkäksi auraamiseksi ja ajolinjoilla ei olisi tuon taivaallista merkitystä. Jos rinnalla käväisy pakottaa luopumaan puhtaasta ajolinjasta ja siirtymään itselle epäedulliselle puolelle, niin miksi kuvittelet ettei ohituksia nähdä tämän enempää. Likainen puoli ja heikompi ajolinja tarkoittaisi sitä, että edellä ajavan pitäisi hiljentää, jotta takaa kurkkiva pääsisi ohi. Aika lailla erikoista väittää tällaista.

Lähes kaikissa hitaissa mutkissa pääsisi näyttämään keulaa mutkan läpiviennin kustannuksella. Sinun mukaasi silloin ohitettavan pitäisi siirtyä sivuun ja laskea takaa tuleva ohi. Oikeassa elämässä sellaisella vain pilaa oman kierroksen.

Jos minulla on kimilasit, niin Webslave asuu pullossa joka löytyy Ronin kirjahyllystä. Kaikella kunnioituksella.

Tämän enempää ei oikein jaksaisi jankata, kun ei tajuta niin ei tajuta. Ei voi mitään.



Kaikesta huolimatta Hamiltonin röyhkeys on ihailtavaakin, mestaritkaan harvoin ovat mukavia. Mutta säännöt on säännöt, enkä ihmettelisi vaikka Hamiltonin saama 25sec. rangaistus tästä vielä kovenisikin. Ja mulkku jätkähän se on, siitä ei pääse mihinkään. Pelästyiköhän FIA kun elviksen faija jyrähti niille:)
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Webslaven kommentteja(tästä aiheesta) lukiessa alkaa jo pikkuhiljaa ihmettelemään, miksei Kimi saa selkeästä kiilailustaan rangaistusta?
Keskeyttäneitä ei rankaista kovin helposti. Syyt Lewisin oikaisuun varmasti käsitellään McLarenin protestikäsittelyssä. Mutta ei se mitään tule muuttamaan.
keewee sanoi:
Eli siis jos takana tuleva tulee vaan tarpeeksi kovaa tilanteeseen että edes eturengas on edessä olevan takarenkaan kohdalla niin edellä olevan pitäisi väistää ja antaa tilaa, sepäs ois hienoa urheilua
http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=1100913&postcount=396
Legnum sanoi:
Tästä voidaan jankata aina hautaan asti, vaikka toistaisit typeryyksiäsi tuhannetta kertaa se ei sitä todeksi muuta. Usko jo.
Jos väität minun olevan tuossa väärässä, väität samalla, ettei Kari O. Sohlberg tunne FIA:n sääntöjä joita on ollut tuomaroimassa. Häneltä minä tuon Urheilukanavan haastattelussa kuulin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Tossa kun joku laittoi ton giffi animaation, niin tuohan näyttää aika selvältä, eli WebSlaven kanssa olen samaa miletä. Sisäpuolelle päässeelle kuskille annetaan sisälinja. Hamiltonilla on aivan selkeästi sisälinja. Jos miettii, että tossa olis ollut seinä ja Kimi olis ajanu samalla tavalla, niin Hamilton olis joutunu melkeen pysähtymään, että Kimi olis ehtinyt ajaa pois alta.'

Tietysti perjaatteessa Kimi olis voinut sanoa, että hän ajoi sinne radan toiseen laitaan vielä sen shikaanin ekaa mutkaa, eli tavallaan ekan mutkan linja vie apeksista ulkoreunaan, ja hän ajoi tätä linjaa, eikä olis voinut kääntää oikealle ennen tätä. WebSlaven puhui tuosta, että sisälinjalla oleva kuski saa päättää, millon oikasee auton. Tiedä sitten, kävisikö tämä perustelusta.
 
Viimeksi muokattu:

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=1100913&postcount=396

Jos väität minun olevan tuossa väärässä, väität samalla, ettei Kari O. Sohlberg tunne FIA:n sääntöjä joita on ollut tuomaroimassa. Häneltä minä tuon Urheilukanavan haastattelussa kuulin.
Sori A. Carlsbergistä en mene takuuseen, mutta minä luotan F1 -kuljettajiin.
Tilanne on nyt se, että olet ehkä vetänyt kuulemastasi hivenen tiukat ja kirjaimelliset johtopäätökset. Tiedän kyllä säännön olemassaolosta ja ettei ohitettava saa kiilata, mutta hetken aikaa itsekkin asiaa funtsittuasi huomaat ettei asia nyt ihan sinun esittämälläsikään tavalla voi olla. Joko annetaan olla ja odotetaan Monzaa.
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Tossa kun joku laittoi ton giffi animaation, niin tuohan näyttää aika selvältä, eli WebSlaven kanssa olen samaa miletä. Sisäpuolelle päässeelle kuskille annetaan sisälinja. Hamiltonilla on aivan selkeästi sisälinja. Jos miettii, että tossa olis ollut seinä ja Kimi olis ajanu samalla tavalla, niin Hamilton olis joutunu melkeen pysähtymään, että Kimi olis ehtinyt ajaa pois alta.
Näin se menee, jos on 2 erillistä mutkaa kauempana toisistaan. Tuo oli shikaani- / mutkayhdistelmän sekoitus, kumpaakin mutkaan on ainoastaan 1 ajolinja. Se joka on ensimmäisessä mutkassa sisällä saa luonnollisesti ajaa mutkayhdistelmän normaalilla linjalla. Periaatteessa ovat siis samaa mutkaa, vaikka suunta muuttuu.

Tämä on varmaan se mitä ei nyt tajuttu Hamilton leirissä? Millähän tuo tikkari saataisiin Webslavelta pois, tuntuu pitävän siitä niin kovaa kiinni?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Näin se menee, jos on 2 erillistä mutkaa kauempana toisistaan. Tuo oli shikaani- / mutkayhdistelmän sekoitus, kumpaakin mutkaan on ainoastaan 1 ajolinja.
Onko tollanen sääntö olemassa? Loogiseltahan tuo sinänsä tuntuis.

(tai en mä tiedä, että onko ajolinjoista mitään kirjallisia sääntöjä)
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Näin se menee, jos on 2 erillistä mutkaa kauempana toisistaan. Tuo oli shikaani- / mutkayhdistelmän sekoitus, kumpaakin mutkaan on ainoastaan 1 ajolinja. Se joka on ensimmäisessä mutkassa sisällä saa luonnollisesti ajaa mutkayhdistelmän normaalilla linjalla. Periaatteessa ovat siis samaa mutkaa, vaikka suunta muuttuu.
Tuollaisesta en ole kuullutkaan.
 

gin

Aikuisten leikisti
Liittynyt
17.3.2008
Viestit
580
Sijainti
JJ:n pelihousut
Tuollaisesta en ole kuullutkaan.
Ihan hyvä vain. Kaikella kunnioituksella, vaikuttaa siltä, että otat kuulemasi liian pilkunnussinta-tyylillä etkä käytä perinteistä järkeä ajatellessasi kuulemaasi. Tai sitten et vain kehtaa myöntää olevasi Lewis-fani.:confused:

Joku kyseli, että ovatko muut kuskit kommentoineet tilannetta. Ainakin Ralffi sanoi epäsuorasti asiaan viitaten, että "Ferraria suositaan aina". :D

Kai sitä nyt tyhmempikin näkee, ettei Hamilton ole tarpeeksi Kimin vieressä tuossa tilanteessa että Kimin toimintaa voisi mitenkään kutsua kiilaamiseksi. Ennemminkin Hamiltonin Hocke 08-ajoa voisi, viitaten tuohon aiemmin postattuun videonpätkään :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sinäkö sitten tunnet kaikki säännöt. Jos sinä et ole siitä kuullut, niin ei se sitä tarkoita, ettei sellaista sääntöä voi olla olemassa.
Ei tietenkään tarkoita. Lauseeni sisälsi vain sen, etten minä ole sellaisesta kuullut, ei muuta. Luonnollisesti arvioin tilanteita vain niiden sääntöjen puitteissa, jotka tunnen ja muistan (tai jotka käyn tarkistamassa). Jos tuollainen sääntö on olemassa, se toki muuttaa myös minun näkemykseni siitä saiko Kimi ajaa kuten ajoi.
 
Viimeksi muokattu:

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
Tossa kun joku laittoi ton giffi animaation, niin tuohan näyttää aika selvältä, eli WebSlaven kanssa olen samaa miletä. Sisäpuolelle päässeelle kuskille annetaan sisälinja. Hamiltonilla on aivan selkeästi sisälinja. Jos miettii, että tossa olis ollut seinä ja Kimi olis ajanu samalla tavalla, niin Hamilton olis joutunu melkeen pysähtymään, että Kimi olis ehtinyt ajaa pois alta.'
Sillä on sisälinja shikaanin "tokassa" mutkassa, se on siinä vaiheessa hieman myöhäistä kun räkä on "ekassa" mutkassa sisälinjalla ja siten pääsee puoli auton mittaa edelle "tokaan" mutkaan. Ei, en ole vieläkään samaa mieltä sun tai slaven kanssa, mutta tässä nyt ei selkeesti kukaan aio joustaa mielipiteissään yhtään mihinkään niin poistun toisaalle ;)
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Massa ja Trulli on sanoneet mielipiteensä asiasta. Onko muilta kuskeilta kuulunut mitään, Kimiä ja Hamiltonia lukuunottamatta?
No Alonso tietty. :D

Aktiivikuskeista ei kukaan ole protestoinut Hamiltonin saamaa aikasakkoa vastaan. Mersukuski Ralfia ei lasketa...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Sillä on sisälinja shikaanin "tokassa" mutkassa, se on siinä vaiheessa hieman myöhäistä kun räkä on "ekassa" mutkassa sisälinjalla ja siten pääsee puoli auton mittaa edelle "tokaan" mutkaan. Ei, en ole vieläkään samaa mieltä sun tai slaven kanssa, mutta tässä nyt ei selkeesti kukaan aio joustaa mielipiteissään yhtään mihinkään niin poistun toisaalle ;)
Ai ei vai? Lueppa vähän tarkemmin näitä viestejä ;)
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Itse ohitus yrityksessähän ei ole mitään rikettä tai muuta, hyvää kilvan ajoa, mutta Hamiltonin olisi pitänyt selvästi normalisoida ero, mikä se oli ennen mutkaa, eikä mennä imuun, koska tällä tavoin hän sai kiistatonta hyötyä.

Massakin sanoi, että kuskien kokeuksessa tilanteista on puhuttu ja selvät sävelet annettu, miten pitää toimia.

Turha marmattaa. enään rangaistus ei ainakaan lievene, mutta toivottavasti ei kasvaisikaan. "Rikos" ei ole minkään hylkäyksen arvoinen.

Monzassa toivottavasti Hamilton, keskeyttää alkutaipelaalla ja voi sen jälkeen Isä Deniksen kanssa mennä purnaamaan tuomaristolle tästä Spa:n tapauksesta. Ja Berra67, mukaan argumentoijaksi.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
FIA:n säännöissä käsitellään ohittamista ehkä sivun verran, lainaus alla.

CHAPTER IV - CODE OF DRIVING CONDUCT ON CIRCUITS
2. Overtaking
a) During a race, a car alone on the track may use the full width of
the said track. However, as soon as it is caught up on a straight
by a car which is either temporarily or constantly faster, the driver
shall give the other vehicle the right of way by pulling over to one
side in order to allow for passing on the other side.
b) If the driver who has been caught does not seem to make full use
of his rear-view mirror the fl ag marshal(s) will give a warning by
waving the blue flag to indicate that another competitor wants to
overtake.
Any driver who does not take notice of the blue flag may be
penalised by the Sporting Stewards.
Systematic or repeated offences may result in the exclusion of
the offender from the race.
c) Curves, as well as the approach and exit zones thereof, may be
negotiated by the drivers in any way they wish, within the limits
of the track. Overtaking, according to the circumstances, may be
done either on the right or on the left.
However, manoeuvres liable to hinder other drivers such as
premature changes of direction, more than one change of
direction, deliberate crowding of cars towards the inside or the
outside of the curve or any other abnormal change of direction,
are strictly prohibited and shall be penalised, according to the
importance and repetition of the offences, by penalties ranging
from a fine to the exclusion from the race. The repetition of
dangerous driving, even involuntary, may result in the exclusion
from the race.
d) Any obstructive manoeuvre carried out by one or several
drivers, either having common interests or not, is prohibited.
The persistent driving abreast of several vehicles, as well as fanshaped
arrangement, is authorised only if there is not another car
trying to overtake. Otherwise the blue flag will be waved.
e) The penalty inflicted for ignoring the blue flag will also be applied
to the drivers who obstruct part of the track and shall be more
severe in the case of systematic obstruction, thus ranging from
a fi ne to the exclusion from the race. The same penalty shall be
applied to drivers who swing from one side of the track to the
other in order to prevent other competitors from overtaking.
f) The repetition of serious mistakes or the appearance of a lack
of control over the car (such as leaving the track) may entail the
exclusion of the drivers concerned.
g) The race track alone shall be used by the drivers during the
race.
Nimimerkki sc:n mutkayhdistelmistä kertomaa ei käsitellä säännöissä. Sitä vastoin kuljettajat käyvät asian läpi yksityiskohtaisemmin ajajakokouksissa. Tuo shikaani ei kuitenkaan ole niin ahdas, että se selkeästi vaatisi ajolinjan luovuttamista toiselle jo ensimmäisessä mutkassa (verrata voi esim. Monzan ensimmäiseen shikaaniin tai Barcelonan radan lopun vastaavaan).

Aavistuksen hämmästyneenä olen seuraillut tätä vastalauseryöppyä, jonka WebSlave niskaansa saa. Sääntöjen kirjaimen mukaan hän on varsin yksiselitteisesti oikeassa, siinä ei ole mitään epäselvää. WebSlave samoin kuin vähänkin pidempään lajia seuranneet lienevät kuitenkin selvillä siitä, että sääntöjen kirjaimen ja tulkinnan välillä on selvä ero, radalla on saanut jo pitkään tehdä huomattavasti enemmän kuin säännöt lukemalla voisi olettaa. Ohitustilanteissa voi varsin yleisesti nähdä vastaavanlaisia linjavalintoja kuin mitä Kimi teki, eikä niistä ole rankaistu. Minusta Kimin suoritus on OK, kunhan vastustajaltakaan ei vaadita pyhäkoulumaisia otteita. Hidastamisen kritisoinnin ymmärrän, mutta shikaanin leikkaamisesta kitiseminen on jo täysin lapsellista.

Massakin sanoi, että kuskien kokeuksessa tilanteista on puhuttu ja selvät sävelet annettu, miten pitää toimia.
Suurin ongelma ei ole ajajien otteissa vaan siinä, että mistään selvistä sävelistä on tuomariston toiminnan jälkeen ihan turha puhua.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Jep. Ja nyt ei ole kyse edes mistään Hamiltonin sukelluksesta, vaan siitä että hän pääsee Kimin aikaisen jarrutuksen takia jo vähän edelle, muttei sitten hidasta sentään niinpaljoa että Kimi enää ollenkaan ehtisi uudestaan kokonaan edelle. Hamin vaihtoehdot olivat voimakas jarrutus viime tingassa kun kaveri näköjään kiilaa, antaa autojen osua, tai juuri tuo väistöliike (jonka luultavasti itsekin tekisin nopeana reaktiona). Sitten meni kokonaan Kimin perään, ja seuraavassa jarrutuksessa uusi hyökkäys josta tiimi vielä kilpailun johdolta kysyi, pitääkö päästää Kimi vielä edelle. "Ei tarvitse, kaikki ok" (jotta saadaan pelattua MM-pisteet ällöttävän huippujännittäväksi).
 
Ylös