Italian GP 2008 - Aika-ajot

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Massa nousi kympin sakkiin vaikka ei tehnytkään nopeintaan heti Q2:n alkuun, joten Kiminkin olisi kaiken järjen mukaan siihen pitänyt kyetä. Voe Voe. :(
Niin olisi juu, mutta tällä kaavalla on sunnuntaina odotettavissa sirkushuveja koko kansalle kun Kimi ja Lewis yrittävät könytä listalla ylöspäin. Jossain Monacossa tai Valenciassa kisakin olisi ollut tällaisen aika-ajotuloksen myötä sitten siinä, mutta Monzassa tämä on vaan bonusta yleisölle :)
 

justF1fan

Well-known member
Liittynyt
20.3.2006
Viestit
167
Onko jossain aikoja kuljettajien jokaiselta kierrokselta?
Lähinnä kiinnostaa, kumpi oli nopeampi täydessä sateessa, Kimi vai Lewis? Ajoiko kukaan muu Q2sen lopussa kierroksia Kimin ja Lewisin kanssa samaan aikaan, että onko ketään vertailukohtana samaan ajoajankohtaan, että ajoiko pojat vaan huonosti, vai oliko keli niin paljon huonompi?
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Onko jossain aikoja kuljettajien jokaiselta kierrokselta?
Lähinnä kiinnostaa, kumpi oli nopeampi täydessä sateessa, Kimi vai Lewis? Ajoiko kukaan muu Q2sen lopussa kierroksia Kimin ja Lewisin kanssa samaan aikaan, että onko ketään vertailukohtana samaan ajoajankohtaan, että ajoiko pojat vaan huonosti, vai oliko keli niin paljon huonompi?
Kummallakin taitaa olla vähemmän siipeä kuin tallitoverillaan. Hamilton oli hitain niillä kierroksilla mitä ääneen sanottiin. Kassit oli kutistunut kylmässä vaikka Dennis setä muuta selitteleekin...
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kyllä Kimi ja Hamilton olivat lähinnä hitaita. Esim. Coulthard veti kovempaa Q2:n lopulla kuin mm-kärki samaan aikaan. Oliko sitten säädöissä vika vai missä, mutta kympin sakkiin ei kyllä ollut mitään asiaa.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Kyllä Kimi ja Hamilton olivat lähinnä hitaita. Esim. Coulthard veti kovempaa Q2:n lopulla kuin mm-kärki samaan aikaan. Oliko sitten säädöissä vika vai missä, mutta kympin sakkiin ei kyllä ollut mitään asiaa.
No, eiköhän ole selvää että kyse on säädöistä. Sinänsä tietää huonoa että huomiselle kuitenkin tarjotaan sadetta, juuri nyt weather.com lupailee 60% todennäköisyyttä kevyelle sateelle tasaisesti koko päivälle. Eli ehkäpä puhtaat kuivan säädöt ovat huomennakin huonot. Saas nähdä.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
- Märässä Q2:ssa ei ole mitään järkeä olla kuivan kelin säädöillä. Vasta Q3:n säädöt pitää säilyttää kisaan. Toki muutosaikaa on vähän, mutta pelkkä siiven säätäminenkin auttaa.
Onko säännöt todellakin sellaiset, että jos aika-ajoissa on kaatosadesäädöt ja kisapäivänä on 38 asteen helle, niin kisaan on pakko lähteä sadesäädöillä?

Tai toisinpäin sadekisaan kuivan kelin säädöillä? :thumbfh: :eek: :eek!: :cool:
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Onko säännöt todellakin sellaiset, että jos aika-ajoissa on kaatosadesäädöt ja kisapäivänä on 38 asteen helle, niin kisaan on pakko lähteä sadesäädöillä?

Tai toisinpäin sadekisaan kuivan kelin säädöillä? :thumbfh: :eek: :eek!: :cool:
Jep, säätöjen tekeminen on varsin rajattua aika-ajon alettua. Lähinnä etusiipeä voi säätää, mutta suuret "tärkeät" säädöt on kielletty. Säännöillä kai estetään erityisten aika-ajo osien / varusteiden käyttäminen. Miten muuten entinen Minardi olisi paalulla?
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
No, eiköhän ole selvää että kyse on säädöistä. Sinänsä tietää huonoa että huomiselle kuitenkin tarjotaan sadetta, juuri nyt weather.com lupailee 60% todennäköisyyttä kevyelle sateelle tasaisesti koko päivälle. Eli ehkäpä puhtaat kuivan säädöt ovat huomennakin huonot. Saas nähdä.
Eiköhän siellä Kimin ja Lewiksenkin autoissa ole sadekelin säädöt. Eron tekee se, että osa oli selkeästi ottanut pienen riskin ja laittanut autot täysin monsuunisäätöihin. Aika-ajoissa se tuotti tulosta, mutta kisa on eri asia. Jos tosiaan rata on vain kostea tai tulee vain kevyesti vettä ja ajetaan välikelin renkailla, niin tiedä vaikka Kimiillä/Lewiksella olisi porukan parhaat säädöt. En millään jaksa uskoa, että kukaan olisi sentään kuivan kelin säädöillä.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Onko säännöt todellakin sellaiset, että jos aika-ajoissa on kaatosadesäädöt ja kisapäivänä on 38 asteen helle, niin kisaan on pakko lähteä sadesäädöillä?

Tai toisinpäin sadekisaan kuivan kelin säädöillä? :thumbfh: :eek: :eek!: :cool:
Sääntö pläjäys on näin pitkä... mutta laitan tähän kun kuitenkin joku lähtee huomenna varikolta näiden sääntöjen takia...

34) POST QUALIFYING PARC FERMÉ

34.1 Each car will be deemed to be in parc fermé from the time at which it leaves the pit lane for the first time during qualifying practice until the start of the race. Any car which fails to leave the pit lane during qualifying practice will be deemed to be in parc ferme at the end of Q1.
Between these times, other than when cars are returned to the parc fermé overnight, the following work may be carried out :

- engines may be started ;
- subject to the requirements of Article 29.1 fuel may be added or removed and a fuel breather fitted ;
- wheels and tyres may be removed, changed or rebalanced and tyre pressures checked ;
- spark plugs may be removed in order to carry out an internal engine inspection and cylinder compression checks ;
- permitted heating or cooling devices may be fitted ;
- a jump battery may be connected and on board electrical units may be freely accessed via a physical connection to the car ;
- the main electrical battery and radio batteries may be changed ;
- the brake system may be bled ;
- engine oil may be drained ;
- compressed gases may be drained or added ;
- fluids used for replenishment must conform to the same specification as the original fluid. Fluids with a specific gravity less than 1.1 may be drained and / or replenished, however, no replenishment may take place less than one hour and 30 minutes before the start of the formation lap unless specific approval has been given by the FIA. In order to ensure that fluids are not being used as ballast the FIA reserves the right to weigh cars which took part in Q3 at random during the one hour period commencing one hour and 30 minutes before the start of the formation lap. When a car is weighed in this way, and taking into account any fuel added under Article 29.1, its weight must be within 3kg of its weight at the completion of its final qualifying run, if not, fluids other than fuel may be replenished or drained under FIA supervision ;
- the aerodynamic set up of the front wing may be adjusted using the existing parts. No parts may be added, removed or replaced ;
- if the FIA technical delegate is satisfied that changes in climatic conditions necessitate alterations to the specification of a car, changes may be made to the air ducts around the front and rear brakes and radiator ducts. These changes may be made at any time after the message “CHANGE IN CLIMATIC
CONDITIONS” is shown on the timing monitors, from this point the choice of air ducts around the front and rear brakes and radiator ducts is free, subject always to compliance with the relevant Technical Regulations.

- bodywork (excluding radiators) may be removed and / or cleaned ;
- cosmetic changes may be made to the bodywork and tape may be added ;
- any part of the car may be cleaned ;
- on board cameras, timing transponders and any associated equipment may be removed, refitted or checked ;
- any work required by the FIA technical delegate ;
- changes to improve the driver's comfort. In this context anything other than addition or removal of padding (or similar material) and adjustment of mirrors, seat belts and pedals may only be carried out with the specific permission of the FIA technical delegate ;
- repair of genuine accident damage ;
- any parts which are removed from the car in order to carry out any work specifically permitted above, or any parts removed to carry out essential safety checks, must remain close to it and, at all times, be visible to the scrutineer assigned to the relevant car. Any work not listed above may only be undertaken with the approval of the FIA technical delegate following
a written request from the team concerned. It must be clear that any replacement part a team wishes to fit is similar in mass, inertia and function to the original. Any parts removed will be retained by the FIA. However, if a team wishes to change a part during the qualifying session and/or on the grid before the start of the race, this may be done without first seeking the permission of the technical delegate, provided it is reasonable for the relevant team to believe permission would be given if there was time to ask and the broken or damaged part remains in full view of the scrutineer assigned to the car at all times.

34.2 At the end of the qualifying practice at least six cars will be chosen at random to undergo further checks, once informed their car has been selected the team concerned must take the car to the parc fermé immediately.

34.3 At some time before 18.30 all cars used during the qualifying practice session (or which were intended for use but failed to leave the pit lane) must be taken to the parc fermé, where they will remain secure until the following day. Whilst cars are in the parc fermé they may be covered and fitted with devices to keep them warm, no team personnel will be permitted there unless specifically authorised by the FIA technical delegate.

34.4 At 08.30 on the day of the race, or at other times if the relevant Event timetable makes this necessary, teams will be permitted to take their cars back to their garages where, again, they will remain under parc fermé conditions until the green lights are illuminated at the start of the formation lap which immediately precedes the start of the race.

34.5 If a competitor modifies any part on the car or makes changes to the set up of the suspension whilst the car is being held under parc fermé conditions the relevant driver must start the race from the pit lane and
follow the procedures laid out in Article 38.3.

34.6 One scrutineer will be allocated to each car for the purpose of ensuring that no unauthorised work is carried out whilst cars are being held under parc fermé conditions.

34.7 A list of parts replaced with the specific agreement of the FIA technical delegate whilst cars are being held under parc fermé conditions will be published and distributed to all teams prior to the race.

34.8 In order that the scrutineers may be completely satisfied that no alterations have been made to the suspension systems or aerodynamic configuration of the car (with the exception of the front wing) whilst in
post-qualifying parc fermé, it must be clear from physical inspection that changes cannot be made without the use of tools.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Sääntö pläjäys on näin pitkä... mutta laitan tähän kun kuitenkin joku lähtee huomenna varikolta näiden sääntöjen takia...
Niin, tosiaan mahdollisuutena on säätää auto sopivalle kelillä huomenna ja lähteä varikolta. Varsin pohdinnan arvoinen asia varsinkin Kimille ja Lewisille jotka lähtevät joka tapauksessa hänniltä.

edit: Niin siis jos autot on heillä säädetty liian kuivalle kelille. Aika-ajojen aikaan ainakin Speedillä puhuttiin huomisen sääennusteen lupaavan kisaan kuivaa keliä.
 
Viimeksi muokattu:

gin

Aikuisten leikisti
Liittynyt
17.3.2008
Viestit
580
Sijainti
JJ:n pelihousut
Eiköhän siellä Kimin ja Lewiksenkin autoissa ole sadekelin säädöt. Eron tekee se, että osa oli selkeästi ottanut pienen riskin ja laittanut autot täysin monsuunisäätöihin. Aika-ajoissa se tuotti tulosta, mutta kisa on eri asia. Jos tosiaan rata on vain kostea tai tulee vain kevyesti vettä ja ajetaan välikelin renkailla, niin tiedä vaikka Kimiillä/Lewiksella olisi porukan parhaat säädöt. En millään jaksa uskoa, että kukaan olisi sentään kuivan kelin säädöillä.
Tuskin niillä kirjaimellisesti kuivan kelin säätöjä on mutta jotain semmosta tihkua-välikeli-akselilla säädöt kun voisi ajatella monien muiden olevan sitten ihan kunnon sadekelin säädöillä. Huomenna ei kuitenkaan taida mitään tulvaa olla luvassa?
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Niin, tosiaan mahdollisuutena on säätää auto sopivalle kelillä huomenna ja lähteä varikolta. Varsin pohdinnan arvoinen asia varsinkin Kimille ja Lewisille jotka lähtevät joka tapauksessa hänniltä.
Bonarina välttää kolarin? Ainakin kannattaa jos täysin kuiva keli... Päsisi heittämällä ohi autoista joilla paljon siipeä...

Tosin Kimillä, Hamiltonilla ja Kubilla taitaa muutenkin olla vähemmän siipeä ja saivat tankata.

Homma on täysin avoin. Kuka huomenna edes tulee maaliin?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuskin niillä kirjaimellisesti kuivan kelin säätöjä on mutta jotain semmosta tihkua-välikeli-akselilla säädöt kun voisi ajatella monien muiden olevan sitten ihan kunnon sadekelin säädöillä. Huomenna ei kuitenkaan taida mitään tulvaa olla luvassa?
Foreca näköjään ennustaa aamuksi sateista, mutta iltapäiväksi kuivuvaa. Kun sää on vaihteleva, niin tarkkaa ennustetta on mahdotonta tietää vuorokautta etukäteen. Tulvaa ei kuitenkaan pitäisi tulla, joten tihkusäädöt voivat olla ihan kohdillaan.

Alkukisasta saattaa siis olla kosteaa, vaikka täyteluokat ovatkin käyneet kuivaamassa rataa. Vettelille märkä alku olisi lottovoitto. Sadekelin säädöt ja kevyt auto. Kaveri ajaisi muilta karkuun ensimmäisen stintin aikana. Ja sitten ensimmäisellä stopilla siipeä pois, ja käymään puolustustaistelua. Joka tapauksessa mitä märempää, sitä paremmissa asemissa Toro Rossot ovat. Kuivemmalla kelillä kisan vie Heikki, jos mitään odottamattomia ongelmia ei tule.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
... Joka tapauksessa mitä märempää, sitä paremmissa asemissa Toro Rossot ovat.
Uskoisin että Heikki pysyy tuossa kyydissä märälläkin ja vie sitten kisassa helposti voiton. Oletuksissa Heikillä on enemmän bensaa kuin Vettelillä. Vaihteleva keli voisi olla mielestäni hyvä Toro Rossolle, alkuun kevyttä sadetta sitten sopivasti enemmän sadetta jotta muutkin joutuisivat tekemään stopin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Uskoisin että Heikki pysyy tuossa kyydissä märälläkin ja vie sitten kisassa helposti voiton. Oletuksissa Heikillä on enemmän bensaa kuin Vettelillä. Vaihteleva keli voisi olla mielestäni hyvä Toro Rossolle, alkuun kevyttä sadetta sitten sopivasti enemmän sadetta jotta muutkin joutuisivat tekemään stopin.
Jos Toro Rossossa on enemmän sadekelin säädöt, Heikin pysyminen kyydissä raskaammalla ei ole selviö.

Sitten, jos mennään renkaanvaihtorulettiin vaihtelevissa olosuhteissa, niin taktinen osaaminen ja myös tuuri ratkaisee.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Toivottavasti on kuiva kisa. Näistä lähdökohdista se olis varmasti mielenkiintoinen, jatällä kaudella on satanut jo riittävästi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jos Toro Rossossa on enemmän sadekelin säädöt, Heikin pysyminen kyydissä raskaammalla ei ole selviö.

Sitten, jos mennään renkaanvaihtorulettiin vaihtelevissa olosuhteissa, niin taktinen osaaminen ja myös tuuri ratkaisee.
No kyllä se on täysin selviö. Mielestäni Heikki oli aika-ajojen vahvin kuljettaja. Jokaosiossa kulki kokoajan ihan hyvin. Vettel nyt onnistui kampeamaan edelle, mutta tuskin se kisassa pystyy joka kierroksella olemaan heikkiä nopeampi. Aika-ajoissa riittää että yhdellä kierroksella onnistaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No kyllä se on täysin selviö. Mielestäni Heikki oli aika-ajojen vahvin kuljettaja. Jokaosiossa kulki kokoajan ihan hyvin. Vettel nyt onnistui kampeamaan edelle, mutta tuskin se kisassa pystyy joka kierroksella olemaan heikkiä nopeampi. Aika-ajoissa riittää että yhdellä kierroksella onnistaa.
Kyse oli märästä kelistä. Ja siinä Vettel on osoittanut olevansa aika kuningas. Paremmilla säädöillä ja kevyemmällä autolla (vaikkakin perusominaisuuksiltaan McLarenia hitaammalla) siihen on mahdollisuus. En siis väittänyt, että niin kävisi, mutta että saattaa käydä.

Kisassa nimenomaan ei ole kyse yhdestä kierroksesta, joten hyvät sadekelin taidot nousevat aika-ajoa tärkeämpään rooliin, koska pitää ajaa hyvin kierros toisensa jälkeen. Tässä Vettel on mielestäni Kovalaista vahvempi, vaikkei Heikkikään missään tapauksessa huono sadekuski ole (esim. Japani 2007).
 
Viimeksi muokattu:

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
No kyllä se on täysin selviö. Mielestäni Heikki oli aika-ajojen vahvin kuljettaja. Jokaosiossa kulki kokoajan ihan hyvin. Vettel nyt onnistui kampeamaan edelle, mutta tuskin se kisassa pystyy joka kierroksella olemaan heikkiä nopeampi. Aika-ajoissa riittää että yhdellä kierroksella onnistaa.
Vettel oli nopein myös q2:ssa, ei ole itsestään selvää että on Kovalaista ainakaan merkittävästi kevyemmällä liikkeellä. Mutta jos onkin kuivaa niin Kovalaisen pitäisi livetä horisonttiin aika helposti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vettel oli nopein myös q2:ssa, ei ole itsestään selvää että on Kovalaista ainakaan merkittävästi kevyemmällä liikkeellä. Mutta jos onkin kuivaa niin Kovalaisen pitäisi livetä horisonttiin aika helposti.
Q2:ssa ero oli peräti 6 tuhannesosaa Vettelin hyväksi, Q3:ssa 76 tuhannesosaa. Noissa olosuhteissa tuollaisista eroista ei voi kieltämättä päätellä yhtään mitään. Oletus Vettelin kevyempään autoon perustuukin enemmän miehen lausuntoon siitä, että jos on märkää, yritetään paalua.
 
Ylös