Italian GP 2008 - Aika-ajot

Ffast

Well-known member
Liittynyt
12.7.2008
Viestit
144
7 oikein

Ennustan että joku voittaa huomenna, toinen tulee kakkoseksi ja joku kolmas kolmanneksi. Mitään muuta en ennusta.

Ennustan että joku punainen tai hopeanvärinen auto voittaa vaikka siellä on jokereita paremmissa lähtöasetelmissa.

Jos sataa voi kaikki ennustukseni heittää roskikseen. Jos on kuivaa niin Kimi ja Hämis nousevat kympin, jopa viiden sakkiin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24381
Kyse oli märästä kelistä. Ja siinä Vettel on osoittanut olevansa aika kuningas. Paremmilla säädöillä ja kevyemmällä autolla (vaikkakin perusominaisuuksiltaan McLarenia hitaammalla) siihen on mahdollisuus. En siis väittänyt, että niin kävisi, mutta että saattaa käydä.
Tietysti niin saattaa käydä, mutta pidän kyllä Heikin 'märkämonza2008'-iskukykye hivenen Vettaliä vahvempana. Toki kisassa voi tapahtua kaikkea, mutta mielestäni Heikki&McLaren oli aika-ajossa vahvin paketti, vaikkei se lopputuloksissa näkynytkään.
Kisassa nimenomaan ei ole kyse yhdestä kierroksesta, joten hyvät sadekelin taidot nousevat aika-ajoa tärkeämpään rooliin, koska pitää ajaa hyvin kierros toisensa jälkeen. Tässä Vettel on mielestäni Kovalaista vahvempi, vaikkei Heikkikään missään tapauksessa huono sadekuski ole (esim. Japani 2007).
No Vettelille yleensä tuntuu sadekeli sopivan, mutta kyllä se eilen nähtiin, että Kovalaisellakin auto istui todella hyvin eilisellä runsaahkolla sateella. Ja Heikin menon pitäis vaan parantua kuivalla. Ja muut kovat nimet on kaukana takana. Puolimärkä sitten on asia erikseen, jos kisassa on sellaista voi tapahtua vaikka mitä, enkä pidä varmana, että heikki olis nopeudeltaan top-5 kuski. Ei voi olla varma ennenkuin näkee miten natsaa tällä autolla tällä radalla noilla säädöillä.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Q2:ssa ero oli peräti 6 tuhannesosaa Vettelin hyväksi, Q3:ssa 76 tuhannesosaa. Noissa olosuhteissa tuollaisista eroista ei voi kieltämättä päätellä yhtään mitään. Oletus Vettelin kevyempään autoon perustuukin enemmän miehen lausuntoon siitä, että jos on märkää, yritetään paalua.
Eikös se mennyt eilen niin Q3:ssa, että Vettel ajoi nopeimman aikansa session alussa kun rata oli parhaimmillaan, ja Kovalainen tuli siihen 76 tuhannesosan päähän viimeisellä yrityksellä session lopussa, kun rata oli jo selvästi märempi?

Minä luotan Heikkiin täysin riippumatta kelistä. Kuivalla hän on todennäköisesti heti kättelyssä nopeampi kuin Vettel, märällä pysyy kannassa (jos ei mene heti ykkösmutkassa ohi) ja Vettel on kuitenkin kevyemmällä, jolloin mennään viimeistään varikkokäyntien aikana ohi. :ahem:

Mutta sitä ei sitten tiedä, jos vaikka ykkösmutkassa ajetaan joukkokolari ja lähtö uusitaan jne. Jos sataa, saa laittaa lottokoneen pyörimään klo 15.00. :D
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Onko jossain aikoja kuljettajien jokaiselta kierrokselta?
Lähinnä kiinnostaa, kumpi oli nopeampi täydessä sateessa, Kimi vai Lewis? Ajoiko kukaan muu Q2sen lopussa kierroksia Kimin ja Lewisin kanssa samaan aikaan, että onko ketään vertailukohtana samaan ajoajankohtaan, että ajoiko pojat vaan huonosti, vai oliko keli niin paljon huonompi?
Kimi oli 1,5 sekkaa Lewistä nopeampi samaan aikaan ja muistaakseni Massa taas 0,5 sekuntia räikköstä nopeampi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikös se mennyt eilen niin Q3:ssa, että Vettel ajoi nopeimman aikansa session alussa kun rata oli parhaimmillaan, ja Kovalainen tuli siihen 76 tuhannesosan päähän viimeisellä yrityksellä session lopussa, kun rata oli jo selvästi märempi?
Vettel ajoi nopeimman aikansa toisella aikakierroksella, Kovalainen, Webber, Bourdais ja Massa viimeisellään. Ei oikein kuulosta siltä, että olosuhteet olisivat olleet olennaisesti huonommat session lopussa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24381
Vettel ajoi nopeimman aikansa toisella aikakierroksella, Kovalainen, Webber, Bourdais ja Massa viimeisellään. Ei oikein kuulosta siltä, että olosuhteet olisivat olleet olennaisesti huonommat session lopussa.
Autot toki keveni session edetessä... ja renkaiden ja kelin kehittymisrä on vaikea arvioida... nopeimmat kierrokset tehtiin joko ensimäisellä tai viimeisellä vedolla.
 
Ylös