"Turhia" tilastoja ja laskelmia

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Seuraa yksi historian turhimmista spekulaatiotilastoista:
Mikäli Scumacher jää lopullisesti eläkkeelle ajetttuaan huhutut kolme kautta Mersulla ja Barichello ajaa 2010 vihdoinkin viimeisen kautensa, tulee Scumacher nousemaan kaikkien aikojen eniten kilpailuja ajaneeksi kuljettajaksi, ohittamalla Barichellon yhdellä GP:llä.

Tämä siis, jos kaikki kolme seuraavaa kautta ovat yhtä pitkiä.
 

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2601
Maailman nopein kansa 2010

Uusi kausi pyörähti jälleen käyntiin. Saksa on myös tänä vuonna vahva ehdokas jatkamaan mestaruusputkeaan kuuden kuljettajan voimin. Pystyvätkö muut haastamaan? Ainakin Espanja otti hyvät pisteet heti alkuun, mutta Saksa otti silti vähän enemmän vahvalla ryhmityksellään.

Pistetilanne (1/19):
1. Saksa 30p
2. Espanja 25p
3. Iso-Britannia 21p
4. Brasilia 19p
5. Australia 4p
6. Italia 2p


Osakilpailuvoittajat:
1. Bahrain - Saksa 30p
2. Australia
3. Malesia
4. Kiina
5. Espanja
6. Monaco
7. Turkki
8. Kanada
9. Eurooppa
10. Britannia
11. Saksa
12. Unkari
13. Belgia
14. Italia
15. Singapore
16. Japani
17. Korea
18. Brasilia
19. Abu Dhabi
 
Viimeksi muokattu:

Zaipper1

Well-known member
Liittynyt
28.1.2010
Viestit
83
Tässä. :) Australian GP:stä 2000 tähän päivään...
Tästä laskin 2000-luvun menestyneimmät maanosat:

Pisteet
1.Eurooppa 4615
2.Etelä-Amerikka 1200
3.Australia 169.5
4.Aasia 61
5.Pohjois-Amerikka 55

Voitot
1.Eurooppa 143
2.Etelä-Amerikka 29
3.Australia 2

Paalut
1.Eurooppa 133
2.Etelä-Amerikka 40
3.Australia 1

Nopeimmat kierrokset
1.Eurooppa 130
2.Etelä-Amerikka 41
3.Australia 3
 

Suggestiivi

Kusihousunörtti
Liittynyt
4.10.2009
Viestit
1050
Mersun, Ferrarin, McLarenin ja Red Bullin hallitessa joukkoa on aika pistää pystyyn 1. divisioonan pistetaulukko:

Kuljettajat:

1. Liuzzi = 25
2. Barrichello = 18
3. Kubica = 15
4. Sutil = 12
5. Alguersuari = 10
6. Hülkenberg = 8
7. Kovalainen = 6
8. Buemi = 4
9. Trulli = 2

Tallit:

1. Force India = 37
2. Williams = 26
3. Renault = 15
4. Toro Rosso = 14
5. Lotus = 8
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Itsehän pistän perinteisen käännetyssä-järjestyksessä-maaliin sarjan pystyyn. Heikki pääsi Trullin (ja Buemin) viime hetken epäonnen myötä ottamaan kauden avauskisan "voiton".

Osakilpailut ja voittajat

1. Bahrain Kovalainen Lotus
2. Australia
3. Malesia
4. Kiina
5. Espanja
6. Monaco
7. Turkki
8. Kanada
9. Eurooppa
10. Britannia
11. Saksa
12. Unkari
13. Belgia
14. Italia
15. Singapore
16. Japani
17. Korea
18. Brasilia
19. Abu Dhabi


Pistetilanteet:

Kuljettajat:

1. Kovalainen Lotus 25
2. Hülkenberg Williams 18
3. Alguersuari Toro Rosso 15
4. Sutil Force India 12
5. Kubica Renault 10
6. Barrichello Williams 8
7. Liuzzi Force India 6
8. Webber Red Bull 4
9. Button McLaren 2
10. Schumacher Mercedes 1

Tallit:

1. Williams 26
2. Lotus 25
3. Force India 18
4. Toro Rosso 15
5. Renault 10
6. Red Bull 4
7. McLaren 2
8. Mercedes 1
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Radat poistumisjärjestyksessä

Listasin Wikipedian perusteella F1-radat poistumisvuosien mukaan (ja mukaantulovuodet siinä sivussa). Listasta voi tarkistaa mitä "aarteita" on lähtenyt samalla kun Tilken ratoja on tullut kalenteriin.

Neljästä 2000-luvulla eniten inhotusta vanhasta radasta kolme on poistunut, eli Imola, Indy ja Magny-Cours. Muut kaksi tällä vuosituhannella poistuneista ovatkin Tilken modaamia. ;)

Ei 90-luvulla poistuneistakaan kovin monta palautuskelpoista rataa löydy.

Mukana olevat (ja tulevat) radat sopimuksen päättymisen mukaan

1950-2026 Silverstone
2004-2016 Sakhir
1991-2016 Catalunya
1986-2016 Hungaroring
1999-2015 Sepang
1996-2015 Albert Park
2008-2014 Valencia
2011-2012 Jaypee (Noida)
2010-2012 Yeongam
2009-2012 Yas Marina (Abu Dhabi)
2008-2012 Singapore (Marina Bay)
1978-2012 Montreal (Gilles Villeneuve)
1973-2012 interlagos (Sao Paulo, Jose Carlos Pace)
1970-2012 Hockenheim
1950-2012 Spa-Francorchamps
1950-2012 Monaco
1950-2012 Monza
2004-2011 Shanghai
1987-2011 Suzuka
1951-2011 Nürburgring
2005-2010 Istanbul

Poistuneet radat alenevasti poistumisvuoden mukaan

1991-2008 Magny-Cours
1976-2008 Fuji
1950-2007 Indianapolis
1980-2006 Imola
1970-2003 A1 (Österreichring)

1953-1998 Oscar Alfredo Galvez (Buenos Aires)
1986-1997 Jerez
1984-1996 Estoril
1994-1995 Aida (Tanaka)
1985-1995 Adelaide
1993-1993 Donington
1967-1993 Kyalami
1963-1992 Mexico City (Hermanos Rodriguez)
1989-1991 Phoenix
1971-1990 Paul Ricard (Le Castellet)

1978-1989 Jacarepagua (Rio de Janeiro)
1982-1988 Detroit
1964-1986 Brands Hatch
1952-1985 Zandvoort
1984-1984 Dallas
1974-1984 Dijon
1973-1984 Zolder
1976-1983 Long Beach
1981-1982 Las Vegas (Caesar's Palace)
1968-1981 Jarama
1961-1980 Watkins Glen

1973-1978 Anderstorp
1967-1977 Mosport
1969-1975 Montjuich Park (Barcelona)
1972-1974 Nivelles
1965-1972 Clermont-Ferrand (Charade)
1968-1970 Mont-Tremblant

1952-1968 Rouen
1967-1967 Bugatti (Le Mans)
1950-1966 Reims
1962-1965 East London
1964-1964 Zeltweg (Zeltweg Airfield)
1955-1962 Aintree
1960-1960 Riverside
1958-1960 Boavista

1959-1959 Sebring
1959-1959 Monsanto Park
1959-1959 AVUS
1958-1958 Ain Diab
1957-1957 Pescara
1951-1954 Pedralbes (Barcelona)
1950-1954 Bremgarten

PS. Jostain kumman syystä A1 ja Österreichring on Wikipediassa omina ratoinaan, vaikka saman radan muutoksesta siinäkin on kyse, kuten vaikka Indyssä tai Fujissa.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Neljästä 2000-luvulla eniten inhotusta vanhasta radasta kolme on poistunut, eli Imola --
Hassua. Ennen Tilken invaasiota pidin tuota pikkuruista rataa aina kaikkein karmeimpana ja tapahtumaköyhimpänä paikkana kalenterissa (Catalunyuan lisäksi). Nyt ottaisin sen takaisin mistä hinnasta hyvänsä, jos sillä saisi korvattua nämä uudet farssit.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Hassua. Ennen Tilken invaasiota pidin tuota pikkuruista rataa aina kaikkein karmeimpana ja tapahtumaköyhimpänä paikkana kalenterissa (Catalunyuan lisäksi). Nyt ottaisin sen takaisin mistä hinnasta hyvänsä, jos sillä saisi korvattua nämä uudet farssit.
Itse pidin Imolasta, vaikka kisat olivatkin aika suoraviivaisia. Se oli kuitenkin sellainen rallirata jossa kovaa ajo ja yritys kostautuu helposti, eivätkä ulos ajot olleet yleensä kovin armollisia sijan säilyttämisen tai kisan jatkumisen kannalta. Ottaisin takaisin heti ja korvaisin sillä minkä tahansa Tilken torille maalatun radan.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Olihan se shikaanein raiskattu Imola aika karmea viritys. Tiedä sitten miten nykyformulat istuisivat siihen vanhempaan profiiliin.. ainakin aikanaan oli varsin mainio pyöritys.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
PS. Jostain kumman syystä A1 ja Österreichring on Wikipediassa omina ratoinaan, vaikka saman radan muutoksesta siinäkin on kyse, kuten vaikka Indyssä tai Fujissa.
Onhan tämä ymmärrettävää, en itsekkään kyllä laskisi näitä samoiksi radoiksi. EI tässä kuitenkaan ole kyseessä samanlainen tapaus kuin Hockenheimissa
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onhan tämä ymmärrettävää, en itsekkään kyllä laskisi näitä samoiksi radoiksi. EI tässä kuitenkaan ole kyseessä samanlainen tapaus kuin Hockenheimissa
Mikä se on se perustavanlaatuinen ero, kun minä en sitä näe? A1 käytti Österreichringin lähtösuoraa, ja muutenkin jokseenkin puolet radasta oli vanhaa rataa.

-Edit- Kyalamissa on alkuperäisestä jäljellä vain lyhyt pätkä joka sekin ajetaan eri suuntaan, ja silti se lasketaan listassa samaksi radaksi.
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Mikä se on se perustavanlaatuinen ero, kun minä en sitä näe? A1 käytti Österreichringin lähtösuoraa, ja muutenkin jokseenkin puolet radasta oli vanhaa rataa.
Rataprofiilikaan ei mainittavan erilainen, A1-ring on kuin Österreichring pienoiskoossa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
1996-2015 Albert Park
1985-1995 Adelaide
Itse olen pitäny aina Adelaidesta, kisa mielestäni on joltain osin Melbourneakin parempi vaikka Adelaide ehkä vähän liian tylsä jollain tapaa. Jotenkin myös tuntuu että Melbournelle kilpailu on vähemmän rakas ja läheinen tapahtuma kuin Adelaidelle, sillä Australian nykyinen kisapaikka vaikuttaa välillä aikamoiselta myyntikampanjalta ja kaikenmoisilla huhuilla Melbournen omistaja Ron Walkeria hiillostetaan.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Ratojen keskipituus random vuosina: Ensimmäisenä kautena, kaudella jolloin oli harvinaisen pitkiä ratoja, sitten on normaaleja vuosia, sitten rengasshikaanikausi, viimeinen kausi ennen Tilken massainvaasiota ja lopulta tämä kausi...

1950: 6,767 km
1957: 9,610 km (korjattuna ilman Pescaraa ja Nürburgringiä: 4,749 km)
1964: 7,274 km (ilman Nürburgringiä 4,479 km)
1974: 5,887 km (ilman Nürburgringiä 4,676 km)
1984: 4,616 km
1994: 4,807 km
2003: 4,798 km
2010: 5,242 km
 

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2601
Maailman nopein kansa 2010

Iso-Britannia siirtyi johtoon Buttonin upean voiton ja saksalaisten epäonnistumisen ansiosta.

Pistetilanne (2/19):
1. Iso-Britannia 54p
2. Saksa 41p
3. Brasilia 38p
4. Espanja 37p
5. Puola 18p
6. Italia 8p
7. Australia 6p


Osakilpailuvoittajat:
1. Bahrain - Saksa 30p
2. Australia - Iso-Britannia 33p
3. Malesia
4. Kiina
5. Espanja
6. Monaco
7. Turkki
8. Kanada
9. Eurooppa
10. Britannia
11. Saksa
12. Unkari
13. Belgia
14. Italia
15. Singapore
16. Japani
17. Korea
18. Brasilia
19. Abu Dhabi
 
Viimeksi muokattu:
Ylös