No niin, nyt omat rapot ja ruupenit:
Etukäteistaktiikasta "uhoa ja voita"
huolimatta realistinen tavoite mulla oli päästä johonkin kuuden sakkiin. Rata on ensimmäinen jossa ajoin elämäni aikana karttia joskus 2003ja niiltä ajoilta muistissa radasta ja autoista oli että mesta on jossain Myllypurossa, ei muuta.
Utelin etukäteen peepeeltä vähän ajovinkkejä ja sen perusteella sain jotain tuntumaa radasta. Netissä oleva rataprofiili ei ole ihan sama kuin rata, joten se oli pieni lisäylläri. Paikan päällä sitten vähän etukäteisscouttinkia ja kyselyä rataa paremmin tuntevilta.
Treenit:
Ekat reenit meni paremmin kuin odotin. Olin heti kolmanneksi nopein, paras aika syntyi vasta vikoilla kolmella kiekoilla mutta silloin naksahti jo päässä paikalleen että mikä on meininki tällä radalla. Sehän on liukas kuin piru ja autoa vaan tarttee viedä kaffa edellä ja käyttää hyväksi pinnan kuluneet kohdat mutkissa ja jarrutuksissa. Lämmittely meni jo 30 tuntumaan.
Aika-ajo:
Aika-ajoon sitten hieman jännittynein filliksin. Ajelin suurimman osan peepeen perässä ja vaikka tuntui että yhtään ihan nappivetoa ei tullut, niin tuloksena oli 30 alitus (29.692) ja kakkospaikka. Jo harjoituksissa kävi ilmi että Wope mene menojaan jos pääsee vapaasti kärkeen. Mieliala oli todella korkealla sillä taakse jäi kaikki salaharjoittelijat
ja oma ratakokemus Myllypurosta oli sillä hetkellä 5+10 minuuttia.
Kisa:
Kisaan oli taktiikkana yrittää heti ekalla kiekalla Wopen tuntumaan ja yrittää vaikka vähän riskiohitusta. Se oli ainoa edes minimaalinen mahis koittaa häiritä ennakkosuosikin kisaa. Mutta pah - startissa auto lähti taas kuin etana (kiitos kesän makkaranpopsimisen) ja peepee tuli välittömästi rinnalle ja seuraavassa mutkassa päästin miehen suosiolla edelle, koska muuten oltais menty ulos molemmat. Reilu peli, peepee oli lähdössä selkeästi nopeampi.
Sitten oli vastaiskun paikka: ekan kierroksen koitin pysytellä peepeen tuntumassa ja mietin täsmäiskun paikkaa. Olikohan kolmannella kiekalla kun improvisoin ohituspaikan pitkän vasurin jälkeiseen jarrutukseen ottamalla ulomman linjan ja leikkaamalla sieltä sisälle. Tulin siihen mutkaan paremmalla vauhdilla ja pääsin kuin pääsinkin peepeen rinnalle ja pääsin valitsemaan ajolinjani paremmin. Hyvinkää toisti itseään
Oma paikka oli hankittu takaisin ja sitten alkoikin vääntö.
Peepee pysyi hyvin perässä useamman kiekan ajan ja oli pari kertaa jo tulossa rinnalle mutta vauhti ei ihan riittänyt. Sitten taisi tapahtua peepeelle pari liukastelua ja rakoa syntyi useamman sekuntia, joka sitten pysyikin vakiona loppuun saakka. Wopesta ei siinä vaiheessa näkynyt enää jälkeäkään joten päätin varmistaa paikkani ja hidastin vauhtiani sen verran että otin pääsuoran ekat mutkat varman päälle ettei niissä käy ohraisesti.
Kakkossija maalissa tuntui lähes voitolta, tällä treenillä ja näin kovatasoisessa porukassa se oli hyvä saavutus.
Muut törinät:
Rataenkathan meni uusiksi jo aika-ajoissa, Wope pamautti pari kymppiä heti laakista sen alle ja kisassakin FO110K ja Andy alittivat vanhan rataenkan sekä itsekin sivusin sitä jokusen satasen marginaalilla. Kaiken kaikkiaan seitsemän kuskia ajoi 29:n aikoja ja alle 30.5:n ajan yhdeksän kuskia. Taso on mielestäni todella kova! Jakkues parantaa kulkuaan tämänlaatuisissa kisoissa koko ajan ja uudet kisatuttavuudet jnw, geiloord ja bleu ajoivat myös hyvät ajat.
Kaktuksen aika, varsinkin kuin luin tytön rapon, oli melkoisen hyvää ratinvääntöä. Pienellä opastuksella ajasta lähtee heti sekunti kevyesti ja uskoisin että 30 ajat parin treenikerran jälkeen olisivat mahdollisia.
S.A:lla taisi olla nyt huono päivä
Sellainen tuli mieleen että kun suurin osa nykynuorista on varmaan aloittanut ajamisensa etuvetoisilla autoilla ja perällä luistattelu & kylkimyyryily mutkissa voi olla vierasta verrattuna vanhoilla takavetoisilla ajeluun niin olisin esittänyt kysymyksen että onko sillä vaikutusta ajamiseen tämän tyyppisillä radoilla?
Tuolla kun pitää ajaa sladissa vähän koko ajan.