Nascar-komiikkaa (siirretty F1-uutisista)

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Aika selkeä vitsi, imho.
Näin tuon haastattelun suorana Urheilu+kanavalta, eikä minulla silloin tullut sellaista vaikutelmaa, että se olisi sanottu pilke silmäkulmassa. Mutta kerrankos sitä lukee ihmistä väärin.

Alkuperäinen NASCAR.comista:
"I planned on hitting the wall, but I didn't plan on the wall slowing me down that much," said Edwards, a native of Columbia, Mo., who considers Kansas his home Cup track. "I want to win this race more than anything, but I guess I'll have to wait till next year.

"That's as hard as I can go there at the end. I couldn't sleep a wink [Sunday night] if I didn't try everything I could to win. Now I know it doesn't work the same as in video games."
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tämäkö? Yllä oleva quote ei kyllä tähän täysin täsmää.

http://www.youtube.com/watch?v=W_zpzBlFxB0

Ennen kuin näin tämän ja erään toisen haastattelun, en olisi osannut edes yhdistää nimeä ja naamaa, en teidä kuinka hajamielisenä ko. kuski on tunnettu mutta mun mielestä tuo on vähän tommonen Coulthard/Webber-tyylinen itseironinen kommentti.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tämäkö? Yllä oleva quote ei kyllä tähän täysin täsmää.

http://www.youtube.com/watch?v=W_zpzBlFxB0

Ennen kuin näin tämän ja erään toisen haastattelun, en olisi osannut edes yhdistää nimeä ja naamaa, en teidä kuinka hajamielisenä ko. kuski on tunnettu mutta mun mielestä tuo on vähän tommonen Coulthard/Webber-tyylinen itseironinen kommentti.
Jep, tuon näin. NASCAR.com on "vähän" editoinut sanomisia.

Minä odotin kaverin saavan jotain penaltia, kun ajeli kahteenkin otteseen viimeisten kierrosten aikana kilpaa radan sisälinjan sisäpuolella. Joka tapauksessa se lopulta seinään vienyt sukellus oli kyllä aika huiman näköinen yritys.
 

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
Melkein kaikkihan Kansasissa tuntuivat menevän välillä etusuoralla(käyrällä?) tuolla sisäreunassa jossain vaiheessa kisaa. Kaikesta päätellen ei ole sääntöjen vastaista, ainakaan tällä radalla.

Edwardsin kommentin videopeliviittaus lienee huumorilla heitetty läppä mutta sen verran ronskia vauhtia mentiin mutkaan että tuskin tuossa oli tarkoituksenakaan ilman osumaa päästä kaarteen läpi.

Tuo konsolifin-uutinen taas on jotakuinkin iltalehti-tasoa, hienoa kommentin käännöstä myöten.
 

Newtown

Well-known member
Liittynyt
13.10.2007
Viestit
90
Minä odotin kaverin saavan jotain penaltia, kun ajeli kahteenkin otteseen viimeisten kierrosten aikana kilpaa radan sisälinjan sisäpuolella.
Itseasiassa ei se ole kiellettyä ajella tuon sisälinjan "väärällä puolella". Niin kuin Zamppa mainitsikin jo, niin melkein kaikkihan sitä tekivät. Tänä viikonloppuna Talladegassa tuota ei kyllä nähdä. Ainoastaan "restrictor plate" -kisoissa eli Talladegassa ja Daytonassa tuo sisälinjan ylitys on kielletty.

Kysehän on "yellow line" -säännöstä: "A painted yellow line that is used to mark the separation of the racetrack from the apron. In restrictor plate races, NASCAR deems it illegal for a car to go below the yellow line or pass another car below the yellow line to gain a track position."
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tyhmä kysymys: Mikä on "restrictor plate" eli mitä muuta noissa mainituissa kisoissa on erilaista kuin vain tuo keltaisen viivan sääntö? Talladega muistini mukaan on ns. superovaali eli siellä mennään jokseenkin kovaa...
 

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
Tyhmä kysymys: Mikä on "restrictor plate" eli mitä muuta noissa mainituissa kisoissa on erilaista kuin vain tuo keltaisen viivan sääntö? Talladega muistini mukaan on ns. superovaali eli siellä mennään jokseenkin kovaa...
Restrictor plate on muistaakseni moottorin ilmanottoon asennettava levy jolla rajoitetaan moottorin saamaa ilmamäärää ja näin ollen moottorin tehoja, vaikutus taisi olla jossain kahden sadan hevosvoiman paikkeilla(korjata saa). Tavoitteena on hidastaa nopeuksia nopeimmilla radoilla eli Talladegassa ja Daytonassa, muista radoista on ollut myös puhetta(ainakin Atlanta ja Charlotte). Tehohävikistä huolimatta esim. Talladegassa ollaan aikalailla lähellä 200 mailin keskituntinopeuksia.

Rusty Wallace kokeili joskus tämän vuosituhannen puolella kuinka auto kulkee ilman restrictor platea Talladegassa ja pikainen googletus tarjoaa keskinopeudeksi reilut 216 mailia tunnissa, todennäköisesti ilman sen kummempaa auton säätöä tai harjoittelua.

Tehohävikki ja rata joka kierretään kaasu pohjassa meinaa sitten sitä että edellämenevän imussa pysyminen on todella tärkeää ja tämä muuttaa kilpailun luonnetta. Luvassa siis vauhtia ja vaarallisia tilanteita, mutta tulosten kannalta etenkin Talladega on lähinnä arpapeliä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tehohävikki ja rata joka kierretään kaasu pohjassa meinaa sitten sitä että edellämenevän imussa pysyminen on todella tärkeää ja tämä muuttaa kilpailun luonnetta. Luvassa siis vauhtia ja vaarallisia tilanteita, mutta tulosten kannalta etenkin Talladega on lähinnä arpapeliä.
Miten tämä imuilman kuristin sitten vaikuttaa tulosten ennalta arvattavuuteen? Eikös se ole kuintenkin sama kaikille on se kuristin siellä tai ei. Ei ne keskinäiset tehoerot siitä varmaan miksikään muutu.
 

Newtown

Well-known member
Liittynyt
13.10.2007
Viestit
90
Miten tämä imuilman kuristin sitten vaikuttaa tulosten ennalta arvattavuuteen? Eikös se ole kuintenkin sama kaikille on se kuristin siellä tai ei. Ei ne keskinäiset tehoerot siitä varmaan miksikään muutu.
Miksi ei muuttuisi? Koska kaikillahan on käytössä se sama tehomäärä mitä moottorista saa irti, joten se tasoittaa koko pakkaa heikompien ja vahvimpien välillä.

Tämä osaltaan (sen lisäksi, että ajetaan kaasu pohjassa) taas vaikuttaa siihen, että autot ajavat isossa ryhmässä koko kisan ajan. Näin ollen isoja eroja ei pääse syntymään.

Ja kun kaikki ajaa yhdessä senttien päästä toisistaan koko kisan ajan kaasu pohjassa, niin näitä isoja ketjukolareita yleensä sattuu. Ja jenkeissähän tämä "big one" on nimitys näille isoille kolareille.

Juuri tämän takia tulosten veikkaaminen on suht. arpapeliä, niin kuin Zamppa kertoi.

Talladegan kisalla saattaa olla suuri vaikutus mestaruuden kannalta. Jos esim. 9 tämän hetken parasta kuskia keskeyttäisi big one'n takia, niin Joe Gibbs Racingin kuskit jotka tällä hetkellä ovat ulkona mestaruus taistelusta olisivat yhtäkkiä takaisin mukana.

Tosin ei tuo yllä oleva scenaario ole kovin todennäköinen, mutta koskaan ei tiedä mitä Talladegassa tapahtuu. :cool:

Miksi muuten tästä alkuperäisestä uutisesta piti tämä ketju aukaista? Eikö tämänkin uutisen olisi voinut lisätä tuohon Sprint Cup -ketjuun, kun se liittyy kuitenkin kyseisen sarjan viimeisimpään kilpailuun? Sen voisi nyt viimeistään tehdä, koska keskustelu on muutenkin jo karkaamassa alkuperäisestä aiheesta.
 
Viimeksi muokattu:

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
Miten tämä imuilman kuristin sitten vaikuttaa tulosten ennalta arvattavuuteen? Eikös se ole kuintenkin sama kaikille on se kuristin siellä tai ei. Ei ne keskinäiset tehoerot siitä varmaan miksikään muutu.
Newtown tuossa mainitsikin jo 'big onen' joka on Talladegan kanssa jo käsite. Toinen oleellinen tekijä on imussa ajaminen. Jos esimerkiksi kärjessä on 15-20 auton jono joka etenee yhtä kaistaa ja joudut jostain syystä tämän letkan kanssa eri kaistalle menetät imun ja todennäköisesti et pääse takaisin jonoon ennen kuin koko letka on päässyt ohi. Samasta syystä tien raivaaminen takaa eteenpäin on hankalampaa ellet satu löytämään nopeaa kaveria jonka kanssa tehdä yhteistyötä.
 

poko

Well-known member
Liittynyt
17.4.2005
Viestit
1231
Restrictor plate on muistaakseni moottorin ilmanottoon asennettava levy jolla rajoitetaan moottorin saamaa ilmamäärää ja näin ollen moottorin tehoja, vaikutus taisi olla jossain kahden sadan hevosvoiman paikkeilla(korjata saa). Tavoitteena on hidastaa nopeuksia nopeimmilla radoilla eli Talladegassa ja Daytonassa, muista radoista on ollut myös puhetta(ainakin Atlanta ja Charlotte). Tehohävikistä huolimatta esim. Talladegassa ollaan aikalailla lähellä 200 mailin keskituntinopeuksia.
New Hampshiressa ajettiin 2000 vuonna restrictor plateilla. Jeff Burton johti kaikki 300 kierrosta :eek:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Newtown tuossa mainitsikin jo 'big onen' joka on Talladegan kanssa jo käsite. Toinen oleellinen tekijä on imussa ajaminen. Jos esimerkiksi kärjessä on 15-20 auton jono joka etenee yhtä kaistaa ja joudut jostain syystä tämän letkan kanssa eri kaistalle menetät imun ja todennäköisesti et pääse takaisin jonoon ennen kuin koko letka on päässyt ohi. Samasta syystä tien raivaaminen takaa eteenpäin on hankalampaa ellet satu löytämään nopeaa kaveria jonka kanssa tehdä yhteistyötä.
Ilmaisin itseni jotenkin huonosti näemmä. Käsittääkseni NASCAR-autojen tehoerot on lähinnä marginaalisia. Eli kaikilla tiimeillä löytyy konehuoneesta ugaa suunnilleen X kW. Kun siihen sitten pistetään tuo imuilman rajoitin zydeemi, niin se leikkaa kaikilta tiimeiltä tasan yhtäpaljon tehoa. Eli keskinäiset voimasuhteet ainakaan moottoritehon puolesta eivät oleellisesti muutu.
 

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
Ilmaisin itseni jotenkin huonosti näemmä. Käsittääkseni NASCAR-autojen tehoerot on lähinnä marginaalisia. Eli kaikilla tiimeillä löytyy konehuoneesta ugaa suunnilleen X kW. Kun siihen sitten pistetään tuo imuilman rajoitin zydeemi, niin se leikkaa kaikilta tiimeiltä tasan yhtäpaljon tehoa. Eli keskinäiset voimasuhteet ainakaan moottoritehon puolesta eivät oleellisesti muutu.
No muotoillaan vastaus sitten vaikka muotoon 'voimasuhteet eivät muutu mutta imussa ajamisen vuoksi niiden merkitys etenkin moottoritehon suhteen mitätöityy käytännössä täysin' :wink:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
No muotoillaan vastaus sitten vaikka muotoon 'voimasuhteet eivät muutu mutta imussa ajamisen vuoksi niiden merkitys etenkin moottoritehon suhteen mitätöityy käytännössä täysin' :wink:
Aivan. Mutta miksi tämän slipstream efektin vaikutus korostuu juuri näissä Restrictor Plate skaboissa? Voisin kuvitella että ilmiö johtuu enemmänkin itse radoista kuin platan olemassa olosta/olemattomuudesta. Isoilla radoilla, kuten Daytona, ajetaan liki koko kierros urku auki kun taas pienillä ovaaleilla ja katuradoilla joudutaan mutkiin nostamaan aika huomattavasti ja ulostulossa on miehestä ja alustan säädöistä kiinni pystytkö avaamaan kaasun kilpakumppania aikaisemmin ja näin luomaan ohituspaikan.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Restrictor plate on muistaakseni moottorin ilmanottoon asennettava levy jolla rajoitetaan moottorin saamaa ilmamäärää ja näin ollen moottorin tehoja, vaikutus taisi olla jossain kahden sadan hevosvoiman paikkeilla(korjata saa). Tavoitteena on hidastaa nopeuksia nopeimmilla radoilla eli Talladegassa ja Daytonassa, muista radoista on ollut myös puhetta(ainakin Atlanta ja Charlotte). Tehohävikistä huolimatta esim. Talladegassa ollaan aikalailla lähellä 200 mailin keskituntinopeuksia.

Rusty Wallace kokeili joskus tämän vuosituhannen puolella kuinka auto kulkee ilman restrictor platea Talladegassa ja pikainen googletus tarjoaa keskinopeudeksi reilut 216 mailia tunnissa, todennäköisesti ilman sen kummempaa auton säätöä tai harjoittelua.

Tehohävikki ja rata joka kierretään kaasu pohjassa meinaa sitten sitä että edellämenevän imussa pysyminen on todella tärkeää ja tämä muuttaa kilpailun luonnetta. Luvassa siis vauhtia ja vaarallisia tilanteita, mutta tulosten kannalta etenkin Talladega on lähinnä arpapeliä.
No shit Sherlock!
 
Ylös