Ei nyt ole varsinainen F1-uutinen, mutta autourheiluun liittyvä kuitenkin, ja niin hauska että pakko on pistää jonnekkin:
http://www.konsolifin.net/uutinen.php?site=ps2&id=5290
http://www.konsolifin.net/uutinen.php?site=ps2&id=5290
Taitaa olla tuo uutinen vähän "lost in translation". Todennäköisesti kommentoinut jotain tilannetta pilke silmäkulmassa ja siitä on tehty niin sanottu maikkarikäännös.Ei nyt ole varsinainen F1-uutinen, mutta autourheiluun liittyvä kuitenkin, ja niin hauska että pakko on pistää jonnekkin:
http://www.konsolifin.net/uutinen.php?site=ps2&id=5290
Sori Aziz, munkin on aivan pakko saada tuo signatureksiToi on kyllä signature kamaa Ei oo tainnu Edwards kovin realistisia autopelejä pelaillut.
Näin tuon haastattelun suorana Urheilu+kanavalta, eikä minulla silloin tullut sellaista vaikutelmaa, että se olisi sanottu pilke silmäkulmassa. Mutta kerrankos sitä lukee ihmistä väärin.Aika selkeä vitsi, imho.
Jep, tuon näin. NASCAR.com on "vähän" editoinut sanomisia.Tämäkö? Yllä oleva quote ei kyllä tähän täysin täsmää.
http://www.youtube.com/watch?v=W_zpzBlFxB0
Ennen kuin näin tämän ja erään toisen haastattelun, en olisi osannut edes yhdistää nimeä ja naamaa, en teidä kuinka hajamielisenä ko. kuski on tunnettu mutta mun mielestä tuo on vähän tommonen Coulthard/Webber-tyylinen itseironinen kommentti.
Itseasiassa ei se ole kiellettyä ajella tuon sisälinjan "väärällä puolella". Niin kuin Zamppa mainitsikin jo, niin melkein kaikkihan sitä tekivät. Tänä viikonloppuna Talladegassa tuota ei kyllä nähdä. Ainoastaan "restrictor plate" -kisoissa eli Talladegassa ja Daytonassa tuo sisälinjan ylitys on kielletty.Minä odotin kaverin saavan jotain penaltia, kun ajeli kahteenkin otteseen viimeisten kierrosten aikana kilpaa radan sisälinjan sisäpuolella.
Kiitos. Tuota en tiennytkään.Ainoastaan "restrictor plate" -kisoissa eli Talladegassa ja Daytonassa tuo sisälinjan ylitys on kielletty.
Restrictor plate on muistaakseni moottorin ilmanottoon asennettava levy jolla rajoitetaan moottorin saamaa ilmamäärää ja näin ollen moottorin tehoja, vaikutus taisi olla jossain kahden sadan hevosvoiman paikkeilla(korjata saa). Tavoitteena on hidastaa nopeuksia nopeimmilla radoilla eli Talladegassa ja Daytonassa, muista radoista on ollut myös puhetta(ainakin Atlanta ja Charlotte). Tehohävikistä huolimatta esim. Talladegassa ollaan aikalailla lähellä 200 mailin keskituntinopeuksia.Tyhmä kysymys: Mikä on "restrictor plate" eli mitä muuta noissa mainituissa kisoissa on erilaista kuin vain tuo keltaisen viivan sääntö? Talladega muistini mukaan on ns. superovaali eli siellä mennään jokseenkin kovaa...
Miten tämä imuilman kuristin sitten vaikuttaa tulosten ennalta arvattavuuteen? Eikös se ole kuintenkin sama kaikille on se kuristin siellä tai ei. Ei ne keskinäiset tehoerot siitä varmaan miksikään muutu.Tehohävikki ja rata joka kierretään kaasu pohjassa meinaa sitten sitä että edellämenevän imussa pysyminen on todella tärkeää ja tämä muuttaa kilpailun luonnetta. Luvassa siis vauhtia ja vaarallisia tilanteita, mutta tulosten kannalta etenkin Talladega on lähinnä arpapeliä.
Miksi ei muuttuisi? Koska kaikillahan on käytössä se sama tehomäärä mitä moottorista saa irti, joten se tasoittaa koko pakkaa heikompien ja vahvimpien välillä.Miten tämä imuilman kuristin sitten vaikuttaa tulosten ennalta arvattavuuteen? Eikös se ole kuintenkin sama kaikille on se kuristin siellä tai ei. Ei ne keskinäiset tehoerot siitä varmaan miksikään muutu.
Newtown tuossa mainitsikin jo 'big onen' joka on Talladegan kanssa jo käsite. Toinen oleellinen tekijä on imussa ajaminen. Jos esimerkiksi kärjessä on 15-20 auton jono joka etenee yhtä kaistaa ja joudut jostain syystä tämän letkan kanssa eri kaistalle menetät imun ja todennäköisesti et pääse takaisin jonoon ennen kuin koko letka on päässyt ohi. Samasta syystä tien raivaaminen takaa eteenpäin on hankalampaa ellet satu löytämään nopeaa kaveria jonka kanssa tehdä yhteistyötä.Miten tämä imuilman kuristin sitten vaikuttaa tulosten ennalta arvattavuuteen? Eikös se ole kuintenkin sama kaikille on se kuristin siellä tai ei. Ei ne keskinäiset tehoerot siitä varmaan miksikään muutu.
New Hampshiressa ajettiin 2000 vuonna restrictor plateilla. Jeff Burton johti kaikki 300 kierrostaRestrictor plate on muistaakseni moottorin ilmanottoon asennettava levy jolla rajoitetaan moottorin saamaa ilmamäärää ja näin ollen moottorin tehoja, vaikutus taisi olla jossain kahden sadan hevosvoiman paikkeilla(korjata saa). Tavoitteena on hidastaa nopeuksia nopeimmilla radoilla eli Talladegassa ja Daytonassa, muista radoista on ollut myös puhetta(ainakin Atlanta ja Charlotte). Tehohävikistä huolimatta esim. Talladegassa ollaan aikalailla lähellä 200 mailin keskituntinopeuksia.
Ilmaisin itseni jotenkin huonosti näemmä. Käsittääkseni NASCAR-autojen tehoerot on lähinnä marginaalisia. Eli kaikilla tiimeillä löytyy konehuoneesta ugaa suunnilleen X kW. Kun siihen sitten pistetään tuo imuilman rajoitin zydeemi, niin se leikkaa kaikilta tiimeiltä tasan yhtäpaljon tehoa. Eli keskinäiset voimasuhteet ainakaan moottoritehon puolesta eivät oleellisesti muutu.Newtown tuossa mainitsikin jo 'big onen' joka on Talladegan kanssa jo käsite. Toinen oleellinen tekijä on imussa ajaminen. Jos esimerkiksi kärjessä on 15-20 auton jono joka etenee yhtä kaistaa ja joudut jostain syystä tämän letkan kanssa eri kaistalle menetät imun ja todennäköisesti et pääse takaisin jonoon ennen kuin koko letka on päässyt ohi. Samasta syystä tien raivaaminen takaa eteenpäin on hankalampaa ellet satu löytämään nopeaa kaveria jonka kanssa tehdä yhteistyötä.
No muotoillaan vastaus sitten vaikka muotoon 'voimasuhteet eivät muutu mutta imussa ajamisen vuoksi niiden merkitys etenkin moottoritehon suhteen mitätöityy käytännössä täysin' :wink:Ilmaisin itseni jotenkin huonosti näemmä. Käsittääkseni NASCAR-autojen tehoerot on lähinnä marginaalisia. Eli kaikilla tiimeillä löytyy konehuoneesta ugaa suunnilleen X kW. Kun siihen sitten pistetään tuo imuilman rajoitin zydeemi, niin se leikkaa kaikilta tiimeiltä tasan yhtäpaljon tehoa. Eli keskinäiset voimasuhteet ainakaan moottoritehon puolesta eivät oleellisesti muutu.
Aivan. Mutta miksi tämän slipstream efektin vaikutus korostuu juuri näissä Restrictor Plate skaboissa? Voisin kuvitella että ilmiö johtuu enemmänkin itse radoista kuin platan olemassa olosta/olemattomuudesta. Isoilla radoilla, kuten Daytona, ajetaan liki koko kierros urku auki kun taas pienillä ovaaleilla ja katuradoilla joudutaan mutkiin nostamaan aika huomattavasti ja ulostulossa on miehestä ja alustan säädöistä kiinni pystytkö avaamaan kaasun kilpakumppania aikaisemmin ja näin luomaan ohituspaikan.No muotoillaan vastaus sitten vaikka muotoon 'voimasuhteet eivät muutu mutta imussa ajamisen vuoksi niiden merkitys etenkin moottoritehon suhteen mitätöityy käytännössä täysin' :wink:
No shit Sherlock!Restrictor plate on muistaakseni moottorin ilmanottoon asennettava levy jolla rajoitetaan moottorin saamaa ilmamäärää ja näin ollen moottorin tehoja, vaikutus taisi olla jossain kahden sadan hevosvoiman paikkeilla(korjata saa). Tavoitteena on hidastaa nopeuksia nopeimmilla radoilla eli Talladegassa ja Daytonassa, muista radoista on ollut myös puhetta(ainakin Atlanta ja Charlotte). Tehohävikistä huolimatta esim. Talladegassa ollaan aikalailla lähellä 200 mailin keskituntinopeuksia.
Rusty Wallace kokeili joskus tämän vuosituhannen puolella kuinka auto kulkee ilman restrictor platea Talladegassa ja pikainen googletus tarjoaa keskinopeudeksi reilut 216 mailia tunnissa, todennäköisesti ilman sen kummempaa auton säätöä tai harjoittelua.
Tehohävikki ja rata joka kierretään kaasu pohjassa meinaa sitten sitä että edellämenevän imussa pysyminen on todella tärkeää ja tämä muuttaa kilpailun luonnetta. Luvassa siis vauhtia ja vaarallisia tilanteita, mutta tulosten kannalta etenkin Talladega on lähinnä arpapeliä.