Fujin GP 2008 - Jälkipuinnit

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Hamilton on syntynyt vuonna 1985 eli hän on vasta myöhäisteini. Henkisesti hän alkaa olla parhaimmillaan luultavasti vasta lähempänä kolmeakymmentä eli yli viiden vuoden päästä.

Nuoret usein koheltavat, eikä Hamilton näytä olevan tässä suhteessa mikään poikkeus. Hänellä on vielä runsaasti aikaa kehittyä. Siihen nähden hän on pelottavan hyvä jo nyt, joskin myös ihan v*tun ärsyttävä lausunnoissaan. Radalla pidän Hamin otteista. Samanlaista kaipaisin muiltakin. Paljon riskejä ja rytinää ja häikäilemättömyyttä.
Juu, nuori sälli ja aikaa kehittyä... Muutenkin olen kanssasi samoilla linjoilla, paitsi tuo häikäilemöttömyys menee mielestäni välillä typeryyden puolelle, jolla vaarantaa oman ja muiden terveyden ja siitä en pidä, vaikkakin kisojen viihde arvo nousee tämän myötä, niin en halua nähdä kenenkään kuljettajan loukkaantuvan pahoin, tai jopa kuolevan Hamiltonin törkeyksien takia.

Itse pidän enemmän reilusta pelistä, kuten Kubica vs. Räikkönen viime kisassa...
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Niinpä, kyseisestä Kubica-Räikkönen taistelusta pitivät kaikki muutkin. Jopa herrat itse. Vastaavasti Hamiltonin naurettavista suorituksista ei pidä kuin poju itse ja Heikki säestää kunnon tossuna.

Onhan sillä tietty paineita, Ron hengittää niskaan ja britit pitävät pojua jo lähes jumalana. Aloitat uran yhdessä parhaista talleista ja päihität(lähes) heti alkuun, tallin avustuksella toki, kaksinkertaisen mm-hepun.

Mutta silti, luulis nyt jo vähän kasvaneen ja oppineen mutta ei siltä näytä. Kuvittelee, että saa tehdä radalla itse mitä haluaa mutta muiden pitää kiltisti väistää kun hän tulee. Säälittävä kakara, joka ehkä joskus kasvaa sanojensa mittaiseksi mieheksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
http://www.formula1.com/news/headlines/2008/10/8530.htm

Katsottuani f1.comin videon, olen eri mieltä kaikista kolmesta rangaistuksesta ratatuomareiden kanssa. ;)

Hamilton: Normaali myöhäiseksi jäänyt/jätetty jarrutus. Ei tuosta Span startissakaan ole koskaan rankaistu, vaikka ulkopuolella oleva joutuu väistämään turva-alueen puolelle. Trullihan puhui tästä: "When you attack on the outside, you do it at your own risk, because who's on the inside has the right to do the corner. If there isn't enough room, then you lift."

Massa: Autot olivat osittain rinnakkain, joten tiukan tulkinnan mukaan Hamiltonin olisi tullut jättää tila. Joten Hamilton oli oikeastaan aiheuttaja, mutta tahallisuutta ei voi osoittaa. Menee normaaliksi kilpailutilanteeksi. Lewis olisi saanut rangaistuksensa putoamalla hännille.

Bourdais: Aiheuttaja Massa. Aiheuttaja kärsi itse, joten ei rangaistusta tästäkään.

Ratatuomareiden toleranssi on tiukentunut ja monesta sellaisesta rangaistaan, joka aikaisemmin meni läpi racing incidentinä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Ratatuomareiden toleranssi on tiukentunut ja monesta sellaisesta rangaistaan, joka aikaisemmin meni läpi racing incidentinä.
Ainakin minua silti jännittää ja kutkuttaa, minkälaisia rangaistuksia sattuvat ensi kerralla jakelemaan :thumbup:
Tod. näk. sellaisia että pistetilanne kiristyy. Jänskää.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ainakin minua silti jännittää ja kutkuttaa, minkälaisia rangaistuksia sattuvat ensi kerralla jakelemaan :thumbup:
Tod. näk. sellaisia että pistetilanne kiristyy. Jänskää.
Minä olisin enempi sen kannalla, että sijoitukset ratkaistaan radalla eikä rangaistuksilla. Toki selkeät tahallisuudet tai hölmöilyt pitää rangaista, mutta nyt tuntuu siltä, että jos yhtään kolisee ohitustilanteessa, niin jompi kumpi saa drive-throughn.

On se tietysti kuskeillekin hankalaa, että tulkinnat muuttuvat kesken kauden. (No, ihmekö tuo, kun tuomaritkin muuttuvat kisasta toiseen :nope:)
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Olin vain vittuuntuneen sarkastinen tuosta kabinettikikkailusta.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Minä olisin enempi sen kannalla, että sijoitukset ratkaistaan radalla eikä rangaistuksilla. Toki selkeät tahallisuudet tai hölmöilyt pitää rangaista, mutta nyt tuntuu siltä, että jos yhtään kolisee ohitustilanteessa, niin jompi kumpi saa drive-throughn.

On se tietysti kuskeillekin hankalaa, että tulkinnat muuttuvat kesken kauden. (No, ihmekö tuo, kun tuomaritkin muuttuvat kisasta toiseen :nope:)
Omasta mielestäni rangaistuksia saa langettaa. Tässä Jaappanin kisassa nuo Massan ja Hamiltonin rangaistukset olivat hyvinkin selviä tilanteita. Sen lisäksi tuomaristo voisi antaa varoituksia ajotyylin perusteella. Esimerkiksi Lewiksellä on muutamia kertoja ollut aika röyhkeää kiilailua ja mielestäni sellaisesta kannattaisi huomautella. Jos huomautukset eivät tehoa sitten rangaistus.

On taas hankalampi kysymys että pitäisikö rangaistukset antaa heti vai kisan jälkeen. Heti annettuna on kuitenkin riskinä se että rangaistus annetaan puutteellisella käsittelyllä ja tutkimisella.

Eikös tuomariston osalta tilanne muuttunut jo niin että ainakin osa tuomaristosta on vakituisia, ts. samat tuomarit joka kisassa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
No kerroppas, olisiko hiekka tai nurmikko estänyt Ayrtonin kuoleman ? :)
Todennäköisesti. Sennan kuolemahan oli kaikenkaikkiaan onnettomien sattumien summa. Olisi epätodennäköistä, että auto olisi mennyt seinään juuri samassa kulmassa ja samalla nopeudella, niin että tukivarsi pääsi lävistämään visiirin.
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
http://www.formula1.com/news/headlines/2008/10/8530.htm

Katsottuani f1.comin videon, olen eri mieltä kaikista kolmesta rangaistuksesta ratatuomareiden kanssa. ;)

Hamilton: Normaali myöhäiseksi jäänyt/jätetty jarrutus. Ei tuosta Span startissakaan ole koskaan rankaistu, vaikka ulkopuolella oleva joutuu väistämään turva-alueen puolelle. Trullihan puhui tästä: "When you attack on the outside, you do it at your own risk, because who's on the inside has the right to do the corner. If there isn't enough room, then you lift."

Massa: Autot olivat osittain rinnakkain, joten tiukan tulkinnan mukaan Hamiltonin olisi tullut jättää tila. Joten Hamilton oli oikeastaan aiheuttaja, mutta tahallisuutta ei voi osoittaa. Menee normaaliksi kilpailutilanteeksi. Lewis olisi saanut rangaistuksensa putoamalla hännille.

Bourdais: Aiheuttaja Massa. Aiheuttaja kärsi itse, joten ei rangaistusta tästäkään.
Massan Bourdais rangaistuksesta olen samaa mieltä, ihan itse aiheutettu. Samoin Massan Hamiltonin tönäisy oli oma vika, Massa joutui ulos ja siinä kohtaa on vain se yksi ajolinja. Hamilton pääsi siihen ensimmäisenä ja näin saa ajaa mutkan normaalisti.

Hamilton vs. Kimi juttu on taas sama mitä on nähty ennenkin, yleensä jos yrittää ohittaa toisen sisäkautta jättämällä jarrutus myöhäiseksi tai pitkäksi, pitäisi olla toisen auton vierellä tai ainakin etusiipi takarenkaiden kohdalla. Muuten kolisee, jos toinen ei huomaa.

Kuka tahansa voisi ajaa tuolla tyylillä ja ohitella, jos se olisi kilpa-autoilu hengen mukaista. Kolareitakin nähtäisiin aika paljon enemmän, joidenkin mielestä varmaan hyvä asia. Näin jälkiviisasteluna, Kimin olisi pitänyt vain yksikertaisesti kääntää normaalisti mutkaan, muuten ei näytä menevän perille Hamiltonille tuo asia. ;)

Ainiin, mutta sehän olikin virhe Hamiltonilta. Tarkoitus ei ollut ajaa noin ensimmäistä mutkaa.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ai että ohittaminen olisi startin yhteydessä aina sallittua siten, että vetää pitkäks ja vie muut mennessään. Selevä homma. Annetaan Lewisille panssarivaunu, niin kyllä hoituu :rolleyes:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Näin jälkiviisasteluna, Kimin olisi pitänyt vain yksikertaisesti kääntää normaalisti mutkaan, muuten ei näytä menevän perille Hamiltonille tuo asia. ;)
Hamilton jarrutti rinnalle hyvissä ajoin ennen mutkaa. Siis ennen kohtaa, jossa Kimi olisi kääntänyt sisään. Ei silloin enää saa kylkeen kääntää. Kimin olisi pitänyt tukkia se sisälinja silloin, kun oli vielä edellä - tosin eihän hän enää toista kertaa olisi saanut vaihtaa ajolinjaa, kun oli jo kerran siirtynyt Lewisin eteen. Nyt hän mahdollisti Lewisin myöhäänjarrutuksen ajolinjavalinnallaan, eli jättämällä väylän sisäpuolelle.
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Hamilton jarrutti rinnalle hyvissä ajoin ennen mutkaa. Siis ennen kohtaa, jossa Kimi olisi kääntänyt sisään. Ei silloin enää saa kylkeen kääntää. Kimin olisi pitänyt tukkia se sisälinja silloin, kun oli vielä edellä - tosin eihän hän enää toista kertaa olisi saanut vaihtaa ajolinjaa, kun oli jo kerran siirtynyt Lewisin eteen. Nyt hän mahdollisti Lewisin myöhäänjarrutuksen ajolinjavalinnallaan, eli jättämällä väylän sisäpuolelle.
Jaa nyt Hamilton jarrutti jo riittävän aikaisin :confused: Minun silmillä se meni jarrut lukossa suksena ulos oman virheen seurauksena.

Kaukana ei ollut ettei samaan kasaan olisi jäänyt puolet kuskeista mikä olisi ollutkin todella vaarallista koska autot olisivat mahdollisesti nousseet toistensa päälle...

Näin sanoo Räikkönen joka nyt ei kokoajan uhoa ja pullistele...

Raikkonen said this week: "What Hamilton did at the start at Fuji was not clean. He didn't give me a chance to turn into the corner.

"You have to learn how to find braking points when you are six years old in go karts. Obviously you should know how it goes at this level," the Finn added.
http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/081015090635.shtml
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Massan osalta molemmat menevät mielestäni hänen piikkiinsä. Ensin Hamilton joutuu Massan seivästämäksi ja lopuksi vielä Bourdais liiskaamaksi.

Hamilton jarrutti rinnalle hyvissä ajoin ennen mutkaa. Siis ennen kohtaa, jossa Kimi olisi kääntänyt sisään. Ei silloin enää saa kylkeen kääntää. Kimin olisi pitänyt tukkia se sisälinja silloin, kun oli vielä edellä - tosin eihän hän enää toista kertaa olisi saanut vaihtaa ajolinjaa, kun oli jo kerran siirtynyt Lewisin eteen. Nyt hän mahdollisti Lewisin myöhäänjarrutuksen ajolinjavalinnallaan, eli jättämällä väylän sisäpuolelle.
Katsoppa uudestaan esim. incar, jossa hamilton kiihdyttää kunnes jarrutuksen aloittaessa tulee vasta rinnalle. Hamilton ajaa mutkan aivan törkeän leveäksi, eli jarrutus on tehty aivan liian myöhään, eikä sillä olisi selvinnyt mutkasta normaalilla ajolinjalla (kuten kävikin).

Tuota kutsutaan kilvanajossa sukeltamiseksi. Kimi jarrutti normaalisti, mutta ellei olisi ollut valppaana, olisi Hamilton tullut kyljestä sisään. Tämän jälkeen tuota ohitus yritystä olisi kutsutta vain "kamikaze liikkeenä".

Oliko Michael Andrettin sanoin: "Aina on olemassa rakoja ja ohituspaikkoja, mutta onko se siellä vielä silloin kun siihen menet?"
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Massan osalta molemmat menevät mielestäni hänen piikkiinsä. Ensin Hamilton joutuu Massan seivästämäksi ja lopuksi vielä Bourdais liiskaamaksi.



Katsoppa uudestaan esim. incar, jossa hamilton kiihdyttää kunnes jarrutuksen aloittaessa tulee vasta rinnalle. Hamilton ajaa mutkan aivan törkeän leveäksi, eli jarrutus on tehty aivan liian myöhään, eikä sillä olisi selvinnyt mutkasta normaalilla ajolinjalla (kuten kävikin).

Tuota kutsutaan kilvanajossa sukeltamiseksi. Kimi jarrutti normaalisti, mutta ellei olisi ollut valppaana, olisi Hamilton tullut kyljestä sisään. Tämän jälkeen tuota ohitus yritystä olisi kutsutta vain "kamikaze liikkeenä".

Oliko Michael Andrettin sanoin: "Aina on olemassa rakoja ja ohituspaikkoja, mutta onko se siellä vielä silloin kun siihen menet?"
Tässä jo näkyy että Kimi väistää hazarrdilla apexin ohi ajautuvaa Hamiltonia. Jos olisi pitänyt linjansa se olisi ollut Hamilton joka olisi lentänyt ties minne...:nope:

 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Hamilton jarrutti rinnalle hyvissä ajoin ennen mutkaa. Siis ennen kohtaa, jossa Kimi olisi kääntänyt sisään. Ei silloin enää saa kylkeen kääntää. Kimin olisi pitänyt tukkia se sisälinja silloin, kun oli vielä edellä - tosin eihän hän enää toista kertaa olisi saanut vaihtaa ajolinjaa, kun oli jo kerran siirtynyt Lewisin eteen. Nyt hän mahdollisti Lewisin myöhäänjarrutuksen ajolinjavalinnallaan, eli jättämällä väylän sisäpuolelle.
Hohoijaa, taasko tämä sama älyttömyys alkaa. Taasko Räikkösen olisi pitänyt antaa Messiaalle tietä?
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
http://www.f1.com/news/headlines/2008/10/8530.html

Tässä olisi uutta videomateriaalia Japanin GP:n incidenteistä
Tuosta videosta näkee hyvin, että oli jo liki ettei Hämis kilkannu Kovalaisen kanssa. Kovalainen teki aikamoisen väistöliikkeen, tietäen varmaan että se idiootti ajaa päin, ellei väistä. Todella tökerö kiilaaminen, olkoonkin että oli varmasti muutaman kymmenen senttiä edellä. Räikkönen väisti hienosti, tilanteen, jossa varmaan tiesi, että jos tuosta ohi yrittää, ei voi olla ajamatta kurvia pitkäksi.

Massan epätoivoinen rutistus kurviin Hamiltonin sisäpuolelle oli nyt sellainen todella epätoivoinen. Olkoonkin että kyllähän sitä tilaa pitäisi antaa. Tosin Hämishän on nimenomaan kunnostautunut siinä, ettei paljon väistele ja kiilailee surutta toiset nurmikolle, vaikka olisi vauhtia kuinka paljon tahansa.

Massan kilkkaus Bourdööön kanssa oli kylläkin ihan Bourdöön vika. Varikolta tuleva väistää aina. Sen takiahan siellä ne siniset valot vilkkuvat. Massa oli jo sen verran pitkällä, ettei olisi voinut edes nähdä, onko siellä joku välissä vai ei. Eikä siellä tietenkään voi ketään olla, koska varikolta tuleva väistää.
 
Ylös