Mitä ihmettä se hämilttöni tossa oikeimn sekoili? päätti vaan ajaan mutkan suoraksi. Ei ollut ballsseja sitten jarruttaa.
Kuten tuosta ylle tahmatusta pätkästäkin näkee, niin tämä on roskaa. Lewis tulee kyllä rinnalle suht aikaisin - tuossa kohdassa ei varmuudella aleta vielä mutkaan kääntämään. Mikäli tilanne olisi tapahtunut kuten väität, Kimi tuskin olisi tajunnut väistää.Hamilton oli Kimin takana. Kimi oli juuri kääntämässä mutkaan kun Hamilton "sukelsi" imusta. Silloinkin pysytään yleensä radalla, nyt ei pysytty edes radalla.
Katsot kokoajan ajoa Hamiltonin kannalta, siinä vaiheessa kun Hamilton siirtyi imusta rinnalle aletaan jo kääntämään mutkaan. Tuon näkee jo sokeakin, miksi väittää? Tuossa kun sanoin, että etusiiven pitäisi olla vähintään takarenkaiden kohdalla, niin tietenkin ennen kuin aletaan kääntämään mutkaan.
Kaikki on suhteellista. Normaalia ajolinjaa ajettaessa jarrutuspaikka on hieman ennen radan poikki kulkevaa valkoista viivaa. Ainakin Räikkösellä. Valkoisen viivan kohdalla jarrutettaessa normaalilla ajolinjalla auto saattaa vielä kääntyä mutkaan. Tämä harjoituksista kerätyn materiaalin mukaan.Kimi oli juuri kääntämässä mutkaan kun Hamilton "sukelsi" imusta. Silloinkin pysytään yleensä radalla, nyt ei pysytty edes radalla.
Katsot kokoajan ajoa Hamiltonin kannalta, siinä vaiheessa kun Hamilton siirtyi imusta rinnalle aletaan jo kääntämään mutkaan. Tuon näkee jo sokeakin, miksi väittää?
http://www.formula1.com/news/headlines/2008/10/8530.htmlKuten tuosta ylle tahmatusta pätkästäkin näkee, niin tämä on roskaa. Lewis tulee kyllä rinnalle suht aikaisin - tuossa kohdassa ei varmuudella aleta vielä mutkaan kääntämään. Mikäli tilanne olisi tapahtunut kuten väität, Kimi tuskin olisi tajunnut väistää.
Siltä näyttää, ainakin F1-foorumilla.Kaikki on suhteellista.
Hamiltonin rinnalletulon ajoituksessa en tuonkaan perusteella kykene näkemään mitään väärää, sillä itse linjanvaihto on onboardin mukaan ennen jarrutusta ja Kimin sisäpuolella on tilaa. Kimi ehtii vielä ensimmäisen väistöliikkeen jälkeenkin muuttaa linjaansa uudelleen ulommaksi ennen kuin aloittaa itse mutkaan kääntämisen, jonka joutuu keskeyttämään Hamiltonin pitkäksi menneen jarrutuksen takia. Ennen ensimmäistä väistöä Kimin linja ei ole radan mukaan vaan vinosti sisäkaarteeseen päin, minkä takia hän linjaansa muuttaa.Miksi luulet Kimin kääntäneen kohti Hamiltonia ensin? Huvikseen? Blokata jo rinnalla oleva auto? Eiköhän tarkoitus ollut kääntää mutkaan ja siinä vaiheessa Hamilton oli JUURI hyökännyt viime hetkellä IMUSTA.
Onko mutkan jarrupaikassa rinnalle tuleminen imusta mielestäsi suhteellisen aikaisin? Huumorimiehiä?
Jos Hamilton olisi jarruttanut ajoissa, niin ei olisi päässyt Kimin rinnalle...Eikös jarrutuksessa rinnalle tuleminen ole aika jokapäiväistä? Tähän asti olen kuvitellut tärkeää olevan erityisesti oman linjan valitsemisen ennen jarruille hyppäämistä. Minusta Hamiltonin ajamisessa ei ollut moitittavaa jarrutuksen ajankohtaa lukuunottamatta.
Miten tuon nyt ottaa. Vaihtoehtoisesti olisi voinut palata kakkossijalle, jolla oli ennen tuota tilannetta :ahem:.Tuli vain mieleen tuosta Hamiltonin rangaistuksesta, että eikös säännöissä sanota tuosta turva-alueiden käyttämisestä jotakuinkin niin notta jos ajelet niitä hyväksi käyttäen, tulisi sinun palata sille paikalle, jolla olit ennen tätä tilannetta, eli tässä tapauksessa Hamiltonin olisi pitänyt palata Kimin taakse radalla..?
Menikö päin... :alppu:
Jaa, paha sanoa, mutta luulisin, että kuskeilla (paitsi Hamiltonilla) on sen verran itsesuojelu vaistoa, ettei huvikseen kolaroi lähdön jälkeen ensimmäisessä kurvissa, koska sieltä on kuitenkin tulossa 20 autoa konttiin, voi saada kolauksen myös fyysiselle puolelle...antaakohan Ferrari käskyn Kimille ajaa agressiivisesti Hamiltonia vastaan tulevaisuudessa. Tuossakin Kimi ois voinut kääntää kurviin sisään ja molempien kisa ois ollut siinä ja vika ois ollut vielä Hamiltonin.
Kyllähän Massa Kovalaisen pieksee ja täten tallipisteetkin Ferrarin eduksi.
Niin elikkäs palata sille sijalle, jolla oli ennen tilannetta... :thumbup:Miten tuon nyt ottaa. Vaihtoehtoisesti olisi voinut palata kakkossijalle, jolla oli ennen tuota tilannetta :ahem:.
Kyllä, mikäli olet jo edellä olevan auton vieressä, etkä imussa. Silloin kun näet on huomattavasti kovempi vauhti kuin edellä ajavalla. Myös edellä ajava on nähnyt silloin tilanteen jo hyvissä ajoin.Eikös jarrutuksessa rinnalle tuleminen ole aika jokapäiväistä? Tähän asti olen kuvitellut tärkeää olevan erityisesti oman linjan valitsemisen ennen jarruille hyppäämistä.
Jarrutuksen ajankohtaa lukuunottamatta? Siinäpä se lyhyesti, noin ei voi ajaa jos aiot pysyä radalla ja olla aiheuttamatta kolareita. Miksi Hamilton veti turva-alueelle jarrut lukossa? Hamiltonin olisi pitänyt siirtyä imusta paljon aikaisemmin rinnalle ja jarruttaa aikaisemmin, mutta silloinhan ei olisi enään päässyt "ohi".Minusta Hamiltonin ajamisessa ei ollut moitittavaa jarrutuksen ajankohtaa lukuunottamatta.
Valitustahan ollaan jo kuultu, kun syytti Massaa siitä, että ajoi tahalteen hänen päällensä. Anto hyvät argumentit muille loppu urakseen valittaa hänen, joskus täysin järjettömästä ajostaan.Mitähän Hamilton valittaisi, jos häneen käytettäisiin omia lääkkeitä? Toisaalta en toivo, että muut alkavat ajamaan samalla tavalla. Mielummin vaikka asiallista side-by-side kisaa ja itse ohituksia vähemmän.
Kyllä niiden pitäisi estää, eli KoC ei huomioinut niitä, joten siitäkin olisi pitänyt antaa rangaistus; käsittääkseni olisi jopa pitänyt liputtaa ko. kuljettaja ulos kisasta?http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/10/732575
Lisää kritiikkiä nousukkaalle. Tällä kertaa arvostelemassa kaksi kuljettajaa, joita ainakin itse arvostan suuresti, eli Webber ja Trulli.
Tosin hieman kummastuttaa tuo Trullin kommentti, että viimeisenä olult Hamilton pidätteli Trullia takanaan 2 kierroksen ajan tämän Trullin johtaessa kilpailua. Eikös siniset liput estä tälläisen ongelma?