Total Bummer
Well-known member
- Liittynyt
- 14.3.2008
- Viestit
- 698
Minä ehdotan että jokaiseen autoon pistetään 20 venttiilinen corollan kone. Vähän kevyempää vauhtipyörää ja muuta, niin kiertää melkein yhtä paljon kuin illimoori.
Daimlerin omistuksen myötä Ilmorista tuli 2002 ensin Mercedes-Ilmor, sitten 2005 Mercedes-Benz High Performance Engines Ltd. Mutta samaan aikaan erikoisprojektiosasto irtautui ja otti vanhan nimen uudelleen käyttöön, eli Ilmor Engineering Ltd, mikä on alkuperäisen perustajan Mario Illienin ja Roger Pensken omistuksessa.Ei muutenkaan Mersun koneita kun Mäkin ecu on jo autoissa..kohta satelliittitallikin. Alkais menee liian naurettavaks, no Dennis vielä FIA:n johtoon.
Jep. Toinen mikä tulee mieleen oli se huikea kolmen kisaa kestänyt MotoGP-projekti.En mahda sille mitään mutta aina kun mainitaan Ilmor, tulee mieleeni savuava auto radan varressa.
Jolla ei voinut ajaa MotoGP:n kisapituutta kun koneessa ei ollut laturia..Jep. Toinen mikä tulee mieleen oli se huikea kolmen kisaa kestänyt MotoGP-projekti.
Äkkilukemiselta näistä päätellen kyseessä on vain ehdotus;...
Onko tuota moottorin standardoimista edes vielä päätetty? Mielestäni tämä on joko hyväksi lajille, tai sitten naula arkkuun.
Mun mielestä standardoimisen kannalta paras ratkaisu olisi standardoida kilpailussa käytettävä polttoainemäärä, ja antaa talleille vapaat kädet auton suorituskyvyn maksimoimiseksi.Eli jos tiimit ei yksissätuumin keksi parempaakaan vaihtoehtoa niin sitten mennään standardikoneilla.
Tästä kehittämisestä voisi oikeasti sitten olla apua tuonne sähköisten henkilöautojenkin puolelle. :alppu:Mutta ne äänet, ensin menetetään autojen ulkonäkö 09 mallisilla siivillä ja nyt viedään äänetkin:nope: Laittasivat samalla katalysaattorit ja 60db melurajat . Tai sitten insinöörit suunnittelemaan äänentoistojärjestelmän, jolla noi pannut kuulostaa kilpamoottorilta..
En tiennytkään, että nykyiset moottorit tuottaa ääntä vasta ~15k rpm jälkeen. Tunnistettava, se "F1-ääni", on pysynyt aika samantyyppisenä sitten turboaikakauden loppumisen jälkeen vaikka kierrokset ovat lähes kaksinkertaistuneet sinä aikana. Oon tosin varmaan vähemmistössä sanomalla että vaikka desibeleissä saatetaankin jäädä, niin 90-luvun ja puolivälin moottoreissa oli enemmän "kikkeliä" äänessä kuin myöhemmissä ja nykyisissä vaikkakin huomattavasti korkeammalta kiertävissä.Mutta ne äänet, ensin menetetään autojen ulkonäkö 09 mallisilla siivillä ja nyt viedään äänetkin:nope: Laittasivat samalla katalysaattorit ja 60db melurajat . Tai sitten insinöörit suunnittelemaan äänentoistojärjestelmän, jolla noi pannut kuulostaa kilpamoottorilta..
Eikös tässä Fiskerissa, mitä Suomessa aletaan valmistamaan, ollut ainakin joku tällainen systeemi.Tästä kehittämisestä voisi oikeasti sitten olla apua tuonne sähköisten henkilöautojenkin puolelle. :alppu:
Niin, olikos niissä hirvittävästi valittamista siihen aikaan, kun Keke ajeli? Silloisesta Cosworhista kun ei otettu kai parhaimmillaankaan kuin joku 11.000 kierrosta.Mutta ne äänet,
Polttoaineen määrää rajoitettiin 80-luvulla. Kaikki kuskit eivät tästä pitäneet (ainakin Rosberg oli vahvasti sääntöä vastaan), sillä voittaja ei välttämättä ollut kisan nopein kuski. Omasta mielestänikin taloudellisuusajo kuuluu jonnekin muualle kuin Formula ykkösiin. Toisaalta voisi olla ihan mielenkiintoista, jos pelkän kisan sijaan rajoitettaisiinkin koko viikonloppuna käytettävissä olevan polttoaineen määrää.Mun mielestä standardoimisen kannalta paras ratkaisu olisi standardoida kilpailussa käytettävä polttoainemäärä, ja antaa talleille vapaat kädet auton suorituskyvyn maksimoimiseksi.
Siinä vois ruveta kerssit kiinnostamaan ilman pakottavia sääntöjäkin, kun kaikki energia pitäis käyttää tehokkaasti.
Kilpa-ajonkin pitäis onnistua paremmin, kun tarvittaessa olisi hyvinkin paljon tehoa käytössä, mutta suurin osa kisasta pitäis ajaa säästöliekillä.
No sitten ainaskin harjoituksissa nähtäisiin tyhjän radan prinssejä, kun mitäpä sitä sinne tuhlaamaan liikoja..Polttoaineen määrää rajoitettiin 80-luvulla. Kaikki kuskit eivät tästä pitäneet (ainakin Rosberg oli vahvasti sääntöä vastaan), sillä voittaja ei välttämättä ollut kisan nopein kuski. Omasta mielestänikin taloudellisuusajo kuuluu jonnekin muualle kuin Formula ykkösiin. Toisaalta voisi olla ihan mielenkiintoista, jos pelkän kisan sijaan rajoitettaisiinkin koko viikonloppuna käytettävissä olevan polttoaineen määrää.
Eikös siinä nopein silti voita, kun kaikki joutuu säästelemään bensaa tasan yhtä paljon. Kuka tahansa pystyis ajaa kovempaa jos ei säästele.Polttoaineen määrää rajoitettiin 80-luvulla. Kaikki kuskit eivät tästä pitäneet (ainakin Rosberg oli vahvasti sääntöä vastaan), sillä voittaja ei välttämättä ollut kisan nopein kuski. Omasta mielestänikin taloudellisuusajo kuuluu jonnekin muualle kuin Formula ykkösiin.
Yhtenä vaihtoehtona pitäisin kanssa sellaista että voisi käyttää FIA:n konetta tai omaa. FIA:n kone tehtäisiin suht halvalla ja säännöillä rajoitettaisiin enemmän muiden tekemiä koneita. Silloin suhteellisen edullisesti voitaisiin toimittaa koneita yksityistalleille, mutta tehdastallit saisivat vapaammin kehittää moottoriaan. ECU:n tuunauksella kauden aikana pidettäisiin FIA:n kone sopivasti kilpailukykyisenä tehoiltaan muihin verrattuna.
Vakiorunkoa en itse kyllä vastustaisi. Aerodynamiikasta ei kuitenkaan löytyne enää mitään mullistavaa yleisökäyttöön siirrettäväksi, joten turhaan sitä niin on enää hioa.
Miksei joku 1.2 litranen turbo kone rajoitetulla polttoainemäärällä ja kestovaatimuksella? Muuten viritys vapaa?No juurihan tällainen <2.0L rivi4/V6 turbo -konsepti on ollut suunnitelmissa (2013 jälkeen). Tosin viime aikaisten käänteiden vuoksi en olisi enää kovinkaan varma mitä tämän suhteen ollaan tekemässä...
Monet eivät halua F1:stä taloudellisuusajoa. Mutta suurempi ongelma on se, ettei sillä saavuteta sitä tavoitetta, joka standardoinnilla on, eli säästöä. "Vapaat kädet"=rahanmeno.Mun mielestä standardoimisen kannalta paras ratkaisu olisi standardoida kilpailussa käytettävä polttoainemäärä, ja antaa talleille vapaat kädet auton suorituskyvyn maksimoimiseksi.
Tämä sinällään mielenkiintoinen ajatus olisi toteutettavissa paljon halvemmallakin. Vaikka kierrosrajoittimella, joka voidaan napsauttaa pois päältä (kuten takavuosina). Koneen pitää kestää useampi kisa, joten käytön olisi oltava erittäin harkittua.Kilpa-ajonkin pitäis onnistua paremmin, kun tarvittaessa olisi hyvinkin paljon tehoa käytössä, mutta suurin osa kisasta pitäis ajaa säästöliekillä.
Mutta se säästö?Mickey sanoi:Tämän seurauksena kehitettäisiin taloudellisia ja kestäviä koneita.
Tämän tyyppinen olis täydellinen. V*tut säästämisestä.Miksei joku 1.2 litranen turbo kone rajoitetulla polttoainemäärällä ja kestovaatimuksella? Muuten viritys vapaa?
Tämän seurauksena kehitettäisiin taloudellisia ja kestäviä koneita. :ahem: