Standardimoottori kausiksi 2010..2012?

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Juurihan tuossa yllä oli siitä otsikko... :frank:

Ymmärrän Alonson liikkeen. Mitä järkeä enää olisi tätä lajia pyörittää kun ei käytännössä eroa muista autourheiluluokista.
Taidan olla sokea :eek:. En tiedä mitä muut ajattelevat, mutta ainakin omasta mielestäni autoista saisi tulla paljon tasaisempia, tai jopa aivan tasaisia.
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Taidan olla sokea :eek:. En tiedä mitä muut ajattelevat, mutta ainakin omasta mielestäni autoista saisi tulla paljon tasaisempia, tai jopa aivan tasaisia.
F1:ssä on kuitenkin perinteisesti ollut suuri osa-alue auton kehittämisessä ja tiimin työskentelemisessä. Tämä jo lähtökohtaisesti murskaantuu mikäli pakotetaan tiimien tasavertaisuuteen.

Budjetit kuitenkin pitäisi saada kuntoon, koska budjettien ero voi luoda epäreilua etua tiimeille joilla on iso budjetti. Tosin mielestäni ei tämäkään kohta ole aivan yksinkertainen, eihän se Tojotakaan mitään suurella budjetillaan vielä aikaan ole saanut.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tallien vastustus on kyllä helppo ymmätää.Ferrarin moottorikatteen irroittaa ja motissa lukisikin vaikka FORD :D
FIA:n suunnitelman mukaan valmistajat saisivat rakentaa oman moottorinsa, joten kai he myös silloin sen omaksi nimeäsivät - mutta se tehtäisiin sen valitun moottoritoimittajan piirustusten mukaan.

Ja ei ainakaan muuten Ford, sehän ei ole ensi vuonna enää olemassakaan... :rolleyes:

Ymmärrän Alonson liikkeen. Mitä järkeä enää olisi tätä lajia pyörittää kun ei käytännössä eroa muista autourheiluluokista.
Tietty kommentti voi olla tommosta small talkia, irroitettu asiayhteydestään tms. Johan Loebikin sanoi, että WRC:n S2000-sääntöjen mukaan olevat autot "eivät olisi mielenkiintoisia", mutta ei suoraan tarkoita että oikeasti lopettaisi - tai siis vaihtaisi lajia.

Mikäli sikäli kun FIA:n aivopieru oikeasti tulisi todeksi, niin yksi asia tuskin heti muuttuu ja se on F1:n näkyvyys, nimi, maine jne.

Joo kyllä on ihan hyvä, että vähän uhkailevat. Kunhan vain saisivat kaikki mukaan, ja vielä jotain suuria F1-vaikuttajia eri tahoilta. Eli siis muutama muukin kuin Ferrarin väki ja Alonso.
Mitä suurempia F1-vaikuttajia tässä asiassa voi olla kuin kaikki valmistajat?
 
Viimeksi muokattu:

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Miten F1 mielestäsi nykyisin eroaa muista autourheiluluokista?
Tulkitsit viestiäni ihan väärin. Nykyäänhän erona muihin luokkiin on poikkeuksellisen vapaat säännöt, sekä tietenkin sen MM-asema (joillain muilla luokilla on myös, mutta ne eivät täytä ensinmainittua). Mutta kun minä viittasin millainen F1 olisi moottoreiden standardoinnin jälkeen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tulkitsit viestiäni ihan väärin. Nykyäänhän erona muihin luokkiin on poikkeuksellisen vapaat säännöt, sekä tietenkin sen MM-asema (joillain muilla luokilla on myös, mutta ne eivät täytä ensinmainittua). Mutta kun minä viittasin millainen F1 olisi moottoreiden standardoinnin jälkeen.
En sanoisi F1:n sääntöjä erityisen vapaiksi. Sen sijaan useimmista formulaluokista poikkeavaa on se, että kaikilla (no, ainakin lähes) on omat rungot ja moottorit. Niissäkin, missä tätä ei ole säännöillä rajattu on yleensä vain pari runko- tai moottorivalmistajaa.

Siirtyminen erittäin yhdenmukaistetuista moottoreista täysin standadroituihin moottoreihin ei muuta juuri mitään. Henkisesti toki, mutta katsojan kannalta ei.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Nykyäänhän erona muihin luokkiin on poikkeuksellisen vapaat säännöt, sekä tietenkin sen MM-asema (joillain muilla luokilla on myös, mutta ne eivät täytä ensinmainittua).
Näin oletinkin sinun uskovan. F1:n tekniikkasäännöt ovat kuitenkin paremminkin poikkeuksellisen tiukat kuin vapaa. Eritoten moottorin osalta - myös toiseen FIA:n rata-autoilun MM-sarjaan verrattuna.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
En sanoisi F1:n sääntöjä erityisen vapaiksi. Sen sijaan useimmista formulaluokista poikkeavaa on se, että kaikilla (no, ainakin lähes) on omat rungot ja moottorit. Niissäkin, missä tätä ei ole säännöillä rajattu on yleensä vain pari runko- tai moottorivalmistajaa.
Tuotahan minä tarkoitinkin :eek::jaska:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Formula One's team owners will present a package of radical cost-cuts to the FIA World Motor Sport Council next week, as they move to head off the threat of a standard engine being introduced.

Following unanimous agreement in a meeting of the Formula One Teams Association (FOTA) in London on Thursday, it was confirmed in a statement by the organisation that the teams plan to propose a new low-cost engine for 2011 and the implementation of substantial cost-cutting measures for the next two years.

"Furthermore it is unanimously agreed that a new low cost engine will be introduced in 2011."

The new engine formula being proposed is believed to be based on a 1.8-litre turbocharged unit featuring energy recovery systems and designed to consume 30% less than current fuel levels.
Koko juttu: http://www.autosport.com/news/report.php/id/72320

WMSC:n kokous on siis ensi viikolla, 12. päivä.
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
mitäs tollanen 1.8 litranen turbo kehittää tehoa? kuulostaa aika naurettavalta tuo 1.8 litrainen. voi jeesus. tämän sanon mitään moottoreista tietävä.
 

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
mitäs tollanen 1.8 litranen turbo kehittää tehoa? kuulostaa aika naurettavalta tuo 1.8 litrainen. voi jeesus. tämän sanon mitään moottoreista tietävä.
eihän siellä ole nytkään kuin 2.4litranen, kyllä tosta tarpeeksi tehoa saadaan revittyä turbon ahtopaineilla :thumbup:

alkaisikohan meset taas poksahtelemaan jos turbot tulee...
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
eihän siellä ole nytkään kuin 2.4litranen, kyllä tosta tarpeeksi tehoa saadaan revittyä turbon ahtopaineilla :thumbup:

alkaisikohan meset taas poksahtelemaan jos turbot tulee...
Ei ahdettuja moottoreita voi suoraan vertailla nykyvehkeisiin. 70-luvun lopulla käsittääkseni vielä oli 1.5 litrasiakin turbovehkeitä formuloissa.
 

Slimedge

Well-known member
Liittynyt
2.11.2006
Viestit
104
Sijainti
SuomiFinland
tuohan on yllättävän iso kone ahdetuks, saa nähdä kuinka paljon kierroksia ja ahtopaineita rajataan, nyky tekniikalla tuosta repii melko riittävästi heppoja irti+tuleivaisuuden KERS siihen päälle. olisivat saaneet vaan ottaa nopeemmalla tahdilla nuo uudet koneet käyttöön, alkaa oleen kuitenkin autoteollisuudessa nykypäivää pienet ahdetut koneet.
TURBOILLE:alppu:
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
tuohan on yllättävän iso kone ahdetuks, saa nähdä kuinka paljon kierroksia ja ahtopaineita rajataan, nyky tekniikalla tuosta repii melko riittävästi heppoja irti+tuleivaisuuden KERS siihen päälle. olisivat saaneet vaan ottaa nopeemmalla tahdilla nuo uudet koneet käyttöön, alkaa oleen kuitenkin autoteollisuudessa nykypäivää pienet ahdetut koneet.
TURBOILLE:alppu:
Tai sitten ei rajata kierroksia eikä ahtopaineita vaan pistetään se kuristin sinne imuun. Pahalta kyllä tuntuis sekin.
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
Se tulee varmaan olemaan joku FIA:n speksaama 500hv:n halpisturbo? Paljonko muuten GP2-autoissa on tehoja (600hv?) ja mikä on niiden nopeusero F-1:een tällä hetkellä (kohtahan GP2-autot ovat varmaan jo nopeampia)?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
mtv3.fi sanoi:
Talli saisi Cosworthin voimanlähteet maksamalla aloitusmaksun 1,97 miljoonaa euroa ja sen päälle vuosittaisen maksun 6,42 miljoonaa euroa. FIA:n suunnitelmien mukaan Cosworthin standardimoottori olisi käytössä kaudet 2010-2012. Cosworthin moottoritarjous toteutuu, mikäli vähintään 4 F1-tallia sitoutuu siihen 11. joulukuuta mennessä.

FIA antaa talleille kuitenkin kaksi muutakin vaihtoehtoa: tallit voivat rakentaa itse moottorin, joka on teknisesti samanlainen kuin Cosworthin moottori, tai tallit voivat jatkaa nykyisellä moottorillaan kilpailemista, kunhan sen suorituskyky ei ylitä Cosworthin moottorin arvoja.
Jaha, nyt on hankala sanoa kumpiko olisi parempi vaihtoehto. Tuolla standardikone kuviolla esim. Ferrari saisi tehdä itse oman koneensa ja näin ollen säilyttää 2,4 litraisen myllyn. Lisäksi rahaa ei menisi uuden 1,8 litraisen turbon kehittämiseen.

Jotenkin veikkaan, että 4 tallia löytyy jotka tuohon suostuvat. Lähinnä kaikki yskityistallit voisivat hyvinkin suostua.
 
Ylös