Standardimoottori kausiksi 2010..2012?

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Rohkenen epäillä. Uskon, että osa faneista painottavat show-puolta eivätkä välittäisi standardimoottoreista, kun taas toisille tekninen kehitys on tärkeämpää, ja hyväksyvät siksi "tylsemmät" kilpailut.
Varmasti, mutta kun noissa kyselyissä oli mahdollista haluta molemmat. Asioita ei laitettu vastakkain. Eikä realiteeteista, kuten talouskriiseistä tarvinnut välittää.

-Myöhäinen edit- ING/F1 Racingin kyselyn prosentit vahvistaa tämän. 96 % toivoo jännittäviä kisoja ja ohituksia, 83 %:n mielestä F1:n täytyy olla teknologian huipulla. Aika moni siis toivoo molempia.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/72438

Itse en tekniikasta niinkään välitä, mutta tuo standardisoiminen on kyllä liian ronskia. Sen sijaan kannatan ideaa, että FIA:lla olisi moottoritoimittaja, jolta voisi halvalla ostaa moottorit. Ne tallit, jotka niitä haluaisivat siis. Mutta ehdottomasti ei samoja moottoreita kaikille talleille!
Minulle sopisi malli, jossa runko olisi pitkälti standardoitu ja mahdollisesti myös FIA:n toimittama (esim. turvamonokokki jäähdytyksineen). Tallien tehtäväksi tulisi vain tehdä aerodynaamiset kuoret, jotka nekin olisi tiukasti rajatut. Moottorit tulisivat tehtailta - tai pikkupajoilta, jos niillä riittää rahkeet. Tehtailla saisi olla yksi "tehdastalli" ja muille koneet maksaisivat ennalta määrätyn kohtuullisen summan, kuten nyt on suunniteltukin. Moottoritkin olisivat luonnollisesti tiukasti rajattu, jottei kehityskustannukset räjähdä.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Minulle sopisi malli, jossa runko olisi pitkälti standardoitu ja mahdollisesti myös FIA:n toimittama (esim. turvamonokokki jäähdytyksineen). Tallien tehtäväksi tulisi vain tehdä aerodynaamiset kuoret, jotka nekin olisi tiukasti rajatut. Moottorit tulisivat tehtailta - tai pikkupajoilta, jos niillä riittää rahkeet. Tehtailla saisi olla yksi "tehdastalli" ja muille koneet maksaisivat ennalta määrätyn kohtuullisen summan, kuten nyt on suunniteltukin. Moottoritkin olisivat luonnollisesti tiukasti rajattu, jottei kehityskustannukset räjähdä.
Kuulostaa jollakin oudolla tasolla harvinaisen tutulta... ;)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kuulostaa jollakin oudolla tasolla harvinaisen tutulta... ;)
Ai oliko ChampCarissa tuontyyliset säännöt? Turvamonokokki-idea minulle kyllä tuli F1-veneiden puolelta. Tai yleensä siitä, että kun kerran kaikille on samat turvavaatimukset,
niin edullisempaa olisi valmistaa keskitetysti. Viihdearvo ei siitä kärsi, eikä sillä ole juuri mainosarvoakaan.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ai oliko ChampCarissa tuontyyliset säännöt?
Ei aivan, mutta melkein.

CARTissahan oli periaatteessa 2000-luvun taitteessa kaksi rungonvalmistajaa Lola ja Reynard. Sitten oli vielä Swift, mutta ei siitä sen enempää. Tallit ostivat rungon näiltä valmistajilta, mutta CARTin säännöt olivat sen verran löysät, että tallit saivat tehdä autoihin omia muokkauksia aina etusiivestä ponttooneihin, moottorikatteen hainevästä takasiiven kiinnityksiin ja ilmanohjaimiin. Ainoastaan monokokki ja auton pohja olivat "stantardiosia." Penske vei Reynardin "kehittämisen" niin pitkälle, että hän rakennutti autot käytännössä täysin uudestaan. Vuosina 2000 ja 2001 Gil de Ferranin mestaruuksiin ajattamasta autosta käytettiinkin epävirallisissa piireissä nimitystä Reynske.

Tallit saivat tosin myös suunnitella ja rakentaa omat autonsa, kuten Penske ja Gurney tekivätkin aina vuoden 1999 loppuun asti.

Moottoripuolella ehdotuksesi on tutun kuuloinen, koska CART määritteli, että mukana olevan moottorivalmistajan tulee ensimmäisenä vuonna toimittaa moottorit kahdelle tallille. Seuraavana vuonna lukumäärä nousi neljään autoon tai kolmeen tiimiin. Kolmantena vuonna moottorit tuli toimittaa neljälle tallille tai kuuteen autoon.
Viihdearvo ei siitä kärsi, eikä sillä ole juuri mainosarvoakaan.
Jos kaikilla olisi samanlaiset rungot, niin olisi erittäin helppoa tehdä autoista aerodynaamisesti vakaampia ja sitä kautta helpottaa ohittamista. Se toimi CARTissa, joten olen valmis allekirjoitamaan ehdotuksesi. Mieluummin näkisinkin F1:n muuttuvan CARTin rekarnaatioksi kuin Georgen leikkiliigan. Kunhan sitten vaan TV:n puhuvat päät ja musteen tuhlaajat muistavat, että F1 ei ole ollut eikä enää tule olemaankaan edelläkävijä näissä asioissa.

Bridgestone presents the FIA Formula 1 World Championship powered by Cosworth... ;)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei aivan, mutta melkein.

[--]

Tallit saivat tosin myös suunnitella ja rakentaa omat autonsa, kuten Penske ja Gurney tekivätkin aina vuoden 1999 loppuun asti.
ChampCarissa siis käytännössä taloudellinen ajattelu ajoi yhteisiin runkoihin, vaikka omakin kehittely oli mahdollista? No, siellä se oli sikäli mahdollistakin, ettei yksikään talleista ollut autotehdas, jolla olisi ollut imagosyitä esiintyä autonvalmistajana.

Tavallaan kyse onkin puhtaammasta kilpa-autoilun muodosta, jossa kilvanajoa ei ole valjastettu samalla tavalla markkinointivälineeksi kuin ykkösissä. Se kieltämättä olisikin ihan miellyttävä kehityssuunta. En ole vastustanut tehdastallien mukaantuloa, koska se tuo tiettyä statusta, mutta se samalla tuo mukaan kliinisyyttä ja tehokkuusajattelua kilpailullisuuden sijaan.
Moottoripuolella ehdotuksesi on tutun kuuloinen
F1:ssä päinvastoin moottorien toimittamista muille on rajoitettu (ja sitten Ferrarille myönnettiin erioikeus siihen). No, jos hintakatto saadaan, niin tuokin puoli järkevöityy.
Jos kaikilla olisi samanlaiset rungot, niin olisi erittäin helppoa tehdä autoista aerodynaamisesti vakaampia ja sitä kautta helpottaa ohittamista.
Ohitusten helpottaminen on kyllä kontrolloitavissa ihan aerosäännöillä ilmankin osien todellista standardointia. Olen koko ajan ihmetellyt miksi se tuntuu olevan niin vaikeaa. Laitetaan ne takapyörien välistä kulkevat ilmavirrat kuriin, niin johan alkaa autoista jäädä kunnon "reikä" ilmavirtaan.

Oma ehdotukseni lähti puhtaasti kustannussäästöistä.
Kunhan sitten vaan TV:n puhuvat päät ja musteen tuhlaajat muistavat, että F1 ei ole ollut eikä enää tule olemaankaan edelläkävijä näissä asioissa.
Ei se säännöissä ole oikein koskaan ollutkaan (ja kuten Otto tai Bobakki totesi, ei pitäisikään). Teknisissä innovaatiossa kyllä.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Nythän tuntuu olevan menossa jonkinlainen kilpailu periaatteella kuinka paljon voidaan hajottaa pois tuhoamatta silti koko lajia.

Kyllähän useimmat varmasti myöntävät sen, että tiettyjen rajojen yli ei voida mennä ilman että homma hajoaa lopulta käsiin.

Tähän mennessä F1 on ollut jotakin muuta kuin kymmenet muut vastaavat luokat. Rajattomaan kulutukseen kuninkuusluokalla ei taatusti ole varaa, mutta vielä vähemmän formula ykkösillä on varaa olla vain "yksi muitten joukossa".
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Olisiko kuitenkin ollut 80-luvun lopulla, kiellettiin kaudeksi 1989.
Voisin varmaan muotoilla silleen vähän uusiksi, että 70 luvun lopulla alko 1.5 litraset turbot. 88 oli tosiaan sitten viimeinen kausi kun niitä sai käyttää.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Standard engine set for go-ahead

Radical plans for a standard engine in Formula One look almost certain to be rubber-stamped by the FIA later this week, autosport.com has learned, with five teams including Renault believed to have expressed an interest in signing up to the deal.

FIA president Max Mosley has given teams until Thursday afternoon to sign up to the option of having a standard-specification Cosworth engine from 2010.

Autosport.com understands that as well as wholly independent teams Williams and Force India having shown an interest, Red Bull Racing and Scuderia Toro Rosso have told the FIA that they are taking the option into consideration.

The FIA has made it clear that it will not force manufacturers to run a standard engine from 2010, but Mosley said in last week's letter than any car maker's own power unit will have its performance pegged to that of the standard engine.

With no performance differentiation between the different types of engines, Briatore may have felt that there was little point in Renault continuing to fund a full-scale engine programme for tens of millions of pounds, when there is a fully-competitive option for less than £6 million.

Mosley is due to meet with FOTA representatives in Monaco on Wednesday to discuss the latest raft of cost-cutting ideas for implementation next year and 2010.

He has already hinted that measures being proposed by the teams do not go far enough and, with an added urgency to bring budgets down in the wake of Honda's withdrawal, there could be some fraught discussions about what needs to be done.

After Thursday's deadline for standard engines, the FIA World Motor Sport Council will meet on Friday, with Formula One cost cuts believed to be the main item on the agenda. It is expected that the meeting will rubber stamp any rules proposals coming out of the FOTA meeting, as well as the standard engine plans.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/72413

Lyhensin juttua.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Mosley: "But what is wrong with Formula One today was wrong before any of the present economic problems cropped up. Essentially it's the rules, which have become ever more restrictive compressing the work of the engineers into an ever smaller area. As such, success in F1 today consists of optimizing every single part of the chassis to the ultimate degree and that is both extremely expensive and utterly pointless."

http://www.autosport.com/news/report.php/id/72422
Oho.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Myöntääkö Mosley tuossa että hänen ajamansa linja on olut huono?
Ei, vaan osoittaa nykyisen F1-kulurakenteen järjettömyyden. Toki se on pitkälti sääntöjen aiheuttamaa, mutta säännöt ovat pitkälti pakon sanelemia (mitä tulee nopeuksien kurissa pitoon ja turvallisuuteen).
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Tallien ei ole pakko käyttää Cosworthin yhtenäismoottoria kaudesta 2010 eteenpäin vaan esimerkiksi Ferrari voi myös jatkossa rakentaa itse moottorinsa. Kustannukset eivät kuitenkaan saa nousta suuremmiksi kuin Cosworthin moottoreissa.
@ IS

Toivottavasti on paikkansa pitävä tieto, kuulostaa nimittäin erittäin hyvältä.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Formula-1 tekee kuolemaa. Standardoinnit tappavat ykköset. Jatkossa sarja tipahtaa kymmenien muiden standardiautoluokkien sekaan. Ecclestone, muut markkinointioikeuksia hallitsevat tahot ja FIA tulevat tekemään kaikkensa, ettei ykkösten globaali mielenkiinto laske. Lypsävä lehmä yritetään pitää hengissä mahdollisimman pitkään. Autojen vakiointi ja suurten autotehtaiden mielenkiinnon lopahtaminen kuitenkin tekevät tehtävänsä. Kun sponsorirahat lähtevät laskuun on itseään ruokkiva syöksykierre valmis. Televisiointioikeuksien hinta alkaa laskea ja hyvin nopeasti F1 on yhdellä, tai korkeintaan kahdella, mantereella ajettava vakioautosarja.

Tätä kehitystä on juuri nyt mahdotonta pysäyttää. Mikäli lisää talleja putoaa, asettaa mahdollinen vaatimus kolmansien autojen ajattamisesta pienemmät tallit melkoiseen ahdinkoon. On vaikea uskoa, että vallitsevassa ilmapiirissä löytyisi Hondan jäämistölle jatkaja. Ja vaikka löytyisikin, saattaa lääke olla vain väliaikainen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikäli lisää talleja putoaa, asettaa mahdollinen vaatimus kolmansien autojen ajattamisesta pienemmät tallit melkoiseen ahdinkoon.
Kolmansia autoja asettavat vain menestyneimmät tallit. Jos autoja on 18, tulee kolmannet autot Ferrarilta ja Mclarenilta. Jos 16, lisäksi Bemarilta ja Renaultilta, tallipisteiden mukaan. Noin se ainakin viimeksi meni, kun asia oli esillä.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Koko lista WMSC:n päätöksistä:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/72456
http://www.autosport.com/news/report.php/id/72459

VAIN voimansiirtoa koskevat kohdat:

2009

Engine life to be doubled. Each driver will use a maximum of eight engines for the season plus four for testing (thus 20 per team).

Limit of 18,000 rpm.

No internal re-tuning. Adjustment to trumpets and injectors only.

The three-race rule voted on 5 November remains in force.

Cost of engines to independent teams will be approximately 50% of 2008 prices.

Unanimous agreement was reached on a list of proposed changes to the Renault engine for 2009; all other engines will remain unchanged. Comparative testing will not be necessary.

2010

Engines will be available to the independent teams for less than €5 million per team per season. These will either come from an independent supplier or be supplied by the manufacturer teams backed by guarantees of continuity. If an independent supplier, the deal will be signed no later than 20 December 2008.

This same engine will continue to be used in 2011 and 2012 (thus no new engine for 2011).

Subject to confirmation of practicability, the same transmission will be used by all teams.

Longer term

The FIA and FOTA will study the possibility of an entirely new power train for 2013 based on energy efficiency (obtaining more work from less energy consumed). Rules to be framed so as to ensure that research and development of such a power train would make a real contribution to energy-efficient road transport.

An enhanced Kinetic Energy Recovery System (KERS) system is likely to be a very significant element of an energy-efficient power train in the future. In the short term, KERS is part of the 2009 regulations, but is not compulsory. For 2010 FOTA is considering proposals for a standard KERS system. The FIA awaits proposals.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös