Kiinan GP 2008 - jälkipelit

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
F1 on yhtä kuin aika-ajo. Onhan se nähty niin monta kertaa, jos jää muiden taakse painavammalla autolla, niin eihän siitä tule yhtään mitään.

Hyvä kun mainitsit tuon Heikin Renault vuoden, on se kumma kun alitehoisella ja muutenkin huonommalla Renaultilla meni kausi yhtä hyvin.

Vai että renkaat merkitty väärinpäin, kuinkas sattukaan taas Heikille.

Toisaalta miten voit sanoa, että Heikki on ajanut huonosti, kun on ollut ainoastaan kerran kevyemmällä autolla? Toinen todella tärkeä asia on se, että auto on mitä luultavammin tehty 100% Hamiltonille.

Ei tuollaisessa paskatallissa ole mitään järkeä olla. Antasivat tasavertaiset mahdollisuudet ja vaikka sitten tallimääräyksiä, niin peli olisi huomattavasti reilumpaa. Tosin silloin Hamilton ei näyttäisi enään niin hyvältä, joten eihän se sovi.

No onhan tuosta likaisesta pelistä todisteitakin, mm se vakoilujupakka ja Alonso. Toivottavasti Häkkisen MM aikana ei ollut samanlaista peliä Coulthardin kanssa, tippuu kyllä arvostus niihin aika pahasti.
Barrichello on jälkikäteen mongertanut että Ferrari oli muka hänen uransa tuhonnut juttu. No, näin saattaa ollakin jos ei arvosta 9 voittoa ja kolmea MM-mitalia sekä viittä valmistajien maailmanmestaruutta mihinkään. Omasta mielestäni Heikin pitää vain saada ajoitettua alkukauden kunto nappiin ja piestä Hamiltonia oikein kunnolla turpaan radalla. Jos vaikka ensimmäisten viiden kisan saldo näyttäisi Kovalainen 36p, Hamilton 22p niin silloin ollaan voiton puolella, vaikka tietenkään Dennis ei sitä myönnä. Mutta äärimmäisen epätodennäköiseltä näyttää että noin kävisi, sillä Hamiltonillehan tuo auto tehdään ja Kovalainen saa työjuhdan roolin kaikkiin kisoihin.


Nyky-McLaren on minun silmiini sama kuin Michael Schumacherin ympärille rakennettu Ferrari-talli 1996-2006. Ihan selkeästi siellä on se yksi ykköskuski, mutta Ferrarilla kerrottiin avoimesti ennen kautta että Schumi on ehdoton ykköspilotti, McLarenilla kierrellään ja kaarrellaan että ratkaistaan sijat radalla jne. Kovalaisen asema tallissa ei kyllä parane pätkääkään jos Lewis mestaruuden nappaa. Voittojen kannalta Heikin kannattaa tallissa pysyä, muuten voi tie viedä tulevaisuudessa ulos ykkösistä. En haluaisi nähdä Heikissä uutta Giancarlo Fisichellaa.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Nyky-McLaren on minun silmiini sama kuin Michael Schumacherin ympärille rakennettu Ferrari-talli 1996-2006. Ihan selkeästi siellä on se yksi ykköskuski, mutta Ferrarilla kerrottiin avoimesti ennen kautta että Schumi on ehdoton ykköspilotti, McLarenilla kierrellään ja kaarrellaan että ratkaistaan sijat radalla jne. Kovalaisen asema tallissa ei kyllä parane pätkääkään jos Lewis mestaruuden nappaa. Voittojen kannalta Heikin kannattaa tallissa pysyä, muuten voi tie viedä tulevaisuudessa ulos ykkösistä. En haluaisi nähdä Heikissä uutta Giancarlo Fisichellaa.
Tässä ollaan asian ytimessä. Rehti- Ron joka kauden alussa pitää palopuheet kuinka tasa-arvoista touhu on ja kuinka molempiin panostetaan yhtä paljon. Totuus on kuitenkin täysin toinen. McLadan kaksinaamaisuus on oksettavaa, mutta mitä muuta huijaritallilta voi oikeastaan edes odottaa.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Kakkoskuski on ehkä vähän raa'asti sanottu Räikkösen kohdalla mutta missään nimessä Kimi ei enää ole ainoa stara tallissaan, tallikaveri on osoittanut pesevänsä Räikkösellä lattiaa ja näin ei ole vielä kertaakaan ollut Kimin uralla.
Totta tuossa toinen puoli. Tuohon "kakkoskuski" asemaan en kuitenkaan usko. Se on ihan bs:ää. Jos Massasta tulisi MM, niin sitten staroja on kaksi. Jos MM:ää ei tule, niin Kimillä on edelleen MM-titteli plakkarissa ja liksaa lurisee tilille siihen malliin, että auto on parasta saada talvella siihen kuntoon, että se kääntyy Räikkösenkin hanskassa. Enemmän uskon tähän skenaarioon, kun että sijoituksia aletaan järjestämään jo ensimmäisestä kisasta lähtien Massan piikkiin edelliskauden kakkossijoituksen perusteella.

Tämä kausi on menny Kimillä niin huonosti kuin se vain voi mennä. Päin vittua oikeastaan. Kimiltä itseltään on tullut virheitä toisensa perään ja typeriä sellaisia. Mistä moinen johtuu? Keskittymisen puute? Ei kiinnosta? Vai eikö auto ole mieleinen ja sitä joutuu koko ajan "ajamaan"? Tästä johtuen ollaan koko ajan vitutuksen tuolla puolen ja virheet on herkässä. En tiedä mistä johtuu, mutta jotenkin uskoisin, että Kimin menestys tänäkin vuonna on ollu pienestä kiinni. Renkaat toimimaan oikein, niin tulos olisi ollu ihan toista. Lähtöruutu paremmaksi aika-ajoissa, niin kisat näyttää ihan toiselta. Onhan se jo viime kisoissa nähty, että jos päästään eturivistä lähtemään, niin tulos on ihan toinen kuin toisesta tai kolmannesta, vaikka auto olisikin kisassa muuten ihan samanlainen ajaa.

Levikselle onnittelut, tuota ei voi enää mokata. Hienosti ajettu kausi. Vaikka mahtaako kemuihin tulla kuskeista ketään... pappa Hamilton, Ronny-setä ja pari kissaa...Toisaalta kuka sitä juhliin muuta kaipaakaan kuin jonkun pussy catin ja pari bisseä...:D
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Barrichello on jälkikäteen mongertanut että Ferrari oli muka hänen uransa tuhonnut juttu. No, näin saattaa ollakin jos ei arvosta 9 voittoa ja kolmea MM-mitalia sekä viittä valmistajien maailmanmestaruutta mihinkään.
Hyvä pointti. On siinä Rubensilla kuitenkin aika lailla hyllyntäytettä ja saavutuksia, ettei nyt ihan kannattaisi puhua tuhotusta urasta. Olisihan Rubenskin voinut toki ajella keskikastin talleissa koko uransa kuten vaikka Fisichella mutta onko Fisin ura sitten jonkun mielestä menestyksekkäämpi kuin Barrichellon? Enpä usko.

Joten tämäkin huomioiden Heikin kannattaa vain niellä katkera kalkki siitä, että Hamilton on ykköskuski ja keskittyä itse ottamaan se, mitä otettavissa on eli osakilpailuvoittoja, MM-mitaleita ja valmistajien mestaruuksia. Ja eihän sitä koskaan tiedä vaikka Hamilton tekisi Schumit ja joutuisi jättämään joskus kauden kesken niin siinä olisi Heikin tilaisuus. Se on ihan varma, että lähtemällä McLarenilta pois Heikki ei saavuttaisi mitään. Ellei se nyt sitten ole niin hienoa ajella tosiaan niistä jämäpisteistä tasapäisesti tallikaverin kanssa. Asennekysymys.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Kyllä on melko järkivapaata väittää että McLaren tietoisesti sabotoisi Heikin autoa. HEI HALOO JA HERÄTYS! Ihan varmasti juu, jätkät nakkaa miljoonia kankkulan kaivoo. Heh heh.

On kyllä äärimmäisen nöyryyttävää tuo Kimin touhu. Ehkä suurin nöyryytys mitä kilpa-ajaja voi ikinä kokea. Hallitsevana maailmanmestarina joutuu antamaan tietä tallikaverilleen.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Hyvä pointti. On siinä Rubensilla kuitenkin aika lailla hyllyntäytettä ja saavutuksia, ettei nyt ihan kannattaisi puhua tuhotusta urasta. Olisihan Rubenskin voinut toki ajella keskikastin talleissa koko uransa kuten vaikka Fisichella mutta onko Fisin ura sitten jonkun mielestä menestyksekkäämpi kuin Barrichellon? Enpä usko.
Rubensin hienoimmat hetket nähtiin ilmanmuuta Ferrarilla (ainakin tulosten osalta), mutta samalla hänen maineensa tosiaan kulminoitui ison yleisön silmissä siihen, että hän oli ikuinen kakkoskuski. Arvatkaa ärsyttääkö... Ja joku kiteytti täällä mielessäni joskus loistavasti sen, millaisena mainstream katsoja Barrichellon näkee: 16 vuotta formuloissa ilman sen kummempaa menestystä.
Just :mad:
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
En usko että Rubinhosta tullaan noin ajattelemaan. Patresekin ajoi pitkän uran ollen välillä Piquetin ja välillä Mansellin kakkoskuski, 6 voittoa ja GP-ennätys reilun vuosikymmenen ajan. Ja kyllä Patresea asiantuntijat arvostavat.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Huoh... eiköhän se nähty viim kauden jälkeen jo ettei kimi ollut sen kummemmassa asemassa kuin massakaan vaikka voitti mestaruuden. Joten eiköhän se ole niin että kummatki on samassa asemassa taas.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Täysin samaa mieltä. Kilpailun katsominen oli yhtä tuskaa ja sitä vielä maksimoimassa Kyllösen Masan "selostus". Kyllönen on aina pihalla kuin lumiukko ja tuntuu tuo tietämys formuloista olevan hukassa.

Samat ajatukset. Katsoin yhden kisan sen Japanin siltä kanavalta ja se riitti.
Netistä löytyy laadukkaampaa, tai johtuuko siitä että ei ymmärrä kaikkea puhetta niin menee ohi juttuja. Mutta viheitä MTV3 selostuksessa...
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Rubensin hienoimmat hetket nähtiin ilmanmuuta Ferrarilla (ainakin tulosten osalta), mutta samalla hänen maineensa tosiaan kulminoitui ison yleisön silmissä siihen, että hän oli ikuinen kakkoskuski. Arvatkaa ärsyttääkö... Ja joku kiteytti täällä mielessäni joskus loistavasti sen, millaisena mainstream katsoja Barrichellon näkee: 16 vuotta formuloissa ilman sen kummempaa menestystä.
Just :mad:
Mutta monelle ihmiselle jarruttaminen oikeella polkimella voi olla vaikeeta! :alppu:

I think Rubens is a great driver who was always underrated during his time are Ferrari. The fact that he was so close to Michael when he was still using right-foot braking demonstrates a finesse with the car that many still lack. Suzuka 2003 was his breakthough in left-foot braking and the pole and win were the reward, at a track that Schumacher traditionally owns.
:thumbup:
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Kyllä on melko järkivapaata väittää että McLaren tietoisesti sabotoisi Heikin autoa. HEI HALOO JA HERÄTYS! Ihan varmasti juu, jätkät nakkaa miljoonia kankkulan kaivoo. Heh heh.
Miksei tuota voisi samalla ajatella niin, että ne miljoonat sijoitetaan Lewisin menestykseen? Tai vaikka niin, että muutamalla miljoonalla luulisi maailmasta löytyvän ihminen, joka osaa merkitä renkaat oikein 100% varmuudella.

Mutta mitäpä muutamasta miljoonasta, kun 100 miljoonan euron sakkokaan ei ole näkynyt suorituskyvyssä mitenkään. :confused:
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Aika monen muunkin mukaan jos katsot kirjoituksia ennen kauden alkua. Puhun siis odotuksista, sinä varmaankin oletat, että tällaiset asiat jotenkin ilmoitettaisiin virallisesti tallitiedotteella. Näin ei usein tehdä. Kuitenkin varmasti tallikin odotti Räikkösen olevan se kuljettaja, joka edellisen kauden perusteella kerää enemmän pisteitä tällä kaudella.

Ensikaudeksi tallilla ei ole parempaa tietoa kuskiensa potentiaalista kuin se, miten tämä kausi meni. Sehän meni niin, että Massa oli parempi lähes joka osa-alueella. Tällöin varmasti on perusteltua tallinkin puolelta olettaa, että ellei Räikkönen ja sen inssit löydä auton säätöön jotain mullistavaa, sama peli jatkuu. Säätöjen löytyminen ja työskentely inssien kanssa ratkaisee ensikaudella paljon enemmän kun autot muuttuu aika paljon. Tämän kauden auto oli varmasti lähempänä viimekauden autoa kuin ensikauden auto tämän kauden autoa. Ja kuitenkin jo tämän kauden muutoksilla oltiin näin yössä säätämisen yms kanssa.

Tämä on siis lähtökohta ja se perustuu mitattaviin faktoihin eli tämän kauden pistesaldoon. Se on sitten eri asia mitä kullekin maksellaan palkkaa yms tai miten asiat sitten oikeasti menevät ensi kaudella. Mutta enemmän on Räikkösellä todistettavaa kuin Massalla ja se asia ei viisastelemalla mihinkään muutu.

Kakkoskuski on ehkä vähän raa'asti sanottu Räikkösen kohdalla mutta missään nimessä Kimi ei enää ole ainoa stara tallissaan, tallikaveri on osoittanut pesevänsä Räikkösellä lattiaa ja näin ei ole vielä kertaakaan ollut Kimin uralla.
Ehkä olen tyhmä, mutta minusta tämä kirjoituksesi oli totaalista mutu-hölynpölyä, eikä missään nimessä perustu "mittaviin faktoihin". Mielivaltaiset oletukset olisi sopivampi termi.

Mitä tulee ylipäätään tämän aiheen vuodatukseen, niin varmasti Ferrari haluaa molemmista kuljettajistaan ensi kaudella mahdollisimman kilpailukykyisiä.
Ja jos nyt jonkinlaisen vastavedon vastahakoisesti tuolle sun kirjoitukselle annan, niin olkoon se vaikka siinä, että ei liene ollenkaan paha Kimille, että ensi kauden auto tulee muuttumaan radikaalisti tämän vuoden mallista.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Hahahahahahaa.... Vuoden paras!:D:D:D

Kovalaisen renkaat pyörivät väärinpäin
21.10.2008 17:03



Heikki Kovalaisen vaisulle vauhdille Kiinan GP:n alussa on löytynyt syy. Turun Sanomat kertoo McLarenin mekaanikkojen asentaneen Kovalaisen auton etupyörät ennen starttia väärinpäin, jolloin renkaiden pyörimissuunta oli väärä.

Virhe aiheutui siitä, että renkaat oli merkitty väärin.

Kovalainen jäi kisan 15 ensimmäisen kierroksen aikana yli 20 sekunnin päähän tallikaveristaan Lewis Hamiltonista. Ensimmäisellä varikkokäynnillä pyörät asennettiin oikein Heikin autoon, mutta samalla etusiiven kulmaa muutettiin liian suureksi, kun talli yritti korjata auton puskemista. Talli ei vielä siinä vaiheessa tiennyt puskemisen johtuneen renkaiden väärästä pyörimissuunnasta.

(MTV3)
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
"Mutta onneksi ne eivät sattuneet Lewisin autolle", tallipäällikkö Ron Dennis huokaisi.

HS
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Miksei tuota voisi samalla ajatella niin, että ne miljoonat sijoitetaan Lewisin menestykseen? Tai vaikka niin, että muutamalla miljoonalla luulisi maailmasta löytyvän ihminen, joka osaa merkitä renkaat oikein 100% varmuudella.

Mutta mitäpä muutamasta miljoonasta, kun 100 miljoonan euron sakkokaan ei ole näkynyt suorituskyvyssä mitenkään. :confused:
Niin. Kuka merkitsee renkaiden pyörimissuunnan? Bridgestone vai tiimi itse?
Älkää nyt unohtako McLarenin toilailuista puhuttaessa että siinä on tiimi joka onnistui asentamaan erään K Räikkösen... tai no turhan paljastava nimi.. sanottakoon Kimi R:n auton moottoriin muutama vuosi sitten öljypumpunkin jotenkuten väärinpäin joka aiheutti keskeytyksen suvereenilta johtopaikalta.

Päivänselvää toki on että Lewisin auto saa huomiota aivan eritavalla kuin Heikin auto ja tällöin ihan varmasti Heikki saa osakseen enemmän huolimattomuusvirheitä. Mutta väite että McLaren tietoisesti sabotoisi 50%:ia omasta autokannastaan on täysin typerä.

Vähän reality checkiä kiitos.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
"Mutta onneksi ne eivät sattuneet Lewisin autolle", tallipäällikkö Ron Dennis huokaisi.

HS
Oletetaanpa että vaikka mäkihypyssä Mäkiviikolla ennen viimeistä osakilpailua Ahonen olisi johdossa pisteissä ja Hautamäki jo käytännössä mahdollisuudet kolmossijaan menettäneenä vaikka kuudentena.
Jos viimeisessä kisassa, ensimmäisellä hypyllä, Hautamäelle tulisi aivan helvetin huono tuulirako ja Ahonen saisi hypätä normaaliin tuuleen ja näin ollen säilyttäisi hyvät mahdollisuudet Mäkiviikon voittoon niin mitä luulet että Suomen päävalmentaja tuumaisi?

Niin juuri.

Asia on sitten taas aivan eri että pitäisikö tuollaista edes möläytellä julkisuuteen vaikka niin ajattelisikin.
 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Anthony Hamilton käy varmaan tarkistamassa Lewiksen auton useamman kerran ennen starttia. :ahem:
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Ja jos nyt jonkinlaisen vastavedon vastahakoisesti tuolle sun kirjoitukselle annan, niin olkoon se vaikka siinä, että ei liene ollenkaan paha Kimille, että ensi kauden auto tulee muuttumaan radikaalisti tämän vuoden mallista.
Tällaisesta kunniastahan ei voi kun kiittää. On siis oletettavaa, että tälle väitteellesi on olemassa jokin lähde? Vai tuliko sittenkin pisteltyä vähän mutua? Eli lähde sille, että auto muuttuu radikaalisti tästä kaudesta ja sille, että se olisi Kimille jotenkin hyvä asia? Lähde? Vai voisiko ollakin niin, että ensi kautta koskevat kirjoittelut ovat noin lähtökohtaisesti mutua ja spekulaatioita?

Sitäpaitsi en puhunut mittavista faktoista vaan mitattavista faktoista. Niitä vissiin pisteet tässä lajissa on? Oliko jotain muita, joilla on merkitystä kauden päätyttyä? Ei kannata vastata nopeimmat kierrokset, koska niitä ei tänä vuonna ole tavoitellut kuin yksi kaveri.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Kyllä ne mäkillä onnistuu tunaroimaan vielä Hamiltonin keskeytyskuntoon viimeisessä kisassa. Jos se tulee se tilastotekniikkamurhe.

Muuten, Kovalaisen kone on ollut epäluotettava viime aikoina. Hamilton taitaa uskaltaa lähteä koneellaan jo toiseen kilpailuun ja ottaa himan riskiä. Kannattaisi HAmiltonille vaihtaa kone, niin olisi varmempaa ehkä päästä siihe viidenteen sijaan.

Tai, onhan se Hamiltonin kone nyt sisäänajettu ja kestäväksi osoittautunut. uuden koneen kanssa on aina tietty riski sinäkin...
 
Ylös