Ferrarin käsitys menestystaktiikasta

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Tuli mieleen, että miten tuolla Ferrarilla mahdetaan päättää kilpailijoiden kisa- ja aika-ajotaktiikat.

Nyt kun Kimin tehtävänä on auttaa Massaa maailmanmestaruuden saavutamisessa niin eikös hänelle laiteta taktiikka, jolla saavutetaan parempi lähtöruutu ja olisi saavutettu parempi sijoitus kilpailussakin ilman Massan ohi päästämistä. Aikaisemmin tällä kaudella tilanne on aika usein ollut päinvastainen.

Eli onko Ferrarin tallissa parempi taktiikka sellainen jolla saavutetaan huonompi lähtöruutu ja kilpailutulos vai mistä oikein kiikastaa?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nyt kun Kimin tehtävänä on auttaa Massaa maailmanmestaruuden saavutamisessa niin eikös hänelle laiteta taktiikka, jolla saavutetaan parempi lähtöruutu ja olisi saavutettu parempi sijoitus kilpailussakin ilman Massan ohi päästämistä.
Näinhän ei Shanghaissa tehty. Massa oli kevyemmällä, mutta ei vain kyennyt ajamaan itseään parempaan lähtöruutuun kuin Kimi. Valitteli balanssia Q3:ssa.
 

brr

Active member
Liittynyt
19.9.2008
Viestit
44
Tuli mieleen, että miten tuolla Ferrarilla mahdetaan päättää kilpailijoiden kisa- ja aika-ajotaktiikat.

Nyt kun Kimin tehtävänä on auttaa Massaa maailmanmestaruuden saavutamisessa niin eikös hänelle laiteta taktiikka, jolla saavutetaan parempi lähtöruutu ja olisi saavutettu parempi sijoitus kilpailussakin ilman Massan ohi päästämistä. Aikaisemmin tällä kaudella tilanne on aika usein ollut päinvastainen.

Eli onko Ferrarin tallissa parempi taktiikka sellainen jolla saavutetaan huonompi lähtöruutu ja kilpailutulos vai mistä oikein kiikastaa?
Eikö Massalla ollut vähemmän bensaa, eli Kimi oli yksinkertaisesti parempi aika-ajossa?

Olin näköjään yhtä nopea kuin Massa tämän kirjoittamisessa.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Juu, kyllä mää tiesin että Massalla oli vähemmän pensaa (ehkä ei ollut niin paljon vähemmän kuin aikaisemmin tällä kaudella). Taktiikan valinnan lopputulos joka tapauksessa oli se että Kimi ajoi paremman lähtöruudun ja olisi kisassakin pärjännyt paremmin jos ei olisi Massaa päästänyt ohi.

Syystä tai toisesta vaikuttaisi siltä, että tallin toiminnan tulos on päinvastainen kuin mitä luulisi yritetyn.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Syystä tai toisesta vaikuttaisi siltä, että tallin toiminnan tulos on päinvastainen kuin mitä luulisi yritetyn.
No, lopputulos kisassa oli kuitenkin suunniteltu. Kummastakaan Ferrarista ei kuitenkaan olisi ollut haastamaan Hamiltonia, joten aika-ajotuloksella ei loppujen lopuksi ollut merkitystä. Vain paalupaikasta olisi voinut olla hyötyä, niin Ferrari olisi päässyt Lewisin eteen.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Bensajutut ei jaksa kiinnostaa, mutta sinällään huvittavaa, että vaikka nykyinen ykköskuski-kakkoskuski ohituspolitiikka ei olekaan enää yhtä ilmiselvän näköistä kuin Barrichello-Schumacher aikoina (Itävalta 02 jne), sitä tehdään ihan yhtä samalla tavalla. Tuolloin teon törkeys näytti tietysti enemmän paheksuttavalta viimeisellä suoralla tapahtuvine "ohituksineen" ja mielikuvine Todtista lausumassa radioon "let Maikkööl päss för tsämppiöntsip" (it's in the contract :( ), mutta mikä tekee nykyisestä systeemistä yhtään vähemmän naurettavan? Samaahan on nähty jo useaa vuotta, eikä FIA tai kukaan muukaan asiasta sano yhtikäs mitään vaikka tallimääräykset ovat kiellettyjä.

Ei voi sanoa, etteikö asiaa voisi todistaa, sillä kuka tahansa idiootti tajuaa miksi "kakkoskuskin" vauhti yhtäkkiä alkaa hidastumaan ykköskuskin ollessa takana ja tämän tehdessä helpon ohituksen. Sitten kuitenkin vauhti taas löytyy... Tämänpäiväinen Massa-Räikkönen ohituskin oli ihan yhtä ilmeinen kuin tuo Itävallan ja vastaavien muinoinen. Ei sillä, että minua tosin pätkääkään kiinnostaisi kumpi noista herroista edellä olisi.

Jos tallimääräys kerran on kielletty, mikä merkitys tällä kiellolla on jos tallimäääryksiä tehdään aivan samalla mittakaavalla ja melkeinpä tavoillakin kuin aina ennenkin? Koska viimeksi on rangaistu tallimääräyksestä? :confused:

:nope:
 
Viimeksi muokattu:

tommii

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
773
Tallimääräyskielto on naurettava, koska ne on hyvin vaikea todistaa vedenpitävästi.

Lisäksi ainakin minun mielestäni - ja uskoisin että monien muidenkin - tallimääräykset/tallitoverin auttaminen kuuluvat F ykkösiin, etenkin tässä vaiheessa kautta kun vain toisella on mahdollisuudet MM-titteliin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bensajutut ei jaksa kiinnostaa, mutta sinällään huvittavaa, että vaikka nykyinen ykköskuski-kakkoskuski ohituspolitiikka ei olekaan enää yhtä ilmiselvän näköistä kuin Barrichello-Schumacher aikoina (Itävalta 02 jne), sitä tehdään ihan yhtä samalla tavalla.
No, sääntöä kierretään toteamalla, että se oli ihan kuskien oma päätös. Mikä tietysti vesittää täysin säännön hengen. Mutta ehkäpä säännöllä saavutettiin se, mitä haluttiinkin. Enää ei nähdä Schumin ja Barrichellon aikaisia liikkeitä, joissa kakkoskuski antaa tietä kauan ennen kuin on itse ulkona MM-taistelusta. Eikä niitä tehdä yhtä tökerösti, vaikka niitä onkin taas alettu tehdä myös radalla. Pitkäänhän sijat järjesteltiin varikkostoppien kautta.

Sinänsä tallimääräykset ovat järkeviä, vaikken itse niistä pidäkään. Mutta niiden totaalinen kieltäminen ei onnistu millään muulla säännöllä kuin siirtymällä yhden kuskin tiimeihin.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Niin no, itsehän en millään tallimääräyksiä voi hyväksyä (vaikka ne jossain määrin hyödyllisiksi joskus voivatkin osoittautua), koska suurin osa suosikkikuskeistani ovat joutuneet sellaisten uhreiksi talliensa "kakkoskuskeina", ja tämä tietysti syö miestä ja paljon.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Niin, eihän kukaan voi kieltää kuskia ajamasta hitaammin, jos hän haluaa niin tehdä, eli ei tossa mitään tehty väärin. Muutenkin tuo oli selvästi ainoa oikea ratkaisu, ettei tosta voi mitenkään ottaa ongelmaa.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Niin, eihän kukaan voi kieltää kuskia ajamasta hitaammin, jos hän haluaa niin tehdä, eli ei tossa mitään tehty väärin. Muutenkin tuo oli selvästi ainoa oikea ratkaisu, ettei tosta voi mitenkään ottaa ongelmaa.
Niin, ja se tuo meidät juuri siihen samaan lähtöasetelmaan takaisin:
Tallimääräyskieltoa ei voi valvoa, se ei toimi
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Tallimääräyskieltoa ei voi valvoa, se ei toimi
No miten se voisi toimia tollasessa tilanteessa? Tuomarit olis huutanu Kimille radiossa, että "et muute v*ttu hidasta". Kuskit saa tehdä mitä haluavat ja se, että onko toiminnan taustalla talli vai ei on epäolennaista, koska ei sitä voida mitenkään valvoa.

Mun mielestä tossa ei ole mitään ongelmaa. Ainakaan tässä kyseisessä tilanteessa.

Ja jos ajatuksella leikitään, niin kuka olisi halunnu tuossa tilanteessa estää tallimääräyksen? En minä ainakaan. Eihän siinä olis ollut mitään järkeä ajattaa Kimiä maaliin kakkosena. Joukkuelaji kun on kyseessä, niin sen voi yhtä hyvin hyväksyä, että tiimit pelaa joukkuepeliä (ehkä sitä ei pidä hyväksyä kaikissa tilanteissa, mutta ainakin tässä voi).
 
Viimeksi muokattu:

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Tuohon menestymiseen. Missäs se lukikaan että Ferrari on vain autonsa kanssa niin pihalla että heillä ei ole mitään hajuakaan mitä joku uusi palikka tekee autolle saati säätämisen suhteen, vähän (totuudenmukaisesti) kärjistäen.
Eli jotain uutta palikkaa on autoon tullut autoon loppukesästä joka on suurinpiirtein tuhonnut Massan nopeuden. Sitä ennen alkukesällä tuli jotain palikkaa joka raiskasi Kimin mahdollisuudet. Ja kun katsoo kuskien välistä taistelua niin tuon jutun voi kyllä täysin uskoa. Muistelkaapa vain Kimin kommentteja kun ei natsannut aika-ajoissa... "Aina eri vikaa", "Ei vain kulje nopeampaa" yms yms.

Eli toisinsanoen... Ferrari ei vain osaa.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Ihmetyttää. Massa ollut koko kauden Kimiä parempi ja omannut mestaruusmahdollisuuden. Loppukaudesta aletaan autoa muuttamaan Kimin mieleiseksi ja Massalle sopimattomaan suuntaan. Mitä siellä ajatellaan? Nähtävästi italialaiseen tapaan, ei mitään. Tehdään vain.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Ihmetyttää. Massa ollut koko kauden Kimiä parempi ja omannut mestaruusmahdollisuuden. Loppukaudesta aletaan autoa muuttamaan Kimin mieleiseksi ja Massalle sopimattomaan suuntaan. Mitä siellä ajatellaan? Nähtävästi italialaiseen tapaan, ei mitään. Tehdään vain.
Höpö höpö. Pari ensimmäistä kisaa Kimi oli vahvempi. Samoin kuin alkukesästä ja nyt taas sitten pari viimeistä. Eli kisamääräisesti aika fifti-fifti.
Aika-ajoissa toki Massa ollut niskanpäällä koko ajan.
Ja kuten sanoin, sen uutisen mukaan ne ei ole tietoisesti muuttanut autoa Massan tai Kimin suuntaan. Uudet palikat vain ovat sattuneet tekemään autosta sellaisen.
Vähän arpomallahan siellä on autoa säädetty muutenkin ainakin jos Kimin kommenttien rivienvälistä on lukenut. Ne ei vaan tuota tämän kauden autoa tunne lainkaan. Tai sitten sen vain on niin arvaamaton peli.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ihmetyttää. Massa ollut koko kauden Kimiä parempi ja omannut mestaruusmahdollisuuden. Loppukaudesta aletaan autoa muuttamaan Kimin mieleiseksi ja Massalle sopimattomaan suuntaan. Mitä siellä ajatellaan? Nähtävästi italialaiseen tapaan, ei mitään. Tehdään vain.
Ei sitä autoa mitenkään radikaalisti ole muutettu. Kimi vaan on hakenut oman varikkopuoliskonsa kanssa parempia säätöjä.

Muutama aika-ajo Kimillä meni heikosti liian suren bensakuorman takia, ja muutama kisa pilalle turva-auton takia, mutta muutan Kimillä on ollut puntit ihan tasoissa Massan kanssa. Ainoastaan rankkasateella Kimillä ei oikein ole kulkenut.
 

gin

Aikuisten leikisti
Liittynyt
17.3.2008
Viestit
580
Sijainti
JJ:n pelihousut
Ainoastaan rankkasateella Kimillä ei oikein ole kulkenut.
Onko Massalla muka sitten? :D oli se varsinainen propelli esim. Silverstonessa.

En ymmärtänyt nyt Kiinan gp:n aikana että miksei Kimille laitettu kesken kisan vaikka kolmen stopin taktiikkaa, niin olisi ehkä jotenkin voitu saavuttaa Hamiltonia ja siten saada Massakin lähemmäs?
 
Ylös