Ferrarin käsitys menestystaktiikasta

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Onko Massalla muka sitten? :D oli se varsinainen propelli esim. Silverstonessa.

En ymmärtänyt nyt Kiinan gp:n aikana että miksei Kimille laitettu kesken kisan vaikka kolmen stopin taktiikkaa, niin olisi ehkä jotenkin voitu saavuttaa Hamiltonia ja siten saada Massakin lähemmäs?
Monacossa kulki märällä hyvin.
Kutakuinkin ainutkertainen tapahtuma Massan uralla tosin.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Felipen vauhti hyytyi mielestäni aika paljon kun rata alkoi kuivumaan entistä enemmän. Sitä vastoin Kimin vauhti kasvoi huikeasti (yli sekunnin nopeampi kierrosaika kilpailussa kuin Hamilla, Massalla ja Kubicalla). Eli eri säädöt suurella todennäköisyydellä.
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Ei sitä autoa mitenkään radikaalisti ole muutettu. Kimi vaan on hakenut oman varikkopuoliskonsa kanssa parempia säätöjä.

Muutama aika-ajo Kimillä meni heikosti liian suren bensakuorman takia, ja muutama kisa pilalle turva-auton takia, mutta muutan Kimillä on ollut puntit ihan tasoissa Massan kanssa. Ainoastaan rankkasateella Kimillä ei oikein ole kulkenut.
Logiikka pelasi muuten, mutta miksi Massan auto tuntuu olevan paljon hankelempi ajettava ja vasta kauden loppu vaiheessa. (Lue), kun muutokset tulivat Felipekin on alkanut puhumaan säätöjen löytämisen hankaluudesta ja muusta siitä samasta mistä Kimi ehti puhua koko kauden tähän asti.

Autoa on kehitetty ja joku turunsanomien apuri sen on sanonutkin, vaikka se ei tarkoitakkaan sitä, että se olisi absoluuttinen totuus. Nykyiset muutokset auttavitkin juuri Kimin ajemista ja hankaloittavat Felipen ajamista. Felipen vauhti on hiipunut Spa:sta (lue) siitä asti, kun muutokset otettiin käyttöön.

Ferrarilla ei tunnuta osavaan tehdä mitää enään oikein.
 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Toivottavasti Ferrari oppii tästä, eikä lähde ensi kaudella tyrkyttämään uusia osia kuskille, jolle ne eivät sovi. Kiinassahan Felipellä oli autossa evä mutta Kimillä ei.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Mikä siinä muuten on niin vaikeaa kehittää molemmille sellainen auto kuin he itse haluavat. Miten voi olla mahollista että autoa kehitetään Kimille sopivaksi siinä vaiheessa kautta kun Massa on ainoa Ferrari kuski joka taistelee mestaruudesta, sillä tuloksella että Massa kärsii.

Eikö molemmille voi muka tehdä heti kauden alusta sellaista autoa kuin itse haluavat, enkä puhu säädöistä vaan koko kalustosta. Kimillä ei Kiinassa ollut evää mutta Massalla oli, eli tuskin sitä mikään sääntökään estää, siis että molemmilla pitäisi olla identtinen kalusto? Vai onko se kiinni resursseista eikä haluta kehittää kahta autoa yhdelle kaudelle. Kuitenkin vähän hölmöä pistää Massan autoon sellaisia osia jotka parantavat Kimin ajettavuutta ja huonontavat Massan ajettavuutta ja päinvastoin.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Miten voi olla mahollista että autoa kehitetään Kimille sopivaksi siinä vaiheessa kautta kun Massa on ainoa Ferrari kuski joka taistelee mestaruudesta, sillä tuloksella että Massa kärsii.
Uskotko että näin on tarkoituksenmukaisesti toimittu? Epäilen.
 

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
Mitäs Ferrari oli tehny peräpäähän tai jotain ja muutenki 3 viimekisassa Ferrarilla ollu vauhtia ja Räkä ollu raskaammalla kun massa ja "Pärjänny" Massaa paremmin.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Jotenkin tuntuu vähän siltä että keskustelusta on unohtunut tietyt realiteetit.

Kisataktiikoista:
Jos se huhu on totta että Ferrarilla lyödään kisataktiikat lukkoon aika-ajon Q2:n jälkeen, niin siinä mielessä Kiinan kisan taktiikka oli juuri sellainen kuin sen pitikin olla. Massa oli viikonlopun jokaisessa sessiossa Q3:een saakka nopeampi kuin Räikkönen. Ferrarilla oli tietty näkemys omasta suorituskyvystä ja jonkinlainen olettamus McLarenin suorituskyvystä. Massan oli tarkoitus lähteä kevyehköllä autolla (tuli varikolle ensimmäisten joukossa, ellei ensimmäisenä) paalulta kiskomaan eroa Hamiltoniin ja Räikkösen oli tarkoitus laittaa kapuloita Hamiltonin rattaisiin.

Massalle kävi kuitenkin kylmät Q3:ssa, ilmeisesti renkaista johtuen, jolloin tuon taktiikan menestyksekäs suorittaminen vaikeutui huomattavasti. Periaatteessa Ferrari olisi voinut vetää jonkun "nerokkaan" ässän hihasta ja laittaa Kimin ultrakevyellä paalulle "jarruttelemaan Hamiltonia", mutta siihen taas sisältyy koko kisapituutta ajatellen monia sellaisia riskejä joita tuossa tallin nyt käyttämässä taktiikassa ei ollut. Jälkiviisaus on tietysti hauskaa hupia, mutta sen tuomaa etua talleilla ei ole käytössä vielä lauantaina.

Totta kai näitä päätöksiä voidaan pyöritellä vaikka maailman tappiin, mutta kun otetaan huomioon tilanne ja olosuhteet (sateen 40% uhka, Massan rengasongelmat ilmeisesti alkoivat nimenomaan Q3:ssa ja jatkuivat kisassakin kun ajoi suurimman osan kisasta eri renkailla kuin kaikki muut) niin itse olisin tehnyt juuri saman ratkaisun. Taktiikan onnistuneelle suorittamiselle voisi varmaan laskea jonkun todennäköisyyden, johon vaikuttavat ihan vaan useat kymmenet muuttujat (20 autoa radalla, olosuhteet, kuljettajien ratkaisut, muiden tallien taktiikat, MM-tilanne jne.) Riskinotolla peli saattaa olla pelattua nopeasti, mutta nyt käytetyllä perustaktiikalla jäi auki enemmän mahdollisuuksia muuttaa asioita kisan aikana ja kontrolloida omaa vauhtia, jos vaan pääsee siihen hyvään lähtöruutuun ja säilyttää asemansa ensimmäisen kierroksen ajan.

Auton kehittämisestä:
Jotenkin täällä foorumilla viestejä lueskellessa tulee väkisinkin sellainen tunne, että jotkut luulevat auton kehityksen tapahtuvan silmän räpäyksessä. Todellisuus taitaa kuitenkin olla lähempänä sitä, että jonkun uuden idean siirtyminen insinöörin aivoista/kilpailijan autosta tuotantoprosessiin ja lopulta testipenkkiin/autoon vie vähintään kuukauden.

Kun miettii F2008:n kehitystä koko kauden ajalta, niin siellähän ollaan oltu umpimetsässä moneen otteeseen. Jos kehitystyötä on pyritty viemään jostain alkukesästä asti enemän Kimin taakse ja se alkaa vasta nyt kantaa hedelmää (samalla verottaen Massan suorituskykyä) niin hommahan alkaa periaatteessa nyt vasta kulkea parin kuukauden pään seinään hakkaamisen jälkeen. Insseillä ei varmaan ole absoluuttisen tarkkaa kuvaa siitä miten mikäkin osa vaikuttaa kokonaisuuteen ja miten se sopii kummankin kuskin ajotyyliin ja tiettyihin säätöihin/tietylle radalle, jolloin ammattimiehetkin tekevät joskus virheitä. Se, että Kimi on nyt tippunut MM-taistosta ja hänen kaipaamansa parannukset tulevat autoon vasta nyt on tietysti valitettavaa, mutta sellaista se on. Ei kehitystyössäkään voida U-käännöstä tehdä kun todetaan, että kappas, nyt tuon Massan täytyisi varmaan ajaa nämä viimeiset 3 kisaa mahdollisimman hyvin.

Suurin ongelma Ferrarin kehitystyössä on Lewis Hamilton. McLarenilla on panostettu reilun vuoden ajan pelkästään siihen että auto sopii Lewisille. Ferrarilla on taas lähdetty rakentamaan ehkä hieman väkisinkin jonkinlaista kompromissia, vaikka on tiedetty että jompi kumpi kuski joutuu luultavasti pettymään. Pahimmassa tapauksessa käy niin, että auto toimii toisella kuskilla yhdellä radalla ja sitten toisella radalla auto toimiikin sillä toisella kuskilla. Rob Smedley kommentoi Kiinan kisan jälkeisessä ITV:n haastattelussa suorituskykyeroa siihen tyyliin, ettei tarkkaa syytä Kiinan vaisuun vauhtiin voi suoralta kädeltä sanoa, koska siihen vaikuttavat radan pinta, muut olosuhteet, käytettävät renkaat jne.

Mitähän nyt taas yritin sanoa. No sitä varmaan, ettei se ihan niin helppoa ole kuin voisi kuvitella. Ei edes Ferrarille. :wink:
 
Viimeksi muokattu:

Ratman

Turha kommentoija
Liittynyt
14.8.2007
Viestit
704
Sijainti
Hole in the sky
Oon vähän ihmetelly miksi Ferrarilla ei yritetä tota Schumin "kevyellä lähtö ja muilta karkuun heti"-taktiikkaa.Sehän toimi Schumin aikana loistavasti,sinne jäi muut kuin tikku paskaan.Nykyään tuntuu että kaikki laittaa tankkiin saman verran bensaa ja tulee samaan aikaan varikolle.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Mitähän nyt taas yritin sanoa. No sitä varmaan, ettei se ihan niin helppoa ole kuin voisi kuvitella. Ei edes Ferrarille. :wink:
Ei ole missään nimessä käytännössä niin helppoa kuin tälleen ruudun ääressä foorumilla tuo auton kehittäminen.

Vaikuttaa hiukan siltä, että Ferrarilla on jonkinasteinen parallaksivirhe kehitystyössä ja kehityksen tulokset vaikuttavat väärään suuntaan siinä vaiheessa kun ne otetaan käyttöön. Lähinnä siis Kimi-Massa -akselilla. On ehkä alettu kehittää autoa paremmin Kimille sopivaksi siinä vaiheessa kun Kimillä alkoi olla enemmän vaikeuksia auton kanssa ja ne muutokset vaikuttavat nyt sitten kun Kimi on tipahtanut mestaruustaistelusta ja Massalla on jossain määrin ongelmia.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Kyllä tässä jotenkin tuntuu että Ferrari on jäässä taktiikoiden suhteen. Ei uskalleta kokeilla selvästi poikkeavaa taktiikkaa, vaan jäädään asemiin odottamaan että se konservatiivinen malli jossain vaiheessa antaisi jättipotin. Nyt kuitenkin pitäisi ottaa riskejä, niitä olisi pitänyt ottaa jo muutamassa viime kisassa. Kohta alkaa olla myöhäistä.
Toki, jos ottaa riskin ja häviää, löytyy myös niitä jotka kysyvät että miksi piti riskeerata..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oon vähän ihmetelly miksi Ferrarilla ei yritetä tota Schumin "kevyellä lähtö ja muilta karkuun heti"-taktiikkaa.Sehän toimi Schumin aikana loistavasti,sinne jäi muut kuin tikku paskaan.Nykyään tuntuu että kaikki laittaa tankkiin saman verran bensaa ja tulee samaan aikaan varikolle.
Koska sitä käyttävät muutkin. Kun 56 kierroksen kisassa ensimmäinen stintti on vain 14 (Massa ja Alonso) tai 15 (Hamilton ja Räikkönen) kierroksen mittainen, niin se on jo vedetty aika äärirajoille. Joka tapauksessa kaikkien kärkiautojen (paitsi Kovalaisen :dunno:) lähtiessä erittäin kevyellä se karkuun ajaminen on toiveajattelua.
 

osku

Well-known member
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
75
Ei ole missään nimessä käytännössä niin helppoa kuin tälleen ruudun ääressä foorumilla tuo auton kehittäminen.

Vaikuttaa hiukan siltä, että Ferrarilla on jonkinasteinen parallaksivirhe kehitystyössä ja kehityksen tulokset vaikuttavat väärään suuntaan siinä vaiheessa kun ne otetaan käyttöön. Lähinnä siis Kimi-Massa -akselilla. On ehkä alettu kehittää autoa paremmin Kimille sopivaksi siinä vaiheessa kun Kimillä alkoi olla enemmän vaikeuksia auton kanssa ja ne muutokset vaikuttavat nyt sitten kun Kimi on tipahtanut mestaruustaistelusta ja Massalla on jossain määrin ongelmia.
Jaa-a, onko Massalla nyt sitten hirveitä ongelmia? Hyvin tuntuu auto istuvan käteen. Toki valittaa säätöjä, mutta ainahan niissä jotain vikaa on, jos ei pysy tallikaverin vauhdissa. Selvästi nyt näytti siltä, että kummallakin oli ihan eri säädöt autoissa (esim. Massalla evä ja Kimillä ei). Itse jopa uskallan väittää, että Kimi on vain löytämässä sen oikean tuntuman autoonsa ja tällöin Massa jää jalkoihin, aika-ajoissakin.

Brasiliassa kannattaisi ehdottomasti käyttää Kimin parantunutta vauhtia hyväksi ja ajattaa hänet paalulle härnäämään Hämiä. Massalle sitten taas koko kisavauhtia ajatellen optimaalinen taktiikka. Vain täydellinen sössiminen vaarantaisi valmistajien mestaruuden ja Kimin läsnäolo saisi varmasti Lyiihin jonkinnäköistä värinää.
 

zenit

Well-known member
Liittynyt
11.6.2008
Viestit
651
Sijainti
Lahti
Brasiliassa kannattaisi ehdottomasti käyttää Kimin parantunutta vauhtia hyväksi ja ajattaa hänet paalulle härnäämään Hämiä. Massalle sitten taas koko kisavauhtia ajatellen optimaalinen taktiikka. Vain täydellinen sössiminen vaarantaisi valmistajien mestaruuden ja Kimin läsnäolo saisi varmasti Lyiihin jonkinnäköistä värinää.
Täysin samaa mieltä.Jos joku kykenee horjuttamaan Lewisin itseluottamusta Brasiliassa,niin se on Kimi.Kaverihan on suurinpiirtein koko kauden toitottanut saavansa parhaat kiksit Kimin lyömisestä,ja se näyttäisi olevan Lewisille jonkinlainen pakkomielle.Jos Kimi saisi houkuteltua Hämäläisen jonkinlaiseen vääntöön kisan aikana,voisi virheitäkin tapahtua.:ahem:
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Siinähän olisi ihmettelemistä jos Hämis taistelisi kärkipaikasta Kimin kanssa ja Massa siinä takana kytiksellä, tekisi virheen ja pukkaisi sekä Kimin sekä ainakin itsensä vaikka ekamutkassa pihalle :D

EDIT: Siis ei Massa tekis virhettä vaan Hämis :D
 
Viimeksi muokattu:
Ylös