M.Webber
Well-known member
- Liittynyt
- 27.11.2007
- Viestit
- 2586
Tässä selitetään muutoksia, mitä Ferrariin tehty.
http://www.formula1.com/news/technical/2008/802/598.html
http://www.formula1.com/news/technical/2008/802/598.html
Monacossa kulki märällä hyvin.Onko Massalla muka sitten? oli se varsinainen propelli esim. Silverstonessa.
En ymmärtänyt nyt Kiinan gp:n aikana että miksei Kimille laitettu kesken kisan vaikka kolmen stopin taktiikkaa, niin olisi ehkä jotenkin voitu saavuttaa Hamiltonia ja siten saada Massakin lähemmäs?
Njoo, ehkä se johtui siitä, että Monacossa ei ollut märkää vaan kosteaa -ainakin ajolinjalla.Monacossa kulki märällä hyvin.
Kutakuinkin ainutkertainen tapahtuma Massan uralla tosin.
Logiikka pelasi muuten, mutta miksi Massan auto tuntuu olevan paljon hankelempi ajettava ja vasta kauden loppu vaiheessa. (Lue), kun muutokset tulivat Felipekin on alkanut puhumaan säätöjen löytämisen hankaluudesta ja muusta siitä samasta mistä Kimi ehti puhua koko kauden tähän asti.Ei sitä autoa mitenkään radikaalisti ole muutettu. Kimi vaan on hakenut oman varikkopuoliskonsa kanssa parempia säätöjä.
Muutama aika-ajo Kimillä meni heikosti liian suren bensakuorman takia, ja muutama kisa pilalle turva-auton takia, mutta muutan Kimillä on ollut puntit ihan tasoissa Massan kanssa. Ainoastaan rankkasateella Kimillä ei oikein ole kulkenut.
Uskotko että näin on tarkoituksenmukaisesti toimittu? Epäilen.Miten voi olla mahollista että autoa kehitetään Kimille sopivaksi siinä vaiheessa kautta kun Massa on ainoa Ferrari kuski joka taistelee mestaruudesta, sillä tuloksella että Massa kärsii.
Kannattaa vissiin Ferrarilla pyrkiä kakkoskuskiksi niin eivät pääse tohkeissaan kehittämään autoa kyseiselle kakkoskuskille sopimattomaksi.Uskotko että näin on tarkoituksenmukaisesti toimittu? Epäilen.
Ei ole missään nimessä käytännössä niin helppoa kuin tälleen ruudun ääressä foorumilla tuo auton kehittäminen.Mitähän nyt taas yritin sanoa. No sitä varmaan, ettei se ihan niin helppoa ole kuin voisi kuvitella. Ei edes Ferrarille. :wink:
Koska sitä käyttävät muutkin. Kun 56 kierroksen kisassa ensimmäinen stintti on vain 14 (Massa ja Alonso) tai 15 (Hamilton ja Räikkönen) kierroksen mittainen, niin se on jo vedetty aika äärirajoille. Joka tapauksessa kaikkien kärkiautojen (paitsi Kovalaisen :dunno lähtiessä erittäin kevyellä se karkuun ajaminen on toiveajattelua.Oon vähän ihmetelly miksi Ferrarilla ei yritetä tota Schumin "kevyellä lähtö ja muilta karkuun heti"-taktiikkaa.Sehän toimi Schumin aikana loistavasti,sinne jäi muut kuin tikku paskaan.Nykyään tuntuu että kaikki laittaa tankkiin saman verran bensaa ja tulee samaan aikaan varikolle.
Jaa-a, onko Massalla nyt sitten hirveitä ongelmia? Hyvin tuntuu auto istuvan käteen. Toki valittaa säätöjä, mutta ainahan niissä jotain vikaa on, jos ei pysy tallikaverin vauhdissa. Selvästi nyt näytti siltä, että kummallakin oli ihan eri säädöt autoissa (esim. Massalla evä ja Kimillä ei). Itse jopa uskallan väittää, että Kimi on vain löytämässä sen oikean tuntuman autoonsa ja tällöin Massa jää jalkoihin, aika-ajoissakin.Ei ole missään nimessä käytännössä niin helppoa kuin tälleen ruudun ääressä foorumilla tuo auton kehittäminen.
Vaikuttaa hiukan siltä, että Ferrarilla on jonkinasteinen parallaksivirhe kehitystyössä ja kehityksen tulokset vaikuttavat väärään suuntaan siinä vaiheessa kun ne otetaan käyttöön. Lähinnä siis Kimi-Massa -akselilla. On ehkä alettu kehittää autoa paremmin Kimille sopivaksi siinä vaiheessa kun Kimillä alkoi olla enemmän vaikeuksia auton kanssa ja ne muutokset vaikuttavat nyt sitten kun Kimi on tipahtanut mestaruustaistelusta ja Massalla on jossain määrin ongelmia.
Täysin samaa mieltä.Jos joku kykenee horjuttamaan Lewisin itseluottamusta Brasiliassa,niin se on Kimi.Kaverihan on suurinpiirtein koko kauden toitottanut saavansa parhaat kiksit Kimin lyömisestä,ja se näyttäisi olevan Lewisille jonkinlainen pakkomielle.Jos Kimi saisi houkuteltua Hämäläisen jonkinlaiseen vääntöön kisan aikana,voisi virheitäkin tapahtua.:ahem:Brasiliassa kannattaisi ehdottomasti käyttää Kimin parantunutta vauhtia hyväksi ja ajattaa hänet paalulle härnäämään Hämiä. Massalle sitten taas koko kisavauhtia ajatellen optimaalinen taktiikka. Vain täydellinen sössiminen vaarantaisi valmistajien mestaruuden ja Kimin läsnäolo saisi varmasti Lyiihin jonkinnäköistä värinää.