Mike Gascoyne - missä mättää?

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Jaahas, mies sai lähtöpassit nyt mtv3:n mukaan Force Indialta. Asiaan lienee vaikuttanut Mercedes-diili(kin), mutta ei voi sanoa miehellä kovin hyvin menevän, kun saa peräpään tallistakin jo kenkää.

Miten suunnittelija, joka on ollut vahvasti mukana luomassa menestyksekästä Renoa 03 ja 04(suorastaan vallankumouksellista aeroajattelua) voi vajota näin pahasti. Toyota ei Miken aikoihin tunnetusti muuttunut juuri ulkoisesti miksikään, eikä myöskään Force India, joka käytännössä kisaili pari-kolme vuotta vanhalla konstruktiolla. Onko mike todellakin pyöritellyt peukaloitaan ja nostanut vaan kunnon liksaa? Miten hän ei ole kyennyt edes perustason "ponttoonien pyöristelyyn" Toyotalla tai varsinkin huippuvanhahtavalla Forcella, joka olisi ollut edes yksi näkyvä aeromuutos olemassaoleviin aihioihin. Toki muutaman härpäkkeen Mike toi molemmissa tiimeissä mukaan kuvioihin, mutta hätiksien sijaan olisi varmaan kannattanut vähän enemmänkin panostaa, uskottavuuden nimissä.

Vastasiko Mike oikeasti Renaultin kumouksellisesta ponttoonimuotoilusta, vai oliko siellä muut miehet aeroa miettimässä, josta Mike otti krediitit kotiin?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Taitaa olla suhteellisen hankala persoona tämä Mike, ainakin käsittääkseni hänellä on tallissa kuin tallissa ollut henkilökemioiden kanssa vähän ongelmia.

Eikös Forcellakin ollut joku konfliktitilanne jonkin hepun kanssa, joka sitten sai kenkää Forcelta?

No joka tapauksessa -99 Jordan on käsittääkseni Miken käsialaa ja se oli suhteellisen kovan luokan kärry. Sen jälkeen Renoo 2003 oli myös suhteellisen hyvä mut en sit tiedä miten paljon Mike vaikutti 2004 Renaultiin? Mieshän kuitenkin siirtyi kaudeksi 2004 Toyotalle, josta saikin sit monoa.

Varsinainen kärkipään suunnittelija Gascoyne ei kuitenkaan ole ollut ja sellaiset innovatiiviset ratkaisut on kyllä jääny näkemättä. Toyotalla ja Forcella varsinkin kaikki on ollut pelkkää kopiointia ja ymmärrys on ilmeisesti kopioitavista ideoista ollut suhteellisen heikko. Oliskohan Jordanin -99 tuloksetkin enemmän sattuman ja hyvän koneen ansiota?
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Eikös se nostanut vuonna 2005 Toyotan vakiopalkintopallikamaksi?
Kieltämättä auton mekaanista pitoa kehuttiin, mutta aerossahan edistystä ei oikein tapahtunut, ja muut painelivatkin loppukaudella aika pahasti karkuun. Tiedä sitten, kuinka paljon tuolla kaudella 2005 on ollut oikeasti Miken käsialaa tuo alkukauden menestys.

edittiä. Jos ja kun Mike saikin jotain hyvää aikaan 2005 Toyolla, niin entistä oudompaa on miehen saamattomuus sen jälkeen :/
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Toyotan budjetilla oli varmaan vara hieman testailla enemmän noita muilta kopioituja ideoita. 2005 kauden jälkeenhän Mike saikin kenkää Toyolta ja sen jälkeiset työnantajat eivät ole omanneet sellaisia budjetteja millä kovasti testailla kopio osia.

En nyt tarkkaan muista mut eikös kenkä puristanu Toyotalla jotenkin siitä, että Mike oli mielestään tehnyt todella hyvän auton ja haukkui konetta heikoksi? Tai jotain tämän tyyppistä oli ilmassa, kun eivät pysyneet kehityksessä mukana.

Vähän muualta kuultunu kuitenki Toyotan konetta noin yleisesti on käsittääkseni pidetty varsin hyvänä. Eikä luotettavuuskaan koneen osalta mitenkään heikkoa tasoa ole ollut.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Ylihypetetty hemmo. Kyllä ne ideat joskus loppuu kaikilta, ja nykyisillä jättiorganisaatioilla ei yhden miehen suunnitelmien varaan voi paljoa laskea. Mitäs Newey on viime vuosina tehnyt, muuta kuin helposti hajoavia RBR:iä?

Pääsuunnittelijan nimen voisi pyyhkiä pois tallien tiedoista ja iskeä tallin käyttämän supertietokoneen nimen siihen tilalle. :yuck:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ylihypetetty hemmo.
Joo, eihän se Mike niitä autoja itse suunnittele. Jossain kohtaa on sattunu varmaan kohdalle lahjakkaita alaisia joiden työ tuotti tulosta hänen johdollaan, mutta muuten mies ei kyllä ole kyennyt panemaan tallien teknisiä organisaatioita toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla pitkässä juoksussa. Vähän liian tiuhaan on vaihtanut työpaikkojaan ettei ole muodostunut kuvaa onko hän hyvä vai huono. Todennäköisesti huono kun ei kukaan pidä hänestä kiinni.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Entäs Newey sitten? Red Bullilla ei oikein ole tullut kovin hyvää jälkeä, ehkä tosin moottorin syytä, Toro Rossohan on kulkenut huomattavasti paremmin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Gascoynen johdolla Force India on pienentänyt eron kärkitalleihin liki puoleen siitä, mitä se oli pahimmillaan Spyker-aikana, ja vanhalla konstruktiolla vieläpä. Vaikea tuota on epäonnistumisena nähdä. Mullon sellainen käsitys, että ero liittyy ensinnäkin FI:n valitsemaan malliin toimia Mercedesin "satelliittitiiminä" ja toisaalta henkilökemioihin. Gascoynen kerrotaan halunneen tallille oman KERS-projektin ja hänen vaikutusmahdollisuutensa olisivat muutenkin supistuneet merkittävästi, kun tekniikka lainataan McLarenilta siellä, missä mahdollista. Henkilökemioihin liittyen myös Gascoynen kiistakumppani Colin Kolles sai lähteä, joten kyse voisi myös olla Mallyan halusta puhdistaa pöytä kerralla.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Henkilökemioihin liittyen myös Gascoynen kiistakumppani Colin Kolles sai lähteä, joten kyse voisi myös olla Mallyan halusta puhdistaa pöytä kerralla.
Kolles on kait ollut jonkinlainen entisen omistajan edustaja FI:lla kunnes koko kauppasumma on maksettu. Nyt on kait sitten maksettu....
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kolles on kait ollut jonkinlainen entisen omistajan edustaja FI:lla kunnes koko kauppasumma on maksettu. Nyt on kait sitten maksettu....
Spykerin aikanaan ostaneen Molin suvun haltuun jäi ainakin alkuperäisen kaupan jälkeen vielä liki puolet osakkeista. Omiin silmiini ei ole osunut, että näitä osakkeita olisi kellekään myyty.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Spykerin aikanaan ostaneen Molin suvun haltuun jäi ainakin alkuperäisen kaupan jälkeen vielä liki puolet osakkeista. Omiin silmiini ei ole osunut, että näitä osakkeita olisi kellekään myyty.
Joo ei siitä löydy tietoa. Huhua.

(Ot)
Vijay niinkuin Whitmarsh sanoo tähtää vaatimattomasti voittoihin vuonna 2010 ja ensivuonna tasaisesti pisteille... No tavoitteet on asetettu korkealle.

Näemmekö uuden Briatoren vai lässähtääkö talli?

http://www.forceindiaf1.com/news.aspx

Takaisin Mikeen. Oliko niin että heppua "kutsuttiin" Rottwaileriksi käytöksensä ja olemuksensa vuoksi?
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Gascoynen johdolla Force India on pienentänyt eron kärkitalleihin liki puoleen siitä, mitä se oli pahimmillaan Spyker-aikana, ja vanhalla konstruktiolla vieläpä. Vaikea tuota on epäonnistumisena nähdä.
Eron pienemisestä taitaa kuitenkin ainakin puolet, ellei enemmänkin, mennä yleisen kehityksen piikkiin. Nykyäänhän erot kautta linjan tallien välillä ovat pienentyneet radikaalisti. Suurimpina syinä lienee melko tasaväkiset moottorit joita ei saa (periaatteessa) kehittää, sekä tietysti Bridgestonen "standardirenkaat".
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Miten suunnittelija, joka on ollut vahvasti mukana luomassa menestyksekästä Renoa 03 ja 04(suorastaan vallankumouksellista aeroajattelua) voi vajota näin pahasti. Toyota ei Miken aikoihin tunnetusti muuttunut juuri ulkoisesti miksikään, eikä myöskään Force India, joka käytännössä kisaili pari-kolme vuotta vanhalla konstruktiolla. Onko mike todellakin pyöritellyt peukaloitaan ja nostanut vaan kunnon liksaa? Miten hän ei ole kyennyt edes perustason "ponttoonien pyöristelyyn" Toyotalla tai varsinkin huippuvanhahtavalla Forcella, joka olisi ollut edes yksi näkyvä aeromuutos olemassaoleviin aihioihin. Toki muutaman härpäkkeen Mike toi molemmissa tiimeissä mukaan kuvioihin, mutta hätiksien sijaan olisi varmaan kannattanut vähän enemmänkin panostaa, uskottavuuden nimissä.
Toyota ei ole muuttunut Miken lähdön jälkeen juuri miksikään. Ilmeisesti japanilainen kulttuuri ei siedä suuria muutoksia, (kuten ei siviiliautoissakaaan). Toki voimakas persoona voi jyrätä niitä, mutta riittääkö silläkään kääntämään japanilaisten johtajien päät. Olikohan Mika Salo vai kuka lie, mutta sanoi suurimman syyn Toyotalla olevan japanilaiset johtajat.

Itse odotin "uudesta" Force Indiasta enemmän kuin nykyisellään on. Olisiko resulssipula syy innovaatioiden puuttumiseen. Suunnittelijat voivat suunnitella mitä, mutta testaaminen ja valmistaminenkin olisi tehtävä. Jostain luin, että FI saattaa käyttää pitkälti McLarenin autoa ensi kaudella.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Niin no siis pienet saavuttaa suurempia, kun säännöt eivät radikaalisti muutu. Nyt kun ne muuttuu niin erot tulevat olemaan suuremmat.

McLaren toimittaa käsittääkseni vain vaihdelaatikon, koneen ja KERSin. Sääntöjen puitteissa saattavat toki antaa pientä vinkkiä uuden auton suunnitteluun, jolloin FI on parempi testialusta McLarenille ;)

Tuossa tapauksessa Gascoyne olisi tallille turhan kallis sekä turha mies.

edit. Tulikin mileen, että eikös Mike ollut joskus muinoin McLarenilla hommissa? Ei mitenkään pitkään mutta tovin kuitenkin. Olisko jäänyt sitten Dennisin tai jonkun muun McLarenin henkilökunnan tyypin kans jotain hampaan koloon, että ehtona potkut Mikelle, niin saatte koneen yms.
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
edit. Tulikin mileen, että eikös Mike ollut joskus muinoin McLarenilla hommissa? Ei mitenkään pitkään mutta tovin kuitenkin. Olisko jäänyt sitten Dennisin tai jonkun muun McLarenin henkilökunnan tyypin kans jotain hampaan koloon, että ehtona potkut Mikelle, niin saatte koneen yms.
Juuri tuosta oli huhu liikkeellä mutta eiköhän omistajataho kuitenkin tee päätökset...
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Hyvä, että Vijay Mallya antoi samalla myös Colin Kollesille fudut. Mieshän on nyt ollut Jordanilta lähtien Midlandilla, Spykerilla ja nyt FI:lla. Aina hänen toimiessaan tallipäällikkönä on talli muuttanut nimeään. Muutenkin umpiturha jätkä joka turhaan sotki työntekijöidensä moraalia. Gascoygne samanlainen tuittupää, poukkoilua tallista toiseen ilman mitään valmista projektiota kuten Jordan 1999. Ottaisi mallia vaikka Pat Symondista, joka teki Renaultille mestariautot 2005 ja 2006 ja on edelleen tallissa.

Gascoygne-efekti iski Adrian Neweyhynkin. Neweyn myyttinen asema perustuu siihen Häkän mestaruusautoon. Sen jälkeiset näytöt ovat olleet rehellisesti sanoen surkeita. Kaiken kukkuraksi vuoden 2003 auto jäi kokonaan tekemättä kun huippumoderni delfiininokka ei läpäissyt törmäystestejä. Seuraavana kautena käyttöön sama floppiauto ja tulokset huonompia kuin Sauberilla. Way to go, Ade! Ross Brawn alkaa olla aika lähellä tätä kategoriaa. Välivuoden pito Ferrari-vuosien jälkeen ja "uusien haasteiden kimppuun" Hondalle.

Saapa nyt nähdä meneekö sekin homma lekkeriksi, vähän on sellainen fiilis että nämä jätkät tulevat näihin organisaatioihin tappamaan aikaa ja hakemaan viimeiset pennit pois tyhmiltä ja epätoivoisilta.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Mitä olen ulkomaista f1-journalismia lukenut, niin tuntuu, että Gascoyne on ainakin brittien oma kultapoju, jonka tekemisille ei löydy moitteen sijaa. Kauden 1999 Jordan oli napakka menopeli, yksi kaikkien aikojen suosikeistani kaikilla autokavalkadeilla. Siihen sitten jäätiin.
Mitään konkreettista näyttöä minulla ei ole, mutta luin kauden '99 suomalaisesta F1racingistä, että ongelmia oli Jordanin johdon kanssa jo silloin. Näinä vuosina Mike ainakin heitettiin Jordanilta kesälomille ruusupensaita kastelemaan. Silloinkin syynä olivat henkilökemiat. Epäilisin, että Jordanin alamäellä oli myös osuutensa.

Enpä ihan tukisi Bobakin väittämää oman huipputasonsa Force Indiasta. Lauseenakin ajatus on outo - Gascoynen nimi lehahtaa enemmältä menestykseltä mitä todellisuudessa ollaan haalittu, mutta odotin silti parempaa menestystä. Jos äijä saa itsensä sieltäkin potkituksi henkilökemioiden epävarman hallinan vuoksi, niin ihmettelen, oppiiko hän ikinä tuntemaan särmättömyyttä ja lojaaliutta kaipaavaa formulamaailmaa.




Ps. puhun kuin tietäjä. Kuuluu jumalalliseen luonteeseeni.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Neweyn myyttinen asema perustuu siihen Häkän mestaruusautoon
Kyllä Neweyn maine mielestäni perustuu aikaisemmille ansioille, esim. Williamsin mestaruusautoihin vuosina -92, -93 ja -96. Toki Newey on sitäkin ennen hienoja autoja suunnitellut
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Enpä ihan tukisi Bobakin väittämää oman huipputasonsa Force Indiasta. Lauseenakin ajatus on outo - Gascoynen nimi lehahtaa enemmältä menestykseltä mitä todellisuudessa ollaan haalittu, mutta odotin silti parempaa menestystä. Jos äijä saa itsensä sieltäkin potkituksi henkilökemioiden epävarman hallinan vuoksi, niin ihmettelen, oppiiko hän ikinä tuntemaan särmättömyyttä ja lojaaliutta kaipaavaa formulamaailmaa.
En ymmärrä. Budjettiinsa nähden talli pärjäsi vähintäänkin kohtalaisesti, siitä ei oikein pääse mihinkään. Lähtökohtaisesti tosi hölmö ajatus syyttää pääsuunnittelijaa siitä, että selkeästi huonoimmilla resursseilla toimiva talli on sarjan viimeinen. Se toki jo tiedettiin, ettei Gascoyne ole helpoin tyyppi ja siksi ainakin suuremman tallin johtoon varsin epäsopiva.
 
Ylös