Talvitestit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
McLaren parantaa vauhtiaan.

Jos toi 1'21''451 aika tehty raskaalla kuormalla eivät enää ole kaukana kärjestä ja ajavat vielä Jerezissä ennen kauden alkua...

Jaahas Alonso pieras öljyt radalle...
 

pacer1

Active member
Liittynyt
9.3.2009
Viestit
31
Mäkin tilannetta heikentää entisestään vielä se, että tänä vuonna kisojen välissä ei saa enää testata, joten jos nyt ollaa jo pahasti metsässä voi oikean suunnan löytäminen olla todella hankalaa ja aikaa vaativaa, kun testit jäävät vähiin.
 

klonkku

Banned
Liittynyt
18.11.2008
Viestit
418
Eihän mclaren ainakaa vauhdillisesti ole nyt enään kuin pari kymppiä ferrarin takana. Elleivät sitten vedä nyt aika-ajo vetojaan :D:D:D
 

pacer1

Active member
Liittynyt
9.3.2009
Viestit
31
hämiski viiletti buemin ja fisicon ohi. Tosin ei nää ku pari kymppää massasta.
 

Pacari

Member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
9
Vähemmän ilmanvastusta?
Suoranopeudet ei ole hitaampia pelkästään kierrosrajoittimen takia. Olen kyllä käsittänyt aika vahvasti (ja jotkut kuljettajat sanoi sen myös), että nämä härpäkkeiden poistot (säännöt) hidastavat auton nopeutta.

Ajatellaan vaikka takarenkaita, ennen sen edessä oli vaikka minkälaista siipeä ohjaamassa ilmaa sen yli, nyt ei ole mitään. Eli dragia esiintyy näissä -09 autoissa huomattavasti enempi.

Itsekään en muistanut kierrosrajoitinta, mutta sen mukaan tuleminen tekee asiasta päivänselvän. Aero on siis dragin takia suoranopeuksia hidastavaa.

Siis nykyään autoon kohdistuva ilma törmää autoon, ennen se ohjautui sen ohi erinäisten härpäkkeiten takia, jotka ei siis olleet välttämättä downforcen takia, vaan myös suoranopeuden takia.. (jos asiaa liioitellaan, eli tottahan se ilma ennenkin on törmännyt)


Tästä olen siis erimieltä.

EDIT: KERS:n vaikutusta suoranopeuteen en ole ottanut huomioon. KERS:iä käytetään pääasiassa kiihdytyksissä, eikä se huippunopeutta lisää kummemmin. Vaikka lisäisi, uskon että nuo aiemmat syyt tekee -09 autoista silti -08 autoja hitaampia.
Toyotan runkopäällikkö tms. Pascal Vasselon:

For example, what appeared to us quite obvious is that the main demand of the general car balance will be for stability, because the target of the regulations was to drop massively the downforce while keeping the drag roughly constant.

So it means the same top speed or even a slightly higher top speed without the same downforce.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
En ole varma ymmärsinkö tuon oikein, mutta jos ymmärsin niin Pascal Vasselon perustelee, miksi huippunopeus ei kummemmin kasva. Itse kyllä uskon edelleen sen olevan viime vuotista hitaampaa.. (ku ei tuo enkkukaan ole kummonen vahvuus mulla niin ei oikein niiden perustelujen takia pysty ajatusta vaihtaan, jos ymmärtäs ni ois iisimpää..)

Edit: onkohan tuossa huomioitu muu kuin runko..
 

miksu

Well-known member
Liittynyt
23.2.2005
Viestit
559
Sijainti
Väkivaltakunta
En ole varma ymmärsinkö tuon oikein, mutta jos ymmärsin niin Pascal Vasselon perustelee, miksi huippunopeus ei kummemmin kasva. Itse kyllä uskon edelleen sen olevan viime vuotista hitaampaa.. (ku ei tuo enkkukaan ole kummonen vahvuus mulla niin ei oikein niiden perustelujen takia pysty ajatusta vaihtaan, jos ymmärtäs ni ois iisimpää..)

Edit: onkohan tuossa huomioitu muu kuin runko..
perustelee, että huippunopeus ei laske.... huomaa "even slightly higher top speed"
 

Pacari

Member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
9
En ole varma ymmärsinkö tuon oikein, mutta jos ymmärsin niin Pascal Vasselon perustelee, miksi huippunopeus ei kummemmin kasva. Itse kyllä uskon edelleen sen olevan viime vuotista hitaampaa.. (ku ei tuo enkkukaan ole kummonen vahvuus mulla niin ei oikein niiden perustelujen takia pysty ajatusta vaihtaan, jos ymmärtäs ni ois iisimpää..)

Edit: onkohan tuossa huomioitu muu kuin runko..
Kyse ei ollut pelkästä rungosta vaan kaudesta 2009 yleensä ja uusien sääntöjen haasteista ja vaikutuksista.

Viimeinen lause suomennettuna: Se tarkoittaa samaa tai jopa hieman korkeampaa huippunopeutta ilman samaa downforcea.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Nyt Rubens onjo lähes matchannut Buttonin eilistä aikaa. :tongue:
 

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
Joo-o, Vasselon sanoo että sama sama tai vähän korkeampi suoranopeus, niin se loogisesti tulkitaan että pienempi.
Lisäksi oma näkemys kerssistä ja suoranopeudesta; kerssiähän on järkevin käyttää nimenomaan sitten ku renkaat eivät enää sudi, heittona jossain satasen kieppeillä. Tällöinhän auto kiihtyy kovempaa kuin viimevuonna, mikä tarkoittaa sitä, että sillä on tietyssä kohdassa suoraa enemmän nopeutta kuin viimevuonna. Tällöin sillä on enemmän aikaa kiihtyä sinne huippunopeuteen, kun pisteessä x vauhtia on 225 eikä 210 joka olisi ollut viimevuonna.
Lisäksi historiallisesti voidaan havaita että tallit saavat sheivattua aika hyvin FIA:n sääntömuutostavoitteista pois, elikkä jos FIA on olettanut taas ceteris paribus kuten tuntuvat tekevän, että näillä ja näillä DF tippuu 30% ja vastus sama, tallit pääsevät usein johonkin DF-25% ja vastus -5%. Luvut suuntaa-antavia henkilökohtaisia arvioita, ei herneitä.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Loistavata! Onkos näiden testien jälkeen lisää testausta vai seuraavaksi kisakausi jo alkaa?
 

ilkkahy

Well-known member
Liittynyt
14.3.2006
Viestit
104
Itse ajattelen että jos downforcea vähennetään, niin luonnollisesti ilmanvastus pienenee. Vähän sama kuin jos käyttäisi vähemmän siipeä autossa.
 

klonkku

Banned
Liittynyt
18.11.2008
Viestit
418
Menee Brawn GP sitten kuinka höyryillä niin on se prkl nopea kaara, ei mikää forza india pystyisi samaan. Tosin voi olla että liian kevyt auto, eipä kyl mitään järkeä pelleillä, koska tuskin sponsorit kauaa pysyisi jos talli oliskin yhtäkkiä hitain romu radalla.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös