Talvitestit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
huhhuh. Niin eihän siinä kesken kauden voi tehdä mitään muutoksia autoon tai kokeilla uusia asioita ja kaikki tallithan tietää ihan tasan tarkkaan kaiken muiden tallien autoista. Aikamoista lööperiä.

Kyllä kuljettajat ovat vieneet kaiken mahdollisen hyödyllisen tiedon toisesta tallista uuteen talliinsa jo vuosikaudet. Eivätkä tallit nyt ihan kaikkea tiedä toisista autoista. Luuletko että kaikki näkyy kuvissa ja on esillä mediassa? On se auto paljon muutakin kuin katteita ja mitä päälle päin näkyy. Kuljettajien apua tarvitaan muussakin kuin jousituksen säätämisessä. Kyllähän se McLarenkin testasi asioita mitä saivat selville ferrarin piirustuksista.
Ok.
On varmasti totta, että kuljettaja pystyy sanoo semmoset perusasiat "uusina ideoina". Perusasioilla en tarkoita esim jousipohjaa, jonka rakentaminen taitas vaatia lähes koko auton uudelleen rakentamista, en kyllä tiedä.

Mutta tosiaan esim rengaspaineitten yhteydessä käytettävä keeli varmaan on semmonen, minkä kuski vois sanoo uuteen talliin. Tosin siitäkin hän voi sanoa vain että jonkulaista keeliä ne käyttää, mutta tuskin sen tarkemmin että mitkä on sen arvot tms..

Tekniikan yksityiskohdista kuskit tuskin hirveästi tietää sanoa, ja jos ei täysin tiedä niin paha mennä uudella tallilla kehittään semmostakaan..

Mutta tosiaan, on nuita muutamia simppeleitä asioita joita kuski voi viedä toiseen talliin. Henk koht en vain usko että Kimi "vei" Ferrarille mitään "jännää" tietoo.. Mutta on tosiaan mahdollista.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Noni, saadaan tästä vielä lääreni takaisin voittotaistoihin. Yks talli lisää kärkikahinoihin ei ole paha juttu.
Tuskin McLarenia voittotaistossa nähdään alkukaudesta, ei välttämättä koko vuonna (paitsi erikoistilanteissa, sään tai turva-auton sotkemassa kisassa). Mutta ehkäpä vauhtia on nyt löydetty sen verran että päästään ihan perältä pois ja keskikastiin tappelemaan viimeisistä jämäpisteistä.

Melbourne on kyllä semmoinen rata että siellä voi vielä tulla hieman yllättäviä tuloksia, siinä on Mäkin paikka yrittää jotain. Kun päästään oikeille radoille on mahikset vähissä.
 

spessu

Well-known member
Liittynyt
15.2.2009
Viestit
379
Kannattaa pitää mielessä, että taisi olla vuonna 2007, jolloin McLaren jäi sen reilut 4 kymmenystä jälkeen aika-ajoissa Ferrarista ja nopeasti kiri sen etumatkan kiinni seuraavissa kisoissa. Nytkin tilanne voi olla täysin sama, ja en kyllä hetkeäkään epäile, ettei McLaren pystyisi tuota etumatkaa kuromaan. Toisaalta taisi Australian rata muutenkin sopia paremmin Ferrarille silloin.

Onhan se ennenkin nähty, että hehkutella etukäteen ei auta, koska näissä ympyröissä, ja yleensäkin urheilussa tilanteet voivat muuttua todella nopeasti!
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Kannattaa pitää mielessä, että taisi olla vuonna 2007, jolloin McLaren jäi sen reilut 4 kymmenystä jälkeen aika-ajoissa Ferrarista ja nopeasti kiri sen etumatkan kiinni seuraavissa kisoissa. Nytkin tilanne voi olla täysin sama, ja en kyllä hetkeäkään epäile, ettei McLaren pystyisi tuota etumatkaa kuromaan. Toisaalta taisi Australian rata muutenkin sopia paremmin Ferrarille silloin.

Onhan se ennenkin nähty, että hehkutella etukäteen ei auta, koska näissä ympyröissä, ja yleensäkin urheilussa tilanteet voivat muuttua todella nopeasti!
Jotenkin kyllä veikkaisin, että McLarenilla ei tänä vuonna ole prujunippua Ferrarin suunnitelmista.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Kannattaa pitää mielessä, että taisi olla vuonna 2007, jolloin McLaren jäi sen reilut 4 kymmenystä jälkeen aika-ajoissa Ferrarista ja nopeasti kiri sen etumatkan kiinni seuraavissa kisoissa. Nytkin tilanne voi olla täysin sama, ja en kyllä hetkeäkään epäile, ettei McLaren pystyisi tuota etumatkaa kuromaan. Toisaalta taisi Australian rata muutenkin sopia paremmin Ferrarille silloin.

Onhan se ennenkin nähty, että hehkutella etukäteen ei auta, koska näissä ympyröissä, ja yleensäkin urheilussa tilanteet voivat muuttua todella nopeasti!
Tällä kaudella uudistusten tekeminen autoon on kuitenkin hankalampaa, kun testaus on rajoitettu minimiin. Uusia osia voidaan toki kehitellä, mutta niiden toimiminen käytännössä on arvoitus aina siihen asti, että niitä päästään testaamaan tositoimissa. Kesken kauden tehtävät uudistukset ovat tällä kaudella mielestäni jonkinasteista riskinottoa.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Ihan liian iso johtopäätös sanoa, että Mclaren ei taistelis ens kaudella voitoista. Ei nää testit kerro kaikkea joten niiden perusteella on turha sanoa. Voipi olla ettei mäkki oo niin hyvä kun esim. 2007, mutta Hamilton pystyy varmaan taistelemaan voitoista.

Alkukaudesta saattaa olla hieman jotain häikkää, mutta tulee mieleen viime kauden alku kun ekan kisan jälkeen ei näyttänyt Ferrarillä hyvältä ja sit ne seuraavissa kisoissa oli jo paljon parempia. Mä veikkaan, että ekat kolme kisaa mäkki on vaikeuksissa ja sit ne taistelee taas voitoista/mestaruudesta kynsin hampain.
 

spessu

Well-known member
Liittynyt
15.2.2009
Viestit
379
Jotenkin kyllä veikkaisin, että McLarenilla ei tänä vuonna ole prujunippua Ferrarin suunnitelmista.
Niin tuo tietysti pääsi unohtuman! Ja tietysti testirajoitukset.. mutta katsotaan nyt.

Olen muuten itsekin Lappeenrannasta.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kannattaa pitää mielessä, että taisi olla vuonna 2007, jolloin McLaren jäi sen reilut 4 kymmenystä jälkeen aika-ajoissa Ferrarista ja nopeasti kiri sen etumatkan kiinni seuraavissa kisoissa. Nytkin tilanne voi olla täysin sama, ja en kyllä hetkeäkään epäile, ettei McLaren pystyisi tuota etumatkaa kuromaan. Toisaalta taisi Australian rata muutenkin sopia paremmin Ferrarille silloin.

Onhan se ennenkin nähty, että hehkutella etukäteen ei auta, koska näissä ympyröissä, ja yleensäkin urheilussa tilanteet voivat muuttua todella nopeasti!
Pitää muistaa, että McLaren (saatuaan kopion Ferrarin piirustuksista) paljasti FIA:lle Ferrarin erikoisen pohjaratkaisun joka oli toki laillinen mutta jonka sääntöjä muutettiin heti Melbournen jälkeen. Eli Ferrarilla oli joustopohja ja se kiellettiin käsittääkseni jo Malesiassa. Taisi olla, että pelkästään tämän takia Ferrari otti turpaan sen 0,5 sek. Ja niikun tiedetään, Mosley ja kumppanit (Bernietä lukuunottamatta) näkivät todisteet Larenin käyttäneen Ferrarin piirustuksia ja olisivat siis potkaisseet koko tallin MM sarjasta.

Eli tämä tilanne ei tule toistumaan (ei saisi siis tulla toistumaan).

EDIT: En hoksannutkaan että JPP vastasikin jo, ja huomattavasti lyhyemmin tuoden saman asian esille.. :)
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Niin tuo tietysti pääsi unohtuman! Ja tietysti testirajoitukset.. mutta katsotaan nyt.

Olen muuten itsekin Lappeenrannasta.
No hitto. Pitäiskö järjestää möötte? Mistäpä sitä tietää vaikka tunnettais toisemme. Menee kyllä off-topikiksi tämä nyt.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Oliko se nyt niin, että tämä Heikin nopein tuli 3 kierroksen stintiltä (eli täydeltä aika-ajovedolta?) ja Buttonin eilisen neljä kymmenystä nopeampi aika 10 kierroksen stintiltä?
Heikin nopein kahden kierroksen veto ja myös Button ajoi 1-2 kierroksen vedot nopeimmillaan.

Button
10:34 Pista, tanda rápida de dos vueltas
1.17:979 **
1.17:937 ** Box

10:48 Pista, tanda de una sola vuelta rápida
1.17:844 ** Box
 

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
Olisihan se nyt liian hyvää ollakseen totta, että mese joutuisi keskikastiin :rolleyes:
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Nuohan on ihan vertailukelpoisia aikoja, jos siis molempien parhaat ajat syntyivät suunnilleen saman pituisilla stinteillä. McLaren on selvästi parantanut, jos katsoo missä olivat ekojen testien aikaan. Joko tässä pitää perkele alkaa katua, etten veikannut Hamiltonia tai Kovalaista Australian GP:n voittajaksi. :p
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
17.3:
Button - Brawn GP
10 nopeaa kierrosta
Paras aika 1.18:492 (5. nopea)
Huonoin aika 1.19.186 (1.nopea)
Keskiarvo(kaikista): 1.18.726

Piquet - Renault
10 nopeaa kierrosta
Paras aika 1.19.416 (5. nopea) (+0,924(vrt. Buttonin vastaava))
Huonoin aika 1:20:202 (1. nopea) (+1,016)
Keskiarvo 1:19:955 (+1,229)

18.3:
Kovalainen
9 nopeaa kierrosta
Paras aika 1:20,2 (9. nopea) (+1,708)
Huonoin aika 1:20,8 (1. nopea) (+1,614)
Keskiarvo 1:20,4 (+1,674)

16.3
Alonso
14 nopeaa kierrosta (jätin tuon yhden kierroksen pois millä Hamiltonin tapaus hidasti menoa)
Paras aika 1.19:727
Huonoin aika 1.20:782
Keskiarvo 1.20:197
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No niin, joku pisti BGP ajasta vielä paremmaks. Onko Williams todellakin kovassa iskussa?

F1 Today sanoi:
1. K. Nakajima Williams FW31 1:17.494 50
2. H. Kovalainen McLaren MP4-24 1:18.471 +0.977 39
 

fan1

Well-known member
Liittynyt
12.5.2005
Viestit
292




Kuvista näkyy hyvin kuinka paljon mäkki on lisännyt autoonsa ilmanohjaimia.
Ohjaimia on tullut sekä etusiipeen että keulan alle.
Se paljon puhuttu lumiaura.
Härpäke kielto ei nyt taida aivan toimia.
Nehän siirrettiin nyt vain auton pohjaan!?! :jaska:
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
Aika mielenkiintoinen näkemys tuo autosportin juttu. Ihan en niele kyl tuota noin isoilla eroilla.


jos aikoja otetaan niin nyt Williamsin pitäis olla kärjessä koska Nakajima on vetänyt aika kovan ajan. Nopeimman koko Jerezin testeissä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös