Ecclestone: 'mitalit' F1:iin jo 2009

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Jos näin älytön ehdotus oikeasti menisi läpi, niin käytännössä tallien olisi valittava ykköskuskinsa viimeistään ensimmäisen kilpailun jälkeen ja alettava keskittämään voittojoa hänelle. Eihän esimerkiksi Ferrarin olisi mitään järkeä antaa Räikkösen ja Massan jakaa voittoja keskenään 5-5 Hamiltonin viedessä mestaruuden kuudella voitolla (Kovalaista kävisi tässä tilanteessa vielä enemmän sääliksi). Samasta syystä on aivan turha laskea noita aikaisempien kausien "mitaleita", koska tallien taktiikat olisivat luonnollisesti olleet aivan toisenlaiset.
Näin on, samalla voisi suoraan siirtyä 1 kuljettajan tiimeihin. 12 pistettä voitosta olisi hyvä muutos mielestäni ja muut sijoitukset säilyisivät normaaleina.
 
Viimeksi muokattu:

Ripatti

New member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3
Ite Bernie halus muutama vuosi sitten pistelaskujärjestelmän muutosta jotta tulokset tasoittuisivat. Silloin kakkonen sai vain 6p. kun nyt 8p. Onko ihme jos eniten kisoja voittava kuljettaja ei välttämättä voitakkaan mestaruutta. Tätä Bernie ilmeisesti halusi vielä muutama vuosi sitten. Nyt paappa haluaa voittojen ratkaisevan. Tämä oli hyvä 10-6-4-3-2-1 pistelaskulla, silloin voitto oli selvästi tärkeä kuljettajille.

Nyt mielestäni paras olisi huomioida pikkutallit ja siirtyä samaan pistejärjestelmään kuin esim. MotoGP lisättynä voitosta 5 pistettä. Tai sitten tuon 5 pistettä voisi jakaa aika-ajon nopeimmalle (kevyillä autoilla ilman bensa taktikointia). Nyt myös keskikastin kuljettajat saisivat jatkuvasti pisteitä ilman hirmu tuuria sateella tms.

* 1. = 25 pistettä -> 30 pistettä.
* 2. = 20 pistettä
* 3. = 16 pistettä
* 4. = 13 pistettä
* 5. = 11 pistettä
* 6. = 10 pistettä
* 7. = 9 pistettä
* 8. = 8 pistettä
* 9. = 7 pistettä
* 10. = 6 pistettä
* 11. = 5 pistettä
* 12. = 4 pistettä
* 13. = 3 pistettä
* 14. = 2 pistettä
* 15. = 1 piste
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Mielenkiintoa saataisiin ykkösiin lisää kun laitettaisiin pisteet 12-8-6-5-4-3-2-1
näin se voiton arvo kasvaisi. Se 10-6-4-3-2-1 on siinä mielessä paha koska onko sitten pikkutiimeillä mitään intoa ajaa silloinkaan, kun 6 parhaan joukkoon on vielä vaikeampi päästä kuin 8 sakkiin.
Tätähän täällä on kailotettu jo vuosikausia. Ensin vietiin paalupaikalta sen maaginen arvo aika-ajosekoilulla, sitten alennettiin voiton arvoa pistesysteemimuutoksella. Kohta arvotaan lähtöruudut kivi-paperi-sakset -systeemillä ja jaetaan kaikille 10 pistettä niin pysyy homma jännänä.. :rolleyes:

---

Tämä viimeisin aivopieru laittaa kyllä sanattomaksi. Bernie saa jakaa ne mitalit vaikka loppupisteiden perusteella, sama se miulle on, mutta ei nyt joka kisasta hyvät ihmiset! Jaetaanko jokaisesta lätkäpelistä mitalit? Entä hiihdon mc-kisan jälkeen? Mikä tahansa sarjamuotoinen mittelö? Ei.. ei jaeta, vaan pisteitä, jotka kauden lopuksi ynnätään yhteen ja ripustetaan mitalit kaulaan.

Voi taivahan isä näitä ideoita. Noh, uskon että FIAssa sentään sen verran on tajua että hylkäävät tämmöisen.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Joku blondi taas puhunut pehmoisia Bernielle, eikä tämä enää ymmärrä suodattaa juttuja julkisuudessa. :D
Ainakin laji pysyy median mielenkiinnon kohteena :eek:
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Mitalipelillä myös tallipeli nousee täysin eksponentaalisiin sfääreihin kun tallit McLaren ja Ferkku funtsivat kummalle kuskille pedataan kaikki tallin voitot. Siihen tämä väistämättä menee, että toisen kuljetajan viimeisetkin toivonrippeet hautautuvat siihen kun kauden alusta aletaan pelaamaan vaikka Ferrarilla kaikki kisat Felipelle. Sitäkö tässä haettaisiin? Lisäksi jo männäkaudella nähty politikointi kisasijoituksissa nousisi arvoon arvaamattomaan. Esimerkiksi Belgian kisan voitto olisi nyt ratkaissut koko MM:n kohtalon ja puoli maailmaa olisi valittanut tuosta ratkaisusta ja Massan mestaruus olisi saanut ikuisen leiman.

Vielä mielenkiintoinen knoppi tähän loppuun: Kauden 1981 mestaruus olisi mennyt MM-sarjassa viidenneksi sijoittuneelle Alain Prostille, koska tällä oli kolme voittoa eli saman verran kuin mestaruuden voittaneella Piquetilla. Kakkossijoja näet oli Prostilla kaksi ja Piquetilla yksi. :rolleyes:
 

poko

Well-known member
Liittynyt
17.4.2005
Viestit
1231
1982 viimenen kisa olisi ollut aika mielenkiintoinen tällä systeemillä. Watson, Lauda, Prost, Arnoux kaikilla 2 voittoa ja Kekelläkin vielä voitolla mahdollisuudet mestaruuteen.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Järvilehto epäilee Ecclestonen mitaliehdotusta

Formula ykkösten kaupallisia oikeuksia hallinnoivan Ecclestonen ehdotuksessa mestaruuden veisi kuljettaja, jolla on kauden päätteeksi eniten voittoja eli kultamitaleita. Jos kahdella tai useammalla kuljettajalla on sama määrä kultamitaleita, alettaisiin vertailla hopeamitalien määrää ja niin edelleen.

- Aika radikaaleja muutoksia tietysti. En tiedä kuinka mielenkiintoiseksi se tekee homman, jos vain kultamitaleita lasketaan kauden lopussa. Kahtena viime vuonna on menty pienellä piste-erolla viimeiseen kisaan. Olisikohan mitalien määrällä yhtä kiinnostavaa, Järvilehto aprikoi.

Järvilehto itse tyytyisi pienempiin muutoksiin pistelaskujärjestelmässä.

- Ehkä voitosta pitäisi saada 1 tai 2 pistettä enemmän, samoin paalupaikasta ehkä yksi piste, hän ehdottaa.

Järvilehdon mukaan mitalijärjestelmä voisi johtaa siihen, että tallien olisi nimettävä aikaisessa vaiheessa kautta ykköskuljettajansa, jolle osakilpailuvoittoja kerätään.

- Tarvitaan tietysti kuitenkin useampi kisa siihen, että nähdään kummassa on se potentiaali loppukautta ajatellen, Järvilehto huomautti.

Ecclestone väittää saaneensa ehdotukselleen tuen kaikilta F1-talleilta. Järvilehdon mielestä pienemmät tallit saattavat kuitenkin tulla toisiin ajatuksiin, kun asiasta päätetään. Sijoille 4-8 ajavat kuljettajat nimittäin keräisivät jatkossa enää valmistajien MM-pisteitä, jos Ecclestonen ehdotus menee läpi.

- Top 8 on ollut selkeä tavoite ja pienemmilläkin tiimeillä on ollut sinne mahdollisuuksia. Vähän tämä ehkä vie pohjaa pienemmiltä tiimeiltä, Järvilehto arveli.
Nyt Jyrki kerrot mikä sun nickki on! Kaikki kommentit suoraan täältä :tongue:
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
No mutku olumppialaisis jaetaan!!!
Olympialaisten jokainen laji on yksittäinen arvokisa, eivätkä ne muodosta mitään sarjaa jonka kokonaisvoitosta kilpaillaan. Mitalitaulukko on toki olemassa, mutta se on käytännössä vain lisämauste.

Jos formuloiden maailmanmestaruus ratkaistaisiin yhdessä ainoassa kisassa, niin sitten mitalit kävisivät.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Onhan tuo Bernie aikanaan sanonu, että pitää puhua edes jotai (vaikka paskaa) kunhan media pitää F1 näkyvyyttä yllä. Mää uskon tällä kertaa tähän pappaan, joten eiköhän tämäkin mitali idea haihdu kunhan kausi lähtee taas käyntiin..
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mitalipelillä myös tallipeli nousee täysin eksponentaalisiin sfääreihin kun tallit McLaren ja Ferkku funtsivat kummalle kuskille pedataan kaikki tallin voitot. Siihen tämä väistämättä menee, että toisen kuljetajan viimeisetkin toivonrippeet hautautuvat siihen kun kauden alusta aletaan pelaamaan vaikka Ferrarilla kaikki kisat Felipelle. Sitäkö tässä haettaisiin?
Hmm. Ehkä taktikointi vois muuttua toiselle suosivaksi, mutta montakohan voittoa Kimi olisi voinut "lahjoittaa" Felipelle tällä kaudella. Mun laskujen mukaan yhden. Toki sekin olisi ratkaissut, Heikki kun ei olisi pystynyt lahjoittamaan yhtään voittoa Lewisille. Tais olla tällä kaudella aika harvassa ne kisat jossa Ferkku ja Mäkki otti kaksoisvoiton, muutama meni Ferrarille.
Ja jos ei oo kaksoisjohossa ni vaikee on lahjoittaa voittoo toiselle..

Mutta joo, itsekin kannatan voittajalle 2 lisäpistettä systeemiä.
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
Oma ehdotukseni on paluu takaisin vanhaan 10-6-4-3-2-1 järjestelmään. Mutta voiton merkitystä pitäisi kuitenkin lisätä on pistejärjestelmä mikä tahansa. Ja vain kisasta pisteitä. Ei missään nimessä mistään muusta. Ajatelkaapa tilannetta että menossa kauden viimeiset kisat ja ottamalla paalupaikan ja siitä yhden pisteen joku ratkaisisi mestaruuden. Ei kovin houkuttelevaa. Tai kisan nopeimmasta jos saisi ja tilanne olisi 80-90, takaa-ajaja voittaisi mestaruuden tasapisteissä ja voittaisikin kilpailun, mutta sitten toinen kuski ajelisi vaikka viimesillä kierroksilla monta kierrosta teknisten ongelmien takia jääneenä kisan nopeimman kierroksen ja voittas mestaruuden pisteellä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Oma ehdotukseni on paluu takaisin vanhaan 10-6-4-3-2-1 järjestelmään.
Tässä on taas se surkee puoli, ettei keskikastin saatikka häntäpään talleja saada järjestykseen, ainakaa pisteiden puolelta. Mun mielestä pisteet pitäs olla just 8 ensimmäiselle, mutta tosiaan voiton arvoa pitäs nostaa.

Enkä itekään tykkää mistään paalu / nopeinkierros -pisteestä..
 

Mauro

Well-known member
Liittynyt
15.5.2006
Viestit
127
Sijainti
Espoo
En ole jaksanut lukea kaikkia kommentteja täältä, joten pahoittelen jos nyt kommentoin jonkun "suulla", mutta se itseäni hieman ihmetytti, kun Bernie sanoi, että "kaikkien tallien tuki on tämän ehotuksen takana".
Tämähän ei voi mitenkään pitää paikkansa, koska järkikin sen sanoo, että jos vain kolme parasta kuskia saavat mitalit, ei käytännössä ole mitään väliä missä järjestyksessä sieltä tullaan maaliin sijoilla 4-20. Tästä seuraa siis se, että näiden kuljettajien tv-näkyvyys on nolla.

Monta kertaa tälläkin kaudella näytettiin hyviä taisteluja vaikka sijoista 5-7, jos voittotaistelu oli jo ratkennut. Tämä siksi, koska siinä oli jotain väliä, missä järjestyksessä kaverit tulevat maaliin sijoilla 5-7. Mitaleiden tullessa mukaan kuvioon, joku Force India ja Toro Rosso eivät ole koskaan kuvissa ja siitä ei sponssit tykkää --> Ei tule menemään IKINÄ läpi, onneksi
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Jaetaanhan jalkapallon MM-kisoissakin mitalit, mutta vain voittopokaalia arvostetaan. Onhan Bernien ehdotuksessa jotain hyvääkin: mitalit vievät vähemmän tilaa kuin pystit. Jos jotain pitäisi muuttaa, niin kisoja lyhyemmäksi. Se tosin vähentää mainosrahoja...
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
Tässä on taas se surkee puoli, ettei keskikastin saatikka häntäpään talleja saada järjestykseen, ainakaa pisteiden puolelta. Mun mielestä pisteet pitäs olla just 8 ensimmäiselle, mutta tosiaan voiton arvoa pitäs nostaa.
Se on totta, pääsi tämä seikka unohtumaan tyystin. Tämä kahdeksalle ensimmäiselle pisteitä järjestelmä olisi vielä parempi, mutta pääasia on se että voitto on voitto ja se myös palkitaan sen arvoisesti. Tällainen kakkos ja kolmos sijojen varmistelu ja ''torjuntavoittojen'' ottaminen pitäs saada vähän vähemmälle ja kuskit saada tavoittelemaan sitä voittoa enemmän.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Bernie on hurahtanut kahjo joka tulee ohjailemaan sarjan kulkua vielä haudan takaakin, jollain epämääräisillä sopimuksilla yms.
 

Alain Prost

Well-known member
Liittynyt
18.8.2002
Viestit
48
Ecclestonehan on eroamassa vaimostaan ja kun omaisuus on verotussyistä laitettu vaimon nimiin, saattaakin Bernien ex-vaimo kuitata miljardit ja ukolle itselleen jää luu käteen. Katkera vanhus haluaa ilmeisesti viime töikseen romuttaa F1:set tuhotakseen ex-vaimon omaisuuden arvon. Muutoin on mahdotonta käsittää näin typerää ja vahingollista omaan jalkaan ampumista, mikä uusi järjestelmä olisi.

Hopea- ja pronssimitaleillakaan ei olisi mitään todellista arvoa muutoin kuin mahdollisessa tasatilanteessa kauden lopussa, joten kauden aikana kilpailua seuraavalle sijat 2-20 olisivat yhdentekeviä. Jos joku johtaa kilpailua puolella minuutilla (tai vaikka vain muutamalla sekunnilla mutta kakkossijalla olevan kanssa nopeudeltaan tasaväkisenä) niin kilpailun ainoa jännitysmomentti olisi, keskeyttääkö johdossa oleva kuljettaja. Millään muulla tapahtumalla "kilpailussa" ei olisi mitään väliä :nope:
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Mulla on ehkä vähän pää flunssan takia tukossa mutta näkeekö joku yhtään huonoa puolta siinä, että jokainen maalin ajanut kuski saisi pisteitä? Silloinhan jokaisesta sijoituksesta kannattaisi taistella.
 
Ylös