FW08
Registered User of Talent
Just. Zaikom kertoo mielipiteensä jostain ja porukka on jotenkin yllättynyttä, kun se mielipide ei vastaa todellisuutta.
Huonosti on viime vuodet foorumia luettu.
Huonosti on viime vuodet foorumia luettu.
Ruokarukouksesta olen samaa mieltä (itse asiassa luulin tähän asti, että sekä siitä että päivänavauksesta oltaisiin luovuttu jo aikoja sitten). Tunnustuksellisen uskonnonopetuksen kysymys on kuitenkin eri kuin se saako muiden aineiden sisällä käsitellä uskonnollisia aineistoja.Joululailut on kuitenkin hieman eri asia, kuin jokaipäiväinen ruokarukous ja 1-4 luokilla tapahtuva uskonnonopetus, joka on siis uskonnollisten tapahtumien selittämistä lapsille historiallisina faktoina.
Koska uskonnolliset aiheet ovat aiheita muiden joukossa. Olisi muuten perin hankalaa opettaa musiikin tai kuvataiteen historiaa, jos kaikki uskontoon viittaava materiaali pitäisi sensuroida. Kristillisen lisäksi toki antiikin Kreikan ja Rooman uskontoihin. Niin ja skandinaaviseen tai suomalaiseen mytologiaan.En mä näe näissäkään mitään hankaluuksia. Miksi pitäisi opetella uskonnollista musiikkia ja piirtää uskonnollisia kuvia? Uskonnonopetus ja tuollaiset selkeästi yhteen uskontoon liittyvät asiat pitäisi vain poistaa julkisista kouluista. Joululauluihin satuhahmot ovat aina kuuluneet. Uskontokunnat voisivat antaa jäsenilleen opetuksiaan ihan muulla ajalla.
Mä en näe mitään tarvetta käsitellä uskonnollisia aineistoja muiden aineiden kuin uskonnon ja historian tunneilla. Uskontojen historian opetus mahtuisi historian oppimäärään ja uskontotuntien tuntimäärälle olisi varmasti tarvetta muilla aineilla. Uskontotuntien määrä suurta nimenomaan alakoulussa.Ruokarukouksesta olen samaa mieltä (itse asiassa luulin tähän asti, että sekä siitä että päivänavauksesta oltaisiin luovuttu jo aikoja sitten). Tunnustuksellisen uskonnonopetuksen kysymys on kuitenkin eri kuin se saako muiden aineiden sisällä käsitellä uskonnollisia aineistoja.
Itse toki olen sitä mieltä, että uskonnollisten yhteisöjen tulisi hoitaa uskonnollinen kasvatus omassa yhteydessään ja valtiokirkko-rakenne purkaa, mutta niin kauan kuin näin ei tapahdu, tunnustuksellinen uskonnonopetus kouluissa on - kuten asian muotoilin - tavallaan perusteltu.
Koska uskonnolliset aiheet ovat aiheita muiden joukossa. Olisi muuten perin hankalaa opettaa musiikin tai kuvataiteen historiaa, jos kaikki uskontoon viittaava materiaali pitäisi sensuroida. Kristillisen lisäksi toki antiikin Kreikan ja Rooman uskontoihin. Niin ja skandinaaviseen tai suomalaiseen mytologiaan.
Jos kristilliset (ja miksei pakanauskonnollisetkin) satuhahmot joululauluissa hyväksytään, niin miksei muualla?
Tuota historiaa nyt opetetaan vasta yläkoulussa, näitä Jeesus-kuvia piirreltiin ja lauluja lauleltiin lähinnä tuolla eka- ja tokaluokalla. Eihän tätä koko uskonnollisuutta enää yläkoulussa näkynyt, koska sen ikäiset voivat jo asiasta protestoida. 7-8 -vuotiaat on helpoiten aivopestävissä.Olisi muuten perin hankalaa opettaa musiikin tai kuvataiteen historiaa, jos kaikki uskontoon viittaava materiaali pitäisi sensuroida.
Joo, kaikki on perusteltua, mikä laissa määrätään.uskonnonopetus kouluissa on - kuten asian muotoilin - tavallaan perusteltu
Eli kirkoissa ei ole naispappeja, homoparien vihkimistä ei ole vakavissaan esitetty, näiden vastustajiin suhtaudutaan ilman syrjimistä, muhammedilaisuuteen ei suhtauduta väljemmillä standardeilla?Just. Zaikom kertoo mielipiteensä jostain ja porukka on jotenkin yllättynyttä, kun se mielipide ei vastaa todellisuutta.
Huonosti on viime vuodet foorumia luettu.
Ja kaikki tämä on huono asia?Eli kirkoissa ei ole naispappeja, homoparien vihkimistä ei ole vakavissaan esitetty, näiden vastustajiin suhtaudutaan ilman syrjimistä, muhammedilaisuuteen ei suhtauduta väljemmillä standardeilla?
Siis Michelangelon David ja Händelin Halleluja pannaan?Mä en näe mitään tarvetta käsitellä uskonnollisia aineistoja muiden aineiden kuin uskonnon ja historian tunneilla.
Tämä lienee varsin opettajakohtaista kun alakoulusta puhutaan. Mitenkään opetussuunnitelmaan uskonnollisuuden liittämistä muiden aineiden opetukseen ei ole taidettu laittaa. Minä en ykkös- ja kakkosluokalta tuollaista muista, mutta minua sattuikin opettamaan oma äitini, joka ei järin uskonnollinen ole, jos nyt ei ateistikaan.Tuota historiaa nyt opetetaan vasta yläkoulussa, näitä Jeesus-kuvia piirreltiin ja lauluja lauleltiin lähinnä tuolla eka- ja tokaluokalla. Eihän tätä koko uskonnollisuutta enää yläkoulussa näkynyt, koska sen ikäiset voivat jo asiasta protestoida. 7-8 -vuotiaat on helpoiten aivopestävissä.
Perusteltua koska laissa määrätään. Lait ovat välillisesti kansan säätämiä edustajiensa kautta, joten periaatteessa ne edustavat kansan näkemyksiä. Jos haluaa asioita muuttaa, sen taakse pitää saada niin paljon väkeä, että laki muuttuu.Joo, kaikki on perusteltua, mikä laissa määrätään.
Tarkennatko tai annatko esimerkin. En nyt ihan keksi miten Suomen evankelisluterilainen kirkko erityisesti islamiin suhtautuisi "väljemmillä standardeilla". Ja väljemmillä standardeilla kuin mihin?muhammedilaisuuteen ei suhtauduta väljemmillä standardeilla?
Tasa-arvosta tuli myös mieleen sellainen juttu jonka kuulin pari päivää sitten, että valtion varoista tuetaan jotain suomen muhammedilaista uskontokuntaa tms. Tunnen itseni aivan ääliöksi maksaessani vapaaehtoisesti kirkollisveroa, josta varat ohjautuvat ties mihin epämääräiseen toimintaan, vaikken edes käy kirkossa.Ja kaikki tämä on huono asia?
Vastustatko naispappejakin?
Ps. Enkö ollutkaan ignoressa?
Maksamasi kirkollisvero ohjautuu sille seurakunnalle johon kuulut.Tasa-arvosta tuli myös mieleen sellainen juttu jonka kuulin pari päivää sitten, että valtion varoista tuetaan jotain suomen muhammedilaista uskontokuntaa tms. Tunnen itseni aivan ääliöksi maksaessani vapaaehtoisesti kirkollisveroa, josta varat ohjautuvat ties mihin epämääräiseen toimintaan, vaikken edes käy kirkossa.
Minun muistikuvieni mukaan alakoulun ensimmäisten luokkien kuvaamataidon- ja musiikintunneilla ei juuri kuvataiteen- ja musiikinhistoriaa opiskeltu ja hyvä niin, muuten siellä olis väriliidut korvissa ja triangelit solmussa. Eli jos niillä tunneilla piirretään Jeesusta aasilla ratsastamassa ja lauletaan jouluvirsiä, niin kyllä se aika tarkoitushakuiselta tuntuu, kun muitakin vaihtoehtoja olisi.Siis Michelangelon David ja Händelin Halleluja pannaan?
Se, että uskonnollisia aineistoja käsitellään ei edellytä, että niitä käsitellään tunnustuksellisesti. Tunnustuksellista niiden käsittely on ainoastaan uskontotunneilla. Historian tapauksessa näytät ymmärtävän tämän, muttet musiikin ja kuvaamataidon.
Tässä lienee asian ydin. Opettajan ja rehtorin mielipiteiden pitäisi vaikuttaa opetuksen sisältöön mahdollisimman vähän.Tämä lienee varsin opettajakohtaista kun alakoulusta puhutaan.
Uskonnostahan on vielä lukiossa toiseksi eniten pakollisia kursseja (3 kpl), kun eniten on historiassa (4 kpl). Sen sijaan monessa tärkeämmässä aineessa, kuten vaikka biologia, maantiede tai yhteiskuntaoppi on kaksi pakollista kurssia. Kemiassa, fysiikassa, psykologiassa ja filosofiassa on puolestaan vain yksi pakollinen kurssi... :doubtful:Tuossa uskonnon opetuksessa aikoinaan ihmetytti, että verrattuna muihin ylioppilaskirjoituksissa kirjoitettaviin reaaliaineisiin, uskontoa aletaan opiskella nuorempana. Filosofian ja psykologian opintoja oli vain lukiossa, fysiikka ja kemia alkoivat seiskaluokalla, historian opiskelu viidennellä ja maantiedon ja biologian tunnit kolmannella luokalla. Uskonnon tunteja oli ja on edelleen ekaluokalta lähtien. 1-5 luokilla 228 oppintuntia, 6-9 luokilla 190 oppintuntia. Enemmän kuin muita reaaliaineita ja kovalla kiireellä.
Tuo uskontokasvatushan saattaa alkaa jo kunnallisessa päiväkodissa niille lapsille, joiden vanhemmat eivät erikseen ilmoita, ettei lapsilleen moista opetusta saa antaa. Siinäkin on ongelmansa.Uskonnostahan on vielä lukiossa toiseksi eniten pakollisia kursseja (3 kpl), kun eniten on historiassa (4 kpl). Sen sijaan monessa tärkeämmässä aineessa, kuten vaikka biologia, maantiede tai yhteiskuntaoppi on kaksi pakollista kurssia. Kemiassa, fysiikassa, psykologiassa ja filosofiassa on puolestaan vain yksi pakollinen kurssi... :doubtful:
Voidaanks jo heittää pois toi "maailma vastaan zaikom" -peli?Vihdoinkin löyty jokin yhteinen nimittäjä Zaikomin ja muun maailman kanssa!
Mun mielestä tuo on ihan loogista. Suomessa on valtion kirkko ja suurin osa suomalaisista kuuluu näiden seurakuntiin. Toki Suomessa on uskonnon vapaus, eikä kirkkoon kuulumattomilla ole velvollisuutta osallistua millään muotoa uskonnolliseen toimintaan, ei musta ole lainkaan liikaa vaadittu vanhempien yleissivistykseltä tämän tietämiseen ja siten sen ilmoittamiseen, ettei lastensa ko. touhuun halua osallistuvan.Tuo uskontokasvatushan saattaa alkaa jo kunnallisessa päiväkodissa niille lapsille, joiden vanhemmat eivät erikseen ilmoita, ettei lapsilleen moista opetusta saa antaa. .
Näinhän se periaatteessa on, mutta kun tuo kouluopetus tuppaa painottumaan liiaksi juurikin noihin aasilla ratsastamisiin kuin kymmeneen käskyyn.Ei oikeastaan ihan kauhian pal kiinnosta edes koko aihe, mutta sivusta seuranneena tuli sellai mieleen, että jos nyt vaikka tota kymmentä käskyä tsekkailee läpi, niin lieneekö sen opettaminen lapsille kovinkaan pahasta ja väärin? Kerrotaan, että ei sais tappaa, varastaa, nussia vääriä immeisiä ja porukoista ois hyvä diggailla. Ei noiden oppimisesta pitäis paljon haittaakaan olla.
Kristinusko opettaa paljon hyviä ja elämässä tärkeitä asioita, oli sitten siitä mitäkin mieltä että kuka ratsasti ja millä Beetlehemissä. Vai ratsastiko.
Mä taas uskoisin aika monelle tulevan yllätyksenä, että joissakin kunnallisissa päiväkodeissa on edelleen käytössä ruokarukoukset ja pidetään pyhäkoulua, vaikka seurakunnilla on perinteisesti ollut omat kerhonsa. Tuossahan kritisoitiin joitakin yksittäisten päiväkotien korvaavia ohjelmia kirkkoon kuulumattomille, kuten "Riihimäellä lapset ohjattiin kotihoitoon kirkkokäynnin ajaksi".Mun mielestä tuo on ihan loogista. Suomessa on valtion kirkko ja suurin osa suomalaisista kuuluu näiden seurakuntiin. Toki Suomessa on uskonnon vapaus, eikä kirkkoon kuulumattomilla ole velvollisuutta osallistua millään muotoa uskonnolliseen toimintaan, ei musta ole lainkaan liikaa vaadittu vanhempien yleissivistykseltä tämän tietämiseen ja siten sen ilmoittamiseen, ettei lastensa ko. touhuun halua osallistuvan.