McLaren F1 / LM / GTR

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Väkisinkin hiipii usein mieleen, miten kävisi lähdössä, jos Bugattina tässä olisi nykyinen 1200hv Supersport? :doubtful:
Niin, tulisko vielä pahemmin pataan kun ei neliveto voi lyödä tehojaan tiskiin kovinkaan hyvin?
McLarenillehan on mitattu 0-100 arvoksi 3,3sek ja Bugatti ilmoitti omalleen ajaksi 2,5sek...
Kummasti näkyy kärkkyvän vielä vanha F1 edellä 100km/h päällä, eikä loppupäässäkään jää paljon mitään tuolle "perusmallille".

Toisaalta, miten kävis tuolle alkuperäselle Bugatille kun sitä vastaan laitettaisiin F1 LM..... :rolleyes:
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Niin, tulisko vielä pahemmin pataan kun ei neliveto voi lyödä tehojaan tiskiin kovinkaan hyvin?
McLarenillehan on mitattu 0-100 arvoksi 3,3sek ja Bugatti ilmoitti omalleen ajaksi 2,5sek...
Kummasti näkyy kärkkyvän vielä vanha F1 edellä 100km/h päällä, eikä loppupäässäkään jää paljon mitään tuolle "perusmallille".

Toisaalta, miten kävis tuolle alkuperäselle Bugatille kun sitä vastaan laitettaisiin F1 LM..... :rolleyes:
Niin joo, yhessä vaiheessahan LM muuten piti halussaan maailman ennätystä 0-170kmh-0 sprintissä. 11,5 sekunttia. Mutta huippunopeudessa LM häviää takasiiven takia peruskatuversio siskolleen, vaikka onkin nopeampi toisaalta.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
-Luulin tuon eron huippunopeudessa johtuvan lyhyemmistä välityksistä. :eek:
No joo siitäkin, mutta pääsääntösesti siitä, että se takasiipi vie huippunopeutta pois. Siksi tuo perus F1 katuauto on itseasiassa nopeampi suoralla kun LM tai GTR, koska ei ole sitä takasiipeä ja se on aerodynaamisesti parempi loppupeleissä, vaikkaie tuotakaan downforcea niin paljoa.
LM on kuitenkin periaatteessa aavistuksen nopeampi kuin GTR, koska moottorin ilmanottoa ei ole rajoitettu (LM 668hv, GTR n.636-600hv) ja siitä on poistettu muutama ilmanottoaukko, joten kori on aerodynaamisempi kuin GTR kilpaversiot, joitten käyttötarkoitus vaatii kaikenlaista pientä fiksausta kylki-keula-perä linjaan.

Ne kiihtyvyyserot ei muuten ole mitään isoja, F1 vs LM, sekunnin luokkaa vaihteella kun vaihteella. Mulla on tossa tollanen taulukko mistä juuri äsken itseasiassa lueskelin. Vaihteittain esim 60-100mph.

Esimerkiksi:

Kiihtyvyys
80-100mph sekunnteina:
Vaihde 3. LM 1,5 F1 1,6
Vaihde 4. LM 1,7 F1 2,1
Vaihde 5. LM 2,4 F1 3,0
Vaihde 6. LM 3,0 F1 3,8

Tai:
150-170mph sekuntteina
Vaihde 5. LM 4,5 F1 3,5
Vaihde 6. LM 5,4 F1 5,4

Tai 160-80mph sekuntteina
Vaihde 6. LM 7,1 F1 6,2

Eli erot on pieniä, mutta samalla isoja. Ei epäilyksiä siitä, että perus F1:sellä olisi pystytty myös tohon 11,5 sekunnin settiin 0-100mph-0, mutta jos otettaisiin sitten 0-150mph-0, LM menisi heittämällä ohi. Kaikki on kuitenkin parempaa, jarrut, vaihdelaatikko, kytkin, pito, downforce, vakaus, kaikki.
Tuon lähemmäksi ei nää taida ratavehjettä päästä.

Ja LM EI tosiaan ole replica GTR:stä, vaan periaatteessa se on GTR joka on muutettu katulailliseksi minimaallisin muutoksin.
Virheellisesti voisi luulla, että ne 5 maaliin tullutta GTR:ää olisi muutettu LM:ksi voiton kunniaksi, näin ei kuitenkaan ole. Kaikki tehdyt 5+1 LM:ää ovat uudesta rakennettuja erikoisversioita, joiden esikuvana on ollut GTR versio. Yhtäläisyyksiä mm. keula-perä aerodynamiikka, takasiipi ym.

Ja erinomainen F1 LM tietopaketti niille, jotka haluavat kuolata. Tästä ei enää kyllä katuauto parane, muuten kuin ostamalla katukäyttöön rekisteröidyn GTR:n.

Beyond The Ultimate - McLaren F1 LM

(Lainattu kuva)


:thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Duke on näemmä ladannut Youtubeen näytteen heidän uudesta DVD:stä, 1996 BPR GT sarjan kausikoosteesta.
Tässä ollaan vanhalla klassisella Monzalla! Ei tosin Mäkeille mikään maailman paras kisa ollut tämä.

1996 BPR GT - Monza
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Sain viimein tuon Vauhdin Maailma numeron 8/95 hommatuksi. Pitkän etsimisen jälkeen. Mitäs muutakaan siinä olisi kuin JJ Lehdon historiallisesta Le Mans voitosta tarinaa.
Tässä olis tarinaa, kuvia ja tietenkin tuo lehden artikkelit, mikäli kiinnostaa.:cool:

http://kuvablogi.com/blog/1949/187/
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Tässä tuolta Pariisin Retromobile 2011 tapahtumasta vähän kuvia. Lainattuja Automotiven F1 Foorumista

Tosiaan, näytillä oli kaikenlaista eritoten GULF:n väreissä kilpailutta kalustoa, aika moni näistä oli kuulemma Roald Goethe:n omistamia, mm.1997 Longtail GTR McLaren ja mieshän ajaa GT2 luokassa Lamborghini Gallardolla; yllättäen GULF:n väreissä.

Jokatapauksessa näytillä GTR:stä oli tuo 1997 Longtail GTR McLaren. Rungoltaan #22R, joka nähtiin 1997 Le Mans:ssa kuljettajinaan Bscher/Nielsen/Goodwin. Ikäväkyllä keskeytykseen päättyi tuo taival.
Myös Helsingin GT viikonloppuna #22R oli radalla, maalissa tuloksena oli hieno 3.sija kuljettajinaan Bscher/Nielsen.

Tässä parit kuvat vielä.:)
Kuvat Patrick82






Hemmetin upeeta nähdä tämä "entisöity" Le Mans 1997 väreihin palautettu historiallinen GT1 kilpuri näin upeassa kunnossa. Selvästi omistaja tietää mitä omistaa ja miksi.:thumbup:
Viimeeksi tämä on nähty radallakin UK:ssa muistaakseni viime vuonna, joten tallissa tämä ei pelkästään lepäile.:)
:cool:
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
#16R kolmena versiona.

Autobarn Models 1/43


Minichamps 1/43


Paul's Model Art 1/87 (Minichamps)
Pituutta mallilla on noin 5cm.


Kaikki yhdessä vasemmalta:'
Paul's Model Art 1/87, Autobarn 1/43 ja Minichamps 1/43


#16R kokoelma


#08R Fina Presentation livery Minchamps 1/43 ja jo mainitut #16R:t


#16R Le Mans:ssa 1996.
Tähän pätkään en kyllästy varmaan koskaan. Nuo alaspäin vaihtoäänet ovat häkellyttäviä. Koko mettä raikuu kun Soper vaihtaa alaspäin pykäliä. :cool:
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siirretty avaajan toiveesta Muusta moottoriurheilusta tänne.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Nätti kuin sika pienenä! Väritys huomio-oransseineen erittäin onnistunut! :thumbup:
Kiitoksia Webslavelle asian hoidosta!

Joo 1997 GTR:n GULF väritys on munkin mieleen kovasti.
Nähtiinhän näitä myös Stadin kaduilla 1997.!:cool:
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Jos laittaisi vielä parit pienoismallit näytille, tuskin se ketään haittaa?:)

IXO, Minichamps, UT Models
1995 GTR #01R; ei varmasti tarvitse esittelyitä. Lehto/Dalmas/Sekiya historialliseen voittoon saman vuoden Le Mans:ssa.
Nykyään tämä historiallinen voittaja auto on McLarenin suojissa.


Minichamps
1995 GTR #05R esikuvanaan; Le Mans 1995 kisaväritys ja maalissa sijoitus 13.
Kuljettajat olivat Maury-Laribiere/Poulain/Sourd
Viime kesänä #05R sai uuden omistajan, myytiin kisaspekseissä ja tässä värityksessä.


Minichamps
Esikuvana runko #08R; kaudelle 1996 pääasiassa Le Mans:iin tehty kisaväritys.
Fina:n värit nähtiinkin sitten Silverstonessa 1996 kun kaksi Team Bigazzi tallin GTR:ää osallistui viikonlopun BPR GT sarjan kisaan, josta sitten lähdettiin kohti Le Manssia.
Tänään #08R löytyy Bahrainista oranssina lähestulkoon kisaspekseissä, katukilvissä...:rolleyes:


Minichamps
1996 GTR runko #12R esikuvana. Le Mans 1996 sijoitus 9. Kuljettajina Lehto, Bellm, Weaver. Sijoitus olisi ollut parempi, jos kisan loppu puolella ei olisi vaihdelaatikkoa jouduttu vaihtamaan.
Tänään #12R on ilmeisesti UK:ssa, edelleen osaksi GULF värityksessä, ilman kisanumeroa, mutta kuljettajien nimet löytyvät edelleen auton kyljestä.


IXO Models
Sama #12R mutta 1996 Suzukan 1000km voittajana, kuljettajinaan samat kuin Le Manssissa 1996.


IXO Models
Edelleen jatketaan #12R rungolla, Zhuhain 1996 kisassa auto nähtiin Marlboron väreissä, tallina edelleen GTC GULF mutta koska GULF ei lähtenyt ilmeisesti taloudellisista? syistä Kiinaan, Marlboro astui kehiin. Kuljettajina jälleen Lehto, Bellm, Weaver ja kisan 3.


HPI Racing Models
1997 GTR Presentation livery runkonumero #19R esikuvanaan. Tälläsenä ensimäisiä kertoja GTR Longtail nähtiin radalla, viralliset GTR:n esittely värit.


Toivottavasti edes jotakuta kiinnosti.:)
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Niin, tulisko vielä pahemmin pataan kun ei neliveto voi lyödä tehojaan tiskiin kovinkaan hyvin?
McLarenillehan on mitattu 0-100 arvoksi 3,3sek ja Bugatti ilmoitti omalleen ajaksi 2,5sek...
Kummasti näkyy kärkkyvän vielä vanha F1 edellä 100km/h päällä, eikä loppupäässäkään jää paljon mitään tuolle "perusmallille".

Toisaalta, miten kävis tuolle alkuperäselle Bugatille kun sitä vastaan laitettaisiin F1 LM..... :rolleyes:
Tässä video Veyron SS:n kiihtyvyydestä:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=phJnn8Jc9Uw :cool:
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Veyron pysähtyy 100km/h vauhdista hitusen nopeammin (2.3s) kuin mäkki (2.8s) joten voi hyvinkin olla , että päihittäisi tuon mäkin ennätyksen
 
Viimeksi muokattu:

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Veyron pysähtyy 100km/h vauhdista hitusen nopeammin (2.3s) kuin mäkki (2.8s) joten voi hyvinkin olla , että päihittäisi tuon mäkin ennätyksen
Voi tehdä tiukkaa, en usko kyllä ennen kun tuo tehdään ja todistetaan. Kuitenkin 1800kg on ihan hemmetin paljon massaa verrattuna LM:n 1100kg:n. Neliveto auttaa varmasti tätä Veyronia asiassa huomattavasti. Silti en usko, ennen kuin nään todisteet.;)
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Voi tehdä tiukkaa, en usko kyllä ennen kun tuo tehdään ja todistetaan. Kuitenkin 1800kg on ihan hemmetin paljon massaa verrattuna LM:n 1100kg:n. Neliveto auttaa varmasti tätä Veyronia asiassa huomattavasti. Silti en usko, ennen kuin nään todisteet.;)
Tuo mäkin ennätyshän tehtiin vakio ei LM versiolla. Lm versiolla oli hitusen vielä nopeampi aika , mutta en muista sitä nyt ulkoa.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Tuo mäkin ennätyshän tehtiin vakio ei LM versiolla. Lm versiolla oli hitusen vielä nopeampi aika , mutta en muista sitä nyt ulkoa.
Ööö ei tehty muuten. XP1 LM oli auto, jolla se record veto tehtiin. Perus F1 katuautolla ei mun tietääkseni ole koko ennätystä kokeiltu edes.
Tässä on se lehti.


Ja tässä on ote siitä jutusta, lainattuna:
http://img216.imageshack.us/i/lm115nn.jpg/

http://img216.imageshack.us/i/lm126eo.jpg/

PS. Niin se maailma menee....
1995 Le Mans:sta Lontoon kaduille 2010

:cool:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös