McLaren F1 / LM / GTR

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Aa , olen lukenut vikatietoa jostakin . Noh selvisipäs tuokin.
Joo jos haluat niin voin koko jutun laittaa linkkeinä? Etenkin tuo mistä laitoin nuo pari kuvaa, on mielenkiintoinen. Andy kertoilee vähän Le Manssin tapahtumiakin siinä ja tarkka kuvaus siitä, miten toi 11,5s tehtiin.:)

Ja tosiaan; tossa jutussa mainitaan, että F1 roadcar pystyisi varmasti samaan suoritukseen, LM on tekovälineenä sen takia, että se on "ultimate roadcar", sanan jokaisessa merkityksessä.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
En tiedä onko tämä lähes uniikki yhden GTR:n historiikki ollut täällä jo, mutta jos ei ole niin laitetaan.
#05R on runkonumero ja 1995 Le Mans:ssa sija 13.
Myytiin viime vuoden puolella huutokaupassa, nykynen sijainti hieman hämärä.
http://www.artcurial.com/en/asp/fullCatalogue.asp?salelot=1855+++++159+&refno=10306840

Löysin tämän aikoinaan suhteellisen edullisesti, on se hienon näkönen hyllyssä kieltämättä!:cool:
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Joo jos haluat niin voin koko jutun laittaa linkkeinä? Etenkin tuo mistä laitoin nuo pari kuvaa, on mielenkiintoinen. Andy kertoilee vähän Le Manssin tapahtumiakin siinä ja tarkka kuvaus siitä, miten toi 11,5s tehtiin.:)

Ja tosiaan; tossa jutussa mainitaan, että F1 roadcar pystyisi varmasti samaan suoritukseen, LM on tekovälineenä sen takia, että se on "ultimate roadcar", sanan jokaisessa merkityksessä.
Ooraid , no laita ihmeessä linkkejä kehiin . Nuo on aina mielenkiintoista luettavaa :ahem:
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Lueskelin tossa tätä McLaren F1 Driving Ambition kirjaa aikani kuluksi eräs ilta. Osui silmään sellanen pieni kuvatekstin pätkä koskien #05R Le Mans:ssa 1995. Eli 1995 GTR:ää rungoltaan #05R, joka oli siis BBA tallin käytössä kyseisenä vuotena.
Tässä lainaus siitä kuvatekstistä:
"Labriere took McLaren Cars's word when he had been told that the GTR's V12 engine would last the entire season without overhaul. Including Le Mans, it not only did precisely that, but it's engine would race for 10 150km before being dynochecked - when it was found to have lost just 46hv from new!"

Ja tähän vielä kun lisätään Gordon Murray:n kommentti Race Car Engineeringistä:
"....the engine that won Le Mans 1995 was internally an untouched road car engine. Nothing was changed on it. It was re-mapped, but that was it..."

Joten voidaan kyllä puhua melkosesta työnäytteestä BMW:n puolelta. Äkkiseltään ei taida ihan heti toista vastaavaa moottoria löytyä, joka noin pienin muutoksin kestää Le Mans:in tai yli 10 000km ilman isompia remppoja / ilman avaamista ja vain runsaat 40hv tehohävikin kera.:doubtful:
HUH sanon minä.

Lainattu kuva:


Lainattukuva:
#05R ilmeisesti Le Mansissa 1995
 
Viimeksi muokattu:

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Jep näimpä taitaa tehdä.:)
Tuo GTR kuvassa on #17R, toinen Team Bigazzin autoista, jotka osallistuivat 1996 Silverstonen BPR GT sarjan kilpailuun sekä Le Mans:iin samana vuonna.
 
Viimeksi muokattu:

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
No oli miten oli; en usko tota juttua, että Veyroni ton ajan alittaisi, ennen kun nään sen faktana.:rolleyes:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Jos hiukan jaksatte laskea, niin massa ei vaikuta tuossa...
Kitka kun tuppaa lisääntymään massan suhteessa.
Näin olen itkin ymmärtänyt, lisäksi kun liike-energia muuttuu lämmöksi kaavalla Q=cmt
Q=lämpömäärä
c=aineen (jarrujen) ominaislämpökapasiteeetti
m=kappaleen (auton) massa
t=lämpötilan muutos
Koska c ja m eivät muutu liikkuvassa kappaleessa, jää ainoksi muuttujaksi lämpö, eli jarrut kuumenevat.
Miksi sitten rekalla kestää kauemmin pysähtyä kuin henkilö autolla, jos massa ei vaikuta? Tokihan paineilmajarruissa on viivettä nestejarruihin verrattuna, mutta selittääkö se yksistään eron? :doubtful:
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Veikkaan, että rekan renkaat ei kykene samaan kuin henkilöauton renkaat ja myöskään jarrujen teho ei riitä.

Normi renkaat ei varmaan käyttäydy ihan lineaarisesti massan muutoksen alla. Rengas varmaan antaa periksi ennemmin tai myöhemmin.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Ylös