Maailman paras rallikuski?

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Sori bois mutta Sainz ei todella kuulu listalle.. Sen verran sikamaisia juttuja kaveri teki aktiiviurallaan, mm. Grönholmin tapaus, jossa tahalleen viivytti aikanaan lähes lentokonetta, koska ei halunnut luovuttaa Toitsua Marcuksen testattavaksi ja yritti jättää siten testiajan minimiin nuorelta lupaukselta..Myöhemmin toitsun tehoa myös laskettiin koska vain Sainz sai ajaa täysitehoisella (oli Carlos ajanut tällaisen pykälän sopimusehtoihin):thumbdown
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8264
Noo veikkaan että tommonen käytäntö on ollu/on edelleen aika yleistä, ettei anneta ei-tehdaskuskeille yhtä väkeviä moottoreita käyttöön. Eikö se oo aika luonnollista, tehdaskuski on tehdaskuski ja that´s it. Ihmettelen jos Carlos on poikkeus tässä asiassa, mutta jos jollain on parempaa tietoa asiasta niin bring it on.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Mutta koskikohan tuo Carloksen ehto Didiäkin? Että vain Sainzilla olisi oikeastaan täysitehoinen tehdaspeli?
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8264
Jotenkin ihan helevatan vaikea uskoa että Didilläkin olisi ollut asiakaskuskien tapaan miedompi moottori käytössä. Uskon kyllä että tässä on ollut kyse siitä että tehdaskuskeille on taattu väkevimmät koneet ja asiakaskuskeille annettu miedommilla säädöillä varustetut moottorit.

EDIT: Didikin kuitenkin yhtä lailla mestarismiehiä Carlosin tavoin, senkin takia vaikea uskoa että Didi olisi tommoisen järjestelyn hyväksynyt. Tai ehkä siitä ei Didikään tiennyt..
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Didi ajoi kyllä aina aika ajoin voittovauhtia Corollalla 98 ja 99. Esim. Uudessa-Seelannissa ois voittanu luultavasti rallin 1998 ellei ois jääny jumiin tien poskeen liian pitkäks aikaa, Akropoliksessa samantyylinen sählinki vikana päivänä vei voiton. Enpä usko että hänellä oli yhtään sen huonommat vehkeet kun Sainzilla. Ford-aikana 96-97 on voinu kylläkin olla jotain kun Sainz oli ainoo Ford-kuski jolla oli jotain mestaruusmahollisuuksia. Mieleen muistuu Argentiinasta 1996 kun Thiryn ehjästä autosta otettiin jotain osia Sainzin hajonneiden tilalle. Thiry veteli sitten auto sökönä jonkin aikaa, tarkempia yksityiskohtia en nyt muista. Tona aikanahan tuli myös tutuks tallimääräykset Kankkuselle, mutta se on toisaalta vaan ymmärrettävää kun mestaruudesta taistellaan.

Sainzista on jääny kuva Kankkusen tyylisenä kovana testaajana ja autonkehittelijänä joka taikoo auton kun auton podiumvauhtiin. Se ihan paras terä saatto jäädä ensimmäiseen Toyota-visiittiin mutta kyllä mies teki todella hienon ja pitkän uran, oli vielä päälle nelikymppisenä taistelemassa Loebin ja Solbergin kanssa mestaruudesta. Ehdottomasti kaikkien aikojen kuskeja.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Juu periaatteessa kyllä, sehän oisi toyotalta itteään jalkaan ampumista. Tai sitten niillä oli vaan ihan mieletön luotto Sainziin.

Tämä väitehän on siis peräisin tästä "Grönholm suomesta" dokkaripätkästä. http://areena.yle.fi/toista?id=1735356

Asia tulee puheeks 20min kohdalla. Siitä saisi kuvan että täydet tehot vain Sainzille. Tiedä sitten..,.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8264
Joo tuliha toi sillon tsiikattua. Tosiaan Mäkisen Markon sanavalinnoista saa sen kuvan että kenelläkään muulla ei sais olla yhtä väkeviä asetuksia käytössä koneessa mutta en tiedä, kuulostaa vähän ihmeelliseltä. Didier ei nyt kuitenkaan se pienin ego varmaan ollut, vois kuvitella että ei kauaa olis ollu samassa tallissa jos ei olis ollu samaa masiinaa käytettävissä molemmilla.

Mutta noi tehdasasetukset ja asiakasversioiden asetukset kuulostaa ihan järkeenkäyviltä, onkohan tommonen järjestely käytössä tänäkin päivänä. Tai taitaa olla että kakkostalleilla on nykyään aina ne viimevuotiset versiot käytössä niin se ero tulee sitä kautta luonnollisesti.
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Jos joku suomalainen olis voittanut 5 mm ja 47 rallia (19 eri kisaa), niin tästä ei olisi mitään kiistaa, mutta kun mies sattuu tulemaan muualta niin tämä tuntuu kirpasevan..... http://yle.fi/urheilu/lajit/moottoriurheilu/ralli/2008/11/gronholm_loeb_on_kaikkien_aikojen_paras_126788.html
Eri aikakausien vertaaminen keskenään on täysin turhaa, nykyisin tulee kaudessa enemmän kisoja kuin toisille uransa aikana...ja sitä paitsi se on aina mielipide kysymys absoluuttista totuutta ei ole.

Loeb on tilastojen mukaan menestynein rallikuljettaja mutta onko hän kaikkien aikojen paras, ei siihen voi antaa yksiselitteistä vastausta.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8264
Itsekään en Toivosta kaikkien aikojen parhaaksi kuskiksi ole hehkuttamassa mutta vertailtaessa esimerkiksi Toivosen aikaa ja nykyistä WRC-aikaa muutama huomio on paikallaan.

Ensinnäkin, ajat ja tavat oli kovin erilaiset. Kisakalenteri oli lyhyt ja siitä lyhyestäkään kalenterista ei tehdastallien ykkös- ja kakkoskuskit ajaneet kuin valikoituja kisoja, kolmos- ja neloskuskit vielä vähemmän. Mitään vakituisesti sarjaa kiertäviä junioritalleja ei ollut olemassa, semmoisia millä olisi ollut täydet tehtaan pelit käytössä. Lancialla Henkka oli alkuun rankingissa mestarismiesten takana, siispä näytönpaikkoja päästä ylipäätään ajamaan tehdasautolla MM-sarjassa oli hyvin niukasti - ja jokainen näytönpaikka oli käytettävä hyväksi kaksin käsin, riskejä ottaen. Ei yksinkertaisesti ollut mahdollista kiertää täyttä sarjaa kunnon kilpailukykyisellä tehdaspelillä kokemusta keräten ja viisivuotissuunnitelmia tehden a lá Wilslow Jr. Joka näytönpaikassa piti ottaa kaikki irti, varsinkin takavetoisella Audia ja Pököttiä vastaan ajettaessa.

Oli siis pitkälti tallin politiikasta kiinni, kuka ajoi, missä ajoi jne. Leikitelläänpä ajatuksella että Mr. Loeb olisi ollut kuskina B-ryhmän aikaan. Olisi hyvinkin saattanut käydä niin, että Loeb olisi ollut puhdas asvalttispesialisti jonka MM-ohjelma olisi koostunut välimeren kestopäällystekisoista. Siihen aikaan Loeb ei välttämättä olisi edes halutessaan päässyt ajamaan nopeita sorakisoja tehdasautolla, talleilta löytyi reserveistä parhaat kuskit joka alustalle - miksi siis talli olisi valinnut jonkun fransmannin esim. Jyskälään kokemusta keräämään jos heiltä löytyy sinne omat spesialistinsa. Pelin henki oli tulos tai ulos, silloin ei ollut sijaa kokemuksen keräämiselle. Eikä silloin edes rahalla saanut ostettua itselleen täyttä MM-ohjelmaa tehdasautolla, mitä nyt joku sheikki ajoi jollain porschella jossain vaiheessa mutta se on jo eri satu se. :p

Että näin. Kaikki kunnia Loebille, hän on WRC-ajan paras kuski. Mutta olisiko hän esim. B-ryhmän aikaan edes päässyt näyttämään kyntensä etelän kisojen ulkopuolella, se on hyvä kysymys se.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11221
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Eikä silloin edes rahalla saanut ostettua itselleen täyttä MM-ohjelmaa tehdasautolla, mitä nyt joku sheikki ajoi jollain porschella jossain vaiheessa mutta se on jo eri satu se. :p

Että näin. Kaikki kunnia Loebille, hän on WRC-ajan paras kuski. Mutta olisiko hän esim. B-ryhmän aikaan edes päässyt näyttämään kyntensä etelän kisojen ulkopuolella, se on hyvä kysymys se.
Muutenkin mjs kirjoitti asiaa mutta tuota kohtaa vahvistamaan esim se että Zanussi sai ostettua puhtaan B-ryhmän 205:n mutta ajoi sillä hyvin tarkoin Välimeren pohjoislaitaan rajoittuvia kisoja.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
->Mun mielestä Loebin pitäisi tehdä Rossit, että häntä voisi kiistattomasti pitää kaikkien aikojen parhaana kuskina. Nyt jää liikaa jossiteltavaa kaluston sun muun suhteen verrattuna esim. Kankkuseen, joka voitti useammalla autolla. Tietysti voi sanoa, että kilpailukykyinen (tai jopa paras) auto se oli Kankkusellakin aina kun mestaruus tuli, mutta eri merkistä ja tallista oli kaikesta huolimatta kyse.

Vaarana on, että tulevaisuudessa Loeb muistetaan enemmän Sitikan valtakauden kasvoina kuin ylivertaisen suvereenina vetomiehenä (vrt. Mäkinen). Harmi, sillä Loeb vaikuttaa olevan ylivoimaisen suvereeni vetomies - hänen pitäisi vain todistaa se.
 

Allez Andruet

Member
Liittynyt
12.9.2008
Viestit
16
mjs:ltä erinomaista tekstiä. Näinhän se juurikin on.

Ja super 1600, se on tässä keskustelussa täysin irrelevanttia, että Loeb on voittanut 47 mm-rallia. Se fakta ei yksinään riitä mihinkään.

Kuten mjs sanoi, Loeb on kiistatta paras WRC-aikakauden kuljettaja, mutta kaikkien aikojen parhaaksi häntä on turha näillä meriiteillä vielä hehkuttaa.
 

Rallimies

Well-known member
Liittynyt
3.1.2004
Viestit
253
Sijainti
Konnevesi.
Kuten taisin aiemmin tässä topicissa mainita niin pidän Kankkusen Juhaa kaikkien aikojen parhaimpana kuljettana. Jos oikein muistan niin mjs oli kanssa samaa mieltä.

Juha on ainoa kuljettaja maailmassa (korjata toki saa jos muistini heittää häränpyllyä) joka on voittanut B-ryhmän, A-ryhmän ja WRC-luokan autoilla. En nyt ihan varma ole voittiko Didikin joskus jonkun kisan B-ryhmäläisellä. Ainoa asia mikä Juhan listalta puuttuu on tuo asfaltti kisan voitto. Lähellä se oli kyllä pari kertaa oli. Luin tuossa pari viikkoa sitten ton uuden kirjan Juhasta ja se vain vahvisti omia tuntemuksia siitä miten intohimoisesti Juha suhtautui lajiin.

Mutta täytyy toki antaa tunnustusta Loebillekin. Mieshän ajaa kuin kone. Ja sekös harmittaa. Varsinkin viime vuoden Jyskälässä ajama voitto oli aivan jotain uskomatonta. En uskonut siihen mutta silti joka vuosi sitä pelkäsi.

Jos minulta kysyttäisiin niin paras kuljettaja olisi silti Juha. Toki monia muitakin kovia nimiä on.
Carlos Sainz joka voitti ensimmäisenä ei-skandinaavina Jyskälän. Ja muutenkin aivan uskomaton ura.
Sebastien Loeb johon ei varmaan perusteluja tarvita. Voittaa alustalla kuin alustalla ja on asfaltilla lähes pitelemätön.
Markku Alén. "Ikuinen kakkonen". Taisteli aina. Lämmöllä muistelen sitä 2001 vuoden Jyskälää jossa mies ajaa Ouninpohjan (tosin lyhennetyn) kolmos ja vitos vaihteella ja hävis n.50s pohjille ja kaiken huipuksi 50 vuotiaana sekä 2 vuotta vanhalla Focuksella!
Nuo nimet olis ehkäpä sillä omalla listalla kärjessä. Mieli tekisi lisätä myös Henkka Toivonen siihen. Ura loppui valitettavasti liian aikaisin.

Sarjassa muut voisi olla: Hannu Mikkola (mullisti rallimailmaa nelivedolla),
Stig Blomqvist (joka taitaa muuten vieläkin tahkota rallipolkuja. Hurja mies), Colin McRae,
Ari Vatanen,
Michelle Mouton (ainoa nainen maailmassa joka on pystynyt MM-osakilpailuja voittamaan ja taisipa olla eräänä vuonna MM-sarjassakin kolmas)
ja kyllähän Bossekin sinne mahtuu. 30 MM-voittoa (eikös se näin ollut?) ja kaksi maailmanmestaruutta. Kolmas oli niin lähellä, niin lähellä.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8264
Kyllä Juha löytyi omankin listan kärjestä, monta eri merkkiä, monta eri aikakautta, eikä taatusti ollut sattumaa että kehitysvaiheessa olleet autot saatiin kulkemaan voittovauhtia kun Juha tuli talliin.

Didier taisi voittaa B-ryhmäläisellä Ranskan mestaruuden, jos jollain parempaa tietoa niin korjatkoon. Ja Sainzikin ajoi ainakin Euroopan tasolla B-ryhmäläisiä, Rellua ja Fordia ainakin eli kokemusta löytyi niistä peleistä matadoriltakin.

Ja Sainzin ja Auriolin ansiot on myös siinä, että kaksikko mursi sen myytin etelä-eurooppalaisesta kuskista, joka ei voi pärjätä nopeissa sorakisoissa tai lumella. Olihan samaan aikaan Biasionkin kova sana soralla mutta Jyskälässä ei kerinnyt koskaan vauhtiin mukaan ja Ruotsissakaan ei näköjään koskaan edes käynyt kokeilemassa. Eikä pärjännyt muulla kuin Lancialla, hiipui aika täydellisesti mestaruusvuosien jälkeen.
 

Allez Andruet

Member
Liittynyt
12.9.2008
Viestit
16
Didier taisi voittaa B-ryhmäläisellä Ranskan mestaruuden, jos jollain parempaa tietoa niin korjatkoon. Ja Sainzikin ajoi ainakin Euroopan tasolla B-ryhmäläisiä, Rellua ja Fordia ainakin eli kokemusta löytyi niistä peleistä matadoriltakin.

Ja Sainzin ja Auriolin ansiot on myös siinä, että kaksikko mursi sen myytin etelä-eurooppalaisesta kuskista, joka ei voi pärjätä nopeissa sorakisoissa tai lumella. Olihan samaan aikaan Biasionkin kova sana soralla mutta Jyskälässä ei kerinnyt koskaan vauhtiin mukaan ja Ruotsissakaan ei näköjään koskaan edes käynyt kokeilemassa. Eikä pärjännyt muulla kuin Lancialla, hiipui aika täydellisesti mestaruusvuosien jälkeen.
Didi voitti Ranskan mestaruuden 1986 Metro 6R4:llä. Oli muistaakseni melkoisen ylivoimainen sarjassa. Harmi vain, että tuona vuonna Korsika päättyi Didin osalta tehdas-Metrolla jo ekan pätkän jälkeen konerikon vuoksi. Olisiko nähty taistelu Toivonen vs. Auriol? No tuskin, olihan Metro autona selkeästi Lanciaa jäljessä.

Sainz ja Auriol todellakin mursivat lopullisesti myytin etelä-eurooppalisista kuskeista, joka eivät pärjää mukamas kuin asfaltilla. Biasion ja jostain syystä usein unohdettu loistava ranskalainen Bernard Darniche olivat kuitenkin tehneet jo tähän ns. pohjatyön.
Miki ei aivan kärkeen ehtinyt Jyskälässä, mutta ei hän huonosti suinkaan ajanut. Ensimmäisellä yrittämällä 1989 kuudes ja 1991 mainiosti isolla Sierralla viides. Taakse jäivät mm. Basti Lindholm samanlaisella autolla ja Lasse Lampi.
 

Mustiskuusviis

Well-known member
Liittynyt
21.9.2006
Viestit
230
Toi väite, että Sainzilla ois ollu tehokkain Toyota on täyttä skeidaa, täysin samat tehot oli Didierilläkin. Sen näkee jo katsomalla Didierin vauhtia 1998-99, eikä mestarismiehenä Auriol muuhun olisi suostunutkaan. Ja ois kiva tietää että milloin herra Marko Mäkinen on Sainzin sopparin lukenut

Mut veikkaan et ei oo Toyota todellakaan ainut talli, joka on laittanut ykköskuskeilleen isommat tehot kuin keikkakuskeille. Ja miks Bossen ois annettu testata tehokkaammalla autolla ja tehdä siihen säädöt, kuin se milä se myös ajaa Neste Rallissa. ihan järkeen käyvä juttu.
 
Viimeksi muokattu:

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Toi väite, että Sainzilla ois ollu tehokkain Toyota on täyttä skeidaa, täysin samat tehot oli Didierilläkin. Sen näkee jo katsomalla Didierin vauhtia 1998-99, eikä mestarismiehenä Auriol muuhun olisi suostunutkaan. Ja ois kiva tietää että milloin herra Marko Mäkinen on Sainzin sopparin lukenut

Mut veikkaan et ei oo Toyota todellakaan ainut talli, joka on laittanut ykköskuskeilleen isommat tehot kuin keikkakuskeille. Ja miks Bossen ois annettu testata tehokkaammalla autolla ja tehdä siihen säädöt, kuin se milä se myös ajaa Neste Rallissa. ihan järkeen käyvä juttu.

Veikkaan myös että Marko Mäkinen tietää mistä puhuu.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Ja miks Bossen ois annettu testata tehokkaammalla autolla ja tehdä siihen säädöt, kuin se milä se myös ajaa Neste Rallissa.
Eikös se mainita tossa videossa (katoitko sitä edes?) että siihen oli Sainzin jäljiltä unohtunut kovemmat tehot päälle. Ja sitten inssit tämän huomattuaan ilm. moottorinohjausta säätivät uusiksi niin että auto on "asiakastehoissa".
 
Ylös