Quklis
oiyp)ia
Miksi kuskeja täytyy aina vaan rankata järjestykseen? Mielipidekysymys.
Eri aikakausien vertaaminen keskenään on täysin turhaa, nykyisin tulee kaudessa enemmän kisoja kuin toisille uransa aikana...ja sitä paitsi se on aina mielipide kysymys absoluuttista totuutta ei ole.Jos joku suomalainen olis voittanut 5 mm ja 47 rallia (19 eri kisaa), niin tästä ei olisi mitään kiistaa, mutta kun mies sattuu tulemaan muualta niin tämä tuntuu kirpasevan..... http://yle.fi/urheilu/lajit/moottoriurheilu/ralli/2008/11/gronholm_loeb_on_kaikkien_aikojen_paras_126788.html
Muutenkin mjs kirjoitti asiaa mutta tuota kohtaa vahvistamaan esim se että Zanussi sai ostettua puhtaan B-ryhmän 205:n mutta ajoi sillä hyvin tarkoin Välimeren pohjoislaitaan rajoittuvia kisoja.Eikä silloin edes rahalla saanut ostettua itselleen täyttä MM-ohjelmaa tehdasautolla, mitä nyt joku sheikki ajoi jollain porschella jossain vaiheessa mutta se on jo eri satu se.
Että näin. Kaikki kunnia Loebille, hän on WRC-ajan paras kuski. Mutta olisiko hän esim. B-ryhmän aikaan edes päässyt näyttämään kyntensä etelän kisojen ulkopuolella, se on hyvä kysymys se.
Didi voitti Ranskan mestaruuden 1986 Metro 6R4:llä. Oli muistaakseni melkoisen ylivoimainen sarjassa. Harmi vain, että tuona vuonna Korsika päättyi Didin osalta tehdas-Metrolla jo ekan pätkän jälkeen konerikon vuoksi. Olisiko nähty taistelu Toivonen vs. Auriol? No tuskin, olihan Metro autona selkeästi Lanciaa jäljessä.Didier taisi voittaa B-ryhmäläisellä Ranskan mestaruuden, jos jollain parempaa tietoa niin korjatkoon. Ja Sainzikin ajoi ainakin Euroopan tasolla B-ryhmäläisiä, Rellua ja Fordia ainakin eli kokemusta löytyi niistä peleistä matadoriltakin.
Ja Sainzin ja Auriolin ansiot on myös siinä, että kaksikko mursi sen myytin etelä-eurooppalaisesta kuskista, joka ei voi pärjätä nopeissa sorakisoissa tai lumella. Olihan samaan aikaan Biasionkin kova sana soralla mutta Jyskälässä ei kerinnyt koskaan vauhtiin mukaan ja Ruotsissakaan ei näköjään koskaan edes käynyt kokeilemassa. Eikä pärjännyt muulla kuin Lancialla, hiipui aika täydellisesti mestaruusvuosien jälkeen.
Toi väite, että Sainzilla ois ollu tehokkain Toyota on täyttä skeidaa, täysin samat tehot oli Didierilläkin. Sen näkee jo katsomalla Didierin vauhtia 1998-99, eikä mestarismiehenä Auriol muuhun olisi suostunutkaan. Ja ois kiva tietää että milloin herra Marko Mäkinen on Sainzin sopparin lukenut
Mut veikkaan et ei oo Toyota todellakaan ainut talli, joka on laittanut ykköskuskeilleen isommat tehot kuin keikkakuskeille. Ja miks Bossen ois annettu testata tehokkaammalla autolla ja tehdä siihen säädöt, kuin se milä se myös ajaa Neste Rallissa. ihan järkeen käyvä juttu.
Eikös se mainita tossa videossa (katoitko sitä edes?) että siihen oli Sainzin jäljiltä unohtunut kovemmat tehot päälle. Ja sitten inssit tämän huomattuaan ilm. moottorinohjausta säätivät uusiksi niin että auto on "asiakastehoissa".Ja miks Bossen ois annettu testata tehokkaammalla autolla ja tehdä siihen säädöt, kuin se milä se myös ajaa Neste Rallissa.