Maailman paras rallikuski?

Kiertokanki

Well-known member
Liittynyt
23.4.2002
Viestit
579
Sijainti
Männän alapuolella
During the second leg, on Friday, May 2, at the seventh kilometre of the 18th stage, Corte - Taverna, Toivonen's Lancia went off the side of the road at a tight left corner with no guardrail. The car plunged down a ravine and landed on its roof. The aluminium fuel tank underneath the driver's seat was ruptured by the trees and exploded.[2] The fuel tank was not protected by a skid plate, an item used mainly on gravel rallies, which was not fitted for the all-asphalt Tour de Corse. The explosion happened within seconds of the crash, and Toivonen and his co-driver, Sergio Cresto would not have time to get out had they still been alive. The fire caused by the explosion was so intense that the Delta S4, built of fast-burning kevlar-reinforced plastic composite, was unidentifiable as a car afterwards.[5] Both Toivonen and Cresto died in their seats
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8264
Itse pidän Henkkaa, samoin kuin Vatastakin, sellaisina kuskeina jotka ennemmin tai myöhemmin selättivät/kolaroivat jokaisen ajamansa auton huolella jossain vaiheessa rajoja hakiessaan. Eli jos tod.näk. teknisestä viasta johtunutta kuolonkolaria ei olisi Korsikalla sattunut, varmaan jossain vaiheessa Henkka olisi S4:llakin kolaroinut, kevyemmin tai vakavammin. Vatanenhan selätti Peugeotin kahteenkin otteeseen juuri Korsikalla mutta selvisi ehjin nahoin, eli tasapainoili juuri siinä limitillä, täysosuman ja täystuhon rajalla. Silloin se oli elämän ja kuoleman kysymys, nykyään ei enää niinkään. Siinä yksi osasyy, miksi en puhtaasti WRC-ajan kuskia kaikkien aikojen ykköseksi nosta.

EDIT: Nykyajan playstaytion-aikakaudella MM-sarjassa kuolemaa halveksuvat ainoastaan Francois Duvalin kartturit. Ja niitähän riittää.
 
Viimeksi muokattu:

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Tupla-postaus. Teoriat käy vaan hurjemmaks Youtube-kommenteissa näköjään, mutta eiköhän nuo ole vain perinteistä trollausta.
No eiköhän, niinkun joku on kommenteissakin sanonut niin väite että turvakaaret olisi täytetty polttoaineella on yksi naurettavimmista joita olen koskaan kuullut.
 

Kartturi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
185
Kuvassa, jonka Kiertokanki on laittanut, on pösö ja Lancia nokat vastakkain. Eli tuo tukisi sitä, että Bruno meni ohi, mutta palasi. Mutta jos on tosiaan jatkanut matkaa ja kääntynyt takaisin niin on vahvoilla "Hulluimman rallikuskin"-listalla. Meinaa jos ajoi väärään suuntaan ja Alen ei olis pysähtynytkään niin aijai.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
tässä sama paikka pari vuotta sitten...

http://www.forninoracing.it/Immagini/Toivonen07.jpg

ja tästä kuvasta näkee ketkä muut kuskit oli paikalla pysähtyneenä..

http://www.forninoracing.it/Immagini/Toivonen02.jpg
Et viitsis laittaa linkkinä tai Imageshackiin. Tai ehkä se olen vain minä, mutta väittäisimpä että kovin moni alle 1800px vaakareson näytön omistava ei varsinaisesti pidä suurena huvina vierityspalkin kelaamista joka tekstirivin kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
kuvat voi myös mukauttaa näytön kokoon...jos osaa...
Mitä tarkoitat? En tiedä jos puhutko jonkun selaimen ominaisuudesta, mutta ei tämä forum ainakaan sitä itsessään osaa tehdä. Eikä profiiliasetuksista löydy muuta kuin "show images" on/off.

Itse asissa tämän, eli vBulletinin, pitäisi ylileveyden kuvien skaalaaminen automaagisesti osatakin tehdä, mutta jostain syystä sitä ei ole täällä kytketty päälle. Oon siitä ylläpidolle valittanutkin...

mut joo laitetaan ens kerran linkillä niin ei mäne hermo :rolleyes:
Mieluummin voisit editoita nuo linkiksi, vahinko kun on jo tapahtunut tämän sivun kohdalla :rolleyes:
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Kyseiseen kaksikkoon liittyen, lueskelin sitä Vauhdin Maailman juttua Toivosesta ja siitä pomppasi pari juttua esille liittyen siihen Korsikan onnettomuuteen. Eli Toivosen jälkeen reitillä oli siis ilmeisesti Bruno Saby joka ajoi paikan ohi? Jutun mukaan seuraavana reitillä ollut Alén oli myös ajamassa jo kolaripaikan ohi, mutta pysähtyi sitten kun näki taustapeilistä että ulos ajanut auto on Lancia. En sitten tiedä, voi olla että tulkitsen kyseistä juttua väärin, mutta itse sain tosta stoorista sellaisen kuvan että muuten ei ole syytä pysähtyä onnettomuuspaikalle, ellei näe että kyseessä on tallitoveri.

Voihan tietysti olla niin että mutkassa ei ollut nähtävissä mitään vakavan onnettomuuden merkkejä mutta tätä epäilen vahvasti. Ulos rotkoon vievät renkaanjäljet asvaltissa, ja varmasti jonkinlaista katkua ilmassa koska videon perusteella auto räjähtää liekkeihin samantien. Ja jutun perusteella Henrin auto ei ollut rotkon pohjalla vaan nokka olisi ollut tien tasalla tai lähellä sitä. Olisiko mitään ollut tehtävissä vaikka apu olisi ollut lähellä, sitä on ihan turha pekuleerata.
Se auto ei ollut rotkossa syvällä, Se auto oli katollaan muuria vasten. "Se ei ollu ollenkaan pahan olonen ulosajo Auto oli ehjä. Se oli tulta ja kuolemaa lukuun ottamatta, lievä ulosajo.Muistelee Ilkka Kivimäki 23 vuotta myöhemmin edesmennyttä ystäväänsä."

Se oli katollaan keula edellä. Suurtehopumput kun kaasu oli auki pumppas bensaa liekkeihin siks se palo kuin soihtu. Bensa palaa kuin soihtu jos sitä roiskuttaa tuleen. Mä uskoin 23 vuotta että Henrin onnettomuus oli nuottivirhe en usko enää, kyllä se oli tekninen vika.

Henri yritti viimeseen asti kääntää Lancian tielle. Se tiesi tarkkaan mitä teki. Henri ajoi aina samoin raisuin käännöksin asvalttia. Se oli lapsena mikroautoradalla oppinut ettei voi jarruttaa, on vaan mentävä ykskin virhe jarrutus niin peli on menetty.

Mut jos kaasu todella hirtti kiinni, ei 600 heppainen auto käänny. Fysiikan lait sen estää. Eikä se ollu ees kipeä. Kädet oli tukossa, mutta muuten äijä oli täysin terve. Kuume ei ollu onnettomuuden syy missään muodossa. Mä uskon niinkuin Henrin isä Pauli Toivonenkin ja Harri ovat uskoneet. Se oli tekninen vika. Ne jälet oli keskellä tietä ei siinä mutkassa. Henkka olis ottanut vauhtia poies muurin tai seinän avulla jos kaasu esim ei olis hirttänyt kiinni.
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Tuli tuosta Corte-Tavernan pätkäprofiilista mieleen, että ennen onnettomuusmutkaa ja sitä edeltävää suoraa on pari pitkän pitkää hidasta mutkaa jossa varmaan turbo-autolla pumpataan kaasua aika rajusti että kierrokset pysyis ylhäällä. Voisiko tollanen vähän rajumpi pumppaus sitten laukasta kaasun hirttämistä kiinni jos on sellasta vikaa ollakseen, en näistä niin tiedä kun ei oo kokemusta. Saattaahan se olla että juuri päinvastoin ehkäisee sitä, jolla asiasta enemmän tietoa niin voi kertoa.

http://www.youtube.com/watch?v=zkLH56Jx6qI 1:10 eteenpäin tällä videolla nuo mutkat, näiden jälkeen tulee vielä loivempi oikea ennen ulosajomutkaa.

Kaikkihan tää on aika epävarmaa ja ehkä turhaakin jossittelua, mutta kai se on ihmisluonnolle ominaista että asioista halutaan saada selvyyttä. Onnettomuudesta on kulunu kohta 23 vuotta ja edelleen kuuma puheenaihe. Itse en ole edes ollut Henri Toivosen aikaan elossa. Taitaa aihekin vähän karata parhaimman rallikuskin keskustelusta, mutta ei kait se oo niin tiukkaa.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
160581:ltä tuli kanssa hyvä viesti Toivosen onnettomuuteen liittyen vähän ylempänä.
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8264
Henkan onnettomuus on kaiken tragedian lisäksi merkittävä myös senkin takia että sen onnettomuuden seurauksena koko sarja pistettiin uusiksi. Ja sen huomioonottaen tuosta kolarista tiedetään todella vähän, eikä se vuosi 1986 nyt niin kiviaikaa ole etteikö siitä kolarista olisi voinut olla myös kunnon kuvanauhaa tai edes silminnäkijöitä.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Mikä lie mahtaiskaan olla Kankkusen uran ja Tommi Mäkisen uran tarina jos Toivonen ei ois kuollu?Jos lyö F3-formulalla Sennan, on kyseessä todella kovan luokan ajaja. Ja Henkkahan aloitti kauden 1986 todella hyvin. Tais olla ekoja kausia missä Henkalla oli huippuauto käytössään.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Sebastien Loeb on kyl takuulla kaikkien aikojen rallikuskeja, tänä vuonna tullee 6 mestaruus. Harmi vaan et sarja on varsin heikos jamas muuten.
 

toozi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
383
Toivosen onnettomuudesta ei tosiaan ole oikein mitään selkoa edelleenkään. En tiedä oliko tuosta oikein kunnollista tutkimusta silloin, vaikka autohan paloi niin raadoksi, ettei siitä varmaan kovin helposti asioita selvitetty.
En sitten tiedä tuosta youtubessa olleesta videosta, mahtaako olla ihan aito. Periaatteessa ehkä vois olla, kyllähän se ainakin jonkunverran natsaa tuohon paikkaan. En kyllä muista , että olis TV:ssä tuollaista aikanaan näytetty. Sen sijaan muistan kyllä kuinka TV:ssä Hannu oli tutkimassa onnettomuuspaikkaa ja esitti jonkun teorian siitä kuinka asiat olivat edenneet, mutta muistelen että siinä paikassa olisi ollut matala reunamuuri, eikä noissa autettisissa kuvissa sellaista näy. Joko muistan väärin tai sitten vain demosivat asiaa jossain muussa paikassa. Tuossahan tuo muuri on vasta seuraavassa mutkassa, josta se raato nostettiin ylös.

Sen sijaan mitä mieltä olette tuosta filmin pätkästä jonka väitetään olevan Henrin onnettomuus Korsikalla? Itse olen hiukan skeptinen, senkin takia että niin pitkään väitettiin ettei onnettomuudella ole silminnäkijöitä eikä siitä ole olemassa kuvaa. Nyt sitten tämä pätkä on netissä pyörinyt jo muutman vuoden..

http://www.youtube.com/watch?v=MIxX7_kYg9U&mode=related&search=
Nythän toi video on sieltä poistettu. Muistelen, että siinä kuului oikein jonkunlainen äänikin. Onkos nuo mm. Antin tributevideossa olevat pätkät juuri tuosta videosta?

Esim. jos tässä videossa katsoo tarkasti kohdasta 0:06 alkaen, niin itse ulosajo pitäisi oikeastaan näkyä vasemmassa ylälaidassa olevalla tiellä. Joko auto on juuri mennyt siitä tai se on editoitu siitä tai koko video on feikki. Sittenhän auto törmää johonkin puuhun ja palaa taaksepäin ja putoaa alaspäin. Siinä vasemmalla tien allaolevassa rinteessä hieman alempana on näkyvinään ikäänkuin joku vaalea osa liikkeessä(irronnut osa?), No, voi olla ihan vaan joku härö videossa. Jos sitten kaasu hirtti kiinni, mikä varmaankin on täysin mahdollista, niin senhän pitäisi periaatteessa kuulua tossa alkuperäisessä videossa?

http://www.youtube.com/watch?v=KYGgwgNmJuY

Jos noi jäljet tuossa kietokangen kuvassa on Henkan autosta, niin ne kyllä suuntautuu vähän tuonne puun suuntaan, että sikäli vois olla oikein. Suhteellisen tiukkalta näyttävä käännös, ettei nopeus ihan hirveä voinu olla, tosin kameran zoomi saattaa vääristää tota etäisyyttä.

-Japé sanoi:
Tässä sen sijaan on onnettomuus EK:tta vuosia myöhemmin, turistin kuvaamana "in carin" aina onnettomuus kohtaan asti. Näin ainakin otaksun.

http://www.youtube.com/watch?v=zkLH56Jx6qI&mode=related&search=
Tuosta saa äkkiseltään sen kuvan, että se mutka olis ikäänkuin alkanu loivempana ja tiukentunu yllättäen? Jos näin, niin kyllä se nuottivirhekin saattaisi olla mahdollinen, mutta yhtä hyvin voi olla tekninen vikakin. Saattoi jopa yksinkertaisesti Lancian jarrut pettää. Italialaistehdas tuskin myöntäisi, että tämäntason onnettomuus johtuisi tuosta seikasta, jos se vain kyettäisiin salaamaan.

No spekulointiahan tämä ja vähän ehkä offtopic, mutta eihän tätä keskustelua täällä nyt liikaakaan ole.
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8264
Niin se poistettu video missä se onnettomuus kaukaa kuvattuna näkyi niin sitä ei ilmeisesti näytetty missään julkisesti ennenkuin muutama vuosi sitten jossain WRC:n muisteluohjelmassa tai vastaavassa, en sitten tiedä mikä sen nauhan tarina muuten on, mutta ilmeisesti sitä ei vaan yksinkertaisesti ollut median käytössä silloin -86 vuonna.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Juu oli toi onnettomuuspätkä ekassa Toivos-tribuutissa jonka tein. Ehkä vähän huono maku aikanaan oli siinä klippivalinnassa, mutta toisaalta kuulin että moni näki kyseisen onnettomuusklipin ensi kertaa siinä. 2005 vuoteen asti olin siinä luulossa, että onnettomuudella ei oo silminnäkijöitä eikä minkäänlaista videomateriaalia. Näin väitti myös monet moottoriurheiluaiheiset teokset. Toi klippi on ilmeisesti leikattu ranskalaisten WRC-30 vuotta juhlaohjelmasta eli sen voi ajottaa vuoden 2003 tienoille.

Oon pannu merkille kanssa ton vuorenrinnettä alas kovaa kyytiä menevän vaaleen osan joka tulee tieltä alas eri reittiä kun auto. Eli ei oo irronnu autosta puihin osumisessa. Sen verran näkee, että kun auto menee ulos mutkan loppuvaiheessa, osa lentää aika paljon edempänä mutkaa rinteeltä alas. Auto menee jopa luultavasti ensin ulos tieltä ja tää osa sitten perään taaempana tietä. Sen kappaleen näkee aika selvästi videon vasemmassa laidassa heti kun onnettomuusklippi alkaa. Jos tää osa olis jostain kivimuurin reunasta irronnu kuvittelisin että sen liike ois jatkunu auton mukana kameralta näkymättömiin. Täysin valkoinen värikin tukis sitä, että kyseessä on autosta irronnut osa. Sitä on sitten aika mahdoton tarkemmin määritellä mikä se osa on ollu ja onko sillä syytä onnettomuuteen. Videosta voi jotenkin päätellä että osa ei päädy ihan palavan auton viereen, mutta tiedä sitten onko tuota koskaan löydetty tai kiinnitetty huomiota. Nykyään on aika myöhästä koittaa suttusesta videosta hahmottaa yksityiskohtia.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Kaikki hyvä loppuu aikanaan ja legendat kuolee ennnen aikojaan mut Henri kuoli ennenku kunnolla ehti näyttää todellisia taitojaan.
 
Ylös