Maailman paras rallikuski?

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
946
Itselläni kaksi ranskalaista aivan selvästi muiden yläpuolella ja Top3 mahtuu myös Kankkunen. Ehkä jopa Ogier ykköseksi, koska pystynyt voittamaan kolmella eri automerkillä.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
731
2. Röhrl (oli nopea autolla kuin autolla, vain 1 MM, mutta harvoin ajoi täyden sarjan...
Tarkennuksena Röhrillä mestaruudet ’80 Fiatilla ja ’82 Opelilla.

1980 pisteiden valossa aika ylivoimaisesti ja 1982 vähän hyvällä tuurillakin, kun Moutonilla ei mennyt Norsunluurannikko käsikirjoituksen mukaan.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Itselläni kaksi ranskalaista aivan selvästi muiden yläpuolella ja Top3 mahtuu myös Kankkunen. Ehkä jopa Ogier ykköseksi, koska pystynyt voittamaan kolmella eri automerkillä.
Hyvä pointti muuten. Mestaruuksia Loebilla on vielä toistaiseksi enemmän, mutta Ogier on tosiaan menestynyt lähes yhtä hyvin eri talleissa, enkä näkisi mahdottomana ajatuksena että nousisi Loebin rinnalle tai ohikin mestaruuksissa, vaikka aika ajoin lopettelusta puhuukin mediassa. Hyvin voisin itsekin kääntää Sebastienit listalla toisinpäin, mutta annetaan nyt olla noin koska Loeb on edelleen tilastokunkku ja näistä kahdesta ranskalaisesta pidän Loebista jotenkin enemmän. Ja ilmeisestikin hänen nyttemmin entinen kartturi Daniel Elena vaikutti symppikseltä ja hauskalta tyypiltä :D
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Maailman kaikkien aikojen parasta rallikuljettajaa ei olekaan, on vain eri aikakausien parhaita.

1960-1982:
Hannu Mikkola
Timo Mäkinen


1983-1986:
Walter Röhrl
Henri Toivonen

1987-1994:
Juha Kankkunen
Carlos Sainz


1995-2003:
Tommi Mäkinen
Colin McRae

2004: Loeb

2005-2016: ZzZZzZ

2017-2020: Ogier
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1279
1. Loeb
2. Ogier
3. Mäkinen
4. Kankkunen
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17752
Sijainti
East of Eden
Omalla listallani arvostan Juha Kankkusen ykköseksi. 4 mestaruutta kolmella eri automerkillä, ja aikakautena, jolloin kilpailu voitosta oli äärimmäisen kovaa, ja potentiaalisia voittajaehokkaita enemmän kuin vuosiin sen jälkeen.
Loeb ajoi kyllä mestaruuksia putkeen, kaikki samalla automerkillä, ja voittajaehdokkaita oli huomattavasti vähemmän kuin Kankkusen aikoina. Osa mestaruuksista tuli turhankin helposti kun ei oikein ollut haastajia.
Kai sen Löppösen voisi kakkoseksi listalla asettaa.
Sitten onkin jo hieman vaikeampaa laitella kuskeja paremmuusjärjestykseen.
Alenia arvostan korkealle, ja AAlen oli kyllä aikakautensa paras takavetoisten kuljettaja.

1. Juha Kankkunen
2. Sebastien Loeb
3. Sebastien Ogier
4. Markku Alen
5. Tommi Mäkinen
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
Alen oli kyllä aikakautensa paras takavetoisten kuljettaja.
Nelivetoaikanakin 86 - 88 kun ehdotonta skabaansa kävivät Alen, Salonen ja Kankkunen, jotenkin ensin mainittu oli kisan kun kisan kovimmassa vaiheessa nopeampi ja hurjempi, jota ulkoisenkin olemuksensa puolesta fanitettiin.
Mutta mutta...
Järkevää varmuutta kun olisi tarvittu, jotain aina tapahtui.
Maalaisen oloiset Laukaalta ja Riihimäeltä sitten korjasivat potin.
Ja maailmanmestaruuden.
Jos Alen sen yhdenkin mm:n olisi korjannut, hän olisi kaikissa listoissa suomalaisten ykkönen. Aina!
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki
Loeb ajoi kyllä mestaruuksia putkeen, kaikki samalla automerkillä, ja voittajaehdokkaita oli huomattavasti vähemmän kuin Kankkusen aikoina. Osa mestaruuksista tuli turhankin helposti kun ei oikein ollut haastajia.
Minä taas väitän, että 80-luvulla mestaruus oli suhteellisen helppo voittaa, jos vain tehdas antoi riittävän ohjelman. Listaan tähän muutaman esimerkin, kun riittävää ohjelmaa pääluokan autolla on ajanut vain muutama kuljettaja:

1979: Waldegård, Mikkola
1982: Röhrl, Mouton, Mikkola
1984: Blomqvist, Mikkola, Alen
1985: Salonen, Blomqvist, Röhrl, Vatanen
1986: Kankkunen, Alen, Salonen, Biasion
1987: Kankkunen, Biasion, Alen, Blomqvist
1988: Biasion, Alen, Fiorio, Kankkunen
1990: Sainz, Auriol, Kankkunen, Biasion
1997: Mäkinen, McRae, Sainz

2009 voidaan pitää jonkinlaisena WRC:n pohjamuta-aikana, mutta tuolloinkin täysiä kausia ajoi Loeb, Hirvonen, Sordo, Latvala, Henning Solberg, Wilson, Ogier ja Rautenbach sekä Petter Solbergilla paria kisaa vajaa ohjelma.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki
Tommi Mäkinen on aika monen listalla korkealla. Minun kirjoissa taas arvostusta laskee se, että kaikki menestys tuli yhdessä tallissa, eikä samalla autolla juuri kukaan muu oikein pärjännyt. Vastaavasti taas Sainz pystyi rakentamaan menestystä monessa eri tallissa eri aikakausina ja pari kertaa mestaruus jäi todella pienestä kiinni.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
545
Sijainti
pk.seutu
Sainz pystyi rakentamaan menestystä monessa eri tallissa eri aikakausina ja pari kertaa mestaruus jäi todella pienestä kiinni.
Jep. Jos asiat olisivat menneet vähän toisin, Carlosin kannalta paremmin, niitä mestaruuksia voisi olla jopa viisi. 90, 91, 92, 95, 98.
El Matador on omalla listalla hyvin korkealla. Onko jopa numero uno? Top kolmoseen joka tapauksessa.
Sainz, Kankkunen ja Ogier ovat kuskeja, jotka kotiutuivat heti kättelyssä autoon kuin autoon.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki
Sainz, Kankkunen ja Ogier ovat kuskeja, jotka kotiutuivat heti kättelyssä autoon kuin autoon.
Puhumattakaan siitä, että kehittivät myös autoja.

Sainzille selkeä hutivuosi oli Lancia 1993. Vielä 1992 Auriol oli sillä aivan ylivoimainen. Oliko sitten vaan niin että Toyotan kehitystyö alkoi tuottaa hedelmää loppukaudesta samalla kun Lancialla ei menty eteenpäin, vai eikö vaan auto sopinut hanskaan? Sainzille kävi myös huono tuuri 1996 Toyota-sopimuksen kanssa, ja joutui sitten ottamaan taas vanhentuneen Fordin alle.

Lisäksi 1995 oli Uuden-Seelannin sivussa maastopyöräonnettomuuden vuoksi. Jos olisi siellä ollut kuuden sakissa, olisi voittanut mestaruuden. Sainziltahan tuo varmasti olisi onnistunut, kun nyt tuolla kuudennella sijalla oli Delecour.

1991 voidaan pistää ihan omien mokien piikkiin, oli myös hyvää tuuria esim Argentiinassa, jossa vaihteisto hajosi voittodonitseihin, että maalirampille piti peruuttaa. 1998 sitten tietysti kuuluisa moottoririkko, mutta toisaalta moottoriurheilussa pitää sekä kuskin että koneen toimia.

2003 oli myös vielä mestaruuteen avaimet kädessä kun Walesiin mennessä oli Loebilla ja Sainzilla 63 pistettä, Solbergilla 62 (ja Burnsilla 58). Sainz tosin ajoi ulos jo toisella metsäpätkällä.
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Minä taas väitän, että 80-luvulla mestaruus oli suhteellisen helppo voittaa, jos vain tehdas antoi riittävän ohjelman. Listaan tähän muutaman esimerkin, kun riittävää ohjelmaa pääluokan autolla on ajanut vain muutama kuljettaja
Vaikka 80-luvulla kaikki eivät täysiä kausia ajaneetkaan, mestaruuksilla oli silti arvoa. Nykyään voi unohtua, että kuskit ajoivat tuolloin myös omia autojaan ja olosuhteita vastaan. Kisat olivat pitkiä ja vaihtelevia, ja autot vaikeita ajaa, etenkin B-ryhmän aikaan. Usein haastatteluissa kilpailijat ennen kisaa kertoivat, että kisasta tulee kova, koska autot kulkee niin kovaa tai että on 1200 km pätkäkilometrejä jne. Silloin pelkkä maaliinpääsykin oli jo suoritus.
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
Onks se niin, että Grönholm puuttuu listoilta, koska:

* enempi oli tarjolla, mutta...
* ...."varo tukki sisällä, varo tukki sisällä"... Ja tömps!
* ?
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
886
Sijainti
Pohjois-Karjala
2003 oli myös vielä mestaruuteen avaimet kädessä kun Walesiin mennessä oli Loebilla ja Sainzilla 63 pistettä, Solbergilla 62 (ja Burnsilla 58). Sainz tosin ajoi ulos jo toisella metsäpätkällä.
Sainz oli myös 2001 tappelemassa mestaruudesta viimeiseen kisaan lähdettäessä, oli pisteen perässä Burnsia 33 pisteellä. Vetäytyi kilpailusta kun ajoi yleisön joukkoon toisena ajopäivänä, toki jo siinä vaiheessa oli koettu rengasrikko ja AT-pisteitä oli ropissut. Alkukausihan Sainzilla meni tosi hyvin, tasaisesti top3-joukkoon mutta Mäkisen tapaan loppukaudesta ei oikein tullut pisteitä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Sainz:n arvoa mun listalla laskee se että hän oli kova pelimies ja sopimuksilla hoidettiin ettei tallikaverit saaneet samanlaista kalustoa alleen. Kuten Grönholm sanoi, miten tiedät että olet nopein jos tallikaveri ei saa samoja mahdollisuuksia kuin sulla on? Jos voitat rallin ja se viereisen pilttuun kaveri on ajanut samanlaisella autolla ja hävinnyt, silloin tiedät että olet oikeasti kylän kovin jätkä...
 
Ylös