Maailman paras rallikuski?

Mustiskuusviis

Well-known member
Liittynyt
21.9.2006
Viestit
230
Kyllä katsoin pätkän ja Mäkinen antoi kuvan että Sainzin sopimuksessa olisi ollut pykälä missä taattiin SAINZILLE kovimmat tehot TOYOTA KUSKEISTA (vihjailua siihen tyyliin että Sainzilla ois muka ollu schumityylinen absolutely number one -sopimus). Mitään faktaa tuosta ei ole, ainoastaan Mäkisen sana ja Auriol ei ikinä olisi suostunut moiseen pykälään.

"Eikös se mainita tossa videossa (katoitko sitä edes?) että siihen oli Sainzin jäljiltä unohtunut kovemmat tehot päälle. Ja sitten inssit tämän huomattuaan ilm. moottorinohjausta säätivät uusiksi niin että auto on "asiakastehoissa"."

No juuri tähän viittasin, kun tuntuu olevan suurikin kohu siitä että Bossen tehoja alennettiin Sainzin tehoista, ja se että se olisi vaadittu Sainzin sopparissa (eikä suinkaan olisi normaali käytäntö että tehdaskuskeille annetaan kovemmat tehot) :eek:
 
Viimeksi muokattu:

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Tavallaanhan paras ansaitsee parasta mut mm.Schumin kohdalla mentiin äärimmäisyyksiin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Absoluuttisen paremmuusjärjestyksen määrittäminen on pirun vaikeaa ellei jopa mahdotonta. Mutta en hevillä usko että seuraavan tusinan ulkopuolelta löytyisi yhtään nimeä, jota olisi edes syytä harkita joukkoon.

Carlos Sainz
Sebastian Loeb
Markku Alén
Tommi Mäkinen
Juha Kankkunen
Hannu Mikkola
Ari Vatanen
Henri Toivonen
Timo Mäkinen
Miki Biassion
Richard Burns
Marcus Grönholm
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Mutta en hevillä usko että seuraavan tusinan ulkopuolelta löytyisi yhtään nimeä, jota olisi edes syytä harkita joukkoon.
Sinivalkoiset lasit päässä tehty lista. Jos kaikki edellä mainitut kuskit menevt niin missä ovat mm. Walter Röhl, Colin Mcrae, Didier Auriol ja Petter Solberg?

Edelleen näitä on ihan mahdoton tehdä, lukuun ottamatta ykköstä. Se paikka kuuluu Loebille, nyt ja aina. Sitä ei tule kukaan koskaan missää ohittamaan.
 

Kiertokanki

Well-known member
Liittynyt
23.4.2002
Viestit
579
Sijainti
Männän alapuolella
Itse uskon Jean Todtin sanoja. Eli "vaikka Michael on suurenmoinen kuljettaja, niin silti pidän maailman parhaana autonkuljettajana Henri Toivosta".
 

toozi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
383
Itse uskon Jean Todtin sanoja. Eli "vaikka Michael on suurenmoinen kuljettaja, niin silti pidän maailman parhaana autonkuljettajana Henri Toivosta".
Samaa mieltä Todtin kanssa :). No, eri aikakausien kuljettajia on kyllä melko vaikea panna järjestykseen.

Allez Andruet sanoi:
Olisiko nähty taistelu Toivonen vs. Auriol? No tuskin, olihan Metro autona selkeästi Lanciaa jäljessä.
Kaikki kunnia Didille, nopea kaveri. Eikös se voittanut mm. Jyväskylän kerran, suoritus johon ei moni "ei-skandinaavi" ole pystynyt. Mutta edelläolevaan voi vastata 100% varmuudella, että olisi sitten ajanut millä tahansa autolla tuossa vaiheessa, niin ei mitään jakoa vauhdillisesti Toivoselle.
 
Viimeksi muokattu:

Rallimies

Well-known member
Liittynyt
3.1.2004
Viestit
253
Sijainti
Konnevesi.
Sinivalkoiset lasit päässä tehty lista. Jos kaikki edellä mainitut kuskit menevt niin missä ovat mm. Walter Röhl, Colin Mcrae, Didier Auriol ja Petter Solberg?

Edelleen näitä on ihan mahdoton tehdä, lukuun ottamatta ykköstä. Se paikka kuuluu Loebille, nyt ja aina. Sitä ei tule kukaan koskaan missää ohittamaan.

Niin tai Michelle Mouton.

Mutta kerronpa pari syytä miksi Loeb ei mielestäni ole ykkönen. Ajanut koko ajan Citroenilla. Esim. Kankkusen Juha voitti kolmella eri automerkillä mestaruuksia. Ja Sainz pärjäsi autolla kuin autolla. Tai no lukuunottamatta Lanciaa.
Kankkunen pärjäsi myös kolmella eri aikakaudella (siis B-ryhmä, A-ryhmä ja WRC). Toki Loebilla ei ole moiseen ollut mahdollisuuttakaan kun nyt ollut nämä WRC-autot. En kyllä epäile etteikö pärjäisi ensi vuonnakin uudella SUPER2000-autolla.

Tilastollisestihan Loeb on ihan ylivoimainen, mutta kun se ei kerro kaikkea. Markku Alenilla on vieläkin eniten pohja-aikoja muttei yhtään maailmanmestaruutta. Tiedä sitten kertooko se siitä että mies oli nopea mutta epävarma. Epäilen suuresti.

Toki kaikilla on omat mielipiteet ja minun näkemys on tällainen.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8264
Totuushan ei aina löydy tilastoista, ei tässäkään asiassa. Jos parhaalla kuskilla tarkoitetaan tilastollisesti menestyksekkäintä kuskia niin tottakai se silloin on Loeb, senhän näkee kun katsoo voittosaraketta. Mutta kuten mainittua, se ei varmasti ole se mitä tässä ketjussa on ajettu takaa, vaan ihan jotain muuta.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290


Maailman parasta ralli(tai mitä tahansa)kuljettajaa on haastavaa käydä arvioimaan, mutta kuvassa on mielestäni mm. muutama kaveri, joilla asenne oli kohdillaan.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8264
Kyseiseen kaksikkoon liittyen, lueskelin sitä Vauhdin Maailman juttua Toivosesta ja siitä pomppasi pari juttua esille liittyen siihen Korsikan onnettomuuteen. Eli Toivosen jälkeen reitillä oli siis ilmeisesti Bruno Saby joka ajoi paikan ohi? Jutun mukaan seuraavana reitillä ollut Alén oli myös ajamassa jo kolaripaikan ohi, mutta pysähtyi sitten kun näki taustapeilistä että ulos ajanut auto on Lancia. En sitten tiedä, voi olla että tulkitsen kyseistä juttua väärin, mutta itse sain tosta stoorista sellaisen kuvan että muuten ei ole syytä pysähtyä onnettomuuspaikalle, ellei näe että kyseessä on tallitoveri.

Voihan tietysti olla niin että mutkassa ei ollut nähtävissä mitään vakavan onnettomuuden merkkejä mutta tätä epäilen vahvasti. Ulos rotkoon vievät renkaanjäljet asvaltissa, ja varmasti jonkinlaista katkua ilmassa koska videon perusteella auto räjähtää liekkeihin samantien. Ja jutun perusteella Henrin auto ei ollut rotkon pohjalla vaan nokka olisi ollut tien tasalla tai lähellä sitä. Olisiko mitään ollut tehtävissä vaikka apu olisi ollut lähellä, sitä on ihan turha pekuleerata.
 

Kartturi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
185
Jälleen kerran vedin hyllystä kirjan "Suuret mestarit". Markku Alenista kertovassa osiossa on suunnilleen seuraavasti:

"Seitsemän kilometriä lähtöpaikalta kaikki on yhtä kaaosta. Bruno Sabyn Peugeot seisoo keskellä tietä, hän pysäyttää toisena paikalle saapuvan Lancian, sitä ohjaa Alen".

Muistan myös youtubessa pätkän, jossa on juttua Toivosen onnettomuudesta. Siinä katsojat pysäyttää Peugeotin. Tarkistamatta villi veikkaus, että kyseessä Bruno.

Eli ymmärrän tarinan, että Bruno pysähtyi ja pysäytti Markun. Eli kai tuo meni niin kuin nykyäänkin jos sattuu paha onnettomuus. Olisiko 2001 (vedin hatusta en tarkistanut), kun Delecour veti Australiassa puuhun. Pysäytti SOS-kyltillä toisena tulleen McRaen. Seuraavan auton incar-kuva kertoi, kuinka Colin oli SOS-kyltin kanssa pysäyttämässä seuraavaa.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8264
Itsekin kyllä muistan jonkun muun kuin Alénin auton siltä videolta, tuossa Vauhdin Maailman jutussa kuvailtiin että Markku oli vetämässä paikan ohi mutta pysähtyi vain koska huomasi että ulosajanut auto oli Lancia. Eikä Sabysta varoittamassa ollut mitään mainintaa jutussa, tästä sai sen kuvan että paikalle ei ollut vielä pysähtynyt ketään. Ulosajon jäljet ovat kuitenkin varmasti olleet näkyvissä eli Sabykin on varmasti paikan bongannut ja tod.näk. siis myös pysähtynyt.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Itsellä on taas sellainen käsitys, että Saby ajoi paikan ohi pysähtymättä ja kääntyi sitten takaisin onnettomuuspaikalle jonkin matkan päästä, mutta muita autoja oli jo ehtinyt onnettomuuspaikalle. Eli Alén olisi ollut ensimmäinen auto joka onnettomuuspaikalle pysähtyi kuten VM:ssä sanotaan. Biasion sitten varmaan seuraavana. Suuret Mestarit kirjassa sitten tosiaan sanotaan toista. En nyt muista missä tämä tieto oli Sabysta, mutta Henkan onnettomuusvideosta näyttäisi että luultavasti Kivimäki juoksee katsomaan Henkan palavaa autoa päätellen Martinin ajohaalareista. Itse autosta on vaikea sanoa onko se 205 vai S4. No eipä nämä yksityiskohdat niin paljoa merkitse lopulta.
 

Kartturi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
185
Itsellä on taas sellainen käsitys, että Saby ajoi paikan ohi pysähtymättä ja kääntyi sitten takaisin onnettomuuspaikalle jonkin matkan päästä, mutta muita autoja oli jo ehtinyt onnettomuuspaikalle. Eli Alén olisi ollut ensimmäinen auto joka onnettomuuspaikalle pysähtyi kuten VM:ssä sanotaan. Biasion sitten varmaan seuraavana. Suuret Mestarit kirjassa sitten tosiaan sanotaan toista. En nyt muista missä tämä tieto oli Sabysta, mutta Henkan onnettomuusvideosta näyttäisi että luultavasti Kivimäki juoksee katsomaan Henkan palavaa autoa päätellen Martinin ajohaalareista. Itse autosta on vaikea sanoa onko se 205 vai S4. No eipä nämä yksityiskohdat niin paljoa merkitse lopulta.
Ana, mihin videoon viittaat? En muista tuollaista nähneeni. Jos se on netissä, niin olisi kiva nähdä.

Itse viittasin tähän pätkään.

http://www.youtube.com/watch?v=Kgb8yp0eywM

OT: Viesti numero 100 lähestyy
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Viittasin tähän, lopusta vähän pidempi toi onnettomuusklippi kun mikä on tossa videolla ja näkyy kun kuski tai kartturi juoksee auton luota lähemmäks liekkejä.
http://www.youtube.com/watch?v=KYGgwgNmJuY

Päättelin tosta hämärästi näkyvästä raidotuksesta ajohaalarin selässä, että kyseessä on Lancia-kuski.
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Tupla-postaus. Teoriat käy vaan hurjemmaks Youtube-kommenteissa näköjään, mutta eiköhän nuo ole vain perinteistä trollausta.
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8264
Eiköhän se ole se uskottavin teoria mikä siinä VM:n jutussakin esitettiin eli kaasu olisi hirttänyt kiinni ja pumpannut vielä törmäyksen jälkeenkin lisää menovettä liekkeihin. Ja samanlainen tieltä suistuminen oli tapahtunut S4:lla siis jo aikaisemmin samana vuonna Markulle, mutta ei yhtä vakavin seurauksin.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tuo videopätkä on sinänsä itsessään jo kiehtova... itse räjähdyksen näyttävä clippi alkaa vain just ennen kuin tulipallo näkyy puissa. Selkeästi kamera on kuitenkin jo suunnattu sinne päin kun tulipallo leimahtaa. Tuo itse videopätkä on kuulema jostain dokumentista, mutta jossain kellarissa lienee ihan alkuperäinenkin filmi. Mutta tuskimpa siitä kovin paljoa selviäisi, jos kuvaaja on kuvannut jotain muuta (toista autoa ehkä), sitten jotain ulosajon ääniä kuulleessaan kääntänyt kameran...
 
Viimeksi muokattu:
Ylös