Wales Rally GB 2008

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
Niin oli, yllätyksen tapaisia nimittäin. Mielestäni Sordo ajoi tosi hyvin. Ei jäänyt kolmen ajopäivän jälkeen itsellensä konstikkaissa olosuhteissa kuin vajaan minuutin le supreme Loebista. Ei huono.

Suzukit saattaisivat kulkea paljonkin paremmin jos viitsisivät laiskurit niitä vähän testailla. PG on kurittanut Kaarremaisteria jo muutamaan otteeseen tämän kauden aikana. Jos jatkavat, hyvä vaihtoehto olisi antaa samoille ukoille pesti ensi kaudeksi myös, niin, ja testipäiviä testipäiviä ja vaikka öitä, jos silloin on halvempi testata.
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Ihmeellisin ralli, missä olen ikuna ollut mukana.

Perjantaina lähdettiin kutistetulle reitille, joka kutistui vielä entisestään. Hyvä niin, sillä kun ajettiin Hafrenin alkua siirtymänä uuten pätkän alkuun asti, ehtivät Brynildsen ja Novikov suistumaan jo kertaalleen. AT:lle saavuttaessa kävi ilmi, että koko pätkä on peruttu.

Sweet Lamb ajettiin hiukan lyhennettynä ja luotto oli siirtymä liukastelun jälkeen todella kateissa. Ek 3 ajettiin 18 ja rapiat pituisena ja sen alkupuolella ollut puron ylitys kuitui monen nasselaisen kohtaloksi. Nuotituksen aikaan puro oli ihan ok, mutta veden pinta oli noussut n.puolella metrillä, joka aiheutti meillekin viiden minuutin seisokin ylityksen jälkeen. Vasta ilmanputsarin vaihdon jälkeen matka jatkui. Pätkän lopussa olikin sitten parin kilsan peilijää osuus, jossa mekin suoritimme melko huolellisen poistumisen maisemaan n.100-120km/h vauhdista. Jotenkin käsittämättömällä tavalla kimpoilimme mutapenkereeltä takaisin tien suuntaan, vaikka olimme 1000% varmoja, että vehkeet menee nurin ja kunnolla. Siinä vaiheessa kun pelit jysähti takaisin tielle, olin aivan varma, että vähintään yksi pyörä puuttuu, mutta kaikki tuntuivat paikallaan olevan. Loppupätkä ajeltiinkin pintakaasulla pois, sen verran pasmat meni sekaisin.

Alkuperäisen pätkän loppu ajettiin siirtymänä ja siellä oli Araujo suistunut pari metriä syvään ojaan, eli hänen päivänsä oli siinä.

Remoten jälkeen ajettiin samat pätkät uusiksi, nyt oli jäätä sulanut paljon pois Myheriniltä, mutta luottoa oli täysin kateissa. Rauhakseen tultiin.

Walters Arena kahteen kertaan oli yllättävän kovapintainen ja hyvässä kunnossa. Atkinsonin kuvioiden vuoksi pätkä oli poikki aika kauan, mikä venytti päivää melkoisesti. Illalla oli sekavat mietteet, mitä seuraava päivä toisi tullessaan.

Lauantai valkeni mukavan aurinkoisena, siirtymällä jäinen asfaltti tuntui erittäin lupaavalta. Pääsimme päivän ekaa pätkää 4,5km kun peli alkoi röpeltää, samantyylisesti kun olisi mennyt varoohjelma päälle. Virrat pois ja peli uusiksi käyntiin, mutta edelleen pörinä jatkui. Siinä vaiheessa vauhti hiljeni sen verran, että konepellin alta tulvi sankka sininen savu, joka paljasti tapahtuman todellisen luonteen. Peli parkkiin ja pakosarjan päältä liekit sammuksiin. Mukavan kokoisesta aukosta kurkki niitä osia, jotka eivät normaalisti auringonvaloa näe, eli superrallia ei tarvittu.
Todennäköisesti puron ylitys oli vaurioittanut konetta sen verran, ettei laulua pitkälti riittänyt. Saman kohtalon kokivat mm.Hänninen, Brynildsen, Novikov ja moni muu.

Erityisesti harmittaa, kun ei yhtään pätkää päästy vetämään kunnolla.

Lisämausteena tuli mielenkiintoinen episodi, kun pari termiittiä yritti varastaa autosta hiilikuituisen sivupeilin. Peili meni rikki ja poliisi palkitsi kriminaalit ansionsa mukaan. Muutenkaan kun ei harmittanut tarpeeksi! :mad_old:

Moni on ihmetellyt, miksei muka rallia voida ajaa liukkaalla. Voidaan kyllä, mutta siihen tarkoitukseen tehdyillä renkailla. Käytössä ollut sorapyörä oli sama, millä ajettiin myös Jyväskylässä, eli renkaan runko ja kumiseos on suunniteltu lievästi erillaisiin olosuhteisiin. Vertailu nastattomiin talvipyöriin on sama kun vertaisi soutuvenettä ja polkupyörää, niin paljon yhtäläisyyksiä löytyy. Tavallinen kesärengaskin oli nuotituksessa parempi, koska löysempi runko antaa paremmin pitoa jäällä kun sorarallirengas.

On varmasti helppo myös naureskella, että mitäs rallimiehiä nämä ovat kun eivät uskalla liukkaalla ajaa. Penkalta tai ruudun takaa on aina helppo huudella. Siinä kohtaa kun on oma henkiriepu kyseessä, ei mikään idioottimainen typeryyteen pohjautuva hymistely paljoa lämmitä. Limitillä siellä vedetään aina ja riskit ovat äärettömän suuret muutenkin. Mitään turhaa ja typerää riskiä ei kukaan halua ehdoin tahdoin ottaa.

Jos olisi ollut käytössä erityyppisiä renkaita ja etuautot, olisi tilanne ollut jo aivan erilainen, mutta onhan tämä selvää säästöä...:rolleyes:

Toivottavasti ei enää ikinä tarvitse ajaa tällaisilla renkailla tämänkaltaisissa olosuhteissa.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
On varmasti helppo myös naureskella, että mitäs rallimiehiä nämä ovat kun eivät uskalla liukkaalla ajaa. Penkalta tai ruudun takaa on aina helppo huudella. Siinä kohtaa kun on oma henkiriepu kyseessä, ei mikään idioottimainen typeryyteen pohjautuva hymistely paljoa lämmitä. Limitillä siellä vedetään aina ja riskit ovat äärettömän suuret muutenkin. Mitään turhaa ja typerää riskiä ei kukaan halua ehdoin tahdoin ottaa.

Jos olisi ollut käytössä erityyppisiä renkaita ja etuautot, olisi tilanne ollut jo aivan erilainen, mutta onhan tämä selvää säästöä...:rolleyes:

Toivottavasti ei enää ikinä tarvitse ajaa tällaisilla renkailla tämänkaltaisissa olosuhteissa.
Todellakin on mukava naureskella. Itepähän ootte lajinne valinneet, lopettakaa ja siirtykää vaikka polkuautoilun kiehtovaan maailmaan jos kerta pelottaa. Ei voi syyttää muuta kuin itseään kun on rallin pariin halunnut.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Se meikäläisen pullamössö-kommentti oli suunnattu noita nykysääntöjä kohtaan, ei kuljettajia kohtaan. Lyhennetään sprinttiralleja vielä suunniteltua lyhyemmiksi sen takia että renkaat on ihan jotain muuta kuin alusta vaatii niin eihän se voi olla oikein. Kai tässä lajissa vielä ainakin joskus oli kyse siitä että ajetaan erilaisissa olosuhteissa. Mutta jos tämä lajin "kehitys" tähän suuntaan menee vaan entisestään niin pitäköön sitten tunkkinsa, tsiikaan mieluummin vaikka vanhoja kisoja nauhalta. :p
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Todellakin on mukava naureskella. Itepähän ootte lajinne valinneet, lopettakaa ja siirtykää vaikka polkuautoilun kiehtovaan maailmaan jos kerta pelottaa. Ei voi syyttää muuta kuin itseään kun on rallin pariin halunnut.
Hymiö puuttuu, eikös? Vai et kai sää nyt vaan tosissasi tuota kirjoittanut?
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Se meikäläisen pullamössö-kommentti oli suunnattu noita nykysääntöjä kohtaan, ei kuljettajia kohtaan. Lyhennetään sprinttiralleja vielä suunniteltua lyhyemmiksi sen takia että renkaat on ihan jotain muuta kuin alusta vaatii niin eihän se voi olla oikein. Kai tässä lajissa vielä ainakin joskus oli kyse siitä että ajetaan erilaisissa olosuhteissa. Mutta jos tämä lajin "kehitys" tähän suuntaan menee vaan entisestään niin pitäköön sitten tunkkinsa, tsiikaan mieluummin vaikka vanhoja kisoja nauhalta. :p
Huoltoparkissa aika moni on kypsä sääntökehityksen nykysuuntaan. Joku tolkku pitäisi saada. Koko aika korostetaan turvallisuuden merkitystä, mutta samaan aikaan on esim.nerokas remote service, jossa autoon saadaan vaihtaa vain autossa mukana olevia osia. Seuraus:autossa kulkee mukana tukivartta, vetaria, putkea, letkua, jarrulevyä ja jos jonkinlainen kokoelma kaikkea roipetta useimmiten nippusiteillä kiinni pitkin koria ja turvakehikkoa. Sitten kun vedetään tunteella viitaan nämä osathan pysyvät aina varmasti paikoillaan, eivätkä aiheta mitään riskiä sinänsä. Ja laite painaa kun panssarivaunu... meillä oli 1619kg ukkojen kanssa, kun tultiin perjantai-illan viimeiseen huoltoon, tankissa 10l menovettä.
Siellä remote service-parkissa faktatuomarit känkkäävät sitten mekaanikkojen kanssa, oliko teippi autosta vai mekaanikon pakista...:jaska:

Eräs kehitysaskel on kuitenkin tapahtunut: kohtalaisen kuuluisa Mr. Hoosein on poistettu yhtälöstä.:ahem:
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Eräs kehitysaskel on kuitenkin tapahtunut: kohtalaisen kuuluisa Mr. Hoosein on poistettu yhtälöstä.:ahem:
Siis se intialainen tuomariheebo joka tiedä mistään mitään? Fordillahan nauretaan tällekin jätkälle oikein antaumuksella... :D
 

toozi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
384
Voihan rähmä. Loeb sai sitten tämänkin rallin, joka on perinteisesti ollut suomalaisittain vahva kisa. Hyvin ajoi kuitenkin Latvala. Jos tämä vire säilyy ensi kaudelle, niin ehkä jo ensi vuonna pystyy panemaan Loebille kampoihin useammassakin kisassa.

Mikolta huono kisa. Tolla ajolla ei kannata kuvitella taistelevansa mestaruudesta. Onkohan se nyt aheltänyt tätsinsä kadoksiin jossain punttisalilla, vai mikä tossa mättää. Olihan tuossa toki jotain välähdyksiä himan paremmastakin vauhdista, mutta kokonaisuutena selvä pettymys.

Aika vaikethan noi olosuhteet ilmeisesti olivat. Mutta samankaltaisissa olosuhteissa tuolla on kai kuitenkin aikaisemminkin ajeltu ja vieläpä ilman nuotteja. En kyllä tiedä oliko nastat sitten aikaisemmin sallittu ja toki nykyautoissa vauhti on kertaluokkaa rajumpaa. Mukava muuten lukea ensikäden tietoa täältä, että kiitoksia vaan 106:lle että tänne kirjoittelee.
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
Komppaan Tootsia ja kiitän Peugeot 106:sta paikan päältä raportoinnista. Kummasti se säväyttää lukea itse paikalla olleen ja niissä olosuhteissa rimpuilleen omista kokemuksista.

Niin, ja minua ei naurattanut edes se kun näin Rossin tulevan eka pätkiä ikäänkuin sukkasillaan hiljaa hipsutellen. Pikemminkin kehottaisin koko kööriä käymään tarkistuttamassa korvien välisen tilansa, että onko siellä ketään kotona? Voi nimittäin jänskättää vähän painaa lapikasta lattiaan jollain pitkällä ja kapealla suoralla, tietämättä, missä kohtaa olisi terveellistä siirtyä jarrupuolelle:eek!:.
 
Ylös