Rata-SM 2009

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Rata-SM?

Viime viikonloppuna taisi olla Suomen Rata kesän suurin tapahtuma Alastarolla. Kuinka se näkyi täällä tai mediassa? Ei juuri mitenkään. Rata-autoilu jatkaa Suomessa samassa uskomattomassa tilassaan vuodesta toiseen.

Mielestäni on hyvä verrata esim. rallia ja rataa, joista kansainvälisesti uskoisin ehkä radan olevan tunnetumpi ja suositumpi. Entä Suomessa? Esim. www.ralli.net:issä on jokaisesta kotimaisesta rallista (oli sitten SM tai F-Cup tai joku pieni ralli) aktiiviset ennakko- sekä jälkikeskustelut. Kuvia ja videoita on joka tapahtumasta tarjolla monien kuvaajien toimesta yhteensä useita satoja. Katsojia paikalla on satoja ja kilpailijoita on usein riittävästi.

Entä kotimainen rata? Kisat menevät usein ohi ilman, että niistä olisi juurikaan ennakko- tai jälkikeskustelua forumeilla. Kuvia ja videota ei ole oikeastaan lainkaan tarjolla. Rata-SM:n oma materiaalipankki tarjoaa esim. Alastaron lauantai tapahtumista huimat 8 kuvaa, sunnuntai 6 kpl. Maksaneita katsojia on pieni kourallinen. Kilpailijoita ja sitä myötä tapahtumia radalla ei ole juuri nimeksikään. Ja ainainen pohdinta jatkuu, kuinka saada asioita paremmaksi.

Myös tuttu Suomen kv-boikotointi jatkuu. Kuten FF Tanskan ja FR EuroCupin toimesta. Tämä tuskin on sattumaa.

Sinänsä on kunnioitettavaa, että Suomalainen Rata-SM on vielä "hengissä" ikuisessa riutumisessaan (muutamaa vuotta lukuun ottamatta), eikä jo lakkautettu kokonaan.

Itselläni ei asiaan mitään viisasten kiveä ole, totesin vain saman jonka varmaan moni muukin Rata-SM tapahtumassa vieraillut on saattanut havaita. Itse järjestelyissä ei ole kylläkään katsojana ole mitään moitittavaa, ne toimivat hyvin.

Yleisöä varten Rata-SMää tuskin kannattaa rakentaa, kerta sitä ei ole. Kohderyhmänä ovat siten vain kuljettajat, tallit ja heidän sponsorinsa. Siten on ymmärrettävää, että luokkia kannattaa pitää paljon (jokainen saa tulla ajamaan millä haluaa). On ehkä helpompi saada sponsoreita jos voi sanoa, että voitin Suomen mestaruuden ja jättää samalla mainitsematta, että luokassa oli lisäkseni muutama kuljettaja. Jos taas ajatellaan katsojia, on tuskin järkevää ajattaa useita luokkia vailla kilpailua, saati endurance tyylisiä lähtöjä muutamalla autolla, sillä mitä silloin katsotaan jos on vaikea edes bongata autoja radalta saati nähdä taistelua. Jos tällä konseptilla yritetään maksimoida makkaran myynti, niin se ei taida toimia ainakaan pitkällä tähtäimellä. Sen takia onkin parempi keskittyä vain kuljettajiin ja heidän sidosryhmiinsä.

Alastarolla oli upeaa katsella esim. Legendsien kovaa taistelua sekä FR NEC:n kisaa ja tasokasta varikkoaluetta/tiimejä. Katsomon Alastarossa tulisi luonnollisesti sijaita Las Palmasin lähellä, josta näkisi radan varsinaiset ohituspaikat(sama muilla radoilla).
 
Viimeksi muokattu:

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Jo vain. Rata-sm ongelma on se, että siinä ei ole mitään katsottavaa. Kisat on hyvin järjestetty mutta tosiaan katsottava puuttuu. Liian vähän autoja ei toimi. :nope:
Tuon olen todennut jo pitkän aikaa sitten. Suomen suurin rata tapahtuma taitaa kyllä silti olla elokuun Ahveniston Historic Grand Race. Autoja on miljoona per lähtö ja yleisöä mukavasti. Kannattais ihan oikeesti lähteä katsomaan tätä kilpailua, on kuin ennen vanhan Ahveniston Vauhtipäivät. Olis vaan kiva kun toisivat jonkun tähden paikalle niin saatais yleisöä vieläkin enemmän paikalle ja tapahtuma olis siinäkin mielessä kuin Vauhtipäivät.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kyllähän se on nähty jo pitemmän aikaa että HRF:n kisoissa on väkeä ja kalustoa. Vahinko vain että heidän tekninen komiteansa on luonut nyk. Roadsport (ent. "harrasteautoluokka") luokalle turhan rajoittavat säännöt. Tästä esimerkkeinä mm. vuosimalliraja (halutaan pitää Cossyt ja M3:t poissa) sekä kuviorenkaan käyttöpakko. Historic-puolella kaipaisin kovasti ikäkausi I:tä myös radalle - rallissa ja sprintissä se jo on.
Nykyisten A- ja V8- luokkien sääntöjä kun vapauttaisi pyörän ja vuosimallin suhteen, niin sen voisi yhdistää SS-luokan kanssa. Jo nykyisellään A:n huippuautot ovat hyvin liki SS-kalustoa renkaita ja korimallin ikää lukuunottamatta.
Super Touringille oli kuolinisku ulkomaisten kuljettajien sulkeminen pois. Ja jos GT3:iin halutaan ihan oikeasti kunnon määrä autoja radalle, niin se edellyttää nykyistä tiiviimpää yhteistyötä Ruotsin ja Eestin kanssa. ST luokan tilalle on luultavasti tulossa vuoden-kahden sisään GT4:t, joiden kanssa kenties voisi sallia 996/997 Cupperit ja F355/F360 Challenget samaan kisaan. F360kin alkaa olemaan noiden perus-kuppereiden lailla pahasti altavastaaja GT3:n seassa.
 

Jonathan Royal

Well-known member
Liittynyt
28.5.2000
Viestit
397
Sijainti
pyhäranta
ei millään pahalla HRFää kohtaan, mutta minusta on kyllä ihmeellistä miten tollanen 60-luvun venäjäsarja vetää ihmisiä kun taas rata-SM on osatty ryssiä oikein viimesen päälle.

ymmärsin että kuorma-autot erotettiin pois rata-sm viikonlopuista? miksi? ihan selkeisti tämän hetken kiinnostavin suomalainen luokka, vaikka sekin osanottajamäärältään ja tasoltaan aika surullinen. mutta ääntä, kokoa, ja tehoa ja savua kyllä riittää. toisin kuin näissä lateksihiilari leluautoissa joitta läskit pörssitimot ajattaa ja pelkää äidin kuoleman jälkeen eniten sitä että Panoksen oveen tulee naarmu.

legendseissä on kyllä vääntöä ja autoja, mutta suomalaiseen tapaan senkin sarjan perusidea on onnistuttu ryssimään ja yamaha deucet kurvailee jossain metsälenkillä pois yleisön silmistä kun koko luokka perustuu amerikkalaiseen sprint-kulttuuriin missä ajetaan raviradan kaltaisilla soraovaaleilla. ja suomalaiset raviradathan olis puitteiltaan mitä parhain paikka legendseille!
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Kyllä helvetti jääty ennenkun yksikään ravirata Suomessa antaa ajaa noita kansallisia kisoja niillä. Jonkin verran ollu tekemisissä ratojen ja niiden hoitotoimenpiteiden kanssa niin tiedän aika varmasti että jäi ajamatta
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
yamaha deucet kurvailee jossain metsälenkillä pois yleisön silmistä kun koko luokka perustuu amerikkalaiseen sprint-kulttuuriin missä ajetaan raviradan kaltaisilla soraovaaleilla.
Siis mitä, onko SM-sarjan kalenterissa ratoja, jossa ei näy KATSOMOSTA käsin koko rata?! ;) Ihmeellistä touhua... :D

No vitsi vitsinä. Kemorallahan kiersivät ensimmäiset vuodet klubirataa, mutta taisivat omasta tahdostaan vaihtaa pitkälle radalle.
 

Jonathan Royal

Well-known member
Liittynyt
28.5.2000
Viestit
397
Sijainti
pyhäranta
No vitsi vitsinä. Kemorallahan kiersivät ensimmäiset vuodet klubirataa, mutta taisivat omasta tahdostaan vaihtaa pitkälle radalle.
kaikissa sarjoissahan on aina se perimmäinen vääntö mennäänkö kuskien vai katsojien ehdoilla - suomessa ei ainakaan olla menty katsojien ehdoilla ja sen kyllä näkee. pitää kuitenki muistaa se että ammattimainen touhu kuivuu kasaan aika äkkiä ellei se pysty luomaan itsestään tuotetta joka toimii markkinallisesti. en kyllä tiedä voidaanko suomessa ikinä edes mennä katsojien ehdolla kun niitä ei vain ole...

suomessa puitteet kaikelle tuollaselle toiminnalle on vaan niin syvältä että ehkä olis parempi vaan kaikkien luovuttaa ku yrittää potkia henkeä kuolleeseen hevoseen :D

niin ja kyllä sinne raviradalle päästään ajamaan jos riittää operatiivista tahtoa olihan joskus jotain rallin (?) näytöslähtöjä jossain seinäjoella kait, kai sekin sitten loppu järjestelyllisten "ongelmien" takia?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Seinäjoella ei ole mitään ravirataa, eikä ole koskaan ollutkaan. Nurmoossa sen sijaan on, mutta siellä millään legendalla ole ajettu. Ainoat legendat on sielläkin pulloissa.

Jyväskylän Killerin raviradan maastossa on jotain yleisö-EK:ta joskus ajettu, mutta siitäkin huvista vastasi sen verran iso ja rahakas organisaatio, ettei pikkusinteillä ole varoja moiseen. Ylläpitokulut saattaa hieman maksaa.

Wasa Raceway sen sijaan on ollut aktiivisesti kilpailukäytössä sekä yhden hevosen kattamattomille vaunuille, että 500 hevosen vetämille katetuille vaunuille... Nykytilannetta en tiedä.
 

Jonathan Royal

Well-known member
Liittynyt
28.5.2000
Viestit
397
Sijainti
pyhäranta
Wasa Raceway sen sijaan on ollut aktiivisesti kilpailukäytössä sekä yhden hevosen kattamattomille vaunuille, että 500 hevosen vetämille katetuille vaunuille... Nykytilannetta en tiedä.
aivan joo hyvä ku oikasit, tätä rataa tarkotin. svedut taas näyttää mallia :)
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
kaikissa sarjoissahan on aina se perimmäinen vääntö mennäänkö kuskien vai katsojien ehdoilla - suomessa ei ainakaan olla menty katsojien ehdoilla ja sen kyllä näkee. pitää kuitenki muistaa se että ammattimainen touhu kuivuu kasaan aika äkkiä ellei se pysty luomaan itsestään tuotetta joka toimii markkinallisesti. en kyllä tiedä voidaanko suomessa ikinä edes mennä katsojien ehdolla kun niitä ei vain ole...
Noh, paremman shown nuo kyllä saa nykyään aikaan pitkällä radalla.


Itsekin mietin, kumman pitäjän puolella tuo Seinäjoen ravirata alunperin oli. Väittäisin kyllä, että rajapyykki oli ennen ravirataa, mutta sillä nyt ei enää ole merkitystä, kun Nurmoa omana kuntanaan ei ole olemassa...

Wasa Racewayllä vetävät joka vuosi Legendoilla tosiaan skaban. Talvisellaisen, muistaakseni.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Seinäjoella ei ole mitään ravirataa, eikä ole koskaan ollutkaan. Nurmoossa sen sijaan on...

Kyllä täällä Seinäjoella aivan varmasti ravirata on, on ollut jo 50-luvulta lähtien. ;) Noin kilometrin päässä Seinäjoen keskustasta. Ja sitä paitsi Nurmohan liitettiin Seinäjokeen, joten enää ei liene syytä spekuloida edes rajapyykin sijainnilla :D

70-luvulla sielä ajettiin ainakin jokkiskisoja. Mahtaisiko tuo olla aivan mahdoton idea järjestää nykyisinkin autokisoja... Eiköhän raviradalla ole pelit ja vehkeet, joilla radan saisi autokisojen jälkeen kuntoon. Kannattaisi ehkä ainakin tiedustella asiaa.... Tämä vinkiksi sinne Legends -puuhamiesten suuntaan. Olisi muuten hyvä paikka järjestää esimerkiksi tuo joka syksyinen Legends Festivaali. Varmasti olisi yleisöäkin enemmän kuin Jurvassa.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Muutama F3-kuva tosta ja tästä.

Ford kisoista löytyy kuvia tekstin kera Per Steniuksen s2i Motorsportin sivuilta. Kyseinen sivu on muutenkin erinomaisen suositeltava, jos FF-skene kiinnostaa, sillä sieltä löytyvät tuoreimmat uutiset ja huhut sekä kisaraportit.
 
Viimeksi muokattu:

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
:thumbup:

Kyllä Otosta vielä kuvaaja tulee.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Katselin tuossa Pärnun koosteen, ja siellä selitettiin, ettei Viperissä ole kuin kaksi käyttökelpoista vaihdetta meidän radoilla.

Tuli mieleen horinat S2000-Audin huonoista starteista ja STCC:n liian pitkästä ykkösestä (rullaavat lähdöt...).

Eikö henkilöautoihin muka voi vaihtaa välityksiä ollenkaan? Kilpa-autojen puolella välläreiden vaihtaminen radan mukaan on ihan normaalia auton säätämistä!

Voi toki olla, että kyseessä oli vain Pulkkisen sekoilut... Puhuttiinhan lähetyksessä myös Formula Renault'n SM-kisoista, vaikka Pärnussa kyseinen yksityyppiluokka ajoi vain Viron ja NEZ:n pisteistä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Mahtaako Viperiin olla luokiteltu montakin erilaista välitystä GT3:iin? Jos ei tarpeeksi tiheää välitystä ole luokiteltu, niin minkäs teet. Tämä on juuri näiden ?TCC/GT? sääntöjen heikkous, ettei soveltamisen varaa ole käytännössä lainkaan.
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Voi toki olla, että kyseessä oli vain Pulkkisen sekoilut... Puhuttiinhan lähetyksessä myös Formula Renault'n SM-kisoista, vaikka Pärnussa kyseinen yksityyppiluokka ajoi vain Viron ja NEZ:n pisteistä.
Mua alkaa se Pulkkinen nyppiä. Ei tarvitsisi joka kerta, kun sanoo Ahvenisto käyttää sanan edessä ilmausta "legendaarinen" ja jokainen on varmaan jo riittävän monta kertaa kuullut että Palttala on "ammattimies". Tasaisista kahden tai useamman kuljettajan kilpailuista voisi käytää muitakin sanontoja kuin "vääntö". Viimeisen lähdön voisi edes joskus spiikata muuten kuin toteamalla päivän oleven "yhtä vaille valmis". Kovin on köyhää ja puuduttavaa kieltä...Ja sitten vielä noissa koosteissa pitää hankkia vierelleen varikkotyttöjä ja miehestä pitää olla kuvaa joka välissä.
 
Ylös