-Japé-
Well-known member
- Liittynyt
- 18.11.2005
- Viestit
- 1290
Rata-SM?
Viime viikonloppuna taisi olla Suomen Rata kesän suurin tapahtuma Alastarolla. Kuinka se näkyi täällä tai mediassa? Ei juuri mitenkään. Rata-autoilu jatkaa Suomessa samassa uskomattomassa tilassaan vuodesta toiseen.
Mielestäni on hyvä verrata esim. rallia ja rataa, joista kansainvälisesti uskoisin ehkä radan olevan tunnetumpi ja suositumpi. Entä Suomessa? Esim. www.ralli.net:issä on jokaisesta kotimaisesta rallista (oli sitten SM tai F-Cup tai joku pieni ralli) aktiiviset ennakko- sekä jälkikeskustelut. Kuvia ja videoita on joka tapahtumasta tarjolla monien kuvaajien toimesta yhteensä useita satoja. Katsojia paikalla on satoja ja kilpailijoita on usein riittävästi.
Entä kotimainen rata? Kisat menevät usein ohi ilman, että niistä olisi juurikaan ennakko- tai jälkikeskustelua forumeilla. Kuvia ja videota ei ole oikeastaan lainkaan tarjolla. Rata-SM:n oma materiaalipankki tarjoaa esim. Alastaron lauantai tapahtumista huimat 8 kuvaa, sunnuntai 6 kpl. Maksaneita katsojia on pieni kourallinen. Kilpailijoita ja sitä myötä tapahtumia radalla ei ole juuri nimeksikään. Ja ainainen pohdinta jatkuu, kuinka saada asioita paremmaksi.
Myös tuttu Suomen kv-boikotointi jatkuu. Kuten FF Tanskan ja FR EuroCupin toimesta. Tämä tuskin on sattumaa.
Sinänsä on kunnioitettavaa, että Suomalainen Rata-SM on vielä "hengissä" ikuisessa riutumisessaan (muutamaa vuotta lukuun ottamatta), eikä jo lakkautettu kokonaan.
Itselläni ei asiaan mitään viisasten kiveä ole, totesin vain saman jonka varmaan moni muukin Rata-SM tapahtumassa vieraillut on saattanut havaita. Itse järjestelyissä ei ole kylläkään katsojana ole mitään moitittavaa, ne toimivat hyvin.
Yleisöä varten Rata-SMää tuskin kannattaa rakentaa, kerta sitä ei ole. Kohderyhmänä ovat siten vain kuljettajat, tallit ja heidän sponsorinsa. Siten on ymmärrettävää, että luokkia kannattaa pitää paljon (jokainen saa tulla ajamaan millä haluaa). On ehkä helpompi saada sponsoreita jos voi sanoa, että voitin Suomen mestaruuden ja jättää samalla mainitsematta, että luokassa oli lisäkseni muutama kuljettaja. Jos taas ajatellaan katsojia, on tuskin järkevää ajattaa useita luokkia vailla kilpailua, saati endurance tyylisiä lähtöjä muutamalla autolla, sillä mitä silloin katsotaan jos on vaikea edes bongata autoja radalta saati nähdä taistelua. Jos tällä konseptilla yritetään maksimoida makkaran myynti, niin se ei taida toimia ainakaan pitkällä tähtäimellä. Sen takia onkin parempi keskittyä vain kuljettajiin ja heidän sidosryhmiinsä.
Alastarolla oli upeaa katsella esim. Legendsien kovaa taistelua sekä FR NEC:n kisaa ja tasokasta varikkoaluetta/tiimejä. Katsomon Alastarossa tulisi luonnollisesti sijaita Las Palmasin lähellä, josta näkisi radan varsinaiset ohituspaikat(sama muilla radoilla).
Viime viikonloppuna taisi olla Suomen Rata kesän suurin tapahtuma Alastarolla. Kuinka se näkyi täällä tai mediassa? Ei juuri mitenkään. Rata-autoilu jatkaa Suomessa samassa uskomattomassa tilassaan vuodesta toiseen.
Mielestäni on hyvä verrata esim. rallia ja rataa, joista kansainvälisesti uskoisin ehkä radan olevan tunnetumpi ja suositumpi. Entä Suomessa? Esim. www.ralli.net:issä on jokaisesta kotimaisesta rallista (oli sitten SM tai F-Cup tai joku pieni ralli) aktiiviset ennakko- sekä jälkikeskustelut. Kuvia ja videoita on joka tapahtumasta tarjolla monien kuvaajien toimesta yhteensä useita satoja. Katsojia paikalla on satoja ja kilpailijoita on usein riittävästi.
Entä kotimainen rata? Kisat menevät usein ohi ilman, että niistä olisi juurikaan ennakko- tai jälkikeskustelua forumeilla. Kuvia ja videota ei ole oikeastaan lainkaan tarjolla. Rata-SM:n oma materiaalipankki tarjoaa esim. Alastaron lauantai tapahtumista huimat 8 kuvaa, sunnuntai 6 kpl. Maksaneita katsojia on pieni kourallinen. Kilpailijoita ja sitä myötä tapahtumia radalla ei ole juuri nimeksikään. Ja ainainen pohdinta jatkuu, kuinka saada asioita paremmaksi.
Myös tuttu Suomen kv-boikotointi jatkuu. Kuten FF Tanskan ja FR EuroCupin toimesta. Tämä tuskin on sattumaa.
Sinänsä on kunnioitettavaa, että Suomalainen Rata-SM on vielä "hengissä" ikuisessa riutumisessaan (muutamaa vuotta lukuun ottamatta), eikä jo lakkautettu kokonaan.
Itselläni ei asiaan mitään viisasten kiveä ole, totesin vain saman jonka varmaan moni muukin Rata-SM tapahtumassa vieraillut on saattanut havaita. Itse järjestelyissä ei ole kylläkään katsojana ole mitään moitittavaa, ne toimivat hyvin.
Yleisöä varten Rata-SMää tuskin kannattaa rakentaa, kerta sitä ei ole. Kohderyhmänä ovat siten vain kuljettajat, tallit ja heidän sponsorinsa. Siten on ymmärrettävää, että luokkia kannattaa pitää paljon (jokainen saa tulla ajamaan millä haluaa). On ehkä helpompi saada sponsoreita jos voi sanoa, että voitin Suomen mestaruuden ja jättää samalla mainitsematta, että luokassa oli lisäkseni muutama kuljettaja. Jos taas ajatellaan katsojia, on tuskin järkevää ajattaa useita luokkia vailla kilpailua, saati endurance tyylisiä lähtöjä muutamalla autolla, sillä mitä silloin katsotaan jos on vaikea edes bongata autoja radalta saati nähdä taistelua. Jos tällä konseptilla yritetään maksimoida makkaran myynti, niin se ei taida toimia ainakaan pitkällä tähtäimellä. Sen takia onkin parempi keskittyä vain kuljettajiin ja heidän sidosryhmiinsä.
Alastarolla oli upeaa katsella esim. Legendsien kovaa taistelua sekä FR NEC:n kisaa ja tasokasta varikkoaluetta/tiimejä. Katsomon Alastarossa tulisi luonnollisesti sijaita Las Palmasin lähellä, josta näkisi radan varsinaiset ohituspaikat(sama muilla radoilla).
Viimeksi muokattu: