Rata-SM 2009

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jonathan Royal sanoi:
amerikan ihmemaassa noita eri autolajeja on tolkuttomasti
Jenkeissä kyllä ajetaan kilpaa kaikenlaisilla rotteloilla, jotka vaan liikkuu. Suomessa ei väkimäärä riitä samanlaiseen lajikirjoon jotta saisi kohtuullisesti osallistujiakin mukaan.

Suomessa pitäisi olla SM-tasolla esim. seuraavat luokat:
1 formulaluokka
1 Legends -tyylinen yksityyppiluokka
1 vakioautoluokka, luokan sisällä eri tasoista kalustoa (esim 1600cc ja 2000cc samassa lähdössä)
1 GT-luokka jos kalustoa saadaan riittävästi

Nykyisellään touhu on liian hajanaista kun SM-viikonloppuna on liikaa eri luokkien kisoja...
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Kävin juuri ahvenistolla katsomassa vähän ennakkotunnelmia historic harjoituksista, että näytti hyvältä taas pitkästä aikaa! Varsinkin eräät bemarit kuulostaa tosi hienolta ja yksi fiat ajoi mutkissa koko ajan kolmella pyörällä. Taitaa olla aivan mieletön pito stadion alueen mutkassa, vai näenkö harhoja?
 

matti870

Well-known member
Liittynyt
17.8.2004
Viestit
96
itsekkin oli harjoituksia historici kattomassa ja onne autot vaa hienon äänisiä.
Huomenna pääse mun kaverikin ajaa sit virallisesti kun tänää ei viittinyt mennä ajaa.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Näyttäis että tänä viikonloppuna ahvenistolla saattaa olla kunnon skabat tiedossa! Autoja on meinaan kyllä aikas paljon:

http://kiti.akk-motorsport.fi/modules/system/stdreq.aspx?P=1&VID=default&SID=692296884858728&A=open:kiti:registration_listclasses:94085,set:session.l9:registration_listclasses&S=2&C=62177

Varsinkin Formula renault 17 osanottajaa, legends 39! osanottajaa sekä BMW extreme 17 osanottajaa pistää kyllä silmään! Eikä sovi unohtaa V1600/hondat/Super touring 18kpl yhteislähtöä. Hmmm mielenkiintoista.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Joo kattelin myös, että aikataulut ovat tulleet nettiin, hyvä niin. Pitää suunnitella hommaa, että osuu tuon GT3 luokan kanssa samaan aikaan paikalle. :thumbup:
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Minkähän laisessa muodossa Rata-SM -sarjaa ensi vuonna aiotaan markkinoida, kun sarjasta jäävät pois ainakin Formula 3 ja Formula Ford...?? Ei GT3- ja Formula Renault -lähdöillä kovin mielenkiintoista kisaviikonloppua rakenneta :D
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Fordeja nyt ei kukaan kaipaa mutta onko tosiaan niin, että F3 luokka laitetaan pois? Jos jokin pitäisi poistaa ihan yleisönviihdyttämismielessä pois niin fordit olis yks. Ku ei niissä juuri katsottavaa ole.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Suomessa pitäisi olla SM-tasolla esim. seuraavat luokat:
1 formulaluokka
1 Legends -tyylinen yksityyppiluokka
1 vakioautoluokka, luokan sisällä eri tasoista kalustoa (esim 1600cc ja 2000cc samassa lähdössä)
1 GT-luokka jos kalustoa saadaan riittävästi

Nykyisellään touhu on liian hajanaista kun SM-viikonloppuna on liikaa eri luokkien kisoja...
Tuo kuulostaisi jo hyvältä, mutta itse karsisin vielä enemmän, eli 1 formula, 1 koppi, (+ 1 Legends). Sitten pari ylimenokautta, jossa eri tasoiset autot ajaisivat sekaisin luokissa (olis melkoista säätöä). Sen jälkeen suosituimmasta tai yhteen soveliaimmista autoista tehtäisiin luokan runko. GT luokka on mielestäni sen verran öky, etten usko, että Suomen kokoisessa maassa kyseiseen luokkaan saadaan koskaan 20+ auton SM lähtöjä, eli kunnon kisoja.

Siten vielä kun sais tapahtumat metsistä lähemmäs yleisöä, Keimolaan vaikka.
 
Viimeksi muokattu:

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Tosiasiahan on se, että tällä hetkellä ei oikeastaan ole yhtään sellaista kv-koppiluokkaa jota Suomessa kannattaisi lähteä lanseeraamaan.

Vaikka osa niitä vihaakin niin kyllä silti Sport 2000 tän vuosituhannen alussa oli yleisölle mieleisintä autoilua. Se kun suuren kansan silmään on ihan sama ajaako autot 1.15 kierroksia vai 1.25 kierroksia Ahvenistolla kunhan porukkaa ja sirkushuveja riittää.

Mun ehdotus olis se että formuloissa nostetaan pääluokaks vaikkapa just FR2.0, siinä on mahdollisuudet ajaa samalla kalustolla maailmalla ja autot on tuoreita ja suht edullisia. Tähän alle joku "helpompi" luokka vaikkapa sitten just FFordit jolla saadaan väki sisään. Kahteen ripeään siipiluokkaan kun ei väki riitä.

Koppiautoille taas täytyis kehittää ihan vaikka kansallisella säännöllä joku edullinen luokka, tyyliin just alun Sportit. Kuninkuusluokkana saa sitten mun puolesta olla Super2000/Touring miten nyt halutaanki. GT3 vaan on turhan tyyris ajettava.

Sellanen rallipuolelta lainattu FinR 2-vetosääntö pelais varmastikin kohtuullisesti myöskin radalla.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mun ehdotus olis se että formuloissa nostetaan pääluokaks vaikkapa just FR2.0, siinä on mahdollisuudet ajaa samalla kalustolla maailmalla ja autot on tuoreita ja suht edullisia.
Tosin ne mahdollisuudet ajaa samalla kalustolla maailmalla loppuu ihan just heti kohta. 2010 ajetaan jo Eurokuppia uudella autolla ja kansalliset sarjat seurannevat viimeistään vuoden viiveellä perässä (paitsi täällä pysytellään kuulemma nykyisessä jo nyt 10 vuotta vanhassa autossa vielä pitkään)...
Kuninkuusluokkana saa sitten mun puolesta olla Super2000/Touring miten nyt halutaanki. GT3 vaan on turhan tyyris ajettava.
Väittävät, että GT3:lla ajaminen on halvempaa kuin Super2000:lla.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuo kuulostaisi jo hyvältä, mutta itse karsisin vielä enemmän, eli 1 formula, 1 koppi, (+ 1 Legends). Sitten pari ylimenokautta, jossa eri tasoiset autot ajaisivat sekaisin luokissa (olis melkoista säätöä). Sen jälkeen suosituimmasta tai yhteen soveliaimmista autoista tehtäisiin luokan runko. GT luokka on mielestäni sen verran öky, etten usko, että Suomen kokoisessa maassa kyseiseen luokkaan saadaan koskaan 20+ auton SM lähtöjä, eli kunnon kisoja.

Siten vielä kun sais tapahtumat metsistä lähemmäs yleisöä, Keimolaan vaikka.
Legends on vähän kantona kaskessa :dunno:

Markkinointimielessä se ei palvele ketään ja se imee aika paljon potentiaalisia kuskeja oletettavan halpuutensa takia.

Itse näkisin mieluummin tosiaan jossain oikeassa (isojen autojen) rataluokassa sen 30-40 autoa radalla Legendsien sijaan. Sport 2000:takin oli mukava katsoa autojen runsaslukuisuuden ansiosta, vaikkei ne autot mitään raketteja olleet. Lisäksi viivalla oli kaupassa myynnissä (siviiliversiona) olevaa tuoretta kalustoa, joten jonkun näköinen johdannainen markkinointiin löytyi.

Nykyinen rata-SM on pelkkä vitsi siihen nähden mitä se oli takavuosina.
 

matti870

Well-known member
Liittynyt
17.8.2004
Viestit
96
tänään ahveniston testipäivän pääsi loppumaa aikasemmi kun joku endurance bmw ajoi ollikaisen honda perään ja ja molemmat autot meni rengasvallia päin joka on pääsuora vasemmalla puolella.
tuhoisaa jälkee autoille tuli mut kuskeille ei sentään tapahtunut mitään.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Aikaisemmin päivällä testeissä oli jonkin aikaa taukoa, kun yhdestä NOB:n Possusta tuli taas romua. Joku (ilmeisesti varikon nousun maavallia pitkin edennyt Bemari) jätti öljyvanan nypyltä Tarun mutkaan asti.

Valle sitten lipsautti öljyistä Porgen numero 11 nypyn jälkeiseen kaiteeseen ja kaatoi matkalla pätkän rengasvallia...
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Legends on vähän kantona kaskessa :dunno:

Markkinointimielessä se ei palvele ketään ja se imee aika paljon potentiaalisia kuskeja oletettavan halpuutensa takia.

Itse näkisin mieluummin tosiaan jossain oikeassa (isojen autojen) rataluokassa sen 30-40 autoa radalla Legendsien sijaan.
Se neronleimaushan tästä vielä puuttuisikin, että F3:n ja Fordien kanssa heivattaisiin SM-rata-tourilta myös Legendsit. :nope:

Tosin se kyllä palvelisi loistavasti useasti ehdottamaani ideaa perustaa Legendseistä todellinen SM-sarja, jossa ajettaisiin lumella, jäällä, soralla ja asvaltilla, kaduilla ja moottoriradoilla. 30-40 autoa radalle ja siinä lama-NASCARin Suomen valloitus olisi täydellinen. Näille veikeille autoille olisi halutessa helppoa kehittää markkinointiohjelmakin, kunhan saisivat leikattua irti sen SM-sarjojen kivipallon, joka ei tee muuta kuin hidasta potentiaalia.

Kumpikohan vetäisi enemmän porukkaa katsomoihin Ahvenistolla tai Alastarolla: Sport 2000-auto vai Seppo Kovalainen, Matti Räikkönen ja vaikkapa Mikko Hirvonen Legends-kisassa? Kauppakasseja ei kukaan kehu ja hehkuta, mutta jos Porvoosta jotain opimme niin sen, että Legends-autosta pitävät kaikki. Tosin ihmekös tuo, onhan kyseessä ainoa Suomeen soveltuva täysverinen kilpa-auto.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Koppiautoille taas täytyis kehittää ihan vaikka kansallisella säännöllä joku edullinen luokka, tyyliin just alun Sportit. Kuninkuusluokkana saa sitten mun puolesta olla Super2000/Touring miten nyt halutaanki. GT3 vaan on turhan tyyris ajettava.
Itse asiassa juuri päinvastoin. SuperTouringin ongelma on järjettömät ylläpitokustannukset, GT3:n on kallis ainoastaan ostettaessa ja halpa ylläpitää ellet tirvaise sitä seinään. Ja GT4:t on vielä edullisempia ajaa ja ylläpitää.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3415
Sijainti
Lahti
Tosin se kyllä palvelisi loistavasti useasti ehdottamaani ideaa perustaa Legendseistä todellinen SM-sarja, jossa ajettaisiin lumella, jäällä, soralla ja asvaltilla, kaduilla ja moottoriradoilla. 30-40 autoa radalle ja siinä lama-NASCARin Suomen valloitus olisi täydellinen. Näille veikeille autoille olisi halutessa helppoa kehittää markkinointiohjelmakin, kunhan saisivat leikattua irti sen SM-sarjojen kivipallon, joka ei tee muuta kuin hidasta potentiaalia.
Kertakaikkiaan hyvä idea! Suomalainen sovellutus vallitseviin olosuhteisiin ja mentaliteettiin. Halvalla(?) saa harvoin hyvää, mutta tämä olisi juuri sellainen paketti. Eikä sitä tarvitsi edes miksikään lama-NASCARiksi kutsua, sillä formaatti olisi ihan noin omanlaisensa. Äkkiäkös siitä saisi markkinoitua "the äärimmäinen kisasarjan"? Ihan alkoi syyhyttämään, joka paikasta. Ei vähiten korvien välistä.

Loistava ajatus, CARTer! :thumbup:
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Itse asiassa juuri päinvastoin. SuperTouringin ongelma on järjettömät ylläpitokustannukset, GT3:n on kallis ainoastaan ostettaessa ja halpa ylläpitää ellet tirvaise sitä seinään. Ja GT4:t on vielä edullisempia ajaa ja ylläpitää.
Itsekin olin vielä vähän aikaa sitten tuossa uskossa. Riippuu vähän siitä mitä tehdään ja miten tehdään.

Tosiasia on se, että GT- autot jo hankintahinnaltaan on Suomessa vähän nou nou tavaraa.

Eikä muuten ole nykyään tuollainen Legendsikään niin halpa kun yleensä luullaan.

Edelleen mieluummin itse kattoisin 30 pikkuännän autoa radalla kun kuutta GT-autoa puolen kierroksen eroilla. Ja veikkaan etten ole ainut.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Locostit mukaan Sm-sirkukseen. Ehkä niitä sitten tulis viivalle lisää. Noissa luokkien muutoksissa on aina vaikeinta se siirtymä. Ei kaikki F3-kuskit siirry Renaulteihin, jos F3 lopetetaan. Tarvitaan aina joku sekalähtö johon voi osallistua vanhoillakin autoilla ja ne on yleensä kaikkein epätasaisimpia ja tylsimpiä lähtöjä.

Gt-luokasta en luopuisi. Tarvittaisiin lisää kuskeja Baltiasta ja Venäjältä ja heidän pitäisi saada osallistua SM-sarjaan. Lisäksi tarvittaisiin lisää ulkomaisten luokkien vierailuja Suomeen. Tällä kaudella on ollut aika hiljaista. Alastarolla oli sentään NEC-sarja. Ei ole sitä venäläistä formulaluokkaakaan enää näkynyt.

Tarvitaan lisää firmoja, jotka myyvät kilpailupaketteja kuskeille. Kilpa-auto vajan perällä, pari naapuria huoltoporukkaan ja transitilla kisoihin -formaatti alkaa olla menneisyyttä. Joskus oli VM:ssa juttu, että formulatalleihin olisi tulossa enemmän maksukykyisiä kuskeja kuin on paikkoja. Miten mahtaa olla nykyään? Ja Koiranen taitaa olla ainoa tällainen talli?

Ahvenistolla on taas pitkä lähtöluettelo. Saa nähdä moniko ilmestyy radalle. Perinteisesti ne parhaat autot on siellä vajan perällä. "Ei saatu ihan valmiiksi tähän kisaan, mutta..."
 

AP

New member
Liittynyt
2.9.2009
Viestit
1
Ahveniston testit 2.9.

"tänään ahveniston testipäivän pääsi loppumaa aikasemmi kun joku endurance bmw ajoi ollikaisen honda perään ja ja molemmat autot meni rengasvallia päin joka on pääsuora vasemmalla puolella.
tuhoisaa jälkee autoille tuli mut kuskeille ei sentään tapahtunut mitään."

Pakko tähan on kommentoida, kun olin tuon "endurance bmw:n" kuski. En siis ajanut Hondan perään,...
Näin takaa tulevan nopeamman auton kyllä peilistäni, mutta annoin tilaa ja ajoin suoraan radan vasenta reunaa nopeutta keventäen mutta jarruttamatta.
Ko. Honda ohitettuaan minut leikkasi liian nopeasti eteeni osuen oikeaan etukulmaani (osui vas takarenkaansa etupuolelta).
Tästä eteenpäin kaikki onkin historiaa, ja ainakin meidän osalta selvitään kovalla työllä ja "muutamalla" eurolla eteeenpäin.

Tähän voi osalliset halutessaan kommentoida ja ilmoittaa oman näkemyksensä asiasta.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Se neronleimaushan tästä vielä puuttuisikin, että F3:n ja Fordien kanssa heivattaisiin SM-rata-tourilta myös Legendsit. :nope:

Tosin se kyllä palvelisi loistavasti useasti ehdottamaani ideaa perustaa Legendseistä todellinen SM-sarja, jossa ajettaisiin lumella, jäällä, soralla ja asvaltilla, kaduilla ja moottoriradoilla. 30-40 autoa radalle ja siinä lama-NASCARin Suomen valloitus olisi täydellinen. Näille veikeille autoille olisi halutessa helppoa kehittää markkinointiohjelmakin, kunhan saisivat leikattua irti sen SM-sarjojen kivipallon, joka ei tee muuta kuin hidasta potentiaalia.

Kumpikohan vetäisi enemmän porukkaa katsomoihin Ahvenistolla tai Alastarolla: Sport 2000-auto vai Seppo Kovalainen, Matti Räikkönen ja vaikkapa Mikko Hirvonen Legends-kisassa? Kauppakasseja ei kukaan kehu ja hehkuta, mutta jos Porvoosta jotain opimme niin sen, että Legends-autosta pitävät kaikki. Tosin ihmekös tuo, onhan kyseessä ainoa Suomeen soveltuva täysverinen kilpa-auto.
Ehdottamasi "all-round" kisamuoto on kyllä kiinnostava.

Itseäni ei kiinnosta juurikaan katsella legendsejä isolla moottoriradalla, Ahvenistollakin pitkin hampain. Ne kuuluvat jonnekin syherömmälle radalle jossa tapahtuukin enemmän ja ajo on näyttävämpää. Porvoon rata voisi tälle luokalle toimia, kunhan pikkuisen edes panostaisivat siihen turvallisuuspuoleen, ettei se touhu näytä siltä kuin ajettaisiin jossain Venäjällä Lada cuppia. Venäläisiä yhtään väheksymättä.

Ja nuo formulaisit eivät sitä porukkaa vedä vaan oikeat rattimiehet. Kyllä jos edustava joukko kotimaista kärkikaartia radalta ja rallista saataisiin viivalle, voisi yleisöäkin vielä kiinnostaa. Ja ainakin tosiaan sellainen "all-round" sarja jossa ajetaan erityyppisillä pinnoilla joka vuodenaikana. Nämä pelkät isot moottoriradat ovat nounou Legendseille, vaikka usein hyviä kisoja nähdäänkin.

Ja Sport2000:n paluuta en välttämättä sellaisenaan toivo, vaan joitain vapauksia pitäisi sallia joilla näyttävyyttä saataisiin lisää kustannusten kuitenkin pysyessä jotenkin kurissa. Se balanssi onkin hankalaa saavuttaa. :dunno:
 
Ylös