Välitankkaukset historiaan 2010

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
en tiedä miten vaikuttaa tämä mut saattaa olla hyvä tai sit ei :cool:
 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Kuvittelisin muutoksen olevan hyväksi Kimille renkaita säästävästä ajotyylistä johtuen. Lewisin olisi pakko lopettaa ne toistuvat lukkojarrutukset.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Tätä uutista olen odottanut 14 vuotta. Eli nyt palattaisiin 90-luvun alkuun, jolloin kisan ajaminen läpi ilman varikkopysähdyksiä oli kovilla renkailla mahdollista. Toivottavasti se tulee olemaan renkaiden puolesta mahdollista myös vuonna 2010. Renkaidenvaihtoa en kuitenkaan toivo kiellettävän, se kuuluu lajiin.

Tämä sääntö mahdollistaa hyvin erilaisia taktiikoita renkaiden vaihdon suhteen. Varikkopysähdysten määrä myös vähenee, mikä tuo lisää ohitustarvetta radalle. Pysähdysten ajoitus ei tule myöskään olemaan niin tarkkaa kuin se bensan loppumisen suhteen on nyt ollut. Riskinotto on mahdollista, ja sitä tullaan varmaan näkemäänkin.

Aika-ajot nousevat jälleen niille kuuluvaan arvoonsa ja oikeasti niiden nopein lähtee paalulta. Kisa on sitten eri juttu rengasvalintojen ja taktiikan suhteen, ohituksia nähdään varmasti muutenkin kuin ensimmäisessä mutkassa.
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Voin jo kuvitella miten porukka valittaa, kun Kimi ajaa kahdella stopilla kaksi stinttiä kärjessä, mutta lopuksi Alonso ohittaa kimin yhden stopin jurnutuksellaan ja ottaa voiton :D Siinä sitten taas valitetaan miten nopeinta kuskia taas syrjitään ;)

Ei vaan mielestäni todella positiivinen muutos! Tulee varmasti mielenkiintoa huomattavasti lisää tämänkin johdosta
 

Fool

Well-known member
Liittynyt
3.8.2007
Viestit
76
Mikähän olis paras taktiikka, kun renkaanlämmittimet kielletään? Ajaa niin kauan kuin saa renkaat kestämään? Periaatteessa olisi varmaan paras vaihtoehto käydä viimeisellä (vai onko se nyt toiseksi viimeinen kierros jolloin viiminen mahdollisuus käydä varikolla) kierroksella vaihtamassa jolloin tarvitsisi ajaa vain yksi kierros kylmillä nakeilla, kun varmaan menee enemmän kuin yksi kierros saada renkaat lämpimäksi. Entäpä jos kärkiautot ajavat lähekkäin ja ensimmäisenä oleva auto menee varikolle niin eikös hän silloin putoa näiden muiden lähellä ajaneiden taakse vaikka nämä muut olisivat menneet heti seuraavalla kierroksella varikolle? Tosin silloin tällä ensimmäisenä varikolla käyneellä on lämpimämmät renkaat jolloin hänen pitäisi periaatteessa saada nämä muut kiinni ja päästä yrittämään ohitusta paremmilla renkailla.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mikähän olis paras taktiikka, kun renkaanlämmittimet kielletään? Ajaa niin kauan kuin saa renkaat kestämään? Periaatteessa olisi varmaan paras vaihtoehto käydä viimeisellä (vai onko se nyt toiseksi viimeinen kierros jolloin viiminen mahdollisuus käydä varikolla) kierroksella vaihtamassa jolloin tarvitsisi ajaa vain yksi kierros kylmillä nakeilla, kun varmaan menee enemmän kuin yksi kierros saada renkaat lämpimäksi. Entäpä jos kärkiautot ajavat lähekkäin ja ensimmäisenä oleva auto menee varikolle niin eikös hän silloin putoa näiden muiden lähellä ajaneiden taakse vaikka nämä muut olisivat menneet heti seuraavalla kierroksella varikolle? Tosin silloin tällä ensimmäisenä varikolla käyneellä on lämpimämmät renkaat jolloin hänen pitäisi periaatteessa saada nämä muut kiinni ja päästä yrittämään ohitusta paremmilla renkailla.
Joo aikalailla näin, mutta miksi viimeisellä kierroksella pitäs käyä varikolla, samahan se on ajaa sit maaliin asti. Nii vai tarkotitko että rengas sääntö tulee täytetyksi näin? Aivan.

Hyvää tässä muutoksessa on vielä se, että ei tartte sen turva-auto hässäkän kanssa arpoa ja pelleillä. Pitäs olla lottonumerot tasan sen suhteen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Joo aikalailla näin, mutta miksi viimeisellä kierroksella pitäs käyä varikolla, samahan se on ajaa sit maaliin asti. Nii vai tarkotitko että rengas sääntö tulee täytetyksi näin? Aivan.

Hyvää tässä muutoksessa on vielä se, että ei tartte sen turva-auto hässäkän kanssa arpoa ja pelleillä. Pitäs olla lottonumerot tasan sen suhteen.
Jos turva-auto säilyy, niin on se edelleen epäoikeudenmukainen* kärjessä karkuun ajaneille. Sikäli kokeiltu nopeusrajoitus ilman jonoksi keräämistä olisi edelleen harkitsemisen arvoinen uudistus.

*)Minun puolestani saa kyllä olla epäoikeudenmukainenkin, tuleepahan yllätyksellisempiä kisoja.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Pitäs olla lottonumerot tasan sen suhteen.
Kyllähän siinä vähän on tuuria vielä mukana että kuka on kerennyt vaihtamaan freshit kumit. Mutta vaikutus ei ole ollenkaan niin dramaattinen kuin nyt, kun on aivan pakko sitä bensaa mennä hakemaan vaikka tallikaverin perässä jonottaen.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Voin jo kuvitella miten porukka valittaa, kun Kimi ajaa kahdella stopilla kaksi stinttiä kärjessä, mutta lopuksi Alonso ohittaa kimin yhden stopin jurnutuksellaan ja ottaa voiton :D Siinä sitten taas valitetaan miten nopeinta kuskia taas syrjitään ;)

Ei vaan mielestäni todella positiivinen muutos! Tulee varmasti mielenkiintoa huomattavasti lisää tämänkin johdosta
Olipas suoranainen älynväläys tuo Kimi-Alonso-kommentointi. Et ole tainnut nähdä kisoja muilla kuin nykysäännöillä, kun tollasta saissea suollat. Kyseisessä skenaariossahan Alonso voittaisi aivan oikeutetusti, toinen on valinnut toisenlaisen taktiikan, mut so what? Turha keksiä tollasta väkisinväännettyä paskapolitikointia.

Mut joo, on myös mun mielestä erittäin positiivinen muutos.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Jossain vaiheessa tulee varmaan sellainen muutos, että tankataan kahden kisan välein. Joka toinen kilpailu ajetaan KERSiin kertyneellä energialla.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Hmm, siis uutinenhan on hyvä mutta miltähän autot näyttää siinä vaiheessa ku perään täytyy tunkea hillitön tankki, kersin lisäks? Sen lisäks, että koneiden täytyy kestää 4 kisaa, joten jäähdytyksenkin täytynee olla nykyistä parempi.

Todellakin palataan tietyllä tavalla ajassa taaksepäin ja hoikat perät ovat historiaa.

Tuon nykyisen takasiiven kaveriks vielä isompi perä, niin johan on tyylikkäitä menopelejä :yuck:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Hmm, siis uutinenhan on hyvä mutta miltähän autot näyttää siinä vaiheessa ku perään täytyy tunkea hillitön tankki, kersin lisäks? Sen lisäks, että koneiden täytyy kestää 4 kisaa, joten jäähdytyksenkin täytynee olla nykyistä parempi.

Todellakin palataan tietyllä tavalla ajassa taaksepäin ja hoikat perät ovat historiaa.

Tuon nykyisen takasiiven kaveriks vielä isompi perä, niin johan on tyylikkäitä menopelejä :yuck:
Sen kummemmin KERSin suurimpia osia kuin bensatankkiakaan ei tungeta auton perään, vaan painonjakauman ja sääntöjen (bensiinitankki) takia ne sijaitsevat kuljettajan takana.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Mun mielestä kuljettajan takana oleva alue autosta on oikeastaan se "peräosa" mut eikait meillä niin tarkkoja olla :D
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Täytyy tähän toikkiin palata jarnaamaan perussuomalaisesta perusperhanan peruspessimistisyydestä. Jotenkin täällä heijastelis, että päätös on hyvä, mutta esimerkiksi huomattavasti laajemmalle kansakunnalle aukeava Maikkarin kyselyn tulos välitankkausten poistosta oli suurimmaksi osaksi negatiivinen.
En tosin tiedä, pitivätkö klikkausäänestykseen vastanneet välitankkauksen poistumista myös varikkopysähdysten poistumana. Mutta jotenkin arvasin, ennen kuin vastausta katsoin, että kansa on jälleen äänestänyt EItä tällaiselle positiiviselle muutokselle. Ja tässä pidän sanani enkä syö, en, en!
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Aivan liian pitkäänhän välitankkaukset ovat mukana roikkuneet.

Lähestulkoon kaikkea mahdollista ja mahdotonta on muutettu että kisoista saataisiin mielenkiintoisempia, mutta kuitenkaan ei ole edes vakavasti harkittu puuttumista siihen tärkeimpään tekijään joka on muuttanut kilpailut ratkaistavaksi taktiikkapöydillä ja varikkosuoralla (sekä pilannut myös aika-ajot).
 
Ylös