Kovasti sarjan puuhamiehet ovat vakuutelleet, että halukkaita oli jälleen enemmän kuin autoja, ja että tarkoituksena on taata kaikille oma hetkensä valokeilassa hiljalleen tapahtuvilla julkistuksilla. Se nyt toki on ihan sama vaikka autoja olisi 40, jos kuskit ovat gandolfeja ja Palmer Audista nousseita.Ei tuosta sarjasta tainnut sittenkään tulla mitään vaikka kovasti toivoin....juuri nyt 8 vahvistettua kuskia ja kuukausi sarjan alkuun...ei hyvä.
Gridin täyttyminen edellisvuoden keskinkertaisuuksilla ei järin vahvaa kuvaa sarjasta anna.4Sportin Studiossa juuri nyt Henri Karjalainen. Tavoite on ajaa toinen kausi kakkosissa, mutta rahoitusta vielä uupuu.
Mm. huono auto, radat jotain Brands Hatchin tasoa (onhan siellä toki myös hyviä, mutta muut aikamoista kuraa) ja sitten tietysti samalla tasolla on liian monta kilvoittelevaa sarjaa (F2, WSbR3,5 ja GP3)Harmi jos tämä sarja nyt kaatuu, tai kituuttelee kauden läpi onnettomalla kuskikaartilla. Idea kustannuksiltaan kohtuullisesta ponnahduslaudasta kohti fykkösiä on hyvä, mutta jokin nyt vaan mättää.
???Mm. huono auto, radat jotain Brands Hatchin tasoa (onhan siellä toki myös hyviä, mutta muut aikamoista kuraa)
No joo, ehkä pieneen (tai sittenkin aikamoiseen) ylilyöntiin sorruin tuossa väitteessäni, johtuen kait BH:n (joka siis ei kuulu suosikkeihini) luonteesta: ei yhtään kunnon suoraa (kaikki on jollain tavalla mutkalla) ja ylipienistä turva-aueista. Huom! En myöskään haluaisi nähdä siellä asfaltoituja turva-alueita, mutta nykyisellään ne vain ovat auttamattoman pienet... [/OT]Radathan tämän sarjan parasta antia ovat, kun WTCC:n yhteydessä ajetaan. Ei mitään asfaltilla täytettyjä Tilkeringejä, aneemisia katuratoja (pl Marrakesh) tai B-luokan F3-rinkuloita, vaan hyviä, omaperäisiä ratoja: Zolder, Oschersleben (yksi ikisuosikeistani), Brands Hatch, Monza, Brno jne...
-
Tää voi olla myös syy miksei sarja houkuta paperilla kovia kuskeja. Jos ura on aikaisemmin luotu luottamalla aina kalleimpaan (l. parhaaseen) kalustoon, ei ehkä kannata riskeerata mainetta lähtemällä tasaselle keskikastin maineessa olevien suharien kanssa. Jos homma ei suju, ei vauhdin puutetta voi perustella a) paskalla tiimillä, b) vajaalla budjetilla vaan on c) katsottava peiliin.- Sopiva budjetti ja tasa-arvo kuskeille. Ajamaan päästäkseen ei tarvitse olla miljonääri tai vanhan mestarin poika a la GP2, eikä rahalla myöskään voi ostaa tallipaikkaa murskaavan ylivoimaisesta timistä (ART).
Alex Brundle nosti esiin yhden ongelman tämän kauden sarjavalinnastaan kertoessaan. Yksi kilpa-autoilijalta vaadittavista kyvyistä on taito toimia tiimin kanssa ja tätä kautta kehittää autoa toivottuun suuntaan. F2 ei kehitä tätä kykyä lainkaan, vaan kohdallesi sattuneelle kisainssille pitäisi omien ja muiden telemetriatietojen perusteella osata kuvailla muutokset ilman yhteistä historiaa tai mahdollisuutta oppia tiimin kokemuksesta.Vaikea on kyllä ymmärtää, miksi sarja ei tuon suurempaa suosiota ole saavuttanut. Toki GP2 kerkesi jo paikkansa vakiinnuttamaan, mutta F2:sten kulurakenne on niin paljon järkevämpi ja autot suunnilleen samaa tasoa, ettei vaan mahdu jakeluun miksei tuonne useampi pyri. Onko taustalla jotain sellaisia tekijöitä minkä tähden on vaikeuksia täyttää lähtöruudukko edes keskitason suhareilla? Kyllähän keskitason kavereiden kanssa täydellä gridillä ajetun kauden jälkeen luulisi jo muutamia huippujakin mukaan eksyvän.
Hyvä pointti. Toisaalta se myös opettaa nopeaa sopeutumista erilaisiin työtovereihin. Sinällään hyödyllinen taito nuorelle ammattia hakevalle kuskille. Huonona puolena tietysti se, että kulloinenkin kisainssi ja hänen kanssaan kommunikointi vaikuttaa tulokseen varsin merkittävästi.Alex Brundle nosti esiin yhden ongelman tämän kauden sarjavalinnastaan kertoessaan. Yksi kilpa-autoilijalta vaadittavista kyvyistä on taito toimia tiimin kanssa ja tätä kautta kehittää autoa toivottuun suuntaan. F2 ei kehitä tätä kykyä lainkaan, vaan kohdallesi sattuneelle kisainssille pitäisi omien ja muiden telemetriatietojen perusteella osata kuvailla muutokset ilman yhteistä historiaa tai mahdollisuutta oppia tiimin kokemuksesta.
Itse näen F2:n erilaisen konseptinsa takia jossain määrin irrallisena noihin sarjoihin nähden. Missään tapauksessa en ajattele F2-pestin vaativan mainittujen isompien luokkien tapaista kokemusta. F2 on nähdäkseni porras niihin, vaihtoehtoinen tie kalliimman F3:n sijaan. F3 Euroseries on kuitenkin mielestäni edelleen se parempi ja houkuttelevampi tie. Kakkosilla mennee vielä jokunen vuosi oman paikkansa ottamisessa.Kun sarja profiloituu sekä jonkinlaiseksi F3:n kilpailijaksi että GP2/WSbR/AutoGP-tason kokemusta vaativaksi, on yhtälö haastava.
Jos muotoilen hieman toisin, niin F2:n arrive-and-drive-konsepti (yli?)korostaa kokemuksen merkitystä mm. tuon Brundlen mainitseman pointin vuoksi. En esimerkiksi usko, että Soucek oli viime vuoden kuljettajista lahjakkain ja näkisin hänen hyötyneen muihin kilpailijoihin verrattuna mittavasta kokemuksestaan vähän suhteettomasti.Itse näen F2:n erilaisen konseptinsa takia jossain määrin irrallisena noihin sarjoihin nähden. Missään tapauksessa en ajattele F2-pestin vaativan mainittujen isompien luokkien tapaista kokemusta. F2 on nähdäkseni porras niihin, vaihtoehtoinen tie kalliimman F3:n sijaan. F3 Euroseries on kuitenkin mielestäni edelleen se parempi ja houkuttelevampi tie. Kakkosilla mennee vielä jokunen vuosi oman paikkansa ottamisessa.