Formula2

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Ei tuosta sarjasta tainnut sittenkään tulla mitään vaikka kovasti toivoin....juuri nyt 8 vahvistettua kuskia ja kuukausi sarjan alkuun...ei hyvä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ei tuosta sarjasta tainnut sittenkään tulla mitään vaikka kovasti toivoin....juuri nyt 8 vahvistettua kuskia ja kuukausi sarjan alkuun...ei hyvä.
Kovasti sarjan puuhamiehet ovat vakuutelleet, että halukkaita oli jälleen enemmän kuin autoja, ja että tarkoituksena on taata kaikille oma hetkensä valokeilassa hiljalleen tapahtuvilla julkistuksilla. Se nyt toki on ihan sama vaikka autoja olisi 40, jos kuskit ovat gandolfeja ja Palmer Audista nousseita.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei F2:sta näytä ihan heti tulevan todellista tikapuusarjaa ykkösiin. Formulasarjoja syntyy (ja kuolee) kuin sieniä, mutta se todennäköisin reitti näyttäisi edelleen olevan F3->GP2. Muut ovat kakkosvaihtoehtoja.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
4Sportin Studiossa juuri nyt Henri Karjalainen. Tavoite on ajaa toinen kausi kakkosissa, mutta rahoitusta vielä uupuu.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
4Sportin Studiossa juuri nyt Henri Karjalainen. Tavoite on ajaa toinen kausi kakkosissa, mutta rahoitusta vielä uupuu.
Gridin täyttyminen edellisvuoden keskinkertaisuuksilla ei järin vahvaa kuvaa sarjasta anna.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Harmi jos tämä sarja nyt kaatuu, tai kituuttelee kauden läpi onnettomalla kuskikaartilla. Idea kustannuksiltaan kohtuullisesta ponnahduslaudasta kohti fykkösiä on hyvä, mutta jokin nyt vaan mättää.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Harmi jos tämä sarja nyt kaatuu, tai kituuttelee kauden läpi onnettomalla kuskikaartilla. Idea kustannuksiltaan kohtuullisesta ponnahduslaudasta kohti fykkösiä on hyvä, mutta jokin nyt vaan mättää.
Mm. huono auto, radat jotain Brands Hatchin tasoa (onhan siellä toki myös hyviä, mutta muut aikamoista kuraa) ja sitten tietysti samalla tasolla on liian monta kilvoittelevaa sarjaa (F2, WSbR3,5 ja GP3)
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Mm. huono auto, radat jotain Brands Hatchin tasoa (onhan siellä toki myös hyviä, mutta muut aikamoista kuraa)
???

Radathan tämän sarjan parasta antia ovat, kun WTCC:n yhteydessä ajetaan. Ei mitään asfaltilla täytettyjä Tilkeringejä, aneemisia katuratoja (pl Marrakesh) tai B-luokan F3-rinkuloita, vaan hyviä, omaperäisiä ratoja: Zolder, Oschersleben (yksi ikisuosikeistani), Brands Hatch, Monza, Brno jne...
-
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Radathan tämän sarjan parasta antia ovat, kun WTCC:n yhteydessä ajetaan. Ei mitään asfaltilla täytettyjä Tilkeringejä, aneemisia katuratoja (pl Marrakesh) tai B-luokan F3-rinkuloita, vaan hyviä, omaperäisiä ratoja: Zolder, Oschersleben (yksi ikisuosikeistani), Brands Hatch, Monza, Brno jne...
-
No joo, ehkä pieneen (tai sittenkin aikamoiseen) ylilyöntiin sorruin tuossa väitteessäni, johtuen kait BH:n (joka siis ei kuulu suosikkeihini) luonteesta: ei yhtään kunnon suoraa (kaikki on jollain tavalla mutkalla) ja ylipienistä turva-aueista. Huom! En myöskään haluaisi nähdä siellä asfaltoituja turva-alueita, mutta nykyisellään ne vain ovat auttamattoman pienet... [/OT]
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Eiköhän tähänkin sarjaan löydy tarpeeksi kuskeja; varmasti moni kerää budjettia kasaan. Se on sitten eri asia, minkätasoista turistia mukaan pääsee. Suursuosikkini Pietro Gandolfi ei (ainakaan vielä) ole mukana, mutta Ricardo Teixeira on ottanut suuret saappaat täytettäväkseen. Vakavasti puhuen on tietysti erittäin harmillista, että viime vuodenkin heikosta tasosta on menty rajusti alaspäin - toki sillä varauksella, että 6 kuskia on julkistamatta ja 9 paikkaa kokonaan täyttämättä. En tämänhetkisestä osanottajalistasta löydä muita tasokkaita kuskeja kuin Sergei Afanasjevin ja ehkä jonkun Lariche'in tai Benjamin Baillyn (eikös Formul'Academy aja FR1.6:illa?).

Radat nyt ainakaan eivät ole sarjan ongelma, ja autoakin on täksi kaudeksi paranneltu. Jos formulatwo.com tarjoaa striimit tänäkin vuonna, tulen seuraamaan sarjaa, siksi hyvää oli kilvanajo viime vuonna.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Vaikka lyttäänkin F-kakkoset liiankin usein, on parikin syytä miksi juuri tämä sarja erottuu edukseen:


- Sopiva budjetti ja tasa-arvo kuskeille. Ajamaan päästäkseen ei tarvitse olla miljonääri tai vanhan mestarin poika a la GP2, eikä rahalla myöskään voi ostaa tallipaikkaa murskaavan ylivoimaisesta timistä (ART).

- Aika-ajot. Kerrankin sarja, joka ei sorru idioottimaiseen käännettyyn kakkoskisan lähtöjärjestykseen (= suosii kehnompia kuskeja ja luo rumaa taktikointia). Kaksi aika-ajoa per viikonloppu = bravo

- Eurosportin HD-lähetykset, moniko tämän tason sarja saa samanlaisen kohtelun? Ja kisailut löytyvät myös livenä virallisilta sivuilta (toivottavasti tänä vuonnakin)

- Radat ovat vaihtelevia ja monipuolisia

- Sarjan yhteistyö Williamsin kanssa
 
Viimeksi muokattu:

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Vaikea on kyllä ymmärtää, miksi sarja ei tuon suurempaa suosiota ole saavuttanut. Toki GP2 kerkesi jo paikkansa vakiinnuttamaan, mutta F2:sten kulurakenne on niin paljon järkevämpi ja autot suunnilleen samaa tasoa, ettei vaan mahdu jakeluun miksei tuonne useampi pyri. Onko taustalla jotain sellaisia tekijöitä minkä tähden on vaikeuksia täyttää lähtöruudukko edes keskitason suhareilla? Kyllähän keskitason kavereiden kanssa täydellä gridillä ajetun kauden jälkeen luulisi jo muutamia huippujakin mukaan eksyvän.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
- Sopiva budjetti ja tasa-arvo kuskeille. Ajamaan päästäkseen ei tarvitse olla miljonääri tai vanhan mestarin poika a la GP2, eikä rahalla myöskään voi ostaa tallipaikkaa murskaavan ylivoimaisesta timistä (ART).
Tää voi olla myös syy miksei sarja houkuta paperilla kovia kuskeja. Jos ura on aikaisemmin luotu luottamalla aina kalleimpaan (l. parhaaseen) kalustoon, ei ehkä kannata riskeerata mainetta lähtemällä tasaselle keskikastin maineessa olevien suharien kanssa. Jos homma ei suju, ei vauhdin puutetta voi perustella a) paskalla tiimillä, b) vajaalla budjetilla vaan on c) katsottava peiliin.

Tänään muuten vahvistettiin, että viime kauden väriläiskä, Liettuan Kazimieras Vasiliauskas jatkaa sarjassa :thumbup: Hieno homma. "Kazim" teki muhun vaikutuksen viime vuonna, ja tällä kaudella veikkaan pystyvän (oletettavasti) kypsemmällä ajolla tappelemaan mestaruudesta.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Toisaalta kun kustannukset on jossain määrin järjen rajoissa, niin voisi kuvitella että esim. Suomesta (tai muista ei niin suurista moottoriurheilumaista), jossa kunnon sponsorien saaminen on vähän niin ja näin, voisi olla kovakin hinku päästä F2:een näyttämään omaa osaamista. Näkyvyyden suhteen kuitenkin F2 on aika hyvissä kantimissa ja siellä menestymällä olisi aika paljon helpompi ponnistaa ylöspäin. Onko sitten GP3:ssa vaan niin paljon enemmän glooriaa ettei Kakkoset kiinnosta?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Jahas. Plamen Kralev :dunno: Mun mielestä Palmerin olis pitänyt kertoa tälle Bulgarian lahjalle rata-autoilulle, että olis parempi hakeutua muiden vanhojen, rikkaiden herrasmiesten tavoin GT-auton rattiin ja jättää itsensä nolaaminen vähemmälle.

Melkoisessa utopiassa täytyy Kralevin elää, jos ei vielä Aasian GP2-kaudenkaan jälkeen tajua vauhtinsa totaalista riittämättömyyttä. Ilmeisesti pitää vielä kokeilla, josko vika olikin tiimissä...

http://www.formulatwo.com/news/plamen-kralev-joins.aspx
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9365
Kralevista tulee mieleen kyllä jossain määrin Chanoch Nissany. Aloittanut uran aika vanhana ja nopeasti kuitenkin edennyt lähelle huippua ainakin ajamiensa sarjojen suhteen. Menestyksestä viis.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Niinpä tietysti. Ensi vuonna sitten Kollesin F1-fuusiotiimin rattiin :eek:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Vaikea on kyllä ymmärtää, miksi sarja ei tuon suurempaa suosiota ole saavuttanut. Toki GP2 kerkesi jo paikkansa vakiinnuttamaan, mutta F2:sten kulurakenne on niin paljon järkevämpi ja autot suunnilleen samaa tasoa, ettei vaan mahdu jakeluun miksei tuonne useampi pyri. Onko taustalla jotain sellaisia tekijöitä minkä tähden on vaikeuksia täyttää lähtöruudukko edes keskitason suhareilla? Kyllähän keskitason kavereiden kanssa täydellä gridillä ajetun kauden jälkeen luulisi jo muutamia huippujakin mukaan eksyvän.
Alex Brundle nosti esiin yhden ongelman tämän kauden sarjavalinnastaan kertoessaan. Yksi kilpa-autoilijalta vaadittavista kyvyistä on taito toimia tiimin kanssa ja tätä kautta kehittää autoa toivottuun suuntaan. F2 ei kehitä tätä kykyä lainkaan, vaan kohdallesi sattuneelle kisainssille pitäisi omien ja muiden telemetriatietojen perusteella osata kuvailla muutokset ilman yhteistä historiaa tai mahdollisuutta oppia tiimin kokemuksesta.

Paitsi, että sarjan konsepti jättää täten yhden osa-alueen huomiotta, korostaa se kokemuksen merkitystä säätötyön suhteen. Kun sarja profiloituu sekä jonkinlaiseksi F3:n kilpailijaksi että GP2/WSbR/AutoGP-tason kokemusta vaativaksi, on yhtälö haastava.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Alex Brundle nosti esiin yhden ongelman tämän kauden sarjavalinnastaan kertoessaan. Yksi kilpa-autoilijalta vaadittavista kyvyistä on taito toimia tiimin kanssa ja tätä kautta kehittää autoa toivottuun suuntaan. F2 ei kehitä tätä kykyä lainkaan, vaan kohdallesi sattuneelle kisainssille pitäisi omien ja muiden telemetriatietojen perusteella osata kuvailla muutokset ilman yhteistä historiaa tai mahdollisuutta oppia tiimin kokemuksesta.
Hyvä pointti. Toisaalta se myös opettaa nopeaa sopeutumista erilaisiin työtovereihin. Sinällään hyödyllinen taito nuorelle ammattia hakevalle kuskille. Huonona puolena tietysti se, että kulloinenkin kisainssi ja hänen kanssaan kommunikointi vaikuttaa tulokseen varsin merkittävästi.
Kun sarja profiloituu sekä jonkinlaiseksi F3:n kilpailijaksi että GP2/WSbR/AutoGP-tason kokemusta vaativaksi, on yhtälö haastava.
Itse näen F2:n erilaisen konseptinsa takia jossain määrin irrallisena noihin sarjoihin nähden. Missään tapauksessa en ajattele F2-pestin vaativan mainittujen isompien luokkien tapaista kokemusta. F2 on nähdäkseni porras niihin, vaihtoehtoinen tie kalliimman F3:n sijaan. F3 Euroseries on kuitenkin mielestäni edelleen se parempi ja houkuttelevampi tie. Kakkosilla mennee vielä jokunen vuosi oman paikkansa ottamisessa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Itse näen F2:n erilaisen konseptinsa takia jossain määrin irrallisena noihin sarjoihin nähden. Missään tapauksessa en ajattele F2-pestin vaativan mainittujen isompien luokkien tapaista kokemusta. F2 on nähdäkseni porras niihin, vaihtoehtoinen tie kalliimman F3:n sijaan. F3 Euroseries on kuitenkin mielestäni edelleen se parempi ja houkuttelevampi tie. Kakkosilla mennee vielä jokunen vuosi oman paikkansa ottamisessa.
Jos muotoilen hieman toisin, niin F2:n arrive-and-drive-konsepti (yli?)korostaa kokemuksen merkitystä mm. tuon Brundlen mainitseman pointin vuoksi. En esimerkiksi usko, että Soucek oli viime vuoden kuljettajista lahjakkain ja näkisin hänen hyötyneen muihin kilpailijoihin verrattuna mittavasta kokemuksestaan vähän suhteettomasti.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös