Joltai repeemält näyttää:OKERS topicissa Black Leopordin (vai mikäsoli) postaama kuva.
Onko Tässä haljennut etusiipi?
Joltai repeemält näyttää:OKERS topicissa Black Leopordin (vai mikäsoli) postaama kuva.
Onko Tässä haljennut etusiipi?
Eikö tämä ole vähän samanlaista murehtimista, kuin oli wrc:n puolella, kun muussirenkaat kiellettiin. Pelättiin rengasrikkojen vaikuttavan lopputuloksiin ja mestaruuteen, mutta eipä tuosta juuri sen kummempia vaikutuksia ollut.Mua on mietityttänyt se, miten nuo etusiivet muka kestää rajut kanttarinylitykset? No ei mitenkään, prkele. Ihan naurettavaa, jos tämä seikka tulee vaikuttamaan oleellisesti tulevaan mm-tilanteeseen. Ja sitten seuraavaksi kaudeksi muutetaan sääntöjä etusiiven osalta, "kun ei kenellekään sattunut tulemaan tämmönen simppeli asia mieleen". :jaska::jaska::jaska:
Etenkään suomalaiskuskien ajotavalle nämä uudet etusiivet eivät sovi:frank: Hyvä sanoa etukäteen, jos käy kuten männä kaudella.Kyllä F1 taas varmasti tekee kuolemaa. Onhan se FIA:n ja sääntöjen vika, ettei tallit osaa tehdä siipiä, jotka kestää ja ettei kuskit osaa ajaa radalla.
Heh,Toivottavasti etusiivet kestäisi kanttareiden ylitykset. Mun mielestä kanttareiden ylitykset kuuluu tähän lajiin kuitenkin.
Juu, mun mielestä ei tarvitsisi oikaista. Ei Monacon kaiteittenkaan läpi ajet. Ja Hämiltoni ainakin hyötyi Spassa oikaisusta.Ferrarilla oli uuden autonsa kanssa ongelmia heti ensimmäisillä testikierroksilla. Uusi matalampi ja leveämpi etusiiveke hajosi yllättävän helposti Mugellon radalla.
Nykyisten sääntöjen mukaan etusiivekkeen pitää olla 7,5 sentin korkeudella radanpinnasta, kun se vielä viime kaudella oli 15 sentin korkeudella.
Felipe Massa sai kunnian ajaa Ferrarin uutta F1-ajokkia ensimmäisenä. Brasilialainen ajoi päivän aikana noin sata kilometriä ja käytti hyvin vähän KERS-järjestelmää
Joten hämillä menee etusiipiä kun paskaa?Heh,
Juu, mun mielestä ei tarvitsisi oikaista. Ei Monacon kaiteittenkaan läpi ajet. Ja Hämiltoni ainakin hyötyi Spassa oikaisusta.
Entäs Alonso? "Maailman nopein kulmakarva" nimittäin ajelee sen verran rajusti kanttareiden yli, että etusiipi saattaa olla vaarassa.Etenkään suomalaiskuskien ajotavalle nämä uudet etusiivet eivät sovi:frank: Hyvä sanoa etukäteen, jos käy kuten männä kaudella.
Veikkaan että eniten ajotyyliä joutuu vaihtamaan lewis "shortcut" hamilton :ahem:Se on taito itsessään, ja pelkään, että esimerkiksi Kimi Räikkönen ja Fernando Alonso joutuvat korjaamaan ajotyyliään hivenen varovaisemmaksi. Sen sijaan oikaisut saattavat käydä kohtalokkaiksi kavereille, jotka siihen helposti sortuvat, mikä tässä tapauksessa on hyvä juttu. Felipe Massan ja Lewis Hamiltonin kaltainen ohittelutyyli saisi jäädäkin historiaan.
Niin, joutuu vaihtamaan asennetta, pelkkä ajotyylin muutos ei riittäne.Veikkaan että eniten ajotyyliä joutuu vaihtamaan lewis "shortcut" hamilton :ahem:
No aika kaukaa haettu joku muussirengasesimerkki. Olisikin ollut rengaskeskustelu, niin ehkä sitten. Sama olisi sanoa, että eihän siitä mitään tule, kun maitopurkkeja alettiin myydä myös puolen litran purtiloissa. No, historia on osoittanut, että kaikki on sujunut sen suhteen ihan ok, joten leveistä etusiivistä ja kanttareista on turha kantaa huolta.Eikö tämä ole vähän samanlaista murehtimista, kuin oli wrc:n puolella, kun muussirenkaat kiellettiin. Pelättiin rengasrikkojen vaikuttavan lopputuloksiin ja mestaruuteen, mutta eipä tuosta juuri sen kummempia vaikutuksia ollut.
Kyllä mää uskon, että kuskit tietävää missä kannattaa ajaa kanttarin päältä ja missä ei.
Lewis sentään tunnetusti pystyy muuttaan ajotyyliään, toisin kuin Kimi joka kaks kautta valittaa ettei saa renkaitaan toimimaan.Veikkaan että eniten ajotyyliä joutuu vaihtamaan lewis "shortcut" hamilton :ahem:
Kannatetaan. Kanttarikeskustelu varmasti jatkuu kiivaana kauden mittaan. Veikkaan jopa, että joillekin radoille tulee muunneltuja -sivuistaan normaalia korotetumpia siipiä, jotta ne kestäisivät kanttikivetykset. Jonkinlaista kompromissiä saattaa olla pakko virittää.
Ei niitä juuri kutistella taikka nostella. Pitkällä siivellä voidaan ohjata osa ilmavirrasta eturenkaiden yli. "Maalaisjärjellä" ajatellen ilma pakkaantuisi muuten renkaan alle aiheuttaen enemmän ilmanvastusta ja myös nostetta pyörien alle. Vai olenko nyt ihan pihalla? :doubtful:Minun mielestäni on hyvä että uusilla säännöillä saa olla suuret etusiivet lähellä maata, mutta niitä voi tilanteen mukaan kutistella ja nostella ylöspäin mikäli on tärkeämpää päästä kovaa kanttareiden yli kuin mutkanopeus (Esim Monza, etusiiven pienentäminen vähentää ilmanvastustakin).
Siis onko pakko olla 7,5cm radasta vai onko se alin sallittu korkeus?Heh,
Ferrarilla oli uuden autonsa kanssa ongelmia heti ensimmäisillä testikierroksilla. Uusi matalampi ja leveämpi etusiiveke hajosi yllättävän helposti Mugellon radalla.
Nykyisten sääntöjen mukaan etusiivekkeen pitää olla 7,5 sentin korkeudella radanpinnasta, kun se vielä viime kaudella oli 15 sentin korkeudella.
Tuloksena kuitenkin mm-taisteluiden 1 ja 3 sijat. Aika hyvin kylmillä renkailla :wink:Lewis sentään tunnetusti pystyy muuttaan ajotyyliään, toisin kuin Kimi joka kaks kautta valittaa ettei saa renkaitaan toimimaan.
Oikeasti minkään ei vaadita olevan tuolla korkeudella radasta, vaan F1:ssä kaikki korkeusmitat ovat suhteessa referenssitasoon, joka on käytännössä auton pohja. Etusiipi saa olla korkeammallakin, mikään osa etuakselin etupuolella ei kuitenkaan saa olla yli 27,5 senttiä referenssitason yläpuolella.Siis onko pakko olla 7,5cm radasta vai onko se alin sallittu korkeus?