Leveä etusiipi kanttikivien ylityksissä

Latyrx

Vaihtopenkin Eberi
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
691
Sijainti
Mika Salon taikalasit
Mclaren testasi joulukuussa, että miten etusiipi kestää kanttarin ylityksen. Täysiä kanttaria päin ja ehjänä pysyi ainakin heidän mukaansa.
 

Jeipii

Member
Liittynyt
13.1.2009
Viestit
8
Toivottavasti etusiivet kestäisi kanttareiden ylitykset. Mun mielestä kanttareiden ylitykset kuuluu tähän lajiin kuitenkin.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Mua on mietityttänyt se, miten nuo etusiivet muka kestää rajut kanttarinylitykset? No ei mitenkään, prkele. Ihan naurettavaa, jos tämä seikka tulee vaikuttamaan oleellisesti tulevaan mm-tilanteeseen. Ja sitten seuraavaksi kaudeksi muutetaan sääntöjä etusiiven osalta, "kun ei kenellekään sattunut tulemaan tämmönen simppeli asia mieleen". :jaska::jaska::jaska:
Eikö tämä ole vähän samanlaista murehtimista, kuin oli wrc:n puolella, kun muussirenkaat kiellettiin. Pelättiin rengasrikkojen vaikuttavan lopputuloksiin ja mestaruuteen, mutta eipä tuosta juuri sen kummempia vaikutuksia ollut.
Kyllä mää uskon, että kuskit tietävää missä kannattaa ajaa kanttarin päältä ja missä ei.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllä F1 taas varmasti tekee kuolemaa. :D Onhan se FIA:n ja sääntöjen vika, ettei tallit osaa tehdä siipiä, jotka kestää ja ettei kuskit osaa ajaa radalla. ;)
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Kyllä F1 taas varmasti tekee kuolemaa. :D Onhan se FIA:n ja sääntöjen vika, ettei tallit osaa tehdä siipiä, jotka kestää ja ettei kuskit osaa ajaa radalla. ;)
Etenkään suomalaiskuskien ajotavalle nämä uudet etusiivet eivät sovi:frank: Hyvä sanoa etukäteen, jos käy kuten männä kaudella.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Toivottavasti etusiivet kestäisi kanttareiden ylitykset. Mun mielestä kanttareiden ylitykset kuuluu tähän lajiin kuitenkin.
Heh,
Ferrarilla oli uuden autonsa kanssa ongelmia heti ensimmäisillä testikierroksilla. Uusi matalampi ja leveämpi etusiiveke hajosi yllättävän helposti Mugellon radalla.

Nykyisten sääntöjen mukaan etusiivekkeen pitää olla 7,5 sentin korkeudella radanpinnasta, kun se vielä viime kaudella oli 15 sentin korkeudella.

Felipe Massa sai kunnian ajaa Ferrarin uutta F1-ajokkia ensimmäisenä. Brasilialainen ajoi päivän aikana noin sata kilometriä ja käytti hyvin vähän KERS-järjestelmää
Juu, mun mielestä ei tarvitsisi oikaista. Ei Monacon kaiteittenkaan läpi ajet. Ja Hämiltoni ainakin hyötyi Spassa oikaisusta.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Heikko etusiipikonstruktio korjaa sen mitä sepeliturva-alueiden korvaaminen asfalttisilla on hajoittanut, ehkä.
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
Etenkään suomalaiskuskien ajotavalle nämä uudet etusiivet eivät sovi:frank: Hyvä sanoa etukäteen, jos käy kuten männä kaudella.
Entäs Alonso? "Maailman nopein kulmakarva" nimittäin ajelee sen verran rajusti kanttareiden yli, että etusiipi saattaa olla vaarassa.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Formulastara on mielestäni ihan oikeassa ollessaan huolissaan kanttareiden ylityksissä kostautuvista ongelmista. Kanttareiden ylitys kauniisti ja nopeasti onnistuu vain harvoilta. Se on taito itsessään, ja pelkään, että esimerkiksi Kimi Räikkönen ja Fernando Alonso joutuvat korjaamaan ajotyyliään hivenen varovaisemmaksi. Kimi Räikkösen ajaminen esimerkiksi Imolan radalla on aina ollut hienoa katseltavaa, kaveri kun osaa hyötykäyttää radan jokaisen käytettävissä olevan sentin.
Sen sijaan oikaisut saattavat käydä kohtalokkaiksi kavereille, jotka siihen helposti sortuvat, mikä tässä tapauksessa on hyvä juttu. Felipe Massan ja Lewis Hamiltonin kaltainen ohittelutyyli saisi jäädäkin historiaan.
 

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
Se on taito itsessään, ja pelkään, että esimerkiksi Kimi Räikkönen ja Fernando Alonso joutuvat korjaamaan ajotyyliään hivenen varovaisemmaksi. Sen sijaan oikaisut saattavat käydä kohtalokkaiksi kavereille, jotka siihen helposti sortuvat, mikä tässä tapauksessa on hyvä juttu. Felipe Massan ja Lewis Hamiltonin kaltainen ohittelutyyli saisi jäädäkin historiaan.
Veikkaan että eniten ajotyyliä joutuu vaihtamaan lewis "shortcut" hamilton :ahem:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Eikö tämä ole vähän samanlaista murehtimista, kuin oli wrc:n puolella, kun muussirenkaat kiellettiin. Pelättiin rengasrikkojen vaikuttavan lopputuloksiin ja mestaruuteen, mutta eipä tuosta juuri sen kummempia vaikutuksia ollut.
Kyllä mää uskon, että kuskit tietävää missä kannattaa ajaa kanttarin päältä ja missä ei.
No aika kaukaa haettu joku muussirengasesimerkki. Olisikin ollut rengaskeskustelu, niin ehkä sitten. Sama olisi sanoa, että eihän siitä mitään tule, kun maitopurkkeja alettiin myydä myös puolen litran purtiloissa. No, historia on osoittanut, että kaikki on sujunut sen suhteen ihan ok, joten leveistä etusiivistä ja kanttareista on turha kantaa huolta.
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Veikkaan että eniten ajotyyliä joutuu vaihtamaan lewis "shortcut" hamilton :ahem:
Lewis sentään tunnetusti pystyy muuttaan ajotyyliään, toisin kuin Kimi joka kaks kautta valittaa ettei saa renkaitaan toimimaan.:D
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Kannatetaan. Kanttarikeskustelu varmasti jatkuu kiivaana kauden mittaan. Veikkaan jopa, että joillekin radoille tulee muunneltuja -sivuistaan normaalia korotetumpia siipiä, jotta ne kestäisivät kanttikivetykset. Jonkinlaista kompromissiä saattaa olla pakko virittää.

En usko, että siipiä muutetaan aerodynamiikaltaan epäedullisemmaksi, jotta niillä voisi mahdollisesti ajaa jyrkemmin kanttarien yli. Poikkeus ehkä joku Monaco tms.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Minun mielestäni on hyvä että uusilla säännöillä saa olla suuret etusiivet lähellä maata, mutta niitä voi tilanteen mukaan kutistella ja nostella ylöspäin mikäli on tärkeämpää päästä kovaa kanttareiden yli kuin mutkanopeus (Esim Monza, etusiiven pienentäminen vähentää ilmanvastustakin).
Ei niitä juuri kutistella taikka nostella. Pitkällä siivellä voidaan ohjata osa ilmavirrasta eturenkaiden yli. "Maalaisjärjellä" ajatellen ilma pakkaantuisi muuten renkaan alle aiheuttaen enemmän ilmanvastusta ja myös nostetta pyörien alle. Vai olenko nyt ihan pihalla? :doubtful:
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Heh,
Ferrarilla oli uuden autonsa kanssa ongelmia heti ensimmäisillä testikierroksilla. Uusi matalampi ja leveämpi etusiiveke hajosi yllättävän helposti Mugellon radalla.

Nykyisten sääntöjen mukaan etusiivekkeen pitää olla 7,5 sentin korkeudella radanpinnasta, kun se vielä viime kaudella oli 15 sentin korkeudella.
Siis onko pakko olla 7,5cm radasta vai onko se alin sallittu korkeus?
 

zeizei92

Well-known member
Liittynyt
12.1.2009
Viestit
86
Lewis sentään tunnetusti pystyy muuttaan ajotyyliään, toisin kuin Kimi joka kaks kautta valittaa ettei saa renkaitaan toimimaan.:D
Tuloksena kuitenkin mm-taisteluiden 1 ja 3 sijat. Aika hyvin kylmillä renkailla :wink:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Siis onko pakko olla 7,5cm radasta vai onko se alin sallittu korkeus?
Oikeasti minkään ei vaadita olevan tuolla korkeudella radasta, vaan F1:ssä kaikki korkeusmitat ovat suhteessa referenssitasoon, joka on käytännössä auton pohja. Etusiipi saa olla korkeammallakin, mikään osa etuakselin etupuolella ei kuitenkaan saa olla yli 27,5 senttiä referenssitason yläpuolella.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös